تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۴۱۷۵۳۶
در نشست جمعی از فرهنگیان مطرح شد

یاسوج | مهدی روشنفکر: نظام تعلیم و تربیت بیمار است / مدرک گرای جای خود را به کارامد محوری دهد، + تصاویر

۰
کبنا ؛نشست جمعی از بانوان فرهنگی با مهدی روشنفکر کاندیدای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا (امروز شنبه 20 بهمن ماه 98) برگزار شد.

به گزارش کبنا نیوز، مهدی روشنفکر در این نشست با تبریک دهه فجر و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، گفت: خدمات نظام اسلامی در آموزش و پرورش قابل تقدیر است، الان می‌بینیم در برخی از روستاهای ما، مدارس بسیار با کیفیت ساخته شده است. اما عزیزان من؛ نباید آموزش وپرورش خدای نکرده سیاست زده شود.
وی با بیان اینکه همه باید تلاش کنیم که آموزش وپرورش در مسیر شکوفایی و سربلندی قدم بردارد، افزود: بعضی رفتارهای غیرمتعارف به نظام آموزشی ما ضربه می زند. خدای نکرده و به طور مثال زد و بندهای شبهه سیاسی به نظام آموزشی ما ضربه می زند که باید این مسائل را از آموزش و پرورش دور نگه داشت.
روشنفکر گفت: امروز در ابتدای دهه پنجم انقلاب باید پرسید 1- نسبت نظام تعلیم وتربیت ما با نظام اسلامی چیست، 2- آیا نظام تعلیم وتربیت ما در دهه پنجم انقلاب در تراز جمهوری اسلامی هست؟ 3- آیا امروز خروجی سیستم‌های آموزشی ما انسانی در تراز انقلآب و متناسب با ایرانی شکوهمند وعزتمند است؟ آیا تعلیم و تربیت به عنوان دوبال رستگاری به یک نسبت مناسب رشد کرده‌اند؟ یا نه در سیستم‌های آموزشی ما عملاً تربیت پیش پای تعلیم ذبح گردیده؟ آیا در سیستم آموزش وپرورش ما پرورش شأن و جایگاهی برابر با آموزش دارد یا برعکس همانند حرفی است که نوشته می‌شوند اما خوانده نمی‌شوند؟ آیا عدالت نسبی آموزشی در مقایسه مناطق مختلف استان وجود دارد؟ یا برعکس برای پر کردن این شکاف‌های آموزشی، نیازمند پذیرش بیماری و رفع علت‌ها هستیم؟ آیا توزیع فرصت‌ها وامکانات و خدمات در آموزش وپروش ما مبتنی بر شایستگی‌هاست یا مبتنی بر عوامل غیر آموزشی؟ آیا در سیستم تعلیم و تربیتمان برای انتقال ارزش‌های دینی، ملی و انسانی موفق بوده‌ایم؟ بدون شک رها شدن و به تعطیلی کشاندن بعد پرورش در نظام آموزشی فاجعه است.
وی ادامه داد: آیا امروز در بعضی جاها، کلاس‌ها و کتاب‌ها و متون آموزشی و مؤسسات کمک آموزشی به صنعتی پرسود تبدیل نشده‌اند که حتی امکان یک رقابت سالم آموزشی را از طبقات و گروهای مختلف سلب نموده و خود سوداگرانه میدان دار آموزش شده‌اند و فرصت و امکان برابر را از توده‌های خوش فکر وجوان و البته کم بضاعت از لحاظ مالی و فرصتی، تا حدودی گرفته می‌شود؟  آیا امروز متون آموزشی، مدل آموزشی، اهداف آموزشی، ساختارها و ساز و کارها و مناسبات در خدمت تربیت فرزندی انقلابی و توانمند و باسواد می‌باشد یا برعکس؟ چرا بعضاً بهترین خبر برای دانش آموزان ما خبر تعطیلی مدارس شده؟ چرا مدارس جذاب نیستند؟ چرا آنچنان که باید و شاید خروجی در تراز انقلاب ندارند؟  چرا نباید شور و حرارت و نشاط و عشق و ایثارگری امثال علامه طباطبای، پرفسور حسابی، مجید شهریاری، حسن طهرانی مقدم، صیاد شیرازی و امثال دکتر آشتیانی و دکترملک حسینی به فرزندان ما منتقل گردد؟ چرا گاهی باید الگوهای کودکان ما بت من و بن تن، مرد عنکبوتی و زورو باشند.
روشنفکر بیان کرد: باید پرورش و آموزش به عنوان دوبال رستگاری یکسان دیده شوند و یکسان رشد کنند تا خدای ناکرده دچار رشد کاریکاتوری و نامتوازن دانش آموزان نباشیم.
روشنفکر خاطرنشان کرد: معلم به عنوان نقطه کانونی و محور اصلی آموزش باید بدون دغدغه معیشت به آموزش بپردازد، شغل دوم معلم یعنی فاجعه در سیستم آموزشی، باید بدنبال تربیت دانش آموز مستقل، خودکفا، خوداتکا، پرتلاش و اهل پژوهش بود و نه بدنبال تکرار طوطی وار متون کم محتوا، باید مدارس را جذاب کرد، باید زنگ ورزش جایگاه دیگری داشته باشد، باید مدرک گرای جای خود را به کارامد محوری دهد، باید بدنبال مسائل کاربردی‌تر رفت تا انباشت تئوری‌های بدون اثر، عدالت آموزشی هم از لحاظ کیفی و هم ازلحاظ کمی باید در رأس دغدغه‌ها قرارگیرید، باید معلوم شود بدنبال تکمیل کدام تکه پازل انقلاب اسلامی در مدارس هستیم، باید بدنبال تربیت دختران دانش آموزی کارامد، باورمند، باشیم که درس‌های زندگی و مادری و رشد و تعالی آینده را در مدارس بیاموزند، متون آموزشی باید در تراز انقلاب باشد. کما اینکه شاهد اقدامات خوبی هستیم، اما لازم است که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: باید تحولی عظیم در متون ایجاد کرد تا دانش آموز خود کفا و ضربه ناپذیر و کارآمد تربیت گردد، هزاران  هزار قاسم سلیمانی، پرفسورحسابی و ملک حسینی و مجید شهریاری در سیستم آموزشی ما وجود دارد که باید زمینه برای آنها بیش از گذشته فراهم شود.، شور و نشاط و خلاقیت و امید را باید به ساختار آموزشی و بلکه کل نظام تعلیم و تربیت تزریق کرد، دانش آموزش کارامد، خلاق، پرتلاش و باورمند  و توانمند در اجتماع وخانواده را باید ساخت و نه یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1