کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

قصه جالب مغازه‌ای که در روز دو بار جریمه می شود / بازرسی روزانه بازار کهگیلویه و بویراحمد / بازار یاسوج برای متخلفین ناامن می شود / نبود میدان میوه و تره بار معضل بزرگ بر تن رنجور بازار یاسوج

16 فروردين 1399 ساعت 3:25

سالار حسین پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: گشت‌های بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیزات حکومتی به طور پیوسته و روزانه بازار را مورد نظارت قرار می‌دهند. گرانفروشان قطعاً عواقب کارشان را می‌بینند و ما برخوردهای جدی و قانونی با آنها خواهیم کرد.


عدم اطلاع رسانی دقیق فعالیت دستگاه های اجرایی و مسئولان به مردم به ایجاد ابهام و عدم شفافیت در انجام وظایف مسئولان دامن می زند. ناآشنایی با اهمیت فضای رسانه ای و عدم اطلاع رسانی ایراد کار برخی از مسئولانی هست که در حین پُرکاری، کارهای آنها چندان دیده نمی‌شود.
این در حالی است که خبر، تبلیغات و اطلاع رسانی همواره باید مدنظر مسئولان نظام اسلامی قرار بگیرد تا مردم به طور شفاف از عملکرد و فعالیت آنها مطلع باشند تا همدلی و همیاری میان جامعه و مسئولان ایجاد شود. به اهمیت این بحث فعلاً نمی‌پردازیم تا سر فرصت آن را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.
اما موضوع مهم این است که، بعضی‌ افراد از سر بی اطلاعی مطالبی را در صفحات مجازی منتشر می‌کنند و یکی از دلایلش این است که فعالیت‌ مدیران به خوبی اطلاع رسانی نشده است و آنها هم اطلاع ندارند.
45 روز است که با پدیده شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم و در این مدت پروتکل‌های متفاوتی برای عبور از این بیماری مرگبار از سوی مسئولان دستگاه‌ها، نهاد و ... طراحی شد.
«سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در این مدت شیوع ویروس کرونا بنا بر وظایف ذاتی وظیفه نظارت بر بازار استان را برعهده داشت که در این مدت تیم‌های بازرسی به طور روزانه نظارت بازار را برعهده داشتند تا بازاریان ضمن رعایت سیاست‌های ستاد مبارزه با کرونا، اصول طرح فاصله گذاری اجتماعی هم از سوی مردم و صنوف رعایت شود.» این‌ها بخشی از گفته‌های مسئول سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد است.
بازرسی مشترک سازمان صمت و تعزیرات حکومتی استان از بازار
امروز جمعه (15 فروردین ماه 99) رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل تعزیزات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد بازار یاسوج را مورد بازدید و نظارت قرار دادند.
سالار حسین پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد و صالحی مدیرکل تعزیرات حکومتی، میوه فروشی‌های بلوار منتهی به پل سوم بشار یاسوج (بلوار انقلاب) تا بلوار بویراحمد و منطقه راهنمایی و باهنر یاسوج را امروز نظارت کردند.
نکات و صحبت‌های جالبی در این بازدید انجام گرفت، در بعضی از میوه فروشی‌ها «موز» 28 هزار تومان فروخته می‌شد و در بعضی هم 25 هزار تومان، و برخی هم 22 هزار تومان، سیب قرمز 11 هزار و 500 تومان و پیاز و سیب زمینی هم با قیمت‌های گزاف (9300 تومان و 8500 تومان) به فروش می‌رسید. مغازه‌ای پیاز را کیلویی 10 هزار تومان می فروخت. گرانی میوه و سبزیجات در این روزهای کرونایی تا حدودی طبیعی است، اما گران فروشی به هیچ وجه و اصلاً طبیعی نیست. مسئله‌ای که مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد امروز بر روی آن حساسیت به خرج می‌دادند و با متخلفین با قاطعیت برخورد می‌کردند.
عامل گرانی میوه در بازار یاسوج چیست؟
میوه فروشان یاسوج به دلیل نبود میدان میوه و تره بار در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد مجبور هستند که میوه مورد نیاز را از استان‌های همجوار تهیه کنند و این خود یکی از عوامل گران شدن میوه و سبزیجات در سطح استان و مرکز استان است. در باره نبود میدان میوه و تره بار هم صحبت می‌کنیم.
مغازه داری به مسئولان می‌گفت که موز در میدان میوه و تره بار 20 هزار تومان به فروش می‌رسد و اگر من بخواهم موز را در بازار یاسوج به فروش برسانم، باید آن را کیلویی 23 هزار تومان و یا 24 هزار تومان به فروش برسانم. یعنی 30 درصد بر روی میوه‌ها بکشم که باز هم گران هست.
میوه فروشی که به دلیل نداشتن دستکش پلاستیکی پلمب شد
همانطوری که گفته شد در بازدید رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل تعزیرات حکومتی نکات جالبی اتفاق افتاد. ابتدا مسئولان بر روی رعایت پروتکل بهداشتی در میوه فروشی‌ها با جدیت تاکید می‌کردند و تا جایی که یکی از میوه فروشان را به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی و نبود دستکش پلاستیکی برای استفاده مراجعه کنندگان جریمه کردند و بیان کردند در صورت تکرار پلمپ می‌شوید. بعضی از میوه فروشی‌ها هم اصول بهداشتی را تا حدودی رعایت می‌کردند که لازم بود با جدیت بیشتری بر روی بهداشت تاکید می‌کردند.
سالار حسین پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد به یکی از مغازه داران که از سوی بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت جریمه شد، گفت: عدم رعایت فاکتور و عدم پروانه کسب جرم است که در صورت تکرار با قاطعیت برخورد می‌کنیم.
مسئولان در بازدید از میوه فروشی جنب فروشگاه رفاه یاسوج بعد از مشاهده برخی قیمت‌ها از صاحب مغازه فاکتور خواستند که مدیرکل تعزیرات حکومتی برای صحت حرف فروشندگان با مسئولان میدان میوه و تره بار استان فارس تلفنی صحبت کردند که آنها را هم به دلیل گران فروشی برخی از میوه‌ها جریمه کردند و به آنها اخطار پلمپ هم دادند.
 
