تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۲۸
کد مطلب : ۴۰۷۰۷۵
در گفتگو با کبنا مطرح شد

سلامت مردم کهگیلویه زیر تیغ کشتارگاه‌های غیرمجاز / ضرب شستی که دامپزشکی دهدشت به متخلفین نشان داد

۲
۱
سلامت مردم کهگیلویه زیر تیغ کشتارگاه‌های غیرمجاز / ضرب شستی که دامپزشکی دهدشت به متخلفین نشان داد
کبنا ؛ به خوبی شاهد جولان کشتارگاه‌های غیر مجاز دام در ورودی‌های شهر دهدشت، جلوی سفره خانه‌ها و...بودیم که مسوولان این کشتارگاه‍‌ها بدون توجه به اخطاریه‌های دامپزشکی و بی اینکه ککشان بگزد سلامت مردم را نشانه می‌رفتند، در نهایت در ستاد ساماندهی کشتار غیر مجازدام (صبح روز 16 مهر ماه 97)  به ریاست فرماندار کهگیلویه (جعفر نیکبخت) مصوب شد، تمامی مراکز کشتار غیرمجازدام، تمامی سفره خانه‌های بدون مجوز که مراکز کشتارغیر مجاز نیز هستند باید پلمپ شده و انشعابات آن‌ها قطع شود و تنها در صورتی مجوز به آن‌ها داده می‌شود که کشتار غیر مجاز را از فعالیت سفره خانه‌های خود جمع کنند.
لذا در خصوص عملی شدن یا نشدن این مصوبه گفتگویی با رئیس دامپزشکی کهگیلویه داشتیم که در زیر می‌خوانید:
 به گزارش کبنا از دهدشت، طی 10 ماه گذشته بیش از 3 تن گوشت به دلیل انواع بیماری (تب، زردی، سل و...) و ناسالم بودن با بازرسی بازرس دامپزشکی در کشتارگاه دهدشت از چرخه مصرف خارج شدند، که به گفته رئیس دامپزشکی کهگیلویه بیش از 2 تن آن تنها مربوط به زمانی است (4 ماه اخیر) که برخورد جدی با کشتارهای غیر مجاز صورت گرفته است و موظف شده‌اند دام‌های خود را به کشتارگاه بیاورند تا با بازرسی‌های قبل از کشتار و حین کشتار، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام شناسایی و نهایتاً گوشتی سالم به دست مصرف کننده برسد.
رئیس دامپزشکی کهگیلویه در گفت‌وگو با کبنا با اشاره به شروع سرپرستی خود (96/9/1) در اداره دامپزشکی کهگیلویه اظهار کرد: متاسفانه کشارگاه غیر مجاز در شهرستان بیداد می‌کرد،6 مورد جلوی خود اداره دامپزشکی، چندین مورد منطقه فیلگاه و تعدادی نیز در مسیر ضرغام آباد به راحتی اقدام به کشتار غیر مجاز و بالا می‌کردند.
علی اکبر حسینی ازجمله خطرات کشتارغیر مجاز و نبود نظارت برلاشه ها را برشمرد و عنوان کرد: اگر بیماری‌های انگلی را نادیده بگیریم، سه بیماری بسیار خطرناک و مشترک بین انسان و دام از جمله «سل»، «تب مالت» و «تب کریمه کنگو» به راحتی از طریق لمس گوشت و ترشحات آن، تنفس قابل انتقال به انسان هستند.
حسینی گفت: در واقع تمامی تاکید ما برای جمع آوری کشتارغیر مجاز، شناسایی و مهار این بیماری‌ها (سل، تب مالت و کریمه کنگو) است که در کشتارگاه‌های غیر مجاز هیچ کدام از لاشه‌های آلوده به این بیماری‌ها و حتی یک گرم آن معدوم نمی‌شود!
وی ادامه داد: بیماری سل به راحتی قابل شناسایی است که با نظارت بازرسان دامپزشکی در کشتارگاه از چرخه مصرف حذف می‌شود، همانطور که چند مدت پیش لاشه گاو آلوده به سل و موراد دیگر در کشتارگاه دهدشت معدوم شد، ولی 2 بیماری خطرناک «تب کریمه کنگو» و «تب مالت» حتی برای خود بازرسان دامپزشکی نیز قابل شناسایی نیست چه برسد به قصابی که کشتار غیر مجاز انجام می‌دهد!
رئیس دامپزشکی کهگیلویه افزود: ولی خوشبختانه باید گفت به راحتی می‌توان با نگه داشتن لاشه‌ها در اتاق پیش سرد کشتارگاه به مدت 24 ساعت این دوبیماری (تب مالت و کریمه کنگو) را در صورت وجود در لاشه‌ای نیز از بین برد که باز می دانیم کشتارگاه‌های غیر مجاز نیز اتاق پیشسرد ندارند!
 حسینی همچنین نصب مهر، لیبل بر روی لاشه‌ها را از دیگر مزایای جمع آوری کشتار غیر مجاز دانست که باعث به حداقل رسیدن کلاهبرداری ها می‌شود و گفت: حقوق قصابانی که عوارض، اجاره و...می‌دادند و در رقابتی نابرابر با کشتارگاه‌های غیر مجاز بودند نیز حفظ می‌شود.
