پایگاه خبری کبنا نیوز 22 دی 1397 ساعت 10:14 http://www.kebnanews.ir/report/406346/حقوق-شهروندان-اداره-هواشناسی-استان-دقیقا-کجاست-چکار-می-کند-آیا-راستای-وظیفه-اطلاع-رسانی-خود-توانسته-رضایت-مردم-جلب-نماید -------------------------------------------------- کبنا گزارش می‌دهد عنوان : حقوق شهروندان و اداره هواشناسی؛ هواشناسی استان دقیقاً کجاست و چکار می‌کند؟/ آیا در راستای وظیفه اطلاع رسانی خود توانسته رضایت مردم را جلب نماید؟ -------------------------------------------------- نکته مهم دیگر، دسترسی آسان مردم به اطلاعات لازم در سایت این اداره است که می‌بایست علاوه بر جامعیت اطلاعات مورد نیاز شهروندان، دسترسی به آن آسان باشد؛ طراحی لینک‌های آن به گونه‌ای باشد که هر شخص (اعم از کارمند، مسافر، بازاری، کشاورز و ...) با مراجعه به این سایت به سهولت متوجه قسمت مورد نیاز بشود و بتواند از آن اطلاعات لازم را متوجه شود. متن : امروزه اطلاع از شرایط جوی و میزان بارش باران و برف، از مسایل روزانه و دغدغه های مردم شده که ضرورت اطلاع از آن امری ابتدایی است. در استان غالباً کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد با مردمانی کشاورز و دامدار (و حتی کارمندانی که در اوقات فراغت به برخی امور کشاورزی و باغداری می پردازند)، اطلاعات هواشناسی امری لازم شده که اطلاع رسانی در این خصوص از سوی دستگاه متولی، محل تأمل است. هم اکنون تنها مرجع رسمی که در این باب اطلاع رسانی می کنند، اخبار منتشره (نه چندان جامع) از صدا و سیمای استان است که از سوی اداره هواشناسی به آنها ارائه می شود و دیگری اطلاعات ناقص منتشره در سایت هواشناسی استان است. از این رو در شبکه های مجازی آمارهای متشتت و ضد و نقیض بسیاری از میزان بارش در مناطق مختلف استان دیده می شود که ساعات و میزان آنها با یکدیگر همخوانی ندارند و مردم از این اطلاعات پراکنده و ناموثق سر در گم می شوند. یکی آماری ارائه می دهد که مثلاً شاید مربوط به میزان بارش تا ساعت خاصی باشد و دیگری میزان بارشی دیگر و ... که متاسفانه بدون قید تاریخ و ساعات و .... است و خود آنها نیز از آمارهایی که می گویند مطمئن نیستند. بدیهی است، تنها وظیفه ای که این اداره دارد اطلاع رسانی در خصوص وضعیت پیش بینی شده از آب و هوا (امری مربوط به آینده و محتمل) و همچنین ارائه آمار و اطلاعات در خصوص بارش های اتفاق افتاده (امری مربوط به گذشته و قطعی) است که در این باب جامعه را مطلع نماید و شهروندان از این اطلاع رسانی رضایت داشته باشند. مراجعه عمومی به سایت هواشناسی کشور و سایت اداره کل هواشناسی استان، چندان اطلاعات جامعی به دست نمی دهند. البته سایت های کشوری دستگاه ها می بایست صرفاً عهده دار اطلاعات اجمالی از استان ها باشند و اطلاعات مبسوط متوجه خود استان ها می باشد که این اطلاعات اجمالی را سایت کشوری هواشناسی ارائه می دهد. سایت هواشناسی استان صرفاً اطلاعات اجمالی و ناقص از 6 نقطه استان (یاسوج، سی سخت، دهدشت، گچساران، امامزاده جعفر و لیکک) را انتشار می دهد که همین اطلاعات بسیار اجمالی، به روز رسانی و جامع نیست و در حالیکه عنوان دمای هوا قید شده، ولی میزان آن ذکر نشده و پیش بینی 72 ساعته هوا در ذیل آن معلوم نیست که مربوط به چه زمانی است. به عنوان مثال در آخرین اسکرین شاتی که در ساعت 10 صبح روز 21 دی ماه از صفحه این سایت ارائه شده، آخرین به روزرسانی 17 دی ماه 1397 قید شده و پیش بینی 72 ساعته ذیل آن سپری شده و در روز چهارم بعد از به روزرسانی هیچ کارکردی ندارد! (به تاریخ های صدر و ذیل عکس ها توجه شود) این عدم به روزرسانی و اطلاع رسانی شامل اخبار، اطلاعیه