تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۲
کد مطلب : ۴۱۴۱۶۳
با حضور مسئولان/

همایش « سازگاری با کم آبی » در گچساران برگزار شد(+تصاویر)

۱
کبنا ؛سلسه نشست های اطلاع رسانی و هم اندیشی سازگاری با کم آبی با حضور دکتر آرش مصلح قائم مقام آب منطقه ای استان، علی کایدونی نماینده طرح تعادل بخشی و مشاور گزین توس ، سید احمد نشاطی معاون برنامه ریزی فرماندار، فرج الله استلاحی بخشدار مرکزی ، علی جعفری دیزگانی رئیس روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، عارف بهگام رئیس اداره امور شهرستان گچساران و جمعی از مدیران، کارشناسان و کشاورزان شهرستان در باشگاه فرهنگیان گچساران برگزار شد.
قائم مقام آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویرحمد در این همایش اظهار کرد: تنها بخشی که  بعد از پیروزی انقلاب در آن اتفاقات خوبی رخ داد  در حوزه آب  بوده است.
آرش مصلح افزود: احداث سد کوثر،  شبکه‌های  آبکشی و زهکشی،  اجرای طرح آبیاری در بسیاری از مناطق این استان ، اجرای سیتم آبیری نوین از جمله اقداماتی بوده در استان اجرا  و در حال اجرا و یا در دست مطالعه است.
قائم مقام آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویرحمد با اشاره به اسنکه سد کوثر در شهرستان گچساران  ظرفیت گنجایش 580 میلیون متر مکعب آب را دارد، گفت: این سد آب شرب بیش از ۲.۵ میلیون نفر از جمعیت پنج استان جنوبی کشور از جمله استان‌های  بوشهر، هرمزگان ، فارس و کهگیلویه و بویراحمد را تامین می‌کند.
 مصلح تصریح کرد این سد هم اکنون تامین آب آشامیدنی گچساران، دهدشت، سوق، چرام، لنده و ۳۰۰ روستای مسیر، تامین آب شهر لیکک و روستاهای مسیر، تامین آب صنایع منطقه، تامین آب کشاورزی لیشتر، خیرآباد و دشت مور در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از سد کوثر انجام و یا در حال تکمیل است.
وی با بیان اینکه آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود آمده است، عنوان کرد: بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد کوثر در دشت لیشتر و منطقه خیرآباد از این سد آبیاری می‌شود.
مصلح افزود: در قالب طرح آبیاری و زهکشی لیشتر و خیرآباد از سد کوثر و با صرف هزینه‌ای بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال ۷۲ کیلومتر خط اصلی انتقال، یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر لوله گذاری، چهار ایستگاه پمپاژ آب ،۳۲ کیلومتر کانال روباز در دشت بزرگ لیشتر و اراضی دهستان خیرآباد در شهرستان گچساران اجرا شده است.
وی با بیان اینکه نوع آبیاری در این اراضی تلفیقی از آبیاری‌های بارانی، قطره‌ای و غرقابی مدرن است، افزود: با بهره برداری از این طرح افزون بر ۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه خیرآباد و دشت لیشتر زیر پوشش آبیاری مکانیزه قرار می‌گیرد.
 قائم مقام آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد  عنوان کرد: سدکوثر تامین کننده آب شرب،کشاورزی، صنعت  و ایجاد اشتغال در منطقه به شمار می‌رود.
مصلح با اشاره به اینکه می‌توان از ظرفیت نخبگان،اصحاب رسانه و نخبگان علوم انسانی و ریش سفیدان در بهنیه استفاده از آب بره برد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 12 هزار هکتار از اراضی گچساران به سیستم آبیاری نوین مجهر در حال اجرا و یا در حال مطالعه است.
در ادامه رئیس امور آب شهرستان گچساران اظهار کرد: شرایط آب در سطح کشور و به نوعی در سطح استان و شهرستان با  توجه به شرایط و اقلیم در دوره هشت ساله خشکسالی گذشته موجب شده تا کارگروهی برای صرفه جویی و فرهنگ سازی وضعیت آب  تشکیل  و سلسله نشست‌هایی برگزار شود.
عارف بهگام افزود: با توجه با بارندگی خوب سال گذشته و پیش‌بینی بارندگی در سالجاری آب منطقه‌ای در 2پدیده خشکسالی و وجود سیلاب بیشترین پیگیری و متولی این امر است چرا که بایستی مدیریت خشکسالی انجام گیرد.
بهگام عنوان کرد:  سازگاری با کم آبی یک فرهنگ است چرا که برداشت آب در سالیان گذشته موجب به وجود‌آمدن مشکلات متعددی برای کشاورزان شده است.
 رئیس امور آب گچساران با بیان اینکه شهرستان  باشت در سال گذشته با تنش آبی در فصل تابستان مواجه بوده اشت، عنوان کرد:  سال گذشته بیشترین بارندگی در چهل سال اخیر بوده است.
وی به وضعیت بارندگی در محدوده گچساران اشاره و ابراز کرد: سال گذشته 196 میلی متر بارندگی در امامزاده جعفر گچساران به ثبت رسید.
 
