تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۴۰۵۹۶۵
حواشی توئیت محسن رضایی در برنامه حالا خورشید جمع شد

روایت حاج قاسم از «کربلای 4»

۰
روایت حاج قاسم از «کربلای 4»
کبنا ؛عملیات کربلای ۴ در روز‌های اخیر و به واسطه یک توئیت از محسن رضایی، فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس روی خط خبر‌ها آمد و بسیاری از دلسوزان انقلاب و رزمندگان دفاع مقدس تا ضدانقلاب و اصلاح‌طلب که هر کدام کارنامه روشنی در مورد شهدا و فرهنگ شهادت و دفاع مقدس دارند، علیه این توئیت و عملیات فریب نامیده شدن کربلای ۴ موضع گرفتند. روز گذشته پاسخگویی مبسوط محسن رضایی در مورد این اظهارنظر خود و توضیحات قاسم سلیمانی در مورد عملیات کربلای ۴ فصل الخطاب جنجال‌های مغرضانه و نقد‌های دلسوزانه روز‌های اخیر شد. اما باب یک مطالبه دیگر را گشود و آن اینکه دولتی‌ها و حامیان دولت که در روز‌های اخیر هجمه بی‌سابقه‌ای علیه محسن رضایی کلید زدند و از لزوم پاسخگویی فرماندهان می‌گفتند، حال آیا همین مطالبه را از دولت برای پاسخگویی در مورد پنج سال سیاست نادرست سیاسی و اقتصادی خواهند داشت؟! در مورد عملیات ۳۲ سال پیش پاسخگویی و توضیح حاصل شد، در مورد معیشت امروز چه کسی جواب خواهد داد؟!
سردار سلیمانی: بعضی از بحث ها را درباره جنگ غیرضروری می دانم و انتقاد دارم
سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه که در دوران دفاع مقدس از فرماندهان لشکر 41 ثارا...  بود در آغاز گفت و گوی تلفنی خود با برنامه حالا خورشید، با بیان این که «بعضی از بحث ها را درباره جنگ غیرضروری می دانم» افزود: در سال های اخیر بعضی بحث های انحرافی دل خانواده شهدا را به درد آورد؛ نظیر مباحثی که درباره عملیات بیت المقدس انجام شد. در دوران دفاع مقدس ما یک فرمانده باتقوا و مقتدر و حکیم داشتیم که حضرت امام (ره) بود و بر همه شئون جنگ نظارت داشت و نماینده هم داشتند. بنابراین تصورم این است که این نوع بحث های انحرافی که اتفاق می افتد به نوعی آن قداست و ارزش های دفاع مقدس را زیر سوال می برد و انتقادهای زیادی به کسانی که به این موضوعات می پردازند دارم.
آقا محسن حق بزرگی بر گردن همه مردم ایران دارند
سردار سلیمانی همچنین با نام بردن از محسن رضایی به عنوان «آقامحسن» یعنی لقبی که وی در دوره دفاع مقدس به آن معروف بود، گفت: آقا محسن حق بزرگی بر گردن همه مردم ایران دارند. آقامحسن در واقع طراح عملیات های بسیار بزرگی بودند. نگاه، نظر و طراحی ایشان در همه عملیات هایی که در دفاع مقدس انجام شد و موفق بود برجسته بود. البته برخی از دوستان ما که نقش برجسته‌ای داشتند شهید شده اند مانند شهید حسن باقری و برخی هم هنوز هستند و شهید زنده اند. وی تاکید کرد: نباید وقتی بحثی مطرح می شود درباره کسی که دوره طولانی دفاع مقدس فرمانده بوده و رمز موفقیت های ما بوده، محور انتقادات و حالا نمی خواهم بگویم عقده گشایی اما به نحوی مورد شماتت قرار بگیرد.