پایگاه خبری کبنا نیوز 4 ارديبهشت 1398 ساعت 12:59 http://www.kebnanews.ir/note/408958/جوابیه-ی-یادداشت-قوام-بویراحمد-می-آید -------------------------------------------------- یادداشت سیاسی | عنوان : جوابیه‌ی به یادداشت «قوام بویراحمد می‌آید» -------------------------------------------------- آنچه خواندم هرگز تجسم ذهنی و قابل درکی از یک نماینده ایده آل در من ایجاد نکرد و در تمام این متن به جای آنکه از برنامه‌های ملموس و عملیاتی بخوانم، صرفاً با تعاریفی اغراق آمیز، عناوین و ذوق زدگی‌هایی چون شاهین بخت و پاشنه ورکشیده و دالانهای پر پیچ و خم و تدبیر و کیاست و فراست و بازار مکاره و پتیاره و خسته از درد وسریر قدرت و..... مواجه بودم؛ و طبیعتاً از یک دانش آموخته سیاسی! انتظار می‌رفت برای دفاع و توجیه شخصیت مورد علاقه خود، کمی سیاست ملیح بکار می‌گرفت و با احترام به فهم خواننده، مستند به شواهد و قرائن عینی و مجسم عرض ارادت می‌کرد، نه اینچنین ادبیات قربان صدقه و تصدیق و تملق اختیار می‌کرد متن : امروز متنی افسانه گون و شاهنامه وار، مملو از هیجان و تمجید و آکنده از پارادوکس تفسیری با عنوان قوام بویراحمد می آید [اینجا کلیک کنید] را چند روز پس از انتشار خواندم و در یک تعریف کلی آن را مجتمع کلمات به هم بار شده و فارغ از ضمیمه کاربردی، مستند و ضمانت اجرایی دریافتم. به دلیل عدم هر گونه شناخت از نامزد نامبرده، به حکم عقل و رعایت اخلاق از قضاوت ایشان اجتناب می شود و فی نفسه ایشان و نویسنده آن متن را انسانهایی سلیم و محترم می دانم، اما با اعتقاد به اینکه دفاع بد از کسی، بدترین نوع تخریب آن است، به استناد همین اولین بیانیه و انشایی که در معرفی و اعلام کاندیداتوری آقای فروزان منتشر شده است، آینده خوبی را در این عرصه برای ایشان پیش بینی نمی کنم و حتی پیشروی با این فرمان را متضمن سقوط ایشان در قعر جدول انتخابات آینده می دانم. اما علیرغم میل باطنی و صرفاً از آن جهت که این مرقوم شبه حماسی را اولاً سطحی و ساده شمردن افکار و قدرت تحلیل فهیم مردان و اصیل زنان بویراحمد می دانم، و ثانیاً توهین یا خدشه ای ولو نامحسوس به گذشته و حال این مرز و بوم دیده ام، لازم بود مواردی را خطاب به نگارنده محترم آن مطلب معروض بدارم، بلکه حرمت قلم و بلندای "ن والقلم" را با ندای درون خود بشنوند، چرا که امروز زمین و زمان در هر گامی از صعود و سقوط، مرهون اندیشه و قلم است. محضر نگارنده محترم عرض شود، از نظر بنده شاید تنها تعبیری که در سراسر متن شما مورد تأیید است، همان اصطلاح "شرح شتابزده" باشد که خود در همان خط اول به آن اعتراف کرده اید؛ شما در همان ابتدای مرقومه از شناخت ناتمام خود از قوام السلطنه (به تعبیر خودتان) گفته اید و بلافاصله تمامی جوانب طبیعی و حتی ماوراءطبیعه نامزد مورد حمایت را در حد فوق شناخت ستوده اید و آنقدر غرق تمجید و تعریف شده اید که خواننده را به خفگی خواندن می کشانید. و اما بویراحمد را سوخته از داغ توصیف کرده اید و ناجی آن را نه افراد موفق و کاریزماتیک، که الزاماً شخص آقای فروزان یا همان مردی که در غبار می آید دانسته اید و در چند خط بعد، نیروی کاریزماتیک ایشان را به رخ می کشید!؛ و واقعاً جالب است بدانم چه فضایی بر تخیل شما حاکم بوده است که اینچنین ذوب در غبار شده اید و حتی ایشان را قوام و ستون "همه ما!" نامیده اید و من بیم آن داشتم که در ادامه متن خود قصد دارید ایشان را العیاذبالله حضرت حجت (عج) یا حداقل قائم مقام ایشان معرفی کنید. شما عنوان و مفهوم برده داری نوین را در نوشته خود به کار گرفته اید، و بسیار مشتاقم بدانم اساساً اصل برده داری و انوع سنتی و نوین آن در مخیله شما چه تعریفی دارد؟