کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفتگو با کبنا مطرح شد

مصرف بالای «تریاک و تزریقات» دهدشت /در دسترس بودن مواد دلیل بازگشت فرد به اعتیاد

19 خرداد 1397 ساعت 22:51

همانطور که همه ما می دانیم اعتیاد یک بیمارى اجتماعی است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش بیمار توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار مواد اعتیاد آور می گردد.در همین راستا گفتگویی داریم با «کورش داوری »رییس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه که در زیر می خوانید.


همانطور که همه ما می دانیم اعتیاد یک بیمارى اجتماعی است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش بیمار توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار مواد اعتیاد آور می گردد.در همین راستا گفتگویی داریم با «کورش داوری »رییس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه که در زیر می خوانید.
چه عوامل بالقوه ای منجر به اعتیاد در نوجوانان و جوانان می شود؟
رییس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه در گفتگو با کبنا اظهار کرد:اعتیاد از دیدگاه روانشناسی یک نوع بیماری است،از دیدگاه جامعه شناسی، بذهکاری  و از نظر حقوق دانان جرم محسوب می شود لذا بسته به زاویه دید تعابیر مختلفی دارد.
کوروش داوری با بیان اینکه ماهیت اعتیاد در طول تاریخ هم جنبه سیاسی،مذهبی و..پیدا کرده بود تصریح کرد:امروزه از مهمترین عوامل زمینه ساز اعتیاد را می توان 3 عامل،فرد معتاد،دسترسی به مواد ،و محیط نامساعد بیان کرد.
یعنی ابتدا باید فردی زمینه مصرف را داشته باشد و درکنار دسترسی به مواد بتواند در مکان مناسبی نیز مواد مصرف کند و تا زمانی که این 3 عامل شکل نگیرد اعتیاد رخ نمی دهد!
محیط اجتماعی،فرهنگ،عوامل فردی ،عوامل خانوادگی و گاها عوامل پزشکی می تواند زمینه ساز اعتیاد باشد.
داوری ادامه داد:اگر به عوامل اعتیاد بپردازیم گاهی اوقات اعتیاد ریشه در مسائل فردی از جمله شکست های عاطفی خاص ،گسست درون کانون خانواده،فقر و فلاکت،بیکاری و...دارد.
وی افزود:برخی علل نیز ریشه خانوادگی دارد معتقدم 65 درصد افراد معتاد در جامعه ،پدر،مادر یا هردو والد به نوعی مواد مصرف کننده بودند!
خانواده به عنوان یکی از اصلی ترین نهاد های جامعه بشری در گرایش یا عدم گرایش فرزندان به مواد نقش اساس دارد.
برخی علل نیز ریشه در مسائل اجتماعی دارد از بدو تولد کودک  فرایند اجتماعی شدن را از طریق آشنایی با الگوهای اجتماعی پشت سر می گذارد و پس از آن نیز باید فرهنگ پذیر شود و با گروه های اجتماعی بیشتری در ارتباط باشد لذا عوامل اجتماعی در گرایش یا عدم گرایش فرد به اعتیاد می تواند نقش اساسی داشته باشد،از جمله این مسائل اجتماعی می توان به دوستان ناباب،نبود واحد های نظارتی از مدرسه تا دانشگاه،امن نبودن محیط اجتماعی،در دسترس بودن مواد یا عدم پیشگیری از توزیع و فروش،شرایط جغرافیای از نظر کشت،حمل و انتقال و...اشاره کرد.
همچنین در پزشکی برای درمان برخی بیماری های صعب العلاج مرفین تجویز می شود که اگر عوامل زمینه ای اعتیاد برای این فرد فراهم باشد به مرور مصرف مرفین امکان دارد از حالت درمان به یک بیماری خاص تبدیل شود.

آیا آمار مشخصی از سن اعتیاد برای نوجوانان زیر 15 سال در دهدشت در دسترس هست؟
از آنجایی که ماهیت این پدیده،پنهان است و کشف افراد معتاد حتی در خانواده ها به دلیل پنهان کاری و انکار شخص معتاد حتی در صورت مثبت بودن آزمایش  هست  لذا ماهیت پدیده پنهان است ،معتقدم که اگر آمار و ارقامی هم ارائه شود دقیق نیست!