به گزارش تابناک، سردار سلیمانی با بیان این که عملیات کربلای 4 عملیات اصلی بود نه فرعی، اظهار کرد: ما عملیات‌هایی داشتیم که در طول سال برای آن برنامه‌ریزی کردیم و در طول پنج یا شش ماه برای آن کار می‌کردیم اما به موفقیت نرسیدیم.در عملیات رمضان هم تا حدودی به اهداف اساسی رسیدیم اما به نتیجه نرسید. در والفجر مقدماتی که کارهای فراوانی پیرامونش صورت گرفت اما به نتیجه نرسید، ما 5،6 عملیات داشتیم که منجر به موفقیت نشد بنابراین ما در جنگ عملیات موفق و ناموفق داشتیم. وی افزود: عملیات کربلای 4 جزو عملیات اصلی بود اما این که چرا عملیات لو رفت باید بگویم جمعی تصمیم‌گیرنده برای جنگ بودند و منطق نظامی وجود دارد و ما در همه عملیات ها نسبتی از لورفتگی را داشتیم، مثلا عملیات والفجر 8 که غافلگیرانه بود من در کنار رودخانه بودم و دیدم وقتی غواصان به آب زدند دشمن در حال شلیک به رودخانه است بنابراین اگر ما چنین تصوراتی را مبنا قرار می‌دادیم هیچ عملیاتی را نمی‌شد انجام داد. سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: وقتی در حین عملیات کربلای 4 با دشمن مواجه شدیم و فهمیدیم امکان مقابله و عبور از ام‌الرصاص وجود ندارد، تصمیم‌ بر این شد که عملیات متوقف شود.
فرمانده نیروی قدس سپاه با بیان این که وقتی در فاصله کمتر از 15 روز عملیات کربلای 5 را انجام دادیم و بزرگ ترین موفقیت را کسب کردیم، گفت: آن زمان هم ما با عملیات موافق نبودیم و بحث می‌کردیم اما مرحوم آقای هاشمی رحمت ا... علیه اصرار داشتند که عملیات انجام بگیرد. وی افزود: تصور دشمن از هنگام انجام عملیات کربلای 5 که ما توانستیم خود را کنار بصره برسانیم، این بود که کربلای 4 عملیات فرعی بود و این تصور در دشمن وجود داشت.وی در جمع‌بندی صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: اولا این که نمی‌توان عملیات را به بهانه این که دشمن آن را فهمیده لغو کرد و نمی‌توانیم این را مبنا قرار دهیم، در این صورت هیچ عملیاتی نمی‌توانستیم انجام دهیم. مثلا عملیات بیت‌المقدس هم لو رفته بود، شب عملیات فتح‌المبین که به پای عملیات رفتیم مجبور شدیم برگردیم و به همین دلیل براین مبنا هیچ عملیاتی قابل انجام نبود. ثانیا وقتی 15 روز بعد از عملیات کربلای 4، کربلای 5 را انجام دادیم و به کانال ماهی رسیدیم، دشمن به این نتیجه رسید که عملیات کربلای 4 فریب بوده حتی در کربلای 5، تک فریب انجام دادیم تا عملیات موفق شود.
