تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۵۴
کد مطلب : ۴۲۱۴۵۱
کبنا از آتش سوزی کوه خائیز کهگیلویه و کمبود امکانات و تجهیزات گزارش می‌دهد

خائیز در آتش نبود امکانات و سوء مدیریت / دفاع تاجگردون، سفارش موحد ( + تصاویر و فیلم )

۱
۲
کبنا ؛آتش به جان جنگل‌های خائیز افتاده و لحظه به لحظه بی رحمانه بر شعله‌های این آتش افزون‌تر می‌شود و محل زیست جانوران و گیاهان بی نظیر در حال نابودی است، بنا بر اطلاعاتی که به دست آمده بیش از 200 هکتار از جنگل‌های کوه خائیز به خاکستر تبدیل شده و اکوسیستم این کوه از بین رفته است.
  
بالگردهای ناتوان
مقابله با آتش مراتع و جنگلهای ارتفاعات خاییز کهگیلویه در توان بالگردهای حاضر در این منطقه نیست، اسدالله هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره می‌گوید: آتش سوزی مراتع و منابع جنگلی در ارتفاعات منطقه حفاظت شده خاییز شهرستان کهگیلویه در 15 کیلومتری از شهر دهدشت که از عصر دیروز آغاز شده همچنان ادامه دارد و هر ساعت بخش‌های زیادی از مراتع این منطقه را به خاکستر تبدیل می‌کند.
هاشمی افزود: با وجود تلاش بی وقفه نیروهای امدادی و مردم هر لحظه بر شدت شعله‌های بی رحم آتش و حجم آن افزوده شده و تا ظهر امروز بنا بر آمارهای غیر رسمی حدود 200 هکتار از این منطقه در آتش سوخت.
بالگرد امدادی شرکت نفت و گاز گچساران که از صبح امروز در منطقه حاضر شد تا پیش از ظهر تعدادی از نیروهای امدادی و مردمی را به منطقه حادثه هلی برن کرد و از دقایقی پیش یک فروند بالگرد امدادی دیگر در منطقه حاضر شد که تنها برای ارسال آب و غذای امدادگران می‌توان از آن استفاده کرد.
با این توضیحات و در صورت حاضر نشدن بالگردهای آبپاش و بالگردهای ویژه اطفای حریق باید شاهد بروز فاجعه زیست محیطی در منطقه خاییز کهگیلویه و خاکستر شدن درختان و مراتع این منطقه به همراه جانوران کم نظیری همچون پلنگ، کاراکال، گرگ، روباه، کفتار، بز، میش، قوچ و انواع خزندگان بی دفاع این منطقه باشیم.
نیروهای حاضر در منطقه خاییز از نبود آب و غذای کافی در این منطقه به شدت گلایه می‌کنند. برخی از نیروهای مردمی از شدت گرسنگی خود را به پایین ارتفاعات رسانده‌اند و ابراز کردند بسیاری از مردم کمک کننده در مسیر بازگشت به خانه هستند.
اعزام 8 بالگرد برای مهارآتش در خائیز و دیل
به گفته حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد فردا 8 بالگرد برای مهار آتش سوزی مناطق خاییز و دیل به کهگیلویه و بویراحمد اعزام می‌شوند.
کلانتری گفت: این بالگردها از سوی هوانیروز ارتش، هوافضای سپاه، هلال احمر و بالگرد شرکت نفت گچساران برای مهارآتش به مناطق حفاظت شده خائیزکهگیلویه و دیل گچساران اعزام می‌شوند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: این بالگردها کار انتقال نیروها و همچنین آب پاشی را انجام خواهند داد.
وی ادامه داد: ازصبح امروز بالگرد شرکت نفت نیروهای امدادی و مردمی را به ارتفاعات کوه خاییز منتقل کرد و نقش مهمی در عملیات اطفا ایفا کرد.
کلانتری گفت: همه امکانات برای مهار این دو آتش سوزی بسیج می‌شود و همه باید تلاش کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از آغاز آتش سوزی گروههای مختلف مردم و به ویژاه جوانان شهرستان‌های گچساران و دهدشت برای مهار آتش به صورت جهادی تلاشهای زیادی کردند.

