پایگاه خبری کبنا نیوز 28 ارديبهشت 1399 ساعت 10:24 http://www.kebnanews.ir/news/420990/چند-راهکار-کاهش-وزن-زنانی-دهه-۴۰-سالگی-قرار -------------------------------------------------- عنوان : چند راهکار برای کاهش وزن زنانی که در دهه ۴۰ سالگی قرار دارند -------------------------------------------------- چهل سالگی برای بسیاری از زنان یک نقطه عطف بزرگی محسوب می‌شود. زنانی که به دهه ۴۰ سالگی می‌رسند به موفقیت‌هایی در زمینه شغلی و خانوادگی خود رسیده‌اند اما ممکن است در تلاش برای کاهش وزن ناکام مانده باشند.  متن : چهل سالگیبرای بسیاری از زنان یک نقطه عطف بزرگی محسوب می شود. زنانی که به دهه ۴۰ سالگی می رسند به موفقیت هایی در زمینه شغلی و خانوادگی خود رسیده اند اما ممکن است در تلاش برای کاهش وزن ناکام مانده باشند. در حقیقت زنان در دهه ۴۰ سالگی ممکن است بیش از هر زمان دیگری برایکاهش وزن خود تلاشکنند. بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در آمریکا انجام شد تقریبا ۴۰ درصد از زنانی که در دهه ۴۰ سالگی خود بسر می برند با مشکل چاقی و اضافه وزن روبرو هستند. به گفته محققان، نوسان هورمون هایزنان در دهه ۴۰ سالگیموجبافزایش وزن آنها می شود؛ بعلاوه داروهایی که زناندر این سن مصرف میکنند به همراهغذایی که می خورند واسترسی که در زندگی تحمل می کنند،همگیبربالا رفتن وزن آنها اثردارد. اما خبر خوب این است که هنوز راه های زیادی برای مبارزه با افزایش وزن زنانی که در دهه ۴۰ سالگی به سر می برند وجود دارد. در این گزارش سعی شده است تا راهکارهایی را برای این منظور توضیح دهیم. بررسی داروها و جایگزین کردن آنها در صورت امکان رابرت زیلتزر، پزشک متخصص تغذیه و رژیم لاغریدر مرکز کاهش وزن اسکاتسدیل در آریزونا می گوید، داروهای مسدود کننده بتا که برای فشار خون بالا مصرف می شوند وداروهای خاص افسردگی و دیابت می توانند باعث افزایش وزن شوند. بنابراین اگر شک دارید که داروهای شما موجب افزایش وزن شده اند به پزشک خود اطلاع دهید و در صورت امکان داروهای جایگزینی برای آنها بگیرید. توجه به این نکته مهم است که داروهایی که بدون نسخه به فروش می رسندنیز می توانند باعث افزایش وزن شوند. به عنوان مثال، داروهای آلرژی حاوی دیفن هیدرامین می توانند اشتهارا افزایش داده و باعث افزایش وزن شوند. مدیریت علائم پیش از یائسگی تغییرات هورمونی که در جریان پیش از یائسگی (سال های قبل از یائسگی) رخ می دهندباعث بروز علائمی از جمله گُر گرفتگی،تعریق شبانه، اضطراب و افزایش وزن می شوند. درصورت مشاهده هر یک از این علائم می توانید با پزشک در مورد هورمون درمانی صحبت کنید؛ هورمون درمانیموجب تقویتالگوهای خواب و اضطراب شده و به نوبه خود، عادات غذایی را بهبود میبخشد. اما قبل از انجام هورمون درمانی حتما در مورد بیشتر بودن فواید این روش درمانی نسبت به مضرات آن اطمینان کسب کنید. تهیه برنامهغذایی از دیگر راهکارهایی که برای مبارزه با افزایش وزن برای زنانی که در دهه ۴۰ سالگی قرار دارندتوصیه می شود، تهیه یک برنامه غذایی است. با تهیه یک برنامه غذایی واقعی راحت تر می توانبه خوراکی هایناسالم