هر شخص معتاد می تواند چند فرد دیگر را معتاد کند؟
وقتی در خانه ای شخصی مواد مصرف می کند حتی حیوانات که در خانه نگهداری می شوند وابسته مواد خواهند شد،لذا وقتی پدر و مادر مصرف کننده باشند قطع به یقین روی فرزندان تاثیر ویژه ای می گذارد!

جوانان بیشتر به چه نوع مودای تمایل دارند؟
فلسفه اصلی گرایش جوانان به اعتیاد حس کنجکاوی و سرخوشی است.و برای دوری از مشکلات و فشارهای روحی روانی به خصوص شکست های عاطفی،از دست دادن عزیزان،برخورد نامناسب والدین و...که معمولا با ماری جوانا که حداکثر سرخوشی و لذت آن 2تا 3 ساعت است شروع می کنند و کم کم به مواد سنگین هم رو می آورند.

وابستگی به مواد مخدر را به چند دسته تقسیم می کنید؟چند نوع مواد داریم؟
عده ای به دودهای سبک رو می آورند عده ای روانگردان و می توان به تریاک،آمفتامین ها،کوکوئاین ها،مرفین ها،تزریقات،گرد و..اشاره کرد که متاسفانه بیشترین شکل مصرف در دهدشت ابتدا تریاک و سپس تزریقات است!

یک معتاد چه آسیب هایی به دیگران یا اعضای خانواده می تواند وارد کند؟
این یک اصل است که بیماری های روانی،ناهنجاری های رفتاری،پر استرس بودن کانون یک خانواده خیلی سریع تر از بیماری های ویروسی،میکروبی به دیگر اعضای خانواده سرایت می کند قطع به یقین وقتی در خانواده ای فردی در کنار کودک خود مواد مصرف می کند خواسته یا ناخواسته آن کودک وابسته به مواد می شود.

ارتباط بین اعتیاد و جرائم اجتماعی به چه شکل است؟
می توان گفت اعتیاد ریشه انواع جرائم اجتماعی است،و فردی که وابستگی روحی و روانی به مواد پیدا می کند در راستای رفع نیازهای خود پس از اتمام موجودی خود،به سرقت و رفتارهای بذهکارانه رو می آورد و نهایتا ممکن است که برای تهیه مواد مصرفی خود خیلی جرم ها را مرتکب شود.

عوامل شخصیتی یک فرد معتاد چیست؟
نشانه های ظاهری و رفتاری زیادی وجود دارد که می توان اعتیاد فرد را تشخیص داد که می توان به،سرفه های مکرر،آبریزش بینی،انزوا،افسردگی،قرمزی چشم ها،دروغگویی،عدم اعتماد به جامعه،پنهان کاری،پرهیز از آزمایش دادن،ظاهر مناسب نداشتن و...اشاره کرد.

چه شرایطی باید فراهم شود تا فرد معتاد بتواند ترک کند؟
مکانیسم ترک اعتیاد مواد مخدر بسته به نوع مواد مصرفی ،سن فرد،جنسیت،مدت زمان مصرف،میزان عوارض به جای مانده ناشی از مصرف مواد،موقعیت اجتماعی،وضعیت تاهل،شاغل یا بیکار بودن و...است،برای اینکه یک فرد بتواند ترک کند باید تمام پارامترهای اجتماعی تاثیرگذار و زمینه ساز اعتیاد را مدنظر داشته باشیم و زمانی می توان به ترک یک معتاد امیدوار بود که به عنوان مثال خانواده ای که عامل اعتیاد فرد شده حداقل اصلاح گردد که متاسفانه بعضی اوقات امکان اصلاحات ساختاری وجودندارد و مشکل هست!
می توان گفت باید به تعداد افراد معتاد علت خاص مربوط به هر فرد کند و کاو  شود و برطرف شود و جایگزینی برای ان ها پیدا شود تا فرد بتواند به روال عادی برگردد.