بهگام تصریح کرد: رودخانه‌های فصلی شهرستان از جمله  زهره 90، خیرآباد 24، آبریگون 7 ، شمس العرب 18،  دیل 8، کمبل 2، شاه بهرام 28 کیلومتر طول این رودخانه‌های فصلی شهرستان هستند.
 
رئیس امور آب گچساران با بیان اینکه شهرستان گچساران دارای 2 سد بزرگ کوثر و چم‌شیر است، عنوان کرد: این شهرستان دارای چهار شبکه آبیاری زهکشی، 34 چشمه و  3قنات است.
 
وی بیان کرد: شهرستان گچساران دارای 582 حلقه چاه آب  است که از این تعداد 150 حلقه چاه غیر مجاز، 559 حلقه چاه در بخش کشاورزی، 25 حلقه چاه تامین آب شرب و 17 حلقه چاه برای بخش صنعت حفر شده است.
در ادامه مدیر جهاد کشاورزی گچساران  اظهار کرد: عواملی که باعث کم آبی می شود یکی عوامل انسانی و دیگر  عوامل جوی است.
سید عبدالوهاب پورالحسینی با بیان اینکه شهرستان گچساران دارای 30 هزار هکتار اراضی مستعد کشت است، عنوان کرد: تاکنون 17 هزار هکتار از اراضی این شهرستان از دیم به آبی اجرا و  در دست اجرا دارد.
وی با بیان اینکه ایستگاه پمپاژ پاکوه گچساران که براثر بارندگی‌های سال گذشته  دچار خسارت شده بود، گفت:  ایستگاه پمپاژ آب پاکوه که بر اثر سیلاب دچار خسارت شده بود موجب شد که 2 هزار هکتار  از اراضی این شهرستان به زیر کشت تابستانه نرود.
پورالحسینی تصریح کرد:  در دشت لیشتر ایستگاه‌های 3و4، 5و6 هنوز بلاتکلیف است که انتظار داریم اداره امور آب به این مقوله بپردازند.
مدیرجهادکشاورزی گچساران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون طرح انتقال آب به ۵۸۰ هکتار زمین کشاورزی باباکلان با پیشرفت فیزیکی 60درصد  اجرایی شده است.
 وی عنوان کرد: با توجه به  شرایطی که در گچساران حاکم است این شهرستان  به عنوان پایلوت کشاورزی  در کشور است.
گفتنی است: در این نشست کارشناسان و کشاورزان منطقه به ارائه نظرات،پیشنهادات، مشکلات و ......پرداختند
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تیتر گزارش به نظرم:

مدیرانی که نه بر اساس شایستگی و لیاقت انتخاب شدن بلکه بر اساس روابط اشنابازی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1