محسن رضایی: بحث فریب بودن عملیات‌ها و این که از کربلای 4 به والفجر 8 تعمیم می‌دهند، درست نیست
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در برنامه حالا خورشید حاضر شده بود درخصوص توئیت اخیر خود درباره کربلای 4 گفت:‌ اظهاراتی را که سردار قاسم سلیمانی در این زمینه داشت تأیید می‌کنم. وی نیز در این عملیات نقش موثری داشت. وی با بیان این که ما در هیچ عملیاتی در دفاع مقدس غافلگیری 100 درصد نداشتیم، ادامه داد: عراق در زمان جنگ نه تنها بر تانک، توپخانه و هواپیما مسلط بود؛ بلکه از لحاظ اطلاعاتی، سیستم اطلاعاتی تمام دنیا در اختیارش بود و منافقان نیز از خانه‌های ما در تهران، اهواز و کرمانشاه  اطلاعات جمع آوری می‌کردند و به صدام می‌دادند. رضایی با بیان این که هر سال دی ماه با یک داستان تکراری مواجه می‌شویم و آن این که «عملیات کربلای 4 لو رفته است، هزاران نفر شهید شدند و فرماندهان ما توجهی به جان بچه‌های مردم نداشتند»، اظهار کرد: بنده یک توئیت زدم و خواستم از یک زاویه دیگر به این موضوع نگاه کنیم. وی با بیان این که تحلیل من از عملیات فریب یک تحلیل پسینی بود ادامه داد: نظرم این بود که ما عملیات کربلای 4 را تبدیل به فریب کردیم و چند روز بعد یک عملیات بزرگ تر انجام شد که برداشت های متفاوتی از این گفته بنده ایجاد شد.به گزارش تابناک دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که عملیات کربلای 4 برای این انجام شد که ابتدا قرار بود از اروند عبور کنیم اما وقتی دیدیم این اتفاق نمی‌افتد از شلمچه عبور کردیم، گفت: پس از 9 ساعت از آغاز عملیات بحث عقب‌نشینی مطرح شد. عملیات کربلای 4 عملیات اصلی بود اما عملیات بزرگ نبود. پس از آغاز عملیات، قدری تأمل کردیم تا تصمیم‌گیری کنیم که آیا عملیات ادامه پیدا کند یا خیر؟ وی با بیان این که قرار بود 260 گردان در عملیات کربلای 4 حضور داشته باشند، افزود: در مرحله اول قرار بود 60 گردان وارد عمل شود که تنها 40 گردان وارد عمل شد و 20 گردان وارد نشد. فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با تأکید بر این که از ابتدا قرار نبود، عملیات کربلای 4 تبدیل به عملیات فریب شود، ادامه داد: 24 ساعت بعد از آغاز عملیات، این عملیات تبدیل به فریب شد.
جوانانی را که به بنده در آن توئیت ناسزا می‌دهند می‌بوسم
رضایی با بیان این که جوانانی را که به بنده در آن توئیت ناسزا می‌دهند می‌بوسم، گفت: امروز نباید خبرهای حاشیه‌ای را مطرح کنیم و باید به معیشت و اقتصاد مردم فکر کنیم؛ البته به برخی از اظهارات سیاسیون نیز پاسخ نمی‌دهم. آن ها و مسئولان باید دست به دست هم بدهند و معیشت مردم را سامان دهی کنند.
985 نفر در عملیات کربلای 4 شهید شدند
رضایی با تأکید بر این که عملیات کربلای 5 محصول فریب در کربلای 4 بود، اضافه کرد: در چهار روز ابتدایی عملیات کربلای 4 شهدا 991 نفر اعلام شد اما در روز چهاردهم یعنی 17 دی ماه پس از آمارگیری نهایی مشخص شد 985 نفر آمار نهایی شهداست. این درحالی بود که در کربلای 5 ما سه تا چهار هزار شهید داشتیم. وی تصریح کرد: از مزایای عملیات‌های کربلای 4 و 5 این بود که جهانیان برای اولین بار بود که فهمیدند، صدام نمی‌تواند دیواری در مقابل ایران باشد و پس از آن بود که قطعنامه 598 صادر شد. رضایی تصریح کرد: سعی می‌کنم پس از این در توئیتر کمتر صحبت کنم و در فضای بازتر اظهار نظر کنم تا شبهاتی پیش نیاید. فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس در توضیح کلمه فریب استفاده شده در توئیترش گفت: ترامپ سعی دارد اواخر امسال یا سال آینده به قول خودش به ما رو دست بزند. به خاطر همین بود که ناوهایش را به کره شمالی فرستاد و بحث مذاکره با کره شمالی را مطرح کرد اما رهبر کره شمالی خیلی زود فهمید که آمریکا می‌خواهد آن ها را گول بزند و ترامپ نیز می‌خواهد به نوعی با بازی که شروع کرده ما را فریب دهد که ما نباید فریب او را بخوریم.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1