تاریخ انتشار
شنبه ۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۴۰۱۱۳۲
در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنانیوز مطرح شد

دهبانی‌پور: در باره حضورم در انتخابات زمان قانونی خودش صحبت می‌کنم / عملکرد اداره‌کل ارشاد از زبان مدیرکل

۱۸
۰
دهبانی‌پور: در باره  حضورم در انتخابات زمان قانونی خودش صحبت می‌کنم / عملکرد اداره‌کل ارشاد از زبان مدیرکل
کبنا ؛رضا دهبانی‌پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، دارای مدرک دکترا در رشته حقوق بین الملل و همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج می‌باشد، با او گفت‌وگویی را انجام داده‌ایم که از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد؛
جناب آقای دکتر، مختصراً خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید؟
تشکر می‌کنم از دعوت و زحمتی که در رسانه پر مخاطب و اخلاق‌مدار کبنا نیوز می‌کشید، شما کار مهمی را از حیث اطلاع‌رسانی به مردم و هم به گونه‌ای انتقال خدمات دولت به مردم و از طرفی نیز مطالبات مردم را به مسئولین و مدیران انتقال می‌دهید، در یک کلام باعث ارتقاء سطح آگاهی مردم می‌شوید.
بنده سال 40 در شهرستان بهمئی متولد شدم و در شهر بهبهان دیپلم گرفتم، بعدها در جهاد سازندگی مشغول به کار شدم، سال ۶۳ به استخدام آموزش و پرورش درآمدم، سال ۶۶ به دانشگاه رفتم و در دانشگاه تهران در رشته حقوق سیاسی مشغول به تحصیل، سال ۷۹ باز دانشگاه تهران در مقطع فوق لیسانس در رشته علوم سیاسی مشغول به تحصیل و نهایتاً هم سال ۸۹ در مقطع دکتری در رشته حقوق بین الملل مشغول به تحصیل و فارغ التحصیل شدم.
مسوولیت‌هایی که من بر عهده داشتم، دبیر شورای تحقیقات آموزشی آموزش و پرورش استان، مسئول آموزش عالی فرهنگیان، چندین سال مسئول آموزش‌های ضمن خدمت آموزش و پرورش، همین سالها معلم نمونه کشوری شدم، سال ۷۹ به دانشگاه رفتم یعنی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری به استخدام دانشگاه یاسوج در آمدم، از سال ۷۹ به مدت چهار سال معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه یاسوج را برعهده گرفتم، از سال ۹۳ تا کنون به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال خدمت هستم.
در باره نحوه حضورتان به جبهه کمی صحبت بفرمایید؟
بله؛ سال 60، دانش آموز سال چهارم دبیرستان بودم. آن موقع کشور ما به دلیل جنگ تحمیلی فضای خاصی داشت. ما هم مثل خیلی‌ها شور و حال خاصی برای رفتن به جهبه داشتیم، البته خانواده هم تصمیم گیرنده بودند، چونکه قبل از من برادر بزرگترم به جبهه رفته بود، اجازه خانواده راحت‌تر بود، به شکل جمعی یادم هست از دبیرستان مطهری بهبهان اعزام شدیم و در لشکر ولیعصر خوزستان حضور پیدا و در عملیات فتح بستان شرکت کردم.
سال 60 برای اولین بار به عنوان بسیجی از طرف خوزستان به جبهه اعزام شدم، سال 61 در عملیات طریق القدس شرکت و سال 61 در عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر در دو مرحله عملیاتی شرکت کردم و سرانجام در یکی از شب‌های عملیات مجروح شدم، آن موقع مملکت و سرزمین ما شرایط خاصی داشت، دشمن خاک ما را مورد تعرض و تجاوز قرار داد و وظیفه هر فرد ایرانی و مسلمانی دفاع از مظلوم و دین و مملکتش بود.
مهم‌ترین اقدامات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان در سال 96؟
در چهار حوزه قرآن و عترت، فرهنگی، مطبوعات و هنری عملکرد این اداره‌کل را تقدیم می‌کنم و همچنین برنامه‌هایی که در دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد انجام گرفته را بیان می‌کنم.
در حوزه قرآن و عترت؛
صدور گواهینامه‌های قرآن آموزان، بیمه فعالان قرآنی، برگزاری آزمون‌های قرآن و عترت که هر ساله برگزار می‌شود و در نهایت برگزیدگان تجلیل می‌شوند، جشن رمضان داریم که در ماه رمضان به آن می‌پردازیم در قالب این جشن تدبر و تفسیر در قرآن، انس با قرآن، نمایشگاه قرآنی، کارهای هنری تجسمی و نمایشی با موضوعات قرآن و عترت صورت پذیرفت، تجلیل از پیشکسوتان قرآنی یکی از برنامه‌های خوب ما در این ایام بوده است. در این جشن توانستیم در همه شهرستان‌های استان و بخش‌ها فعالین قرآنی و دبیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را در برنامه‌هایی که بود، مورد تجلیل و تشویق قرار دهیم.