ها و هشدارهای معمول و مرسوم در حوزه هواشناسی و آب و هوایی نیز می شود که در این راستا مطلبی بارگزاری نشده است. در حالی که این اداره، توسط عوامل خود، اطلاعات بارشی بسیاری از مناطق دیگر استان را دارد و در اخباری که کارمندان آن دستگاه از خبر شبکه دنا انعکاس می دهند مشخص است، اما به ضرورت بارگزاری و تفکیک و دسته بندی این اطلاعات در سایت خود برای مراجعه و اطلاع مستمر و مداوم مردم توجه نشده است. چراکه اخبار رادیو و تلویزیون در کسری از دقیقه تمام می شود و امکان دوباره شنیدن آن تا ساعاتی دیگر و یا اصلاً وجود ندارد. در این حالت پرتال آن اداره و یا اطلاعاتی که این اداره در اختیار سایت های خبری محلی می گذارد، می تواند محل رجوع دائم و مستمر برای کسب اطلاعات باشد. بدیهی است که علاوه بر انتشار اخبار در رسانه دولتی استانی، گاهی حداقل این اداره می تواند اطلاعات لازم را در اختیار برخی از سایت های پربازید و دارای مجوز استان بگذارد و از تعامل با رسانه ها غافل نشود. نکته مهم دیگر، دسترسی آسان مردم به اطلاعات لازم در سایت این اداره است که می بایست علاوه بر جامعیت اطلاعات مورد نیاز شهروندان، دسترسی به آن آسان باشد؛ طراحی لینک های آن به گونه ای باشد که هر شخص (اعم از کارمند، مسافر، بازاری، کشاورز و ...) با مراجعه به این سایت به سهولت متوجه قسمت مورد نیاز بشود و بتواند از آن اطلاعات لازم را متوجه شود. بدیهی است شقوق حق های شهروندان در نسبت جامعه و دولت گوناگون است و یکی از آنها اطلاع از مسائل مورد نیاز خود است. به لحاظ جنس وظایف و صلاحیت ها و نوع کار، اداره هواشناسی عهده دار تحقیق، جمع آوری و اطلاع رسانی به جامعه در خصوص وضعیت آب و هوا و ارائه اطلاعات مورد نیاز (همچون میزان بارش به تفکیک و سرجمع و ...) در کل استان است. اما آیا این دستگاه با امکانات و تعداد کارکنان و عوامل بالای 50 نفر و هزینه هایی که از بودجه کشور مصروف می دارد، توانسته به این حداقل وظیفه و انتظار عمومی مردم استان پاسخ دهد؟ این دستگاهی که مراجعه کننده عمومی ندارد و کمتر مبتلابه مراجعات حضوری مردم است، چگونه می بایست در ادای حقوق شهروندان کوشا باشد؟ هر دستگاهی که با هزینه مردم می چرخد، می بایست برای اقناع و پاسداشت حقوق آنها در حوزه های مربوط تلاش نماید. یکی از حق های مسلم شهروندان که عملیاتی شدن آن متوجه هواشناسی استان است، حق دسترسی به اطلاعات می باشد که بر اساس ماده 30 منشور حقوق شهروندی دولت (بند چ منشور)، همه دستگاه ها و نهادها موظف به انتشار مستمر اطلاعات غیرطبقه بندی شده و مورد نیاز جامعه می باشند. و اساساً وظیفه هواشناسی جمع آوری و انتشار اطلاعات آب و هوایی جهت برنامه ریزی در نظام اداری و جامعه است و غیر از این وظیفه ای ندارد. از این رو علاوه بر وظیفه ذاتی سازمان هواشناسی (بر اساس سایر اسناد و مقررات)، بر طبق منشور حقوق شهروندی دولت، این سازمان باید اطلاعات گوناگون و دسته بندی شده و جامعی را از وضعیت بارش ها در هر باران و برف (به تفکیک هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه) برای جامعه ارائه دهد؛ به گونه ای که هر شخصی به سهولت بتواند آمار ماهیانه و یا فصلی و ... از میزان بارش نقطه دلخواه خود از استان کهگیلویه و بویراحمد (حداقل مراکز بخش ها و یا شهرهای استان بنا بر تقسیمات کشوری) را به دست آورد و حداقل انتظار جامعه در خصوص آنچه قطعی و اتفاق افتاده است، برآورده شود. البته باید دانست در قسمت پیش بینی هوا، صرفاً اطلاع رسانی در خصوص آنچه که محتمل است را انتظار می رود و اگر پیش بینی انجام شده محقق نشود، نمی توان چندان خرده گرفت؛ چراکه ماهیت پیش بینی، اینگونه است.