، و مشخصاً مصادیق آن را در جامعه امروز و خصوصاً حوزه بویراحمد و دنا بیان بفرمایید، و متعاقباً راهکار شما و مرد پاشنه ورکشیده تان را برای آزاد سازی بردگان مورد ادعای خود تشریح نمایید. البته لازم است یادآور شوم بویراحمدی هرگز نه برده بوده است و نه برده دار؛ بلکه به توصیف مرحوم بهمن بیگی همانهایی هستند که "آنقدر پای در درکاب فشردند و انگشت به ماشه بردند، تا از دهستانی استانی ساختند"؛ پس امروز وعده نان و آب و آبادی به آنها ندهید و پینه دستانشان را دستاویز تلقین فریادی از جنس فراموش شدگان نفرمایید. شما تمام حرارت درونتان را بسیج کرده و مفهوم خدمت و منت را به باد انتقاد گرفته اید و ای کاش به جای استخدام این همه کلمات و اصطلاحات غیر ضرور، به شمه ای از تفکرات بنیادی و زیربنایی نامزد مورد حمایت خود پیرامون خدمت اشاره می کردید، و صراحتاً می گفتید اگر شاهین بخت بر شانه جناب قوام السلطنه شما آرام گرفت و اقبال سعد نصیب ایشان گشت، دقیقاً چه راهی را می روند که تاکنون کسی نرفته است و خدمت مورد تصدیق حضرتعالی و آن مرد از جنس آب و آیینه را اجمالاً فهرست می فرمودید. ای کاش می فرمودید سیاستمدارانی که دماگوژی (عوام فریبی) مورد اشاره شما را دستاویز منافع خود کرده و می کنند، دقیقاً از چه شعارها و عناوین و مدعیات و وعده هایی خارج از آنچه شما در متن خود فریاد زده اید و ادعا کرده اید، در تریبون ها و متون خود استفاده کرده اند که از دید مردم پنهان مانده و اکنون شما و کاندیدایتان در صدد افشا و سلب اعتبار آنها هستید؟ نامزد مورد ارادت خود را مجموعه چندین هنر نامیده اید و بر مردم داری و مردم باوری ایشان تاکید کرده اید و ما هم اگر تأیید نکنیم، تکذیب هم نمی کنیم اما ناگهان فکر کردم مردم داری و مردم باوری مورد اشاره شما قطع به یقین در قالب همان خصایص و روحیاتی می گنجد که با نقد و حتی تقبیح آنها، نماینده فعلی بویراحمد که قطعاً در این بعد مورد اشاره، از نامزد شما قوی تر بوده و خواهد بود را تخریب کرده اید؛ و البته متوجه هستم که چنین تفسیر به رأی ها و پیچاندن مفاهیم، اقتضای سیاست است اما بعید می دانم مردم عاقل ما از از پیچ و خم چنین ترفندهایی غافل باشند. مخلص کلام اینکه آنچه خواندم هرگز تجسم ذهنی و قابل درکی از یک نماینده ایده آل در من ایجاد نکرد و در تمام این متن به جای آنکه از برنامه های ملموس و عملیاتی بخوانم، صرفاً با تعاریفی اغراق آمیز، عناوین و ذوق زدگی هایی چون شاهین بخت و پاشنه ورکشیده و دالانهای پر پیچ و خم و تدبیر و کیاست و فراست و بازار مکاره و پتیاره و خسته از درد وسریر قدرت و..... مواجه بودم؛ و طبیعتاً از یک دانش آموخته سیاسی! انتظار می رفت برای دفاع و توجیه شخصیت مورد علاقه خود، کمی سیاست ملیح بکار می گرفت و با احترام به فهم خواننده، مستند به شواهد و قرائن عینی و مجسم عرض ارادت می کرد، نه اینچنین ادبیات قربان صدقه و تصدیق و تملق اختیار می کرد، که مخاطب چنین ادبیات و اشعاری فقط عوام کالانعام هستند و به برکت ارتباطات و اطلاعات و آگاهی متعاقب، درصد این طبقه مدتهاست رو به افول گذاشته است. مجدداً تاکید می شود این حقیر هیچ گونه شناخت، قضاوت و عداوتی نسبت به شما و آقای فروزان نداشته و ضمن احترام وافر به شخصیت حقیقی هر دو، مطالبی که عنوان صرفاً نقد نوشته و نوع بیان شما بوده است ولا غیر. والله المستعان --------------------------------- سعید کرمی