پایگاه خبری کبنا نیوز 23 تير 1398 ساعت 17:38 http://www.kebnanews.ir/news/411041/مشکل-آفرینی-اسناد-خزانه-پیمانکاران-پیمانکارها-ورشکسته-شده-اند-اعتبارات-عمرانی-گوشت-قربانی -------------------------------------------------- شفیع رحیم پور پیمانکار پروژه راه اصلی یاسوج سی سخت در گفت‌وگو با کبنا: عنوان : مشکل آفرینی اسناد خزانه برای پیمانکاران/ پیمانکارها ورشکسته شده‌اند/ اعتبارات عمرانی گوشت قربانی است -------------------------------------------------- شفیع رحیم پور پیمانکار پروژه راه اصلی یاسوج سی سخت با ابراز اینکه اسناد خزانه مشکلات زیادی را پیش پای پیمانکاران قرار داده، گفت: تورم در بازار 40 درصد است و دولت 15 درصد سود روی اسناد خزانه می‌گذارد در چنین شرایطی پیمانکاران ورشکسته شده‌اند و یا تغییر شکل داده اند و کار نمی‌کنند. متن : شفیع رحیم پور پیمانکار پروژه راه اصلی یاسوج سی سخت در گفت وگو با کبنا گفت: طی 19 ماه گذشته هیچ اعتباری دریافت نکرده ایم. 30 سال کار می کنیم، اسناد خزانه را به تاریخ سال 1400 می زنند. این مشکل من به تنهایی نیست. مشکل همه پیمانکاران است. وی در ادامه گفت: قبلاً اسناد خزانه نداشتیم در دوره دولت تدبیر و امید اسناد خزانه ایجاد شد و در پی آن بسیاری از پیمانکاران ورشکسته شدند یا تغییر شغل داده اند. تورم بازار 40 درصد است. دولت 15 درصد سود روی اسناد خزانه می گذارد بنابراین پیمانکارها نمی توانند ادامه دهند. رحیم پور ابراز کرد: جاده زیربنا و زیرساخت توسعه است. هر منطقه ای رشدش در احداث جاده است. بخصوص با وجود حوادثی که در جاده ها اتفاق می افتد و در هر چند دقیقه یک نفر کشته می شود. انتظار ما این است که مهندسین و ادرات یک مرتبه و یک نقشه استاندارد و اصولی طراحی کنند پیش بینی 100 سال آینده را بکنند، نه اینکه فقط براساس اینکه یک اعتبار محدودی وارد استان شود، طرحی بیاورند که نقاط حادثه خیز را بردارند دوباره دو کیلومتر جلوتر مشکل داشته باشد. یا عرض جاده استاندارد نیست، یا قوص جاده استاندارد نیست، یا شیب استاندارد نیست. رحیم پور تصریح کرد: آیا مردم ما مثل مردم استان فارس و اصفهان حق دارند در جاده چهار بانده تردد کنند، تصادف نشود و با خانواده شان نابود نشوند. الان این استان ها یک جاده ندارند که ماشین ها در یک باند عبور و مرور کنند. وی در رابطه با قطع درختان در پروژه های راه سازی اظهار کرد: انتظار هست یک بار یک نقشه راه طراحی شود 5 کیلومتر اصولی طراحی شود. ما نمی خواهیم طبیعت را بخاطر اجرای جاده خراب کنیم. ولی اعتبارات عمرانی محدود است و ساده ترین راه این است که درخت ها قطع شوند. در حالی که در کشورهای پیشرفته بجای اینکه درخت قطع شود روی طبیعت پل می زنند. ولی می توان سه برابر درخت هایی که قطع شده زیرنظر محیط زیست و منابع طبیعی درخت کاشته شود. وی تصریح کرد: در قرارداد هم قید شده است که به ازای هر قطعی درخت هزینه کاشت 3 نهال به منابع طبیعی پرداخت شود. هیچ کدام از درخت های قطع شده در اختیار پیمانکار قرار نمی گیرد بلکه همه اینها به اداره منابع طبیعی تحویل داده می شود. اداره منابع طبیعی این درخت ها را می فروشد و پول آن به حساب خزانه واریز می شود. رحیم پور گفت: اعتبارات عمرانی هم مثل گوشت قربانی است. وقتی دولت کم می آورد از اعتبارات عمرانی می زند. کارمند دولت حقوقش آخر سال و به موقع پرداخت می شود. بطور مثال اگر 15 میلیارد برای اعتبارات عمرانی تصویب شده است، در واقعیت امر یک میلیارد هم به عمران تخصیص نمی یابد. حق ما نیست بعد از 30 سال بخاطر پرداخت نشدن پولمان بدهکار باشیم و در خانه آرامش روانی نداشته باشیم. یک پروژه 20 میلیاردی برداریم و بعد از 26 ماه هنوز یک ریال به ما پرداخت نشود. این ها مشکلات همه پیمانکاران است.