تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۵۳
کد مطلب : ۴۱۳۸۹۱
جدل و بحث در جلسه شورای شهر یاسوج؛

آشنا: در حق‌ من بی‌انصافی شد / دهراب‌پور: آقای خوبانی با حرکت فرسایشی چیزی درست نمی‌شود، به قانون عمل کن / خوبانی: نگاهتان حذفی است / احمدی‌کیش: قانون فصل‌الخطاب است نه فرمانداری / اکبری: فرسایشی شدن موضوعات، امورات مردم را مختل می‌کند / اکبری‌تبار: دست از جلسات شبانه بردارید

۱۶
۱
کبنا ؛جلسه شورای اسلامی شهر یاسوج به ریاست مسعود خوبانی در محل این شورا در حالی برگزار شد، که از اول جلسه تا آخر آن شاهد جدل و بحث اعضای شورا بودیم.
به گزارش کبنا از یاسوج، قبل ازظهر امروز (یکشنبه 21 مهر ماه 98) جلسه شورای اسلامی شهر یاسوج به ریاست مسعود خوبانی و با حضور اعضای شورای اسلامی این شهر برگزار شد.
بنا بر این گزارش، تعیین و تکلیف سخنگوی شورا، خزانه دار و کمیسیون‌های مختلف شورا دستور کار این جلسه شورا بود، که مسعود خوبانی رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج با قرائت دستورکار این جلسه، اظهار کرد: در این جلسه می‌خواهیم که موضوع کمیسیون‌های مختلف شورا را به رأی بگذاریم و 7 کمیسیون برای شورا مشخص شوند.
طرح موضوع 7 کمیسیون از سوی مسعود خوبانی رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج مورد بحث و گفت و گو اعضای شورا قرار گرفت.
به گزارش کبنا، «به استناد تبصره ماده 9 آیین‌نامه داخلی شورای اسلامی شهر، تعداد و چگونگی اداره کمیسیون‌های شوراهای اسلامی شهر به شرح زیر در جلسه مورخ 10/ 12/ 85 شورای عالی استانها به تصویب رسید. [کلیک کنید]
1- کمیسیون توسعه و عمران و خدمات شهری. 2- کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی. 3- کمیسیون فرهنگی و اجتماعی.
تبصره - شوراها می‌توانند بنا به ضرورت و متناسب با حجم برنامه‌ها و فعالیت‌های خود کمیسیون‌های مورد نیاز و نیز کمیته‌های تخصصی را به عنوان زیرمجموعه کمیسیون‌ها تشکیل و فعال نمایند. ایجاد کمیسیون‌های جدید می‌بایست به اطلاع شورای فرادست برسد.»
لذا بر اساس قوانین شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها دارای سه کمیسیون هستند که در بالا آمده است. و اگر قرار است، کمیسیون جدیدی ایجاد شود، طبق قانون شوراها، تصمیمات شورا به اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر می‌باشد. بنابر این ابتدا باید اعضای شورای اسلامی شهر یاسوج در جلسه‌ای ضرورت 7 کمیسیون را برای این شورا مصوب و به تأیید اکثریت شورا می‌رساندند. بعد برای روسای کمیسیون رأی گیری می‌کردند.
خوبانی رئیس شورای شهر یاسوج در ادامه گفت: سخنگوی شورا طبق قانون وظیفه رئیس شورا است.
خوبانی در ادامه افزود: لازم است که نسبت به تعیین کمیسیون‌ها و استفاده از تخصص‌های اعضا در این کمیسیون‌ها در جهت خدمت به مردم و مسئولیت پذیری حساس باشیم..
وی ادامه داد: شهر یاسوج قدمت چندانی ندارد اما مهاجرت بی رویه و نبود زیرساخت‌های مناسب باعث ایجاد حاشیه نشینی و بروز آسیب‌های متعدد اجتماعی شده است به گونه‌ای که خدمات رسانی به شهروندان را بسیار سخت کرده است.
رئیس شورای شهر یاسوج خطاب به اعضا گفت: لازم است در تصمیمات ضمن عمل به قانون به صورت تعاملی عمل شود و اعضا بر مواضع شخصی خود اصرار نورزند. توقع داریم وحدت رویه در کار باشد.
خوبانی ادامه داد: متاسفانه برخی سخنان ما و انعکاس رسانه‌ای آن موجب دلسردی مردم و زیر سؤال رفتن کار ما می‌شود.
وی گفت: با وجود اشخاص با تجربیات و تخصص‌های خوب لازم است از تجربیات افراد استفاده مفید بود.
رئیس شورای شهر یاسوج افزود: واقعیت این است که هم اکنون مردم از وضعیت موجود رضایت ندارند که لازم است همه پای کار بیایین و با همفکری به شهردار کمک کنیم.
پس از سخنان خوبانی، احمدی کیش عضو شورای اسلامی یاسوج ضمن اعتراض به موضوع سخنگوی رئیس شورا گفت: وقتی یکی از اعضا به عنوان رئیس شورا انتخاب می‌شود، باید وظیفه رئیسی خود را انجام دهد.
احمدی کیش افزود: در جایی از قانون گفته نشده است که رئیس شورا باید سخنگوی شورا هم باشد.
پس از سخنان احمدی کیش برای مدتی بحث و جدل‌های دو و چند نفره در مورد قانونی بودن یا نبودن سخنگویی رئیس شورا بر جلسه حاکم شد، که محمد رحیم دهراب چپور رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج شروع به صحبت کردن کرد.
به گزارش کبنا، فرشید احمدی کیش عضو شورای اسلامی شهر یاسوج در این نشست گفت: فلسفه کار شورایی مبتنی بر نظر جمع است و هیچ عضوی از شورا به تنهایی نمی‌تواند تصمیم بگیرد. و هر کاری که می‌خواهیم در شورا انجام بدهیم باید به رأی گذاشته شود.
