تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۴۰۶۳۵۰
وضعیت زباله‌دان یاسوج بررسی شد

روزگار غریب ییلاق خوش آب و هوای دو پشته دشتروم

۰
روزگار غریب ییلاق خوش آب و هوای دو پشته دشتروم
کبنا ؛ موضوع ساماندهی زباله‌های شهر یاسوج و راه اندازی کارخانه بازیافت زباله سال‌ها است که در جلسات رسمی استان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، اما تاکنون نتیجه خاصی بعد از این همه سخنرانی و اظهار نظرهای کارشناسی و غیرکارشناسی به دلایلی که در ادامه می‌آید، به دست نیامد. تا جایی که واکنش تند شهرداری یاسوج به سخنان معاون فرماندار بویراحمد خود شاهد این مدعا است.
روابط عمومی شهرداری یاسوج در پاسخ به سخنان معاون فرماندار بویراحمد مبنی بر اینکه ««احساس می‌کنم!» که تعامل شورا و شهرداری اجازه خدمات‌رسانی به مردم را نمی‌دهد!»، نوشت: «اگر چه شهرداری یاسوج قصد پاسخگویی به این اتهامات و اظهارات غرض ورزانه را نداشت، اما به دلیل تضییع حقوق عوامل و نیروهای شهرداری و شهروندان، تشویش اذهان عمومی علیه شهرداری و شورای اسلامی شهر یاسوج و همچنین درخواست مکرر رسانه ها برای شفاف سازی و پاسخگویی، روابط عمومی شهرداری یاسوج بر خود لازم می‌داند، نکاتی را به اطلاع اذهان آگاه مردم شریف شهر یاسوج برساند. قبل از هر چیز بر این نکته باید تاکید کرد که تصاویر منتشر شده در گزارش مذکور مربوط به سال‌های گذشته بوده و این تصاویر آرشیوی هستند که این جفا در حق شهرداری یاسوج است چرا که هم اکنون در سایت دوپشته دشتروم بخاطر اقدامات صورت گرفته در یکسال گذشته از جمله محصور کردن فضا، هیچگونه دپوی زباله و یا آتش زدن زباله وجود ندارد و همچنین دفن بهداشتی زباله که یکی از روش‌های اصولی و توصیه شده کارشناسان است و در اکثر نقاط دنیا نیز رایج است، طبق دستورالعمل ها صورت می‌گیرد. بر اساس تبصره 2 ماده 12 قانون مدیریت پسماندها تامین اعتبار و تسهیلات لازم برای ساخت و راه اندازی کارخانه بازیافت بر عهده وزارت کشور است و پس از تامین اعتبار شهرداری وظیفه اجرای آن را دارد و اگر آقای علی پور با یک دوره سابقه حضور در شورا از قانون مدیریت پسماندها بی اطلاع هستند، جای تامل و تعجب است و اگر هم تاکنون چنین اعتباری تخصیص داده شده است ،لطفا اعلام نمایند. مصوبه کارخانه بازیافت که آقای علی پور اجرای آن را مطالبه می کند همانطور که فرماندار محترم اشاره کرد، مربوط به 13 سال پیش است و زیبنده تر این بود که آقای علی پور در کنار این مطالبه گری از شهرداری و شورایی که 1 سال از مدت فعالیت آنها می گذرد، خود در وهله اول پاسخ دهند که مدت 4 سالی که در شورای شهر یاسوج حضور داشتند، چه اقدامی و یا حتی صحبتی در این خصوص داشتند و چطور در آن 4 سال به نتیجه نرسید ولی اکنون توقع دارند ظرف یکسال اخیر به نتیجه می رسید!
ایرنا در این باره نوشت: آن طور که شهردار یاسوج می‌گوید، دو نوبت آگهی فراخوان جذب سرمایه گذار برای ایجاد کارخانه بازیافت در دوپشته دشتروم، به دلیل نبود زیرساخت‌های حداقلی در گذشته مورد استقبال سرمایه گذاران قرار نگرفته است.
دوپشته دشتروم یکی از ییلاق‌های خوش آب و هوای شهرستان بویراحمد است که اوایل دهه 70 به صورت موقت برای دفن زباله‌های شهر یاسوج انتخاب شد.
رشد جمعیت و شهر یاسوج و حومه از یک سو و نبود مکانی با شرایط دوپشته باعث شد این نقطه از دشتروم به مکان دائمی دفن زباله‌ها تبدیل شود.
در آغاز قرار بود فقط 7 هکتار از اراضی منطقه درگیر دفن زباله‌ها شود که به دلیل بی توجهی مسئولان وقت این محدوده گسترش پیدا کرد تا به 17 هکتار رسید.
البته حجم خساراتی که سایت دوپشته ایجاد کرد بسیار فراتر از 17 هکتار بود و آلودگی و شیرابه زباله‌ها در این منطقه در همه جهت گسترش پیدا کرد آنچنان که کارشناسان بهداشت هشدار دادند در صورت افزایش مساحت فضای زباله دان دوپشته، آب شرب شهر یاسوج و سد امامزاده قاسم و چاه‌های زیر دست آن در معرض آلودگی‌های جدی قرار خواهد گرفت.
اما شهرداران وقت بی توجهی به ساماندهی دوپشته را نتیجه همکاری نکردن اداره کل منابع طبیعی عنوان می‌کردند.
