تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۴۲۱۵۴۲

بر اساس پیش بینی ها در ۱۰ ساله آینده بیش از ۷۰ درصد آتش سوزی ها در منطقه زاگرس رخ خواهد داد

۰
کبنا ؛دوشنبه 12 خرداد ماه 99؛ مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌های کشور به شهرستان گچساران سفر و در جلسه ستاد بحران به ریاست حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد و با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیرکل بحران استانداری، فرماندار گچساران، فرمانده سپاه گچساران و حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، شرکت کرد.
به گزارش کبنا از گچساران، در این جلسه مسعود منصور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۱۹۱ فقره آتش سوزی در سال جاری در جنگل و مراتع مناطق مختلف کشور رخ داده است.
منصور افزود: این میزان آتش سوزی در ۱۱ استان کشور از جمله بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان و استان فارس به وقوع پیوسته که با توجه به آمادگی‌های ‌نیروهای استانی در کمترین زمان ممکن مهار شد.
منصور تصریح کرد: یکهزارو ۵۰۰ هکتار از جنگل هاو مراتع این استان ها درگیر این آتش سوزی بودند که هنوز خسارت وارده به این اراضی ملی مشخص نشده است.
منصور گفت: ۱۸۵ فقره از این آتش سوزی ها در کمتر از یک شبانه روز مهار شد. مهار ۶ فقره ازاین آتش سوزی ها به دلیل سخت گذر بودن، گرمای شدید و وزش باد امکان اطفای اتش از طریق زمینی ‌میسر نبود و به همین دلیل مهارآتش با مشکل مواجه بود.
منصور به تشریح وضعیت جنگل‌ها و اهمیت آن پرداخت و اظهار داشت: گاهی دعواهای محلی سبب می‌شود که به اراضی ملی آسیب جدی وارد شود. حدود ۸۰ درصد آتش سوزی‌ها بصورت سهوی اتفاق می افتد.
وی در ادامه با اشاره به دخالت عوامل انسانی در آتش سوزی جنگل‌ها، افزود: حداقل ۶ مورد آتش سوزهای اخیر به دلیل روشن کردن آتش توسط افراد بوده است.
منصور اظهار کرد: بر اساس تحلیل های انجام شده در ۱۰ ساله آینده بیش از ۷۰ درصد آتش سوزی ها در منطقه زاگرس رخ خواهد داد.
وی به اهمیت منطقه زاگرس به لحاظ پوشش جنگلی و نقش آن در حیات زیست گریزی زد و گفت: منطقه زاگرس به دلیل اهمیت بالا و شدت گرمایی که دارد، باید مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد و ان شاء الله بتوانیم به منظور حفاظت از مراتع و جنگل‌های زاگرس استان کهگیلویه و بویراحمد را تقویت کنیم.
منصور در ادامه به برنامه‌های سازمان جنگل‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: بر اساس سطوح جنگل و بر اساس رویشگاه یک «نرم» داخلی تعیین کردیم، که بر اساس این نرم تجهیزات، اعتبارات و امکانات لازم تأمین می‌شود. مثلاً در زاگرس برای هر ۶ هزار هکتار باید این تعداد نیروی، محافظ، مشخص اسم و رسم دار داشته باشد که بتوانند جنگل‌ها را پوشش بدهند.
 رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: توافقی ۴ جانبه میان جهاد کشاورزی، وزرات دفاع، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان جنگل‌ها در ادامه سال صورت بگیرد، تا در زمان آتش سوزی سریعاً پروازانجام شود و در حال آماده باش باشند. این توافق را باید حتماً پیگیری کنیم تا تصویب شود و هنگام  هر گونه آتش سوزی سریعاً اقدامات لازم انجام بگیرد.
وی با بیان اینکه ما با این کار به دنبال رفع کمبود نیرو هستیم، افزود: با این نیروها باید قرارداد بسته شود و به لباس مخصوص ملبس شوند، برگه مأموریت و همچنین کارت شناسایی داشته باشند.
رئیس سازمان جنگل‌ها در ادامه افزود: نکته بعد این است، در جلسه‌ای که دیروز برگزار کردیم، تصمیم گرفته شد که همه استان‌ها حداقل یک پهباد داشته باشند. که در این راستا باید همه استان‌ها پوشش بیسیمی داده شوند. که 16 استان هنوز تجهیز نشده اند که در ادامه سال تجهیز آنها انجام خواهد گرفت.
منصور بیان کرد: سیستم مانیتورینگ متصل به سیستم ماهواره‌ای، با سه قابلیت را جهت حفاظت از منابع طبیعی راه اندازی کرده‌ایم، جنگل‌های ما منطقه به منطقه رصد می‌شوند، تا اگر آتش سوزی انجام گرفت، یا تخلفی می‌شود، مشاهده گردد، حتی اگر در استانی حریق مشاهده نشود، از سیستم مانیتورینگ گزارش داده شود.
وی همچنین از راه اندازی سامانه اطلاع رسانی 139 در کشور خبر داد و گفت: همچنین برای استان‌ها شماره ضروری به منظور اعلام آتش سوزی‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان جنگل‌ها در ادامه به کمبود تجهیزات برای مأموران منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: تجهیزاتی از قبیل لباس، دستکش، کفش و... هفته آینده خریداری و به استان‌ها ارسال می‌شود.
منصور گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد باید نقاط بحرانی را به لحاظ آتش سوزی شناسایی کنند و در آن مکان‌هایی که احتمال بیشتر آتش سوزی وجود دارد، دیده بان قرار دهد که یا حریق اتفاق نیفتد، یا در بدو اتفاق مهار شود. در مسائل زیست محیطی اصل بر پیشگیری و اتفاق نیفتادن است.
وی به مشارکت‌های مردمی در مهار آتش سوزی خبر داد و گفت: هر ساله تعداد زیادی را تحت پوشش بیمه بی نام قرار می‌دهیم، تا اگر اتفاقی افتاد، آنها تحت بیمه باشند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

نوربخش صالحی
Iran, Islamic Republic of
ستادی تشکیل بشه در هر شهرستان به محض وقوع آتش سوزی در سریعترین زمان ممکن مهاربشه تا گسترش پیدا نکنه و تجهیزات خوب و به روز باشه از جمله هلیکوپتر و هواپیمای مخصوص اطفا حریق و نیرو استخدام بشه مناطق جنگلی سنگ چین بشه که در صورت آتش سوری گسترش نیابد و اقدامات عملی دیگه و تمیز کردن زیر درختان
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1