در هفته  قرآن و عترت 12 جشنواره را در 8 شهرستان استان برگزار کردیم و یکی از جلوه‌های زیبای این برنامه‌ها باز رفتن به خانه پیشکسوتان قرآنی بوده و با یک برنامه‌ریزی منظم از قبل تعیین شده، کسانی را که سالیان سال شاید کسی سراغی از آنها نمی‌گرفت هم به شکل دسته جمعی در شهرستان‌ها توانستیم به منازل‌شان برویم از آنها در محضر خانواده‌هایشان تجلیل ‌کنیم.
باز یکی از زیباترین برنامه‌های هفته قرآن و عترت رفتن به خانواده‌هایی که شهدای قرآنی داشتند، البته همه شهدای ما قرآنی بودند اما بعضی از این شهدا در محلات خود، در شهرستانها، شهرها و بخش‌هایشان معروف بودند به اینکه کار قرآنی می‌کنند.
نمایشگاه قرآنی که در یک سطح وسیع در مرکز شهرستان‌های بزرگ استان آن را برگزار و حدود 4 هزار جلد قر آن در سال‌های 96 تا 97 بین مردم توزیع کردیم.
برنامه‌هایی را در این حوزه پیش رو داریم و پیگیری بیمه فعالان قرآنی یکی از این برنامه‌ها هست که مطالبه فعالین قرآنی ما است، تجلیل از برگزیدگان آزمون قرآن و عترت این برنامه قابل توجهی است.
یکی از برنامه‌های دیگر که داریم، هر «روستا 10 قاری» که توسط معاون قرآنی وزارت فرهنگ وارشاد پشتیبانی می‌شود و در همین زمینه تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت منعقد کرده‌ایم و تشکیل بانک اطلاعات موسسات قرآنی از دیگر برنامه‌هاست. کارهای جزء به جزء زیادی در حوزه قرآن و عترت انجام گرفت که دیگر به آنها پرداخته نمی‌شود اما به طور مشخص و روشن اینها برنامه‌های ما در حوزه قرآن و عترت بود.
در حوزه فرهنگی؛
هم خیلی خلاصه بگویم، جشنواره‌های زیادی برگزار کردیم و برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در این جشنواره‌ها اجرا کردیم، موسیقی، تئاتر تجسمی، برنامه‌های سخنرانی و برنامه‌های طنز از جمله عناوین این برنامه‌ها بود که برای بانشاط کردن محیط از یک طرف و از سوی دیگر ما با ایجاد جشنواره‌ها فضایی را برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی رقم بزنیم. با افسردگی جوانان روبرو هستیم و باید بتوانیم یک محیط با نشاطی ایجاد کنیم و هدف ما از این جشنواره‌ها استعدادیابی و شناسایی افراد توانمند در حوزه‌های فرهنگی و هنری در شهرها، بخش‌ها و شهرستان‌ها می‌باشد که خودشان برگزار می‌کند.
سعی کردیم در اجرای برنامه‌های فرهنگی از مرکز استان تمرکززدایی کنیم، در گذشته شاهد بودیم که به ندرت برنامه‌های فرهنگی در مرکز شهرستان‌ها و یا شهرهای استان برگزار می‌شد، ولی الان در منطقه زیلایی جشنواره فرهنگی و هنری برگزار می‌شود، در دیشموک جشنواره فرهنگی هنری، در «ممبی» بهمئی جشنواره فرهنگی هنری برگزار می‌شود.
از برگزاری جشنواره‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در مرکز استان و یا مرکز شهرستان‌ها تمرکززدایی کردیم و ما اعتقاد داریم در جامعه دینی، عدالت ماهیت دین است و اگر سرانه فرهنگی را در یک شهرستان هزینه کنیم با عدالت مغایرت داشت و ما سعی کردیم که سایر نقاط استان در سرانه فرهنگی دیده شوند، اگر چه همکارانم را زحمت دادیم، اما کارها و جشنواره‌های فرهنگی را به دهستان‌ها، بخش‌ها و شهرستان‌های کوچک بردیم تا سرانه فرهنگی مردم این مناطق هم داده شود و به نوعی عدالت فرهنگی برقرار باشد.
در بخش شعر؛ جشنواره شعر بلاد شاپور اول سال فروردین 97 که یک برنامه بسیار ارزشمند بود در کاروانسرای قدیمی شهر دهدشت برگزار شد. شعر وار، شعر منطقه‌ای که در بهمئی، شعر زاگرس شعر ملی که در یاسوج برگزار شد و برنامه‌های متنوعی در حوزه شعر برگزار کردیم که در اینجا لازم نیست بیان شود، در بخش داستان؛ جشنواره داستان سقلاتون در گچساران و داستان متیل در یاسوج برگزار کردیم. سوگواره تعزیه که سال گذشته در گچساران و لنده  برگزار شد و همچنین این آئین در مناطقی که استعداد تعزیه داشتند، برگزار شد. سوگواره «مشک تشنه» در ایام محرم و شعر در سوگ آفتاب که به مناسبت رحلت حضرت امام خمینی (ره) که قبلاً این جشنواره را استانی برگزار اما امسال آن را منطقه‌ای در شهر یاسوج برگزار کردیم.
کارگاه شعر در سی سخت، کارگاه داستان در یاسوج، کارگاه «فن بیان»، کارگاه آموزشی خبرنگاران برای ارتقاء سطح دانش آنان و سایر کارگاه‌های را برای تقویت عرصه‌های فرهنگی و هنری برگزار کردیم.

