تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۴۰۳۶۲۶
در گفت‌ وگو با کبنا مطرح شد

هشدار یک روان شناس به تبعات اجتماعی و فرهنگی تعطیلی فوریتی جمعه بازار یاسوج / با تصمیمات آنی مسبب فاجعه اجتماعی نشویم 

۱۲
۲
هشدار یک روان شناس به تبعات اجتماعی و فرهنگی تعطیلی فوریتی جمعه بازار یاسوج / با تصمیمات آنی مسبب فاجعه اجتماعی نشویم 
کبنا ؛حادثه آتش سوزی در جمعه بازار یاسوج زنگ خطر بزرگی برای این شهر بود که با حضور به موقع آتش نشانان و سایر نیروهای امدادی این آتش سوزی مهار شد. پیش از این بارها کارشناسان و برخی متولیان امر نسبت به بروز حادثه در این مکان هشدار داده بودند و این حادثه بار دیگر ضرورت پیشگیری و توجه به هشدارها  را چندین برابر کرد. بعد از این حادثه شهردار و اعضای شورای شهر یاسوج توسط دادستان احضار شدند و شورای شهر نیز در آخرین نشست خود خواستار تعطیلی این مکان شده است. در مورد نوع  مواجهه با این مسئله و تبعات اجتماعی آن با دکتر شیرعلی خرامین یکی از روان شناسان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت‌و‌گویی ترتیب دادیم که در زیر می‌آید:
 
جناب آقای دکتر حتماً از اتفاقاتی که این چند روز در مورد جمعه بازار یاسوج رخ داده است مطلعید، به‌ویژه تصمیماتی که متمرکز بر تعطیلی این مکان است نظر حضرتعالی در مورد این حادثه و تصمیمات اتخاذ شده چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم 
اولاً باید خدا را شاکر بود که این حادثه یک فاجعه به بار نیاورد و این نیز محصول تلاش و زحمات نیروهای امدادی استان است. اما در مورد حادثه باید گفت متاسفانه یک اصل در مدیریت بحران در کشور و بدیژه استان ماست که تا حادثه و فاجعه رخ ندهد نباید اقدامی کرد. وقتی هم حادثه رخ می‌دهد همه کارشناس و طلبکار می‌شویم و با اتخاذ تصمیمات مقطعی و مسکن گونه صرفاً دنبال شانه خالی کردن از پاسخ گویی هستیم. بنده پرداختن به مسائل فنی و تخصصی این موضوع و حادثه را کار ندارم و آنچه که ذهن بنده را درگیر خود کرده است نادیده گرفتن عواقب اجتماعی و فرهنگی تصمیماتی است که خیلی اورژانسی و به عنوان راحت‌ترین کار بر روی آن مانور می‌دهیم. 
لابد همه و یا اکثر قریب به اتفاق شهروندان محترم شهر  یاسوج  حداقل یکبار گذرشان به جمعه بازار افتاده است و می‌دانند وقتی در مورد این مجموعه صحبت می‌کنیم حجم عظیمی از مردم و کسبه در این مکان حضور دارند که درصد زیادی از مردم شهر و به‌ویژه حاشیه شهر را تحت پوشش قرار می‌دهد. پس تعطیلی این مکان یعنی بروز یک فاجعه اجتماعی و بیکار شدن صدها نفر و قطع منبع درآمد هزاران نفر دیگر که در شرایط سخت فعلی اقتصادی این تصمیم اولاً اجرایی کردن آن بسیار سخت است و در ثانی عواقبی در پی دارد که شاید پرداختن به همه آنان در مجال این گفت و گو نباشد.

