کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

سفر رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور به کهگیلویه و بویراحمد

13 آذر 1398 ساعت 15:14

با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور از یادمان یازدهمین شهید عرصه سواد آموزی کهگیلویه وبویراحمد رونمایی شد. 


شاپور محمد زاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد. که علاوه بر رونمایی از یادمان یازدهمین شهید سواد آموزی استان و افتتاح پروژه‌های این حوزه  در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی استان کهگیلویه و بویراحمد حضور پیدا کرد.
به گزارش کبنا، با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور از یادمان یازدهمین شهید عرصه سواد آموزی کهگیلویه وبویراحمد رونمایی شد. 
در آئینی با حضور «شاپور محمد زاده» معاون وزیر آموزش وپرورش ورئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور، مدیرکل آموزش وپرورش استان، مسئولان بسیج فرهنگیان، مدیرکل بنیاد شهید و ایثارگران، خانواده شهیدان پیرشه و جمعی از مدیران استان و کارکنان نهضت سوادآموزی از یادمان یازدهمین شهید عرصه سوادآموزی کهگیلویه وبویراحمد رونمایی شد.
در این آئین معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور، گفت: تکریم و تقدیر از شهداء تقدیر از کسانی است که به برکت خون آنها استقلال-آزادی و عزت به ارمغان آورد.
 «شاپور محمد زاده» گفت: آموزش وپرورش 5 هزار شهید فرهنگی و 36 هزار دانش آموز شهید به اسلام وانقلاب تقدیم کرده است.
 وی گفت: از بین شهداء فرهنگی 180 شهید مربوط به عرصه سوادآموزی است.
 معاون وزیر آموزش وپرورش ورئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: دستاوردهای سوادآموزی به فرمان امام بخشی از برکت خون شهدا است.
 معاون سیاسی امنیتی استاندار هم گفت: شهداء با پیروی از مکتب عاشورا وبه فرمان امام خود عاشقانه وخالصانه اوج عزت وافتخار را به یادمان گذاشتند. 
احد جمالی گفت: تشکیل سپاه، بسیج، کمیته ونهضت سوادآموزی از دستاوردهای پربرکت وماندگار انقلاب است.
 مدیرکل آموزش وپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد هم گفت: عرصه سوادآموزی 11 شهید به اسلام وانقلاب تقدیم کرده که شهید نوروزعلی جلیل پور نخستین شهید پیشنهاددهنده جهاد سوادآموزی در کشور است.
 هادی زارع پور گفت: شهیدان عرصه سوادآموزی مبارزه با جهل وبی سوادی ومقابله با دشمن دین ومیهن را در کارنامه سرافراز خود دارند. 
سیدحمدالله خواهش نیک معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: تاکنون 10 شهید در عرصه سوادآموزی استان ثبت شده بود که با همکاری خانواده معظم شهیدان پیرشه وبنیاد شهید وامور ایثارگران مدارکی بدست آمد که بیانگر فعالیت شهید پیرشه که 2 برادر شهید دارد در عرصه سوادآموزی استان است.
 برادر شهید پیرشه نیز گفت: بسیار خرسندیم که برادرم در عرصه مبارزه با بی سوادی ومقابله با دشمن وبه فرمان امام راحل سرافرازانه شربت شهادت نوشید. 
شهید پیرشه برادر شهیدان جعفرقلی و رضاقلی پیرشه (عدالت نسب) در روستای تهلیان لوداب است.
 در پایان از خانواده شهیدان پیرشه تجلیل شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: آموزش وپرورش 5 هزار شهید فرهنگی و 36 هزار دانش آموز شهید به اسلام وانقلاب تقدیم کرده است.
«شاپور محمد زاده» گفت: از بین شهداء فرهنگی 180 شهید مربوط به عرصه سوادآموزی است.
 وی گفت: تکریم وتقدیر از شهداء تقدیر از کسانی است که به برکت خون آنها استقلال-آزادی وعزت به ارمغان آورد
 معاون وزیر آموزش وپرورش ورئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: دستاوردهای سوادآموزی به فرمان امام بخشی از برکت خون شهداست.
آموزش بیش از 2.6 میلیون بی‌سواد در دولت فعلی/400 هزار اتباع خارجی بی‌سواد داریم