نه گفت. برای این منظور باید خوراکی هایی را که می خواهید در طول یک هفته مصرف کنید مشخص کرده و فهرستی برای خرید لوازم اولیه آنها تهیهکرده و طبق آن برنامه غذایی در طول هفته مورد نظر عمل کنید. قبل از غذا خوردن آب بنوشید اگر قبل از هر وعده غذایی یک بطری۵۰۰ سی سی آببنوشید غذای کمتری مصرف خواهید کرد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴، نشان داد، افراد چاقی که قبل از غذا حدود ۱۷ اونس( ۵۰۰ سی سی) آب مصرف می کردندنسبت به افراد چاقی که قبل از غذا آب نمی نوشیدند در طول ۱۲ هفته تقریبا سه پوند ( ۱.۳۶ کیلوگرم) وزن از دست دادند. با مصرف سبزیجات خود را سیر نگاه دارید کارشناسان تغذیه به زنانی که در دهه۴۰ سالگی قرار دارند توصیه می کنند که در هر وعده غذایی تقریبا نیمی از بشقاب خود را ازسبزیجات پر کنند. دلیل این موضوع این است که سبزیجات مملو از فیبر هستند و به انسان کمک می کنند که برای مدت طولانی تری احساس سیری کند؛ همچنین سبزیجات کالری کمی دارند. مصرف کربوهیدارت ها را کاهش دهید برای کاهش وزن نیازی به حذف کاملکربوهیدارت هااز رژیم غذایی نیست بلکه باکاهش آنها میتوانراحت تر وزن کمکرد وکاهش وزن خود را نگاه داشت. با وزنه ورزش کنید با افزایش سن، توده عضلانی و عملکرد عضلات کاهش می یابد؛این وضعیتبه سارکوپنی معروف است.اصطلاح سارکوپنی برای کاهش وابسته به سن بافتعضلانیارایه شده است ودر واقع از حدود ۴۰ سالگی آغاز می شود.سارکوپنی علاوه بر اینکه برتوانایی فرددر انجام کارهای روزانه تاثیر می گذاردمی تواند خطر ابتلا به شکستگی را افزایش داده و باعث افزایش وزن نیز بشود. با کاهش عضله، چربی جایگزین آن میشود. انجام ورزش های مانند ایروبیک، راه رفتن، دوچرخه سواری و شنا به کالری سوزی کمک کرده و ازسارکوپنی پیشگیری می کنند. وزنه زدن علاوه بر تقویت عضلات بدن،سوخت و ساز بدن را در زمان استراحت نیز افزایش میدهد، بنابراین حتی زمان هایی که ورزشنمی کنید نیز کالری سوزی خواهید داشت. با افزودن ورزشبا وزنه به روتین تمرین های ورزشی خود علاوه بر تقویت عضلات ، از کاهش وزن نیز برخوردار شوید. محدود کردن استفاده از تلفن همراه و تبلت قبل از خواب به گفته کارشناسان، بدن انسان در حین ورزش و خواب بیشترین میزان چربی را می سوزاند. اما بیشتر مردم به اندازه کافی نمی خوابند و دلیل آن استفاده از فناوری قبل از خواب است. استفاده از وسایل الکترونیکی قبل از خواببه دلیل نوری که ساطع می کنند باعث می شود که مغز تصور کند روز است و به این ترتیب در رویه خواب اختلال ایجاد می شودد. برای این منظوروسایل الکترونیک خود را حدود یک ساعت و نیم قبل از خواب خاموش کنید. انجام ورزش هایی برای کاهش استرس علائم پیش از یائسگی و بسیاری ازعوامل دیگری که زنان دهه۴۰ سالگی با آن مواجه هستنداز جمله ترک کردن خانه توسط فرزندان برای رفتن به دانشگاه، فشارهای کاری، پیر شدن والدینشان و نگرانی های مالی استرس زیادی در زندگی آنان ایجاد می کند. استرس زیاد نیز می تواند به بیش خوری منجر شود. انجام تمریناتی مانند یوگا، مدیتیشن و تکنیک هایی برای ریلکسیشن می توانندبه کاهش استرس کمک کنند. منبع: everydayhealth