یعنی شما می گویید نباید جمعه بازار تعطیل شود و فعالیت در این مکان مانند سابق ادامه داشته باشد؟
همان ابتدا عرض کردم باید و نباید این موضوع در اختیار بنده نیست و نظر قطعی دادن در مورد آن نیز در حیطه کاری و مطالعاتم  نیست ولی سوال من این است الان چند سال است که چنین فضایی ایجاد شده است؟ چند شهردار آمده‌اند و رفته‌اند؟ چند بار همین آقایان تذکر داده‌اند؟ پس چرا در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است چرا فکری به حال سامان دهی این مکان و ایمنی سازی آن و یا جابجایی آن صورت نگرفته است با وجودی که من می گویم کارشناس نیستم ولی در همان ظاهر که به این مکان نگاه کنید ضرورت سامان دهی آن احساس می‌شود پس چرا هیچ اراده‌ای برای این مهم در کار نبوده است. کسبه این بازار که مابه ازای حضور در این مکان عوارض پرداخت می‌کنند پس نهادهای متولی چه تسهیلات و امکاناتی در این مدت در اختیار آنها گذاشته‌اند و چه مقدار از آنرا هزینه ایمن سازی کرده‌اند.
آقای دکتر کارشناسان و مسئولین اساساً بر این نظرند که این مکان مناسب نیست و باید تعطیل شود و یک مکان جدید طراحی شود؟
بله من متوجه ام و می‌خواستم در ادامه به همین جا برسم که اگر ادامه فعالیت در این مکان غیر ممکن است چه اقداماتی برای ایجاد یک فضای جایگزین صورت گرفته است. بدون شک تعطیلی فعالیت و کسب و کار چنین طیف وسیعی از کسبه امکان پذیر نیست و این افراد در ادامه از سر اجبار شروع به تجمع در مکان‌های دیگر و سد معبر خواهند کرد  همان گونه که تا کنون علی رغم اراده جدی برای سامان دهی ماشین‌های میوه فروشی که در وسط خیابان‌ها راحت پارک می‌کنند و شماره پلاک‌های خود را می‌پوشانند هیچ کاری نشده است  و هر روز هم بیشتر می‌شوند یا حتی همین جمعه بازار در روزهای جمعه و بعضی ساعات دیگر  به شکلی تا میدان جهاد و قسمت‌های دیگر شهر رفته است.  تعطیلی اروژانسی جمعه بازار  حتی اگر عملی شود  باز نباید از تبعات مختلف آن به سادگی چشم پوشی کرد و در یک جلسه فوریتی و به دور از کار کارشناسی برای آن حکم صادر کرد.

پس راه حل چیست؟
همیشه تذکر دادن نسبت به انجام یک عمل به معنی وجود یک راه حل فوری نیست بلکه گاهی  خود یک عمل دارای خطر و آسیب‌های جدی است بنده نمی‌خواهم به مسائل امنیتی، سیاسی و یا شهری و حوزه‌های دیگر ورود کنم. اگر از دریچه آسیب شناسی  اجتماعی این مسئله مورد مداقه قرار گیرد همه متوجه می‌شویم که این بازار بار زیادی از هزینه‌های سنگینی که امروز خانواده‌ها بر دوش دارند را متحمل می‌شود آنهم برای طبقه پایین جامعه که گاهی اگر یک جمعه فروش نداشته باشند و یا تعطیل باشد کل آن هفته زندگی خانواده‌های مرتبط با این مغازه یا غرفه درگیر عدم فروش هستند. پس ما باید تعطیل کردن و بستن را به عنوان آخرین مورد مد نظر داشته باشیم و این کار ساده‌ترین کار است. مسئولین باید قبل از آن به فکر سامان دهی این افراد در یک مکان جدید و ایمن باشند. متاسفانه در همین چند روز به جز شهرداری، سپاه و دادگستری من ندیدم سایر دستگاه‌ها ورود داشته باشند و گویی برایشان مهم نیست و به آنها ربطی ندارد و شاید من اشتباه کنم ولی صحبت و موضعی از استاندار ندیدم که این خود جای سوال دارد. و نوع مواجهه برخی دستگاه‌ها به شکلی است که گویا فقط شهرداری و شورا در قبال مردم و وضعیت پیش آمده مسئول هستند.