آنچنان که شهردار سابق یاسوج بارها در جلسات از اعلام آمادگی چندین سرمایه گذار برای ایجاد کارخانه بازیافت در منطقه به شرط واگذاری 17 هکتار از اراضی منطقه به شهرداری گفت.
در نهایت با پیگیری‌های رسانه‌ای و دولت، این زمین به شهرداری یاسوج واگذار شد. اما خبری از سرمایه گذاران مورد ادعای شهرداری هم نشد.
با پیگیری‌های دولت در سال 95 بیش از 17 میلیارد ریال اعتبار توسط سازمان همیاری شهرداری‌ها برای ساماندهی سایت زباله دوپشته دشتروم اختصاص یافت. شهرداری یاسوج نیز موظف شد همین مقدار اعتبار از منابع خود برای ساماندهی دوپشته دشتروم اختصاص دهد.
شهرداری در گام اول ملزم به محصور کردن و دیوارکشی سایت محل دفن زباله‌های یاسوج شد. اما از آنجایی که شهرداری تمایلی به انجام این کار از خود نشان نداد پس در ابتدای فعالیت دولت دوازدهم، انجام این کار به شهرداری مادوان واگذار شد.
پس از آن نیز با تغییر اعضای شورای اسلامی شهر و انتصاب شهردار جدید موضوع مدتی مسکوت ماند.
شهردار یاسوج گفت: در یکسال گذشته به دلیل محصور کردن فضا، هیچگونه دپوی زباله و یا آتش زدن زباله در دوپشته وجود ندارد.
نستهن مقدم افزود: دفن بهداشتی زباله که یکی از روش‌های اصولی و توصیه شده کارشناسان است و در اکثر نقاط دنیا نیز رایج است، که در دوپشته نیز دفن زباله طبق دستورالعمل‌ها صورت می‌گیرد.
مقدم درباره چرایی عدم راه اندازی کارخانه بازیافت نیز گفت: بر اساس تبصره 2 ماده 12 قانون مدیریت پسماندها تامین اعتبار و تسهیلات لازم برای ساخت و راه اندازی کارخانه بازیافت بر عهده وزارت کشور است و پس از تامین اعتبار شهرداری وظیفه اجرای آن را دارد که تاکنون چنین اعتباری تخصیص داده نشده است.
وی با بیان اینکه مصوبه کارخانه بازیافت مربوط به 13 سال پیش است گفت: در سفر معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در آذر ماه سال جاری به شهر یاسوج، اولین و مهمترین مطالبه شهرداری ارائه تسهیلات و بسته‌های مشوق جذب سرمایه گذار برای راه اندازی و احداث کارخانه بازیافت زباله بود.
مقدم یادآوری کرد: در دوره مدیریت فعلی شهری با توجه به حساسیت‌های زیادی که نسبت به ایجاد کارخانه بازیافت و سلامت شهروندان وجود دارد، دو نوبت آگهی فراخوان جذب سرمایه گذار در پرتیراژترین روزنامه‌های کشوری به چاپ رسید اما به دلیل عدم ایجاد زیرساخت‌های حداقلی در گذشته، مورد استقبال واقع نشد.
شهردار یاسوج تاکید کرد برخی توقع دارند ظرف یک سال کارخانه بازیافت ساخته شود در حالی که شهرداری همچنان درگیر پرداخت مطالبات کارگرانی است که از گذشته برای مدیریت شهری به یادگار مانده است.
دوپشته دشتروم در گذشته منطقه خوش نشین و ییلاقی گروهی از عشایر استان بود که در حال حاضر به دلیل حجم زباله عشایر مجبور به کوچ اجباری از این منطقه شدند و در حال حاضر جولانگاه حیوانات وحشی است.
علاوه بر زباله‌های شهر یاسوج، زباله‌های ۵۰ درصد روستاهای بخش مرکزی شهرستان بویراحمد نیز به این مکان انتقال داده شده، به طوری که روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ تن زباله در دو پشته دفن می‌شود و به دلیل نوع خاک جاده دسترسی به سایت زباله و چسبندگی در روزهای بارانی برخی کامیون‌ها زباله را در میانه‌های مسیر رها می‌کنند که گاه این زباله‌ها در قبرستان دشتروم کنار جاده اصلی یاسوج - بابامیدان نیز تخلیه می‌شود و چهره زشتی به منطقه می‌دهد.
مساله اصلی اینجاست که به رغم همه مشکلات موجود، سرانه تولید زباله در این استان از کشور هم بالاتر است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تولید زباله در این استان از نرم کشوری بالاتر است و این امر زیبنده مردم با فرهنگ این استان نیست.
مجسن جعفری نژاد بر این باور است با توجه به کمبود عرصه برای دفن زباله در استان برای مدیریت پسماند باید کار تفکیک زباله برای بازیافت از درب منازل مردم شروع شود.
در نتیجه ساماندهی سایت زباله دوپشته نیاز به یک عزم همگانی و فرا دستگاهی دارد زیرا در خوشبینانه ترین حالت یک کارخانه می‌تواند 40 درصد از از زباله‌ها را بازیافت کند و مابقی آن باید به صورت بهداشتی دفن شود. دوپشته دشتروم بالادست شاه قاسم، مزارع کشاورزی و مزارع پرورش ماهی قرار دارد که در صورت پیش روی حیات پایین دست خود را نابود خواهد کرد.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1