 حضور بسیجیان برای اطفای حریق خائیز
حدود ۲۰۰ نفر از نیروهای بسیجی برای مهار آتش سوزی در حال عزیمت به منطقه خائیز هستند. سید حمزه محقق زاده فرمانده سپاه ناحیه مقاومت کهگیلویه با بیان اینکه آتش سوزی در ارتفاعات خائیز همچنان ادامه دارد، گفت: نیروهای مردمی، منابع طبیعی، بسیج و دوستداران محیط زیست برای مهار این آتش سوزی با تلاش کم سابقه‌ای در حال مهار آتش هستند.
محقق زاده افزود: ارتفاعات خائیز صعب العبور بوده و وزش باد شدید موجب گسترش آتش سوزی در جنگل‌ها شده است ضمن اینکه به علت صعب العبور بودن مسیر امکان اعزام پیاه نیروها وجود ندارد.
ارتفاعات خائیز از عصر پنج شنبه طعمه آتش شد و تلاش بی وقفه نیروهای امدادگر، بسیج و مردم برای مهار همچنان ادامه دارد.
فرمانده پایگاه رزمی هوانیروز ارتش در مسجد سلیمان نیز گفت: در پی گسترش آتش سوزی در استان کهگیلویه و بویراحمد بنا به دستور امیر فرماندهی نیروی زمینی ارتش و فرمانده هوانیروز ارتش برای کمک به مهار آتش به منطقه آمدیم.
سرهنگ خلبان محمود علیفام افزود: دو فروند بالگرد 214 کار انتقال نیروهای تازه نفس به ارتفاعات را انجام می‌دهد.
وی ادامه داد: از بعداز ظهر امروز 6 سورتی پرواز انجام شد و نیروها را به ارتفاعات خاییز منتقل شدند.
سرهنگ علیفام اضافه کرد: فردا قبل از طلوع آفتاب نیز کار انتقال نیروهای امدادی به منطقه دیل و خاییز انجام می‌شود.
فرمانده پایگاه رزمی هوانیروز ارتش گفت: در آتش سوزی هفته گذشته منطقه خنگ بنار گچساران نیز تعدادزیادی نیروی امدادی با دو فروند بالگرد ارتش به ارتفاعات منتقل شدند.
سرهنگ خلبان محمود علیفام افزود: برابر دستور فرمانده نیروی زمینی ارتش و فرمانده هوانیروز تا مهار کامل آتش سوزی در منطقه حضور داریم و عملیات اطفا انجام می‌شود.
آتش کوه خائیز ناشی از سهل‌انگاری شهرستان همجوار در کنترل طی ساعات اولیه است. حادثه‌ای که اگر به موقع مدیریت می‌شد شاهد حجم عظیم آتش در حوزه استحفاظی کهگیلویه نبودیم.
موضوعی که معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل منابع طبیعی استان و فرماندار کهگیلویه را نیز به انتقاد واداشت. علیرضا اتابک در نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران که به ریاست استاندار در منطقه آب کاسه برگزار شده بود، اظهار داشت: آتش‌سوزی از حوزه استحفاظی بهبهان آغاز شد و به شهرستان ما اطلاع‌رسانی نشد.
 علیرضا اتابک افزود: اگر اطلاع قبلی داشتیم کمک می‌کردیم زودتر مهار می‌شد.
وی با بیان اینکه به محض اطلاع از ورود آتش به منطقه ستاد مدیریت بحران وارد عملیات شد و اکیپ‌هایی در محل حاضر شد، تصریح کرد: نیروهای مردمی، بسیج، گروه‌های جهادی، تشکل‌های مردم نهاد، کوهنوردان، نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست، امدادگران هلال‌احمر و اقشار مختلف برای کمک به مهار آتش به محل اعزام شدند.
اتابک گفت: به علت شرایط دشوار حاکم بر منطقه در ساعات اولیه نیروهای با پیاده‌روی چهار ساعته به محل حادثه رسیدند اما با حضور بالگردهای امدادی از صبح امروز 22 سورتی پرواز برای انتقال نیروها صورت گرفت.
  
 حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد که به همراه معاون سیاسی از صبح روز (جمعه 9 خرداد ماه 99) برای مدیریت حادثه عازم منطقه شده بود، از همه وقت خود برای مدیریت عملیات و هماهنگی برای اعزام بالگرد اطفای حریق استفاده کرد.
وی طی تماس‌های تلفنی با مقامات کشوری و لشکری هماهنگی لازم برای اعزام بالگردهای آبپاش را انجام داد و بیان می‌کند: با رئیس دفتر رئیس جمهور، مدیرکل بحران و وزیر کشور برای اعزام بالگرد صحبت کردم متاسفانه وقوع حوادث در استان‌های همجوار اجازه حضور به موقع بالگردها را نمی‌دهد.
وی گفت: محورهایی برای بکارگیری بالگردها مشخص و تعریف می‌شود تا فردا برای عملیات بالگردهای آبپاش تعللی به وجود نیاید.
کلانتری همچنین از دستور سردار سلامی و همچنین ارتش برای رسیدگی به موضوع و صدور دستورات لازم خبر داد.
وی اضافه کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته فردا چهار فروند برای آبپاشی عازم محل خواهند شد.
همچنین احد جمالی معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص علت حادثه گفت: قطعاً اگر ادله کافی برای خطای انسانی در این حادثه ارائه شود قطعاً با خاطیان برخورد قانونی خواهد شد.
کلانتری با بیان اینکه دو فروند بالگرد در منطقه حضور دارند و کار جابجایی نیروها را انجام می‌دهند، ادامه داد: بالگردهای دارای بسکت حمل آب فردا صبح در اختیار ما قرار خواهند گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد با حضور بالگردهای اطفای حریق آتش فردا تا قبل از غروب مهار شود.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دستورات خوبی از سوی رئیس جمهور و آقای جهانگیری و عنایت وزیر کشور صادر شده و همه ارگان‌ها همکاری خوبی داشتند.
کلانتری افزو: بالگردهای نیروهای مسلح، نیروی زمینی سپاهف هوانیروز، هلال‌احمر و شرکت نفت فردا به منطقه اعزام می‌شوند.
وی در خصوص علت بروز حادثه گفت: این آتش سوزی چند روز در بهبهان روی داده متاسفانه مهار نشد تا اینکه دیشب به جنگل‌های ما سرایت کرد.
اعضای فراکسیون زاگرس نشینان کجاست؟
هنگام بحران‌ها گاهی تیزی نوک قلم به تن سیاسیون هم می‌خورد، فارس در مطلبی نوشت: «در روزهای اخیر شاهد برگزاری نشستی تحت عنوان فراکسیون زاگرس‌نشینان بودیم که سر و صدای زیادی در کشور به پا کرد و انتقادات زیادی به برگزاری چنین نشستی با اهداف صرف سیاسی شد. بی‌شک یکی از اصلی‌ترین دلایل راه‌اندازی چنین فراکسیون‌هایی دستیابی به خواسته‌های سیاسی است اما در بحبوحه آتش‌سوزی کوه خائیز باید از اعضای این فراکسیون پرسید کجا هستید و چرا از آتش خائیز حرفی نمی‌زنید چرا جلسه‌ای برای خائیز این عروس زاگرس سیاه‌پوش برگزار نمی‌کنید.
اکنون موقع آن است که اعضای فراکسیون به اصطلاح زاگرس نشینان اگر به فکر منطقه زاگرس هستند به یاری کوه خائیز عروس زاگرس و حیات وحش آن بشتابند تا دیر نشده آن را از خطر مرگ همیشگی نجات دهند. فراکسیون زاگرس‌نشینان؛ اکنون وقت سکوت نیست امروز باید کت سیاسی از تن در آورد و لباس اطفای حریق به تن کرد و زیباترین جلوه زاگرس را در منطقه خائیز نجات داد.»
مصدومان خائیز در آتش نبود امکانات گرفتار می‌شوند
آتش سوزی خائیز مصدوم هم دارد و به گفته مسئولان سه نفر از نیروهای اعزام شده به محل حادثه آتش‌سوزی کوه خائیز حین انجام عملیات اطفای حریق مصدوم شدند.
محمدعلی آروس معاون فرماندار کهگیلویه که از شب گذشته و همزمان با بروز حادثه به محل اعزام شده بود عصر امروز دچار تنگی نفس و کوفتگی کمر شده و با آمبولانس به اورژانس اعزام شد.
سید شهاب تقوی از دیگر نیروهای امدادگر حین خاموش کردن آتش مصدوم شده و هم اکنون در اورژانس بستری است.
همچنین افسردیر از نیروهای جمعیت هلال‌احمر از ناحیه پا دچار شکستگی شد.
گفته می‌شود به علت خرابی سی‌تی‌اسکن بیمارستان دهدشت مراحل مداوای این مصدومان هنوز انجام نشده است.
بیشتر بخوانید:

دفاع تمام قد تاجگردون از «محمدی‌تبار»؛ آقای جمالی آن کسی که باید از این استان برود، شما هستید نه فرزند خدوم این خاک / آقای استاندار منتظر عذرخواهی معاون شما هستیم

بحران اختلافات در بحران؛ آتش خائیز در ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد شعله‌ور شد


«وحید» مستحق الفاظ «جمالی»؟!


دفاع تاجگردون و درخواست موحد
 آتش سوزی علاوه بر نابودی اکوسیستم کوه خائیز، آتش اختلافات را در ستاد بحران شعله ور کرد. احد جمالی معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد که از عملکرد مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با الفاظ تند انتقاد می‌کند و می‌گوید: باید این مدیرکل را باید پرتش کرد، بیرون. و دلش خوش است که مدیرکل بحران است.
تاجگردون نماینده گچساران و باشت در صفحه اینستاگرامش می‌نویسد: آقای محمدی تبار فرزند خدوم این خاک است، و تنها کسی را که باید از این استان پرت کرد، بیرون، معاون سیاسی است.[اینجا کلیک کنید]
در ادامه سید محمد موحد نماینده مردم کهگیلویه بزرگ به این حواشی واکنش نشان می‌دهد و با ابراز تأسف از صحنه‌هایی که در آتش سوزی خائیز به چشم دیده می‌شود و عرصه‌های با ارزش و جانوران کمیابی که در آتش می‌سوزند، می‌گوید: به عنوان نماینده مردم و این منطقه احساس عدم آرامش و ناراحتی و تأسف می‌کنم و از وضعیت به وجود آمده درد می‌کشم و از همه مسوولان مرتبط در مرکز می‌خواهیم که مسیر اطفای حریق را هموار کنند.
 وی در پاسخ به سوالی در خصوص برخی حاشیه‌های به وجود آمده در بحبوحه آتش‌سوزی در استان همه را به سعه صدر و پرهیز از حاشیه دعوت کرد و گفت: باید همه در فضای برادرانه و مسوولانه به دنبال رفع بحران باشیم اکنون موقع حاشیه‌سازی و حاشیه‌پردازی نیست خائیز و زندگی مردم این منطقه در آتش می‌سوزد باید همه با وحدت و همدلی به مصاف بحران برویم.
نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس با بیان اینکه لازم بود از حوادث سال گذشته درس می‌گرفتیم خاطرنشان کرد: بروز چنین وقایعی دیگر قابل تحمل نیست باید فکری اساسی جهت پیشگیری از چنین مشکلاتی کرد.
موحد در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: از ساعت 4 صبح روز جمعه مجموعه اقدامات لازم را آغاز کردیم مکاتبات و تماس‌های خود را چه در محدوده استان کهگیلویه و بویراحمد و چه در حوزه استحفاظی خوزستان برقرار کردیم و با مسوولان ستاد بحران، وزارت کشور، دفتر سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دفتر رئیس‌جمهوری تماس‌های مستمری داشتیم.