وی با بیان اینکه از ابتدای سرپرستی خود با مشاهده کشتار غیر مجاز به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت مردم، بارها به کشتار گاه‌های غیر مجاز اخطار دادیم ولی بی نتیجه بود، تصریح کرد: نشست ساماندهی مراکز کشتار غیر مجاز دام در کهگیلویه، به ریاست فرماندار کهگیلویه، دبیری دامپزشکی برگزار شد که فرماندار مصوب کرد تمامی ادارات با تعامل نسبت به جمع آوری کشتار مجاز در اسرع وقت اقدام کنند، تمامی سفره خانه‌های بدون مجوز که مراکز کشتارغیر مجاز نیز هستند باید پلمپ شده و انشعابات آن‌ها قطع شود و مجوز در صورتی به آنها داده شود که کشتارغیر مجاز نداشته باشند.
حسینی گفت: با جدیت و پیگیری فرماندار کهگیلویه، نظارت‌های دامپزشکی تشدید یافت، گشت‌های مشترک نیز صورت گرفت، به کلیه کشتارگاه‌های غیر مجاز و سفره خانه‌های بدون مجوز اخطار داده شد، که پس از یک هفته نتیجه داد و تعهد کتبی و محضری از سفره خانه‌ها گرفته شد که کشتار غیر مجاز را جمع و نسبت به کسب مجوز برای سفره خانه‌ها اقدام کنند که در این خصوص رئیس اداره میراث فرهنگی کهگیلویه نیز جدیت به خرج داد  و جای تشکر دارد.
وی گفت: هفته‌ای یکبار تا مدتها گشتهای مشترکی از این مراکز صورت گرفت و طبق آمار تا پیش از نوسان قیمت گوشت، آمار مراجعه کننده به کشتارگاه دهدشت بیش از دو برابر شده بود ولی اکنون اگر چه کشتار غیر مجاز جمع آوری شده است ولی کلاً کشتار پایین آمده است.
وی با بیان اینکه در راستای تامین بهداشت و تضمین سلامتی فرآورده‌های دامی، نظارت‌ها و بازرسی‌های دامپزشکی از کشتارگاه شروع و تا مراکز عرضه پایان می‌یابد تصریح کرد: طی 10 ماه اخیر بیش از 3 تن لاشه غیر قابل مصرف از کشتارگاه دهدشت (به دلیل تب، زردی، سل و...) توسط بازرس دامپزشکی معدوم که بیش از 2 تن آن مربوط به زمانی است که کشتارهای غیر مجاز جمع آوری شده است، همچنین بیش از 2 تن گوشت غیر قابل مصرف از مراکز عرضه گوشت نیز معدوم و از چرخه مصرف خارج شدند.
 حسینی گفت: در حال حاضر نزدیک سه ماه است که اگر نگویم صد در صد بیش از 80 درصد کشتارگاه‌های غیر مجاز کهگیلویه جمع شده است، نظارت‌های مرتب هفتگی، روزانه و حتی شبانه صورت می‌گیرد، انتظار می‌رود شهروندان نیز در صورت مشاهده کشتار غیر مجازی که از دید بازرسان دامپزشکی مخفی مانده به دامپزشکی اطلاع دهند.
 وی به پیگیری‌های مرتب امام جمعه که خواستار جمع آوری کشتارگاه‌های غیر مجازبودند، همچنین همکاری نیروی انتظامی و تعزیرات، شبکه بهداشت در گشت‌های مشترک نیز اشاره کرد.
رئیس دامپزشکی کهگیلویه در پایان با بیان چند توصیه شهروندان را خطاب قرار داد و گفت: سعی کنید گوشتی تهیه کنید که تاریخ تولید و مصرف و نوع دام (لیبل گذاری) مشخص باشد، لیبل نباید خط خوردگی یا پارگی داشته باشد.
علی اکبر حسینی افزود: عاملین توزیع گوشت مرغ کشتار روز را موظف کرده‌ایم هر زمان که باری دارند از کشتارگاه به اداره بیایند تا مرغ و اجزای آن بازرسی شود و پس از تایید سالم بودن، توزیع می‌شود که در ادامه بازرسان مجدداً در مراکزعرضه (مرغ فروشی‌ها، قصابی‌ها وماهی فروشی‌ها) حضور می‌یابند و انجا نیز بازرسی‌ها انجام می‌شود.
حسینی مطرح کرد: طی 10 ماه اخیر 2 تن گوشت،400 کیلوگرم ماهی به دلیل شناسنامه دار نبودن، تاریخ تولید ومصرف نداشتن و ناسالم بودن از مراکزعرضه جمع اوری شدند تا سلامت شهروندان که از وظایف اصلی دامپزشکی است تامین شود.
به گزارش کبنا از دهدشت، لذا با توجه به اهمیت وجود کشتار گاه صنعتی برای حفظ سلامتی مردم، شهرداری باید تمام تلاش خود را در جهت رفع نواقصات کشتارگاه به کار گیرد.
باید گفت اگرچه بیش از 80 درصد کشتارگاه‌های غیر مجاز شهرستان کهگیلویه (تعداد مراکز 13 تا 15 مورد متغییر به نقل از رئیس دامپزشکی) جمع آوری شده است، ولی متاسفانه هنوز شاهد جولان کشتارگاه‌های غیر مجاز در دیگر شهرستان‌ها به ویژه به ویر احمد هستیم که سلامتی مردم را نشانه رفته‌اند!
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
همه حرف و کشک عمل هیچی
تنگ سریز
Iran, Islamic Republic of
دوستان یه لطف کنن مرغ های زنده سطح شهرستان کهگیلویه و چرام روهم جمع آوری کنید،و همش با شعار نباشه ،با تشکر
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1