تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۵
کد مطلب : ۴۲۱۷۴۱
با حضور مسئولان کهگیلویه و بویراحمد:

بخشش یک جوان محکوم به قصاص در یاسوج / تدبیر سردار برای برقراری صلح بین دو ایل / فرمانده‌ای که 18 طناب دار را کنار زد ( + تصاویر )

۱۶
کبنا ؛با تلاش فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد، مسئولان استانی، ریش سفیدان و متنفذین محلی جهت صلح و سازش و اصلاح ذات البین یک قاتل با رضایت اولیاء دم پس از حدود ۵ سال از قصاص رهایی یافت و بخشیده شد.
به گزارش کبنا، مراسم ذات البین و صلح وسازش دو خانواده اکبری و براتی روز ( شنبه ۱۷ خرداد ماه 99) با حضور نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، رئیس کل دادگستری استان، فرماندار بویراحمد، جانشین سپاه فتح استان، معاون سیاسی و امنیتی استاندار، فرمانده انتظامی استان، روحانیت، برخی مسئولان محلی، ریش سفیدان، متنفذین محلی، و دو خانواده قاتل و مقتول برگزار شد و در پایان اولیاء دم مقتول از اجرای حکم قصاص گذشت کرده و رضایت خود را اعلام داشتند.
بنا بر این گزارش، یکی از سنت‌های حسنه که در دین مبین اسلام نسبت به آن تاکید فراوانی شده و بزرگان نظام از امام راحل گرفته تا مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضاییه تاکید زیادی نسبت به آن داشته‌اند اصلاح ذات‌البین است.
اصلاح ذات البَین به معنای آشتی و سازش دادن مردم، نیکو کردن رابطه بد میان اشخاص و گروه‌ها و استوارسازی پیوندهای اجتماعی و فردی است. اصلاح ذات البین از فضائل اخلاقی است که در مقابل سعایت، سخن‌چینی و ایجاد دوگانگی و دشمنی قرار دارد. آیات متعددی در قرآن ذیل واژه‌هایی مانند صلح، تالیف قلوب، سلم و توفیق به بیان اهمیت و ضرورت اصلاح ذات بین پرداخته است.  برای ایجاد اصلاح میان مردم و برقرار کردن آشتی و پیوند میان افراد در متون دینی راهکارها و مصادیقی از جمله رفع اختلافات خانوادگی، پیش‌گیری از وقوع اختلاف با اصلاح در وصیت، دعوت به عقلانیت، میانجی‌گری در رفع اختلاف، نصحیت، موعظه و در نهایت جنگ با یاغیان ارائه شده است. موانعی برای اصلاح ذات بین از جمله کم‌رنگ شدن ارزش‌های اخلاقی، بخل، پیروی از گام‌های شیطان و دنیاطلبی معرفی شده است.
 به همین منظور آیینی به همت فرماندهی نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد جهت بخشش یک قاتل با حضور مسوولان ارشد استانی و خانواده‌های قاتل و مقتول و افرادی از دو ایل بزرگ تامرادی و سروک برگزار شد و سند رضایت خانواده مقتول به خانواده قاتل اهدا شد.
سردار مهدی انصاری فرماندهی نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد بانی این مجلس در آیین اصلاح ذات‌البین گفت: یکی از فرصت ها برای برکت بخشیدن به زندگی موضوع مصالحه است تا در باقی مانده عمر به جای هزینه ذخیره‌ای داشته باشیم.
وی گفت: امام موسی کاظم مقربان الهی را کسانی دانسته که اصلاح بین افراد کرده‌اند واژه زیبایی که در مکتب انسان ساز اسلام تاکید فراوانی بر این امر و رفع منازعات شده است.
این فرمانده افزود: پیامبر بعد از واجبات اصلاح بین مردم را بیش از هر چیزی مهم می‌داند و امام علی (ع) در خطبه ۴۷ می‌فرمایند این کار از همه نمازهای واجب و مستحب والاتر است و بیش از ۸۰ بار در قرآن به موضوع صلح اشاره شده است.
وی با بیان این که من یک نظامی و افسر و پلیس جامعه اسلامی هستم و نمی‌خواهم از خدمات قریب به ۳۷ سال خود تعریف و تمجید کنم افزود: در حد بضاعت خود تلاش کردم همیشه دنبال تشویقی نیستم هر چند که 700 تشویق در کارنامه دارم و آن‌ها را برای خود مهم نمی‌دانم اما دعای خیر مردم و دعای کسانی که به فریادشان می‌رسیم و دعای مادری که دنبال قاتل فرزند است و دعای کسی که مالش را دزد برده به ما کمک کرده است.