مغازه‌ای که در روز دو بار جریمه شد
قضیه جایی جالب می‌شود که یکی از میوه فروشان که در بلوار بویراحمد واقع شده بود، صبح روز جمعه 15 فروردین ماه 99 توسط مأموران صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد جریمه شده بود و عصر همین روز هم باز از سوی مسئولان جریمه شد تا جایی که صالحی مدیرکل تعزیزات حکومتی استان با جدیت به صاحب این میوه فروشی گفت: 24 ساعت به شما فرصت می‌دهم که میوه‌های خود را بفروشی که بعد آن را پلمب خواهم کرد. صاحب مغازه وعده داد که قیمت میوه‌های خود را اصلاح می‌کنم که مدیرکل تعزیرات حکومتی خطاب به او گفت: برادر من، منافع مردم استانم برای من از هر چیزی بالاتر است و شماها باید در این شرایطی که جامعه درگیر ویروس کرونا و مرگ تعدادی از مردم عزیز وطنمان هستند، شماها حداقل انصاف را رعایت کنید.
چرا یک مغازه دار به تذکرات و اخطارها بی‌اهمیت است و توجه نمی‌کند، سئوالی است که باید از کارشناسان در باره آن پاسخ خواست.
در طول این بازدید مسئولان، صاحب میوه فروشی‌ها را به رعایت دقیق اصول بهداشتی در هنگام مراجعه خریدار توصیه می‌کردند. نبود دستکش و مواد ضد عفونی به شدت مسئولان را نگران می‌کرد و تذکر می‌دادند در صورت نبود دستکش و مواد ضد عفونی حتماً مغازه‌های شما را پلمپ خواهیم کرد.
اما ذکر چند نکته در اینجا لازم است؛
 اولاً) نبود میدان میوه و تره بار در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از دلایل گرانی میوه است. در تمام استان‌ها شهرداری‌ها میدان میوه و تره بار را با همکاری سرمایه گذاران راه اندازی و احداث می‌کنند. لازم است که شهرداری و شورای شهر یاسوج برای یک بار هم که شده آستین همت را بالا بزنند و برای منافع مردم میدان میوه و تره بار با ساز و کار مشخص راه اندازی کنند. میدان میوه و تره بار فرصت مناسبی خواهد بود که شهرداری یاسوج درآمد پایدار برای خودش تعریف کند و حتی اعضای شورای شهر می‌توانند از نیروهای مازاد در آنجا استفاده کنند.
میوه فروشان یاسوج مجبور هستند که بار میوه‌های خود را از میدان میوه و تره بار استان‌های همجوار تهیه کنند که این باعث چندگانگی قیمت میوه در بازار یاسوج می‌شود و حتی شاید منجر به صدور فاکتورهای ساختگی هم شود و ده‌ها تخلف و فساد دیگر.
دوماً) سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد با همکاری تعاون روستایی استان 600 تن میوه با کیفیت (سیب و پرتقال) به منظور تنظیم بازار و تأمین میوه شب عید در بازار استان توزیع کردند. با قیمت‌های (6 هزار تومان و 5 هزار تومان) مردم بخشی از میوه‌های مورد نیاز خانواده‌شان را غرفه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت تأمین می‌کردند و یا بکنند.
سوماً) استانداری کهگیلویه و بویراحمد راهکاری را برای راه اندازی میدان میوه و تره بار که سال‌ها فقط مسئولان حرفش را زده‌اند، ارائه دهد.
سالار حسین پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: گشت‌های بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی به طور پیوسته و روزانه بازار را مورد نظارت قرار می‌دهند.
بخشی از گران فروشی‌ها را می‌پذیریم به دلیل شرایطی که الان وجود دارد و میوه فروشان با قیمت بالا بار میوه‌های خود را تهیه می‌کنند. گرانفروشی در بازار هم هست که ما آنها را رصد می‌کنیم و اخطارهایی هم دادیم و تعدادی از صنوف را هم جریمه کردیم. واحدهایی که تخلفات آنها در حد پلمپ باشد، آن‌ها را هم پلمپ می‌کنیم.
حسین پور تاکید کرد گرانفروشان قطعاً عواقب کارشان را می‌بینند و ما برخوردهای جدی و قانونی با آنها خواهیم کرد.
وی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این ایام هیچ گونه تعطیلاتی نداشت و از صبح‌ها و عصرها تیم‌های بازرسی ما در بازار حضور داشتند و این را هم بگویم که تا پایان عبور از ویروس کرونا بازرسان ما روزانه در بازار خواهند ماند.
 
  به گزارش کبنا، در این بازرسی اینگونه مشخص شد که برخی از میوه فروشان اقدام به گرانفروشی می‌کردند و تعدادی از آنها تا جایی که می‌توانستند، رعایت انصاف را می‌کردند. البته میوه فروشان متخلف هم به سزای عملشان رسیدند.


کد مطلب: 419494

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/419494/2/قصه-جالب-مغازه-ای-روز-دو-بار-جریمه-می-شود-بازرسی-روزانه-بازار-کهگیلویه-بویراحمد-یاسوج-متخلفین-ناامن-نبود-میدان-میوه-تره-معضل-بزرگ-تن-رنجور

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1