همچنین همایش‌های دیگری در حوزه فرهنگی و هنری از جمله همایش «لوح و قلم» برای تجلیل از نویسندگان برتر استان ، زاد روز فردوسی در سی‌سخت و همایش قلم، اقوام و آرامش در گچساران با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد و تجلیل از چاپخانه داران در شهر یاسوج را برگزار کردیم.
همچنین در شهرستان‌ها و مرکز استان نمایشگاه کتاب دایر و همچنین نمایشگاه بزرگ کتاب در مصلی یاسوج با اهداف مختلف فرهنگی برگزار شد.
سالانه تعداد قابل توجهی کتاب دریافت می‌کنیم که بین مردم و دستگاه فرهنگی و آموزشی آنها را توزیع می‌کنیم، برای تقویت نویسندگان و مولفان استان همواره از آنان کتاب‌ها را خریداری می‌کنیم به طور یکه سال گذشته حدود 110 میلیون تومان از نویسندگان و مولفان استان خریداری و به بازار عرضه کردیم.
رونمایی از تازه‌های کتاب استان کهگیلویه و بویراحمد از دیگر برنامه‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد بود.
طرح دوستداران «کتاب روستا» سال گذشته برگزار شد و رتبه سوم کشور را به دست آوردیم.
روز فرهنگ و هنر استان کهگیلویه و بویراحمد در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اجرای برنامه‌های مفصلی اجرا شد. صدور پروانه کتابفروشی ها و انواع چاپخانه‌ها.
یکی از برنامه‌ها و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد، رصد و بررسی مسائل فرهنگی کشور است و در همین راستا شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها تشکیل می‌شود که دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت می‌کند. البته ریاست این شورا با امام جمعه است، قائم مقام آن در استان استاندار و شهرستانها فرمانداران و در بخش‌ها بخشداران می‌باشد و فرصت خوبی است برای بحث پیرامون مسائل فرهنگی و تربیتی و با توجه به ساختار خوبی که به لحاظ حقوقی و حقیقی دارد، ضمانت اجرایی خوبی هم برای این که تصمیماتش را به مرحله اجرا برساند، دارد و امروزه ما این ظرفیت خوب را پیش رو داریم.
برنامه‌های آتی که در پیش داریم، جشنواره منطقه‌ای شعر ققنوس در دهدشت، داستان سقلاطون گچساران، جشنواره متیل یاسوج برگزاری همایش روز خبرنگار ۱۷ مرداد در یاسوج، جشنواره رضوی که یک برنامه مفصلی است و همایش روز قلم می‌باشد.
در حوزه مطبوعات؛
در سال 96؛ عضوگیری خبرنگاران در سامانه خانه مطبوعات که سرانجام و پیامد آن برگزاری انتخابات خانه مطبوعات بود که امروز خبرنگاران ما دارای یک خانه هستند تا بتوانند مسائل صنفی خودشان را پیگیری کنند. شرکت مطبوعات و رسانه‌های ما در نمایشگاه بین المللی مطبوعات تهران، برگزاری دوره‌های آموزشی خبرنگاران که به شکل مقدماتی اینها آموزش دیدند.
صدور مجوزهای نشریات و سایت‌های خبری که از طریق سامانه رسانه‌ها آن را می‌گیرند و رسالتی را برای ما هم ایجاد می‌کنند.
ساماندهی کانون‌های آگهی تبلیغات و مجوزهایی که به آنان می‌دهیم و نظارتی که بر کار این‌ها می‌کنیم بلکه خود به نوعی به اشتغال جوانان علاقمندان به این کار کمک می‌کنند.
شنیده می‌شود که حضرتعالی قصد کاندیداتوری در انتخابات آینده مجلس دارید؟
بهتر است که در باره انتخابات در زمان قانونی خودش صحبت کنیم و الان زمان مناسب برای صحبت کردن در این خصوص نیست و هر کسی قصد ورود دارد باید در بازه قانونی انتخابات وارد این عرصه شود. لزومی ندارد که اکنون به این مسئله ورود کنم به این جهت که در این زمان کار غیر قانونی است و طبیعتاً ممکن است که عده‌ای همچنین تصوری را داشته باشند اما من دوست دارم بیشتر به وظایف و رسالت‌های کاری خودم در حوزه فرهنگ و هنر به عنوان مدیر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بپردازم.
در بخش دوم این گفت‌وگو؛ دیدگاه رضا دهبانی‌پور را در باره احمدی، خادمی و حاج عدل و همچنین پیرامون انتقادهای که از او می‌شود را می‌خوانید.
نام شما