این فرمانده گفت: در حد بضاعت خودمان کار کردیم اما یکی از بهترین خاطراتم همین اصلاح ذات البین است و خداوند به واسطه همین امور به ما کمک می کند و در آخرت بضاعت و آذوقه‌ای برای ما خواهد بود.
انصاری بیان کرد: بیش از چهار سال است که کار می‌کنیم از همان روز اول که این اتفاق افتاد و تک فرزند پسر از خانواده‌ای ارزشمند توسط یک جوان دیگر به قتل رسید در روز اول که وارد زندان شدم با تشر خانواده مقتول مواجه شدم اما در مراسم خاکسپاری به من قول دادند که هیچ عکس‌العملی نخواهیم داشت.
وی گفت: تعداد ده‌ها جلسه برگزار کردیم تا  توانستیم رضایت این خانواده داغدار را بگیریم که پدر و مادری فرزند از دست داده و ۴ خواهر داغدار داشت.
این فرمانده با بیان اینکه برنامه‌ای دیگر در شهر چرام در دست اقدام داریم؛ افزود: ایل تامرادی ایل بزرگوار و با صداقتی است و در کنار سایر ایلات شهدای زیادی تقدیم کرده‌اند و در همه صحنه‌ها پیشگام هستند و در این موضوع هم که تک فرزند پسر خانواده با تحصیلات عالیه را از دست دادند با بزرگواری و رافت اسلامی طناب دار را از گردن جوانی دیگر برداشتند.
وی با بیان این که سخت است دست این مادر را ببوسم گفت: مادر می‌داند یک فرزند از دست داده چه می‌کشد.
وی با ابراز خوشبختی از این که استان آخر در نزاع‌ها هستیم افزود: در حالی که در گذشته وضعیت خوبی نداشتیم اما با فرهنگ والای مردم و توجه به تذکرات و هشدارهای علما و ریش سفیدان و معتمدین و همچنین برخورد قاطعانه دستگاه قضایی که با منازعان برخورد جدی شد اکنون تنها ۲ دو استان وضعیت بهتری از ما در کشور دارند.
 
همچنین سید نصیر حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم گفت: باید در جهت داشتن صبر و حوصله و افزایش آستانه تحمل در سطح استان بیشتر تلاش و فرهنگ سازی کرد.
 وی افزود: ریش سفیدان، متنفذین، علما، روحانیون و مسئولان استان در زمینه ایجاد صلح و سازش تلاش کنند چراکه لذتی که در عفو و بخشش است در انتقام و قصاص نیست.
 حسن نگین تاجی، رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم که با حضور خانواده‌های دو طرف برگزار شد، گفت: فرهنگ صلح و سازش در سطح استان آنطور که پیشینه داشت، نیست و باید کار اساسی در این زمینه شود.
 وی افزود: رسانه‌ای کردن و مستند کردن موارد صلح و سازش می‌تواند در ترویج این فرهنگ مؤثر واقع شود.
 نگین تاجی اظهارکرد: طرح سفیران صلح و همیاران شورای حل اختلاف که متشکل از افراد صاحب نفوذ و کلام است در سطح استان تشکیل شده که به ایجاد صلح و سازش اقدام می‌کنند و برای اولین بار در کشور از این استان مطرح شد که مورد تشویق رئیس قوه قضائیه قرار گرفت.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد پیشگیری از وقوع جرم، دادرسی ارزان، مشارکت مردم در حل و فصل دعاوی را از مهمترین ثمرات صلح و سازش عنوان کرد.
وی با اظهار اینکه صحبت کردن در حضور ریش‌سفیدان در مورد صلح و سازش که همه معلمان من بودند کار بسیار سختی است اظهار داشت: جایگاه ویژه و فرهنگ صلح و سازش ریشه در فطرت بشری دارد هرچند که روند صلح و سازش در آموزه‌های دینی ما نسبت به سایر مکاتب مورد توجه بیشتری واقع شده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
نگین تاجی با اظهار این که فرهنگ صلح و سازش اساس آن ریشه در فطرت بشری دارد، گفت: صلح و سازش در نظام حقوق اسلام و در آموزه‌های دینی ما بیشتر از سایر مکاتب و ادیان مورد توجه و دقت قرار گرفته است، افزود: حضرت امیر (ع) در نامه‌ی ۴۷ نهج البلاغه تأکید کرده است «کسانی که در امر اصلاح ذات البین عمل می‌کنند این اقدام آنها از تمام نمازهای مستحبی ارزش بیشتری دارد» بنابراین در دستگاه قضایی با توجه به اهمیت و تأکیدی که در مبانی فقهی ما وجود دارد، در سند تحول دستگاه قضایی در بحث صلح و سازش و گسترش نهادهای سازشی، در دستور کار قرار گرفته است.
 نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهار دلاشت: اگر چه در تمام نظام‌های حقوقی دنیا، صلح و سازش مورد احترام قرار گرفته است، اما در نظام قضایی اسلام به جهات آثار مهمی که دارد در تمام موارد مورد توجه است.
دکتر نگین تاجی در خصوص سفیران صلح اظهار داشت: سفیران صلح و ریش‌سفیدان از ما توقع دارند وقتی بدون هیچ گونه چشم داشت مالی و عاشقانه در جهت رضای خداوند متعال در امر صلح و سازش شرکت می‌کنند مورد احترام مقام قضایی قرار بگیرند.
وی افزود: این موضوع را در تمام جلسات با داستان‌های و رؤسای حوزه‌های قضایی این نکته را مورد تأکید قرار داده‌ام که کسانی که برای صلح و سازش مراجعه می‌کنند مورد احترام به مقام قضایی قرار بگیرند و نباید پشت در اتاق قاضی معطل شوند.
 نگین تاجی از تلاش دادگستری استان برای گرفتن مهلت از اولیاء دم در خصوص به تعویق انداختن اجرای قصاص نفس در پرونده گفت و افزود: در پرونده‌های قصاص نفس بصورت حضوری و یا تلفنی از اولیاء دم برای ایجاد صلح و سازش و عفو و گذشت، بارها مهلت گرفته‌ایم و دستگاه قضایی در مباحث قتل‌ها سعی می‌کنیم در راه اجرای قصاص با خانواده‌های مقتول صحبت کنیم تا زمان اجرا عقب انداخته شود تا خیرین و سفیران صلح فرصت داشته باشند جهت اصلاح ذات البین در این موارد اقدام کنند همانطور که قصاص حق اولیاءدم می‌باشد در قرآن آمده است که بخشش زیباتر است.
نگین تاجی گفت: در دیدار با ریاست معزز قوه قضاییه اولین تأکید وی بر فرهنگ عشایری و صلح سازش در استان بود.
مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهار داشت: صلح و سازش نیاز به آسیب‌شناسی دارد، پیشینه‌ی این فرهنگ صلح و سازش و پیشینه‌ای که از آن سراغ داریم نیست، متأسفانه درصد صلح و سازش آنطور که باید در واقع باشد نیست و در استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز به آسیب‌شناسی دارد.
وی گفت: در مورد فرهنگ صلح و سازش کار اساسی صورت نگرفته است و نیاز به کار فراوان دارد و نیاز است که فیلم‌های مستند تهیه و رسانه‌ای کردن آن لازم است که جامعه از تلاش آنان مطلع شوند تا دیگران هم ترغیب شده و وارد میدان شوند.
 رئیس شورای قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار این که در گذشته خانه‌های انصاف یا قانون حکمیت اجباری یا بحث داوری و در آخر شورای حل اختلاف در جهت ایجاد صلح و سازش تلاش کرده‌اند، اظهار کرد: در این زمان در سند تحول دستگاه قضایی فرهنگ صلح و سازش مورد توجه قرار گرفته است که گسترش نهادهای سازشی است و داوری‌ها به صورت تخصصی است.
 رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: خوشبختانه یکی از طرح‌هایی که در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع شده طرح سفیران صلح و همیاران شورا است یعنی علاوه بر اعضای شورای حل اختلاف که به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند و همکاری در سازش دارند و کار اجرایی آن آغاز شده است که شوراهای حل اختلاف تا مبلغ ۲۰ میلیون تومان حکم صادر می‌کنند.
وی افزود: در کنار اینها، ریش سفیدان و متنفذین را جمع کردیم و در کنار اعضای شورای حل اختلاف در این طرح و نفوذ کلام آنها نسبت به صلح و سازش اقدام کردند که امروز شاهد صلح و سازش در یکی از این پرونده‌های قتل باشیم.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: فرهنگ صلح و سازش آثار مهمی دارد و مهم‌ترین اثر آن در بحث پیشگیری از وقوع جرم است اگر این تلاش‌ها در زمینه صلح و سازش انجام می‌شد در کنار پرونده‌ی اصلی پرونده‌های دیگری نیز ممکن بود شکل بگیرد، بنابراین یکی از برکات صلح و سازش، دادرسی ارزان، جلوگیری از اطاله دادرسی و پیشگیری از وقوع جرم و مشارکت مردم در حل و فصل دعاوی از اهدافی است که دستگاه قضایی در سند تحول به آنها پرداخته است.