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در دولت تدبیر 2 میلیون و 600 هزار نفر را تحت پوشش سوادآموزی قرار دادیم.
 شاپور محمدزاده در نشست شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که چهلمین سال سوادآموزی در کشور را جشن می گیریم اظهار کرد: دستاوردهای مختلف در پزشکی و سایر موارد در حوزه سوادآموزی داشته ایم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: قبل از انقلاب در جمعیت 10 تا چهل و نه ساله ها 47 درصد باسواد داشتیم ولی در سال 95 به 95 درصد رسیده و اکنون در این چند سال هم  3 درصد ارتقا یافته ایم.
وی با مقایسه وضعیت سوادآموزی در این استان و کشور نسبت به دوره قبل از انقلاب گفت: در استان شما از هر 100 نفر تنها 28 نفر سواد داشتند.
محمدزاده گفت: الان در میانگین کشوری فاصله استان شما با میانگین کشوری در 10 سال به بالا 2 درصد است که در آن دوره فاصله شما با کشور 17 درصد بود.
این معاون وزیر گفت: در حوزه زنان فوق العاده دستاورد داشتیم قبل از انقلاب 30 درصد زنان سواد داشتند الان بالای 90 درصد سواد دارند.
وی ادامه داد: در جمعیت روستایی 28.5 درصد باسواد داشتیم الان بالای 90 درصد باسواد داریم.
این مسوول ادامه داد: بر اساس آمار سال 95 تعداد 2 میلیون و 600 هزار بی سواد داریم که 400 هزار تا  از آن ها اتباع خارجی هستند که البته این آمار خود اظهاری است لذا درصد کمتر از آن چیزی بیسواد داریم که در سرشماری آمده است.
وی گفت: از این تعداد 2 میلیون و 200 هزار نفر بیسواد آن هایی هستند که اول انقلاب 9 تا 10 ساله بودند و نتوانستند سر کلاس حاضر باشند.
وی گفت: همه ساله اعتباراتی  به استان ها تخصیص میدهیم و توجه به مناطق محروم بیشتر است برای استان شما اعلام می کنم اگر در مناطقی که از میانگین کشوری و استانی بیشتر بیسواد دارید علاوه بر اعتبارات دیده شده 50 درصد دیگر تامین می کنیم به شرطی که در استان هم همین میزان در نظر گرفته شود تا در برخی از مناطق استان شما شاهد 12 درصد بیسوادی نباشیم.
محمدزاده به مشکلات در این حوزه اشاره کرد و گفت: آموزشیاران ما حتی کتک هم خورده اند چرا که خانواده ها سماجت به خرج می دهند لذا یک مقدار انگیزه ها برای سوادآموزی کم شده بود که مراکز یادگیری محلی را توسعه بخشیدیم.
وی افزود: در مراکز به بهانه مهارت یاد دادن سواد سعی می کنیم تا در کنار آن افراد را در زمینه های دیگر توانمند کنیم  چرا که از دغدغه های مقام معظم رهبری مهارت آموزی است.
معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در دولت تدبیر 2 میلیون و 600 هزار نفر را تحت پوشش سوادآموزی قرار دادیم.

مقایسه آمار باسوادان کهگیلویه و بویراحمد قبل و بعد از انقلاب
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به مقایسه آمار باسوادان کهگیلویه و بویراحمد قبل و بعد از انقلاب پرداخت.
هادی زارع پور در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور محمدزاده معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد اظهار کرد: در این 40 ساله از عمر انقلاب اسلامی گام های بلندی در زمینه سوادآموزی صورت گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: در سرشماری پیش از انقلاب از مجموع جمعیت بیش از 6 سال استان تنها 31 درصد باسواد بوده است.
این مسوول گفت: در سرشماری صورت گرفته در سال 55 در جمعیت 10 تا 49 سال هم جمعیت  28.86 درصدی باسواد بودند.
وی افزود: اما در سرشماری سال 95 تعداد افراد باسواد بین 10 تا 49 سال 92.7 درصد شد  این درصد برای 6 سال به بالا به رقم 84.4 درصد رسیده است.
زارع پور گفت: در استان 18 مرکز یادگیری برای اهداف مختلف همچون سوادآموزی وکمک به سلامت مادران و کمک به حفظ محیط زیست بوده که اولین مرکز سیار یادگیری عشایری کشور در منطقه زیلایی راه اندازی شده و مراکز   فعالی هستند.
وی گفت: در این مراکز مهارت های سواد پایه و مهارت های زندگی و 40 مهارت قابل آموزش وجود دارد و ظرفیت خوبی برای دستگاه ها جهت آموزش است
این مسوول خاطرنشان کرد: کهگیلویه بزرگ شامل 4 شهرستان و چندین بخش 88.2 میزان باسوادی در جمعیت 10 تا 49 سال دارند که طرحی به نام شتاب بخشی سوادآموزی برای ریشه کنی بیسوادی در بازه زمانی سه ساله اجرا کنیم.














 


کد مطلب: 415218

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/415218/2/سفر-رئیس-سازمان-نهضت-سواد-آموزی-کشور-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1