کمپ های ترک اعتیاد باید چه شرایط استانداری داشته باشند؟
به طور کلی کمپ های ترک اعتیاد،مهدهای کودک و بخش های اعصاب و روان،واحد هایی مرتبط با شرایط روحی فرد باید دارای استانداردهایی باشد.
لذا دست اندرکاران این کمپ ها باید از بعد تخصصی،مهارت و توانایی،علم آکادمیک دانشگاهی آن رشته را داشته باشند و زمانی که فرد معتادی وارد کمپ می شود،به عنوان ارشد روانشناسی بالینی باید سبک ارتباط با فرد معتاد را بداند تا بتواند بر ذهنش حاکم شده و مواد را از بدن فرد بزداید.
همچنین این کمپ ها باید از بعد امکانات رفاهی،تغذیه،حمام ،ورزش و...مجهز باشند.
فرد معتاد را در شرایطی قرار دهند که امکان تردد با افراد بیرون کمپ را نداشته باشد چرا که اتفاق افتاده است برخی ملاقات ها مشکلاتی برای فرد ایجاد کرده است!
باید کارکنان این مراکز تشویق شوند و به ارزش و محتوای کار خود پی ببرند  نه صرفا ان را به دید شغل و اقتصادی ببینند تا فعالیت ها آن ها مثمر ثمرتر باشد.

علت بازگشت فرد معتاد و اود بیماری پس از ترک چیست؟
علت بازگشت یا اود مجدد بیماری به دلیل عدم نظارت و همکاری خانواده ها،وجود دوستان ناباب،وجود پاتوق ها و در دسترس بودن مواد ودیگر علایم زمینه سازی که حذف نشده اند.
مشاهده می شود فردی که در مراکز ترک اعتیاد در دهدشت متادون درمانی می کند نیم ساعت بعد به جمع دوستان برگشته و درپاتوق مواد مصرف می کند! بنابراین زمانی می توانیم موفق شویم که عامل ایجاد کننده مواد ریشه کن شده باشد.

با توجه به اینکه یکی از علل اعتیاد در دسترس بودن مواد است،آیا ورود آموزش و پرورش و آگاهی بخشی از سنین کودکی در مدارس ضروری نیست؟
در همه رفتارهای اجتماعی به تناسبی که سن ظرفیت برخی واقعیت ها را داشته باشد آموزش باید از آن سن شروع شود و مشاهده می شود برخی اوقات به جای آگاهی بخشی به افراد  حس کنجکاوی را در آن ها تحریک می کنیم لذا معتقدم که در سنین پایین نباید به کوکان آموزشی در این خصوص ارائه شود البته اخیرا آموزش و پرورش به دنبال ایجاد برخی سرفصل ها جهت آگاهی بخشی در کتاب های مقاطع متوسطه است.
ولی در شهری مثل دهدشت نمی توانم بگویم در چه سنی خطرات بیشتر است یا نیست چون تمام سنین را درگیر می کند!

چه اقداماتی می تواند کمک کند تا نوجوان به سمت مواد مخدر کشیده نشود؟
سرگرمی های سازنده،ورزش،ارزش گذاری به شخصیت فرد توسط خانواده و جامعه و مدرسه،نظارت و حمایت خانواده،دقت در انتخاب محل سکونت،دقت در انتخاب دوستان،پرهیز از رفتارهای پر خطر،فراهم شدن زمینه ای که از بعد عاطفی فرزند لطمه نخورد،دقت والدین و معلمان در برخورد با نوجونان و جوانان،بهره بردن از فرآیند ها آموزشی و...که در واقع باید مجموعه ای از نکات به وجود آمده و در کنار هم پیش روند تا گرایش به سمت اعتیاد برداشته شود.

توصیه شما به خانواده ها در خصوص برخورد با فرزندان چیست؟
کیفیت درونی در کانون خانواده می تواند از خانواده یک کانون متلاشی یا یک کانون خودشکوفا بسازد بنابراین کیفیت روابط درونی کانون خانواده اصل اساسی در راستای بهبود کمی و کیفی زندگی فرزندان خواهد بود.
فرزندان آینه رفتار والدین هستند لذا باید شیوه تربیتی صحیحی برای کودکان انتخاب شود،برای آن ها ارزش قائل شد و در جهت رفع نیازهای او گام های اساسی برداشته شود.
 


کد مطلب: 400611

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/400611/مصرف-بالای-تریاک-تزریقات-دهدشت-دسترس-بودن-مواد-دلیل-بازگشت-فرد-اعتیاد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1