تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۴۱۳۹۷۲
نگاهی به اولین جشنواره دیوار نگاری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد؛

دیوارهایی که هنرمندانه در یاسوج ساخته می‌شوند / تصاویر

۰
کبنا ؛برای اینکه شهری مطابق با سلیقه ساکنینش ساخت، باید همه در ساختن آن مشارکت کنند. تا این باور به وجود نیاید که یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد متعلق به تک تک مردمی هست که در آن زندگی می‌کنند و متعلق به همه کهگیلویه و بویراحمدی‌ها، نمی‌توان آنطور که دل‌مان می‌خواهد شهرمان را بسازیم. از طرفی اگر پول کلانی هم در اختیار فردی قرار بگیرد که مدیر نباشد، باز هم برای ساختن شهر به بن بست می‌خورد. بالاخره همه باید برای شهری آباد و ایده‌آل تلاش کنند و این راز شهر زیبا است. نمی‌توان مدیری پشت میزش بنشیند و توقع داشته باشد که اعتبار به حسابش واریز کند، و او کاری انجام بدهد. نستهن مقدم شهردار یاسوج روز معارفه‌اش به عنوان شهردار این شهر، گفت: «واقعیت امر اینست که شهر یاسوج با آنچه که باید باشد فاصله بسیار دارد هر چند در گذشته و شهرداران قبلی زحمات بسیاری کشیده اند اما به دلیل مشکلات زیرساختی، شهر یاسوج در شان و مطابق مردم و تاریخ آن نیست. شهرداری یک سازمان است و برای ساختن شهر نباید نگاه ها تنها به شهرداری باشد آن هم شهری مانند یاسوج با تنوع مشکلات و آسیب ها نیازمند همدلی و هم افزایی همه دستگاه ها است.»
مقدم همان موقع گفته بود؛ «همگان به کمبودی های شهر یاسوج واقفیم، ترافیک خسته کننده که متاثر از پل های سوم و چهار بشار است، کمبود مراکز فرهنگی و هنری، نبود سینما، نبود پارک های محله ای، ورورد های نازیبای شهر و دهها نیاز و مشکل دیگر، البته هر چند در زمینه فضای سبز و زیبا سازی و مدیریت بازارها اقداماتی خوبی صورت گرفته اما با نقطه مطلوب فاصله داریم.»
مقدم بدون تعارف حرفش را زده بود که «یاسوج بدون تعارف نیازمند نگاه ویژه است.»
شهردار یاسوج گفته بود؛ «مشارکت مردم به عنوان نقطه کانونی مدیریت شهری بسیار با اهمیت و ضروری است. و برنامه اصلی ما مشارکت دادن مردم در ساختن شهر است، ما قرار است شهری بسازیم برای این مردم پس لازم است تا خود مردم را به صحنه بیاوریم.»
مشارکت دادن مردم در ساختن شهر اسلوب و ساز و کارهای خودش را دارد. آشتی دادن جامعه هنرمندان بعد از سال‌ها قهر و نگرانی با شهرداری و شهر، هنری بود که مقدم آن را به تصویر کشید. او چندین جلسه را با آنها گذاشت و از هنرمندان برای سیمای شهری نظرخواهی کرد، برگزاری نخستین جشنواره دیوار نگاری کار منحصراً به فردی است، این که شهر را با دستان هنرمندانان آرایش کنیم و به دیوارهای پایتخت طبیعت ایران جانی دوباره‌ای بخشید، ایده‌ای بی‌نظیر است که باید تکرار شود.
یاسوج به دلیل نبود برنامه‌های مدون و دقیق مسیر پیشرفت و آبادانی را درست نرفته است و اگر الان کمبودهای زیادی در سطح مرکز استان دیده می‌شود، به همین دلیل می‌باشد. چرا که همه می‌دانیم گره‌های شهر علاوه بر مدیریت، همکاری، تعامل و دلسوزی هم می‌خواهد. اما در این وانفسای کارهای بدون مطالعه، جشنواره دیوارنگاری از اقدامات با ارزش قلمداد می‌شود که باید به دست اندرکاران آن «خسته نباشید»، گفت.
در باره دیوارهای یاسوج که توسط هنرمندان ممتاز کشورمان نقاشی شدند، باید بعد از اتمام کار صحبت کنیم و کیفیت کار آنها را از زوایای گوناگون بسنجیم. و البته باید متخصصین و اهل فن در خصوص آنها گفت‌وگو کنند. اما همینکه مناظری زیبا خلق شده تا هر عابر پیاده‌ای بعد از دیدن آنها علاوه بر گرفتن پیام آن نقاشی، چشمانشان که به شاهکارهای هنری می‌افتد، ثانیه‌های در این روزهای پر دردسر لذت ببرند.
یقیناً شهر زیبا انسان‌ها را ملزم می‌کند که توسعه یافته‌تر قدم بردارند. شهری که نظم و اصولی نداشته باشد، رفتارها هم نظم و اصولی نخواهد داشت. اگر چه انسان آباد، شهر آباد می‌آفریند.
به گزارش کبنا، بعد از فراخوان شهرداری یاسوج در خصوص جشنواره دیوار نگاری، 379 اثر از 88 هنرمند به دبیرخانه اولین جشنواره ملی دیوارنگاری شهر یاسوج ارسال شد. شرکت کنندگان از 13 استان کشور آثار خود را ارسال کردند که پس از بررسی آثار، 29 اثر با رای هیات انتخاب به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.
 آثار برگزیده از روز شنبه بیستم لغایت پنجشنبه 25 مهرماه توسط صاحبان آثار اجرا خواهد شد.





























































نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بسیارزیبا وچشم نواز دست هنرمندان عزیزوتوانمند دردنکنه . خداقوت خسته نباشید.ان الله شهرما گچساران هم یادبگیره
/
Iran, Islamic Republic of
چراجناب استاندار پروزه مهم تعریف نمی کند.برای استان بودجه نمیاره
/
Iran, Islamic Republic of
چراجناب استاندار پروزه مهم تعریف نمی کند.برای استان بودجه نمیاره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بسیار زیبا و قابل تحسین.

شهر نیاز به روح و فضای جدید داره.‌
Iran, Islamic Republic of
بسیار زیباست و آرامش دهنده . . .
انشالله در جاهای دیگر استان هم اجرا شود
Iran, Islamic Republic of
ای گپ باید ایلشتن سی بعد انتخابات من یه روز هر چه پوستر ادباره سرشو ایچسپنن آدمل بی فرهنگ
samad
Iran, Islamic Republic of
با این نقاشیها ورنگ به رنگ کردن دیوار چی عوض میشه
دیدگاه مدیریتی رو تصحیح کنید لطفا مدیران کارا را بکار بگیرید
Iran, Islamic Republic of
افرین و درود .
Iran, Islamic Republic of
دست هنرمندان درد نکنه خیلی زحمت کشیدن .شهرداری باید نقاشی ها را پایش کنه تا کسی پوستر و آگهی نامربوط الصاق نکنه
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1