 به آسیب‌های اجتماعی اشاره کردید بیشتر در این مورد توضیح دهید؟
حوزه تخصصی و کار بنده همین بحث است و تاکید می‌کنم سایر موارد را نیز باید کارشناسان مربوطه ورود کنند و کمک کنند این بحران به یک فاجعه تبدیل نشود. خوب وقتی صحبت از آسیب‌های اجتماعی می‌کنیم در واقع طیف وسیعی از این مشکلات در این بخش مد نظر است و هر کدام از این مشکلات و معضلات خود دربردارنده موارد دیگر و یا علت بروز مشکلات جدی‌تر می‌توانند باشند. تعطیلی جمعه بازار در وهله اول و خیلی ساده یعنی بیکار شدن جمعیت زیادی از مردم شهر که اتفاقاً تنوع جنسیتی و سنی با خواستگاه‌های اجتماعی هر چند نزدیک اما دارای اختلاف دارند. در همین جمعه بازار بنده کسبه‌ای می‌شناسم که از محل درآمد کسب و کارش هزینه زندگی خانواده خود و حتی خانواده فرزند ازدواج کرده‌اش را می‌دهد. خوب بیکاری امروز خود بزرگترین مشکل در کشور است و از قبل بیکاری ما شاهد افزایش افسردگی، خودکشی، طلاق و غیره هستیم. مشکل جدی‌تر این است که بیکاری بعد از داشتن شغل بسیار از بیکاری از ابتدا خطرناکتر و احتمال افسردگی در آن بیشتر است. 
 اصل صحبت‌های بنده این است که مسئولین باید ضمن در نظر گرفتن همه مواردی احتیاطی و تسریع در اجرای آن جوانب کار را نیز در نظر داشته باشند و به جای اینکه طلبکارانه بگوییم قبلاً گفتیم، قبلاً تذکر دادیم و کی مقصر است کی مقصر نیست  و ... دنبال راه حل‌های اساسی و با کمترین هزینه باشیم. اگر هم قرار است مکان جدیدی در نظر گرفته شود باید سعی شود در این مورد حمایت از کسبه و مردم اولویت باشد نه اینکه برخی بخواهند با لابی و سوءاستفاده از شرایط فعلی بر مشکلات مردم بیفزایند و شرایط سخت و نزدیک به محالی را در پیش پای مردم بگذارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر عزیز....ان شاالله در انتخابات آتی منتظر حمایت شما از دکتر روشنفکر هستیم.
Iran, Islamic Republic of
درست است
کسبه
Iran, Islamic Republic of
جنابعالی بخاطر دامادت که در جمعه بازارمغازه دارد می گویی تعطیل نشود
احمدی کیش عضوشورای شهر هم بخاطر رای جمعه بازار است
متاسفانه شما دونفر به فاجعه انسانی آن توجه نمی کنید .اگر خدای ناکرده آتش گرفت خسارت انسانی آن از پلاسکو کمتر نیست .
کسبه
Iran, Islamic Republic of
درود بردکترخرامین الحق که درد دل بازاریان بدبخت را خوب می دانید ما بعنوان یک کسبه کار در بازار جمعه از شما تشکر می کنم خدا نگهدارت
تامرادی
Iran, Islamic Republic of
الهی خداوندا کمکت کنه دکتر خرامین باید بااین شرایط سخت اقتصادی ما باید چکاری کنی اگر بازاز راتعطیل کنند ایا خدا خوشش می اید زن بچه ای ما اتز چه راه نان در بیاوریم
سید حسین رازیان
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد ارزشمند دکتر خرامین واقعا بدرستی بیان شده، بجای اینکه بفکر جابجایی جمعه بازار باشند بفکر ایمن سازی باشید آقایان شهردار و شورای شهر
علیپور
France
درود بر شما.. حرفهای دقیق و درستی زدید من خودم بعنوان یک کاسب میبنم که مردم و کسبه جمعه بازار مشکل دارند و تعطلیل شدت یعنی نابودی زندگی همه ما مسئولین بجای تعطیلی باید مکان جدید با شرایط مالی مناسب معرفی کنند نه قیمت هایی که تا اخر عمر زیر بار قسط های آن باشیم اون هم با شرایط اقتصادی جدید. من بعنوان یک کسبه موندم چطور استان ما بد این همه سرمایه از ساماندهی یک مکان که کسبه آن عوارض می دهند عاجز هستند حتما باید چند نفر خدایا نکرده تلف می شدند تا مسئولین کاری کنند؟ چرا بفکر مردم نیستید تا کی باید بگیم مروم تجت فشار ناتوانی و بی مسیولیتی دست اندرکاران هستند و از هر لحاظی تحت فشار هستیم. تو رو به اون خدا اگه نمیتونید ول کنید بابا ما زن و بچه و دختر داریم خرج و مخارچ دارند این بیکاری و تورم و مشکلات دیگه دکتر خرامین عرض کردن نفس ما را بریده. بابا ما برادر و انسان هستیم چرا کمکمون نمیکنید
ثاراله
Iran, Islamic Republic of
درود بر مرد خوش سخن سلام بر مرد اخلاق مدار دلسوز فقط دکتر خرامین درد مردم فقیر را می فهمد دیگران کاری ندارند چه برسر مردم فقیر می اید
Iran, Islamic Republic of
ایشون . چ دلیلی داره داره نظر میده
Iran, Islamic Republic of
اصلا تورا چ به این کارها برو با اشتباهات سیاسیت تست پنجه نرم کن اقای خرامین
Iran, Islamic Republic of
ملا شیر علی .که روی تو هست
بازاری
Iran, Islamic Republic of
خسته نباشی دکتر ازلطفی ک داری
تاالان ب مدت ۱۴ساله این کسبه عوارض به شهرداری پرداخت
کرده چراتالان هیچ گونه امکاناتی دراختیاراین بازاری ها نگذاشته چراقبلا شورای شهربانامه ای به شهرداری جایگاه ب دوستان وفامیل خود دادن واستفاده بردن حالا ب فکرجمع کردن
افتادن فکرکنم .؟؟؟سپاس ازلطف شما
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1