کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با کبنا مطرح شد

«محمدی‌تبار» و آمارها چه می‌گویند / آتش‌سوزی‌هایی با انگیزه زمین‌خواری / مدیریت راهبردی «احمدی» و کاهش آمارها

4 مهر 1397 ساعت 16:18

 محمدی تباری گفت: این آمارهای خود به خود کاهش نیافته و مرهون سیاست‌ها و راهبردهای شخص استاندار و مدیریت راهبردی ارشد استان و حمایت‌های معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و پای کار بودن مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد است.


مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: الحمدالله با افرایش آگاهی مردم، سطح آموزش، فرهنگ سازی و تلاش و پشتکار مسئولین مربوطه و تشکل‌های مردم نهاد، وسعت آتش سوزی‌ها در ۳ ماهه اخیر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.
وحید محمدی تبار در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا در یاسوج افزود: در سال ۱۳۹۶ تعداد ۹۰ فقره آتش سوزی به میزان ۵۳۵ هکتار، در سطح مراتع و جنگل‌های استان وجود داشته ولی امسال؛ ۵۰ فقره آتش سوزی در وسعت ۳۵۵ هکتار وجود داشت.
مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرعت عمل و حداکثر زمان کنترل بحران آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های این استان از سه شبانه روز به حداکثر ۸ ساعت کاهش یافته است. که این مهم ممکن نبود مگر با همبستگی، هماهنگی و اقدام مشترک دستگاههای مسئول و آحاد مردم و نهادهای انقلابی و به‌طور مشخص مدیر کل محترم منابع طبیعی استان، فرماندهی یگان حفاظت و کلیه پرسنل و روئسای ادارات منابع طبیعی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد و در اکثر موارد (مناطق حفاظت شده) محیط زیست استان و در مواردی هم که نیاز داشتیم؛ سپاه، بسیج و هلال احمر استان، مردانه پای کار بودند.
محمدی تبار افزود: آمارهای یگان حفاظت نشانه‌های بسیار خوبی از توسعه فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست در جامعه دارد. و البته همانگونه که فرماندار بویراحمد اشاره کردند بیشتر آتش سوزی‌ها امسال عمدی و به تحلیل خودم و اکثر کارشناسان امر، تا حدودی دارای انگیزه‌هایی از قبیل زمین خواری دارد و انتظار ویژه مدیریت بحران از مسئولین ذی ربط پیگیری و برخورد شدید در این خصوص است.
مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد  به میزان آتش‌سوزی‌های استان به تفکیک شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: در سه ماه تابستان سال گذشته (۱۳۹۶) در شهرستان بویراحمد؛ تعداد ۴۰ فقره آتش سوزی به وسعت ۱۷۱ هکتار، در شهرستان دنا تعداد ۱۳ فقره و به وسعت ۱۳۳ هکتار، در شهرستان گچساران تعداد ۲ فقره و در وسعت ۳ هکتار، در شهرستان باشت تعداد ۱۱ فقره و در وسعت ۱۳۶ هکتار، در شهرستان لنده تعداد ۱۱ فقره و به وسعت ۲۸ هکتار، در شهرستان چرام تعداد ۱۰ فقره آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع و به وسعت ۴۸ هکتار، در شهرستان کهگیلویه تعداد ۲ فقره و در وسعت ۶ هکتار و در شهرستان بهمئی تعداد ۱ فقره و در وسعت ۲۰ هکتار آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های این شهرستان داشتیم.
مدیر کل مدیریت بحران استان همچنین ادامه داد؛ در سه ماه تابستان امسال (۱۳۹۷)، در شهرستان بویراحمد؛ تعداد ۲۷ فقره آتش سوزی به وسعت ۱۳۰ هکتار، در شهرستان دنا؛ تعداد ۵ فقره و به وسعت ۵۲ هکتار، در شهرستان گچساران؛ تعداد صفر فقره و در وسعت صفر هکتار، که واقعاً جای خوشحالی دارد. در شهرستان باشت؛ تعداد ۲ فقره و در وسعت ۲۷ هکتار، در شهرستان لنده؛ تعداد ۵ فقره و به وسعت ۶۸ هکتار (قبل از مدیریت فعلی)، در شهرستان چرام؛ تعداد ۶ فقره آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع و به وسعت ۲۵ هکتار، در شهرستان کهگیلویه؛ تعداد ۵ فقره و در وسعت ۴۴ هکتار، و در شهرستان بهمئی تعداد ۱ فقره و در وسعت ۸ هکتار آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های این شهرستان داشتیم.
وی در پایان گفت: متاسفانه کمبود شدید امکانات و نیروی انسانی، جدی‌ترین چالش است و امسال نیز نتوانستیم تجهیزات برای مدیریت بحران و دستگاهای دی ربط خریداری کنیم به دلایل عدم ثبات قیمت‌ها و دلایل دیگر ... که خوشبختانه با تدبیر مهندس فیلی معاون محترم عمرانی و همکاری آقای نوروزی رئیس سازمان برنامه و بودجه یک میلیارد اعتبار بحران که امکان برگشت خوردن داشت به شهرداری‌های مناطق محروم استان تخصیصشان، تعلق گرفت و مانع برگشت این اعتبارات شدیم و آنرا به آب و فاضلاب روستایی و شهرداری‌های دهدشت، دیشموک، لنده، سوق، قلعه رئیسی، پاتاوه، مارگون، چیتاب و ... تخصیص دادیم. چون با اسناد خزانه دو ساله عملاً خرید میسر نبود ولی می‌شد تخصیص پروژه‌ای را در منطقه‌ای محروم تکمیل کرد. البته برای سایر شهرداری‌ها نیز برنامه داریم و کمک می‌کنیم.
 محمدی تبار با اشاره به فردی که هفته گذشته بر اثر صاعقه در بخش لوداب کشته شد، گفت: به همراه کارشناس مسئول حوادث به خانواده ایشان سر زدیم و موضوع و همچنین مشکلات این خانواده را بررسی کرده و با مسئولین ذی ربط مکاتبه نمودیم انشالله که بتوانیم بخشی از مصائب و مشکلات چنین خانواده‌هایی را حل کنیم.


کد مطلب: 403257

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/403257/محمدی-تبار-آمارها-می-گویند-آتش-سوزی-هایی-انگیزه-زمین-خواری-مدیریت-راهبردی-احمدی-کاهش

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1