نماینده 4 شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی گفت: در این مدت علاوه بر این با مکان‌های دیگری که لازم بود تماس برقرار شد تا بالگردهای بیشتری جهت اطفای حریق به منطقه اعزام شود و هم اکنون نیز رایزنی‌ها ادامه دارد.
 وی در ادامه با گلایه شدید از آن دسته مسوولانی که به بهانه‌های مختلف از جمله عدم پرداخت مطالبات و به دلیل بدهکاری همکاری لازم را با مجموعه استانی ندارند، افزود: وقتی بحرانی با این مقیاس رخ می‌دهد و حیات وحش و درختان و در کل میراث طبیعی صدها ساله و ذخایر ارزشمندی در خطر نابودی است در کمال تعجب برخی مدیران بدون در نظر گرفتن شرایط سخن از عدم پرداخت مطالبات به زبان می‌رانند که بیان چنین موضوعاتی در وضعیت بحرانی دردناک است.
وی با قدردانی از سردار سلامی فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در همه بحران‌ها ازجمله در آتش سوزی‌های اخیر استان و خائیز مثل همیشه پای کار بوده‌اند افزود: سایر مسوولان که بی موقع و غیر مسوولانه در بحران‌ها از مطالبات و بدهکاری‌ها سخن می‌گویند باید از سپاه و حضور به موقع و بی‌منت این نهاد در صحنه یاد بگیرند.
بنا بر این گزارش، منطقه حفاظت شده خاییز با مساحتی بالغ بر ۳۳ هزارو ۳۸۵ هکتار طی مصوبه شماره ۱۶۳ مورخ ۲۳/‌۱۰/‌۷۷ شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.
گفتنی است منطقه حفاظت شده دیل در گچساران از بامداد جمعه و منطقه حفاظت شده خاییز از دو روز قبل طعمه حریق شده است.
حادثه تلخ آتش‌سوزی از عصر روز (پنجشنبه 8 خرداد ماه 99) به جان خائیز افتاده و شعله‌های بی‌رحم آتش لحظه‌ای به درختان تنومند بلوط و گونه‌های گیاهی این کوه سرافراز اجازه نفس کشیدن نمی‌دهد.
جنگل‌های زاگرس این روزها مورد هجوم بیرحمانه‌ای است که آتش سرخ در دامان درختان انداخته است و حالا 30 ساعتی می‌شود شاهد مرگ دردناک درختان و مرتع کوه خائیز هستیم.
منطقه‌ای که علاوه بر پوشش گیاهی و تنوع جنگلی زیستگاه حیات وحش از قبیل کل، بز و گونه‌های مختلف پرندگان است به سرعت خاکستر می‌شود و رنگ کوه را سیاه می‌کند.
زبانه آتش بر فراز خائیز از کیلومترها دورتر قابل مشاهده است این آتش‌سوزی با وزش باد شدت گرفته و صحنه‌های نگران کننده‌ای از نابودی جنگل‌های بی‌زبان را ترسیم کرده است. به علت صعب‌العبور بودن منطقه عملیات اطفای حریق در شرایط دشوار در حال انجام، و آتش همچنان در میان درختان به هم تنیده بلوط، بنه، کیکم و دیگر گونه‌های گیاهی و بوته‌ها در حال زبانه کشیدن است.
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
کبنا عکس های که از سنجاب زدی خبرگزاری فارس یاسوج گفت متعلق به اتش سوزی اردبیل جنگل های شاه بیشه هستش که
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1