نگین تاجی گفت: فرهنگ آموزه‌های دینی ما در آیات و روایات، یکی از موضوعاتی که مورد تأکید ویژه قرار داده است اختلافاتی که بین افراد به وجود می‌آید، باید از طریق صلح و سازش حل شود چون این عمل پایدار و ریشه‌ای خواهد بود، و این امر باعث می‌شود که در کنار اختلافات اصلی که ممکن است صدها اختلاف دیگر ایجاد شود، رخ ندهد.
نگین تاجی افزود: اگر برنامه صلح و سازش نهادینه شود جلوی خیلی از حوادث و نگرانی‌ها گرفته می‌شود و اگر یک قتل و سازش شود بعداً هیچ گونه مشکلی پیش نخواهد آمد، اما اگر از طریق صلح و سازش انجام نشود و حکم قصاص صورت بگیرد ممکن است اختلافات بعدی هم به وجود آید.
  وی گفت: دستگاه قضایی در سند تحول این دستگاه، یکی از موضوعاتی که به آن پرداخته شده است احیاء نهادهای صلح و سازش می‌باشد و این امر در دستگاه قضایی سابقه‌ی خوبی دارد و از خیلی وقت‌ها شورای حل اختلاف این امر را با حضور ریش سفیدان و متنفذین بر عهده داشته است و اکنون نهادهای داوری نیز این مسئولیت را در دستگاه قضایی در حال حاضر شوراهای حل اختلاف و کانون‌های داوری بر عهده دارند.
به گزارش کبنا، گفتنی است که حدود ۵ سال پیش در پی گزارشی مبنی بر وقوع نزاع، آقای براتی توسط آقای اکبری به قتل رسید و پس از رسیدگی‌های قضایی رأی دادگاه مبنی بر وقوع قتل و حکم قصاص صادر می‌شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

د
Iran, Islamic Republic of
اشتباه محض
مهدی
Iran, Islamic Republic of
احسنت.سنت بسیار حسنه ای است.خداوند به خانواده مقتول ثواب خیر عنایت فرماید
Iran, Islamic Republic of
خداوند به این بزرگوار که فرشته خطاب می گردد عزت ، سلامتی دهد .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
باسلام اجرتون بااخداوند بزرک و حضرت محمد وامیرالمونین. بزرگترین پاداش خداوند برای شما یه فکری هم واسی زندانی ها خانم و اقا کنید
United States
خداوند به همه انسانهای خوش قلب که با گذاشتن وقت سعی میکنند بین مردم صلح ایجاد کنند توفیق دهد
سیدعلی پنا
Iran, Islamic Republic of
سلام ماشالا امیدوارم که حداوند تبارک تعالی به سردارعزیز وداسوز جناب انصاری سلامتی وآبرو وعزت بدهد
سیدعلی پنا
Iran, Islamic Republic of
سلام ماشالا امیدوارم که حداوند تبارک تعالی به سردارعزیز وداسوز جناب انصاری سلامتی وآبرو وعزت بدهد
سید
Iran, Islamic Republic of
باسلام کارخوبی هست که صلح وسازش باشه ولی باید توجه داشته باشیم که سو استفاده از این موضوع نشه وهرکسی که قتل انجام بده وبعد دنبال رضایت باشه
علی
Iran, Islamic Republic of
بگین این وسط چندین میلیارد تومن ردو بدل شد تا رضایت داده شد .
Iran, Islamic Republic of
با سلام،کاش بخشیدن یک قاتل که کار بسیار ارزشمندی هم هست باعث جری شدن دیگران در ساده انگاشتن قتل و کشتار سایرین نشود،خالا این قاتل اشتباه کرده،به عبارتی لحظه ای نادانی و جهالت بر ایشان غلبه کرده ،عنان خود را از دست داده،الان هم اولیای دم در یک کار خداپسندانه ای از ایشان گذشتند،خدا کند که این اقدامات خیر و گذشت ها و عفو ها نه فقط برای قاتل این مورد بلکه برای سایرین هم ابزار عبرت باشد تا دیگر هیچ خونی ریخته نشود،خدا ان شا الله به مقتول رحمت و مغفرت و به اولیای دم سلامتی و به تقصیر كار بخشوده شده زندگی خوب و بدون دغدغه عنایت بفرمایند.
Iran, Islamic Republic of
سردار 700 تشویقی و دیگر هیچ
Iran, Islamic Republic of
آقای توکلی پسر خاله هات چطوره ..اردشیر و صادق..
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1