آدرس ايميل شما

مانا
Iran, Islamic Republic of
. به ارشاد شد دهبانی مدیرش شد
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
دکتر جان کاندید شدن مجلس حداقل یک میلیارد پول می خواه ، ان شا الله که در این بخش نگرانی نداشته باشیم .
صداقت
Iran, Islamic Republic of
چرا از برنامه های فرهنگی خودت در شهر فرهنگ ادب سوق ویا لنده و قلعه رئسی که طیبی هستند چیزی نمیگی؟. یا دیشموک و یا ممبی که از طایفه بهمئی هستندجشنواره اجرا میکنی .اونوقت قصد شرکت در انتخابات را داری؟
دانشجو
United States
.
یه تقی به توقی خورد و و مسکن ساختی
علی
Iran, Islamic Republic of
بیاد هم برنده می شود شک نکنید.
Iran, Islamic Republic of
اگه پشت گوشت را دیدی ......
Iran, Islamic Republic of
افراد حقوق دان میتوانند در جهت تصویب قوانین راهگشاه و نظارت دقیق مسمر ثمر واقع بشن چهره ای جدید که میتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.
خدایی؟
Iran, Islamic Republic of
خدایی دلتون به چیت خوشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علی بشیری
Iran, Islamic Republic of
تآسف برای استان محروم ماکه سال به سال محرومیتش بیشتروپیشرفتش کند.انتخاب مسعولین استان ماهم طبق جناح وحزب تعریف وتعیین شده،ومتٱسفانه کسانی انتخاب میشوندبرای سکان داری استان وسازمانهاکه تعریف خوبی ازمدیریتشون نشده. به کجااینچنین شتابان؟برادر؟صبرکن.
Iran, Islamic Republic of
ان شاالله که شعار نباشد
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
سلام ،این هم فوقش کامرانی دوم
امکان رای آوری ایشان در حد کامرانی هم نیست
کامرانی از ایشان شفاف
ایشان وخانواده و داماد هاش ،مبشری ،پایا،وعموهایش ،عالی پور،جهانژاد و.....
شش بار در طول سی سال گذشته حامی بزرگواری و اتاق فکر و مدیران او بودند .
حتی همین مدیرکلی اش مدیون بزرگواری وخادمی است.
آب در هاون کوبیدن است
چرامی
Iran, Islamic Republic of
شتر در خواب بیند پنبه دانه
گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
موسوی
Iran, Islamic Republic of
احتمالا به خاطر ...رد نشود
محمدی
Iran, Islamic Republic of
ایشان که حزبی شش آتشه بود !!!!!!!
سید پور
Iran, Islamic Republic of
این هم از بازی های منطفیان ،مثل لاهوتی که می خواهند بفرستند تو میدون و خودشون. واین هم مثل کارانی یه. بیاورد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جشان زاده
Iran, Islamic Republic of
کامرانی گلش را چید
دهبانی را می چیند

باز هم بی نتیجه

تازه اگر رد نشود
Iran, Islamic Republic of
نتیجه جنگ شادی های آقای دهبانی را در تشییع جنازه اخیر در دیشموک دیدیم که تمام توصیه علما و بزرگان و نهاد های انقلابی را زیر سئوال برده امیدواریم که دیگر تکرار نشود
محمدی
Iran, Islamic Republic of
جناب دهبانی شما گزینه خوبی برای نماینده اصلاح طلابان نیستی . وکسی به شما رای نمی دهد مهم نیستی درادراه ارشاد چه کاری مهمی صورت دادی که حلا بخواهی بری مجلس .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1