دهراب پور عضو شورای شهر یاسوج در ادامه این نشست گفت: باید دقت شود در مباحث مطرح شده، اصل را فدای فرع نکنیم.
وی افزود: هم کتاب قانون را داریم و هم مصوبات شورا را ضمن اینکه قانون شوراها، واضح‌ترین و صریح‌ترین قانون‌ها است.
دهراب پور خطاب به اعضا گفت: توصیه می‌کنم همه ما به دو موضوع توجه ویژه داشته باشیم، اول رعایت قانون، دوم تعامل با هم.
وی ادامه داد: در مصوص برخی استعلامات از مراجع بالاتر، باید اینگونه موضوعات کتباً استعلام شود.
دهراب پور با اشاره به برخی تنش‌ها بر سر برخی موضوعات چالشی مطرح شده گفت: در بحث تعامل لازم است اگر قرار بر تعامل باشد، این تعاملات در بیرون از جلسات رسمی صورت گیرد.
وی افزود: برخی مواقع دیدارهایی از طرف شورا با برخی مسئولین صورت می‌گیرد که در چنین مواقعی که یا شوار دعوت می‌شود یا اینکه شورا دعوت از مسئولین دارد که در هر دو صورت باید چنین دیدارهایی با برنامه ریزی قبلی و طرح در جلسه شورا انجام شود.
دهراب پور گفت: مخالفت با قانون گناه است و اگر همه ما قانون را ملاک قرار دهیم مطمئناً مشکلات کمتری خواهیم داشت.
در ادامه محمدرحیم دهراب پور عضو شورای اسلامی شهر یاسوج گفت: آقای خوبانی شما همیشه موضع گیری می‌کنید، شما وظیفه دارید که بر اساس قانون مشکلات شورا را هر چه سریعتر شناسایی، پیگیری و مرتفع سازید.
وی افزود: موضوع کمیسیون‌ها را قانون مشخص کرده، آقای خوبانی با حرکت فرسایشی رو به جلو هیچ چیزی درست نمی‌شود. حضرتعالی هیچ برنامه‌ای برای شورا ندارید.
مسعود خوبانی رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج در پاسخ گفت: شما نگاه حذفی دارید و می‌خواهید افراد را حذف کنید. بنده بر اساس قانون حرف می‌زنیم و با صحبتی که هم با فرمانداری انجام داده‌ایم، آن‌ها هم به صراحت گفته‌اند که ما می‌توانیم کمیسیون‌ها را بنا به ضرورت‌ها تشکیل بدهیم، فرمانداری فصل الخطاب ما است. بنا براین می‌خواهیم 7 کمیسیون را تشکیل دهیم.
احمدی کیش خطاب به خوبانی گفت: قانون فصل الخطاب است یا فرمانداری. خوبانی گفت: فرمانداری نماینده قانون است، و عالی‌ترین دستگاه اجرایی شهرستان.
دهراب پور عضو شورای اسلامی شهر یاسوج در ادامه تاکید کرد: توصیه می‌کنم که قانون ملاک باشد، آقای خوبانی حضرتعالی رئیس شورا هستید و باید با تفاهم و توافق مشکلات شورا را مرتفع سازید.
خوبانی رئیس شورای یاسوج هم در ادامه گفت: شما می‌خواهید بر اقلیت و اکثریت شورا تاکید و اصرار کنید. دهراب پور پاسخ داد: همچنین چیزی مدنظرم نیست، شما نقش پدر شورا را دارید و باید مسائل را رفع و رجوع کنید. شما باید تا چند روز دیگر این مسائل را جمع کنید.
کیوان آشنا عضو شورای اسلامی شهر یاسوج نیز با بیان اینکه در بحث تعیین رئیس شورا در حق من بی انصافی شد، اظهار کرد: نباید افرادی از بیرون در کار شوراها دخالت کنند، ما سوگند خورده‌ایم که در خدمت مردم و برای مردم باشیم. لذا از همه دوستان می‌خواهم که به قانون پایبند باشیم و عمل کنیم. در بحث کمیسیون‌ها هم قانون تکلیف را مشخص کرده، لذا بهتر است که همه به قانون تمکین کنیم.
وی در ادامه گفت: تصمیمات شورا باید با رأی اکثریت باشد.
آشنا همچنین در خصوص استعلامات بر این نکته تاکید کرد که باید همه استعلامات از مراجع، بصورت مکتوب و مستند باشد.
 فرشاد نگین تاجی عضو شورا اسلامی شهر یاسوج طی سخنانی در خصوص بحث تعیین کمیسیون‌ها گفت: اگر کمیسیون‌ها مهم هستند، چرا نباید این کمیسیون‌ها تخصصی باشند؟
نگین تاجی به عنوان منشی شورا ادامه داد: در همه شهرهای ایران مانند تهران، شیراز، اصفهان و دیگر شهرها کمیسیون معماری و شهرسازی وجود دارد اما این کمیسیون در شورای شهر یاسوج وجود ندارد!
 وی این را هم گفت: بنده تخصصم معماری و شهرسازی است، لذا این حقیر در این کمیسیون فعالت می‌کنم و تخصصی به فرض مثال در حوزه فرهنگی ندارم و در کار این کمیسیون هم دخالتی نمی‌کنم.
در ادامه نشست هدایت اکبری عضو دیگر شورای اسلامی شهر یاسوج، اظهار کرد: فرسایشی شدن موضوعات مطرح شده در جلسات باعث ایجاد مشکلاتی در امور مردم می‌شود.
اکبری افزود: در تعاملات هم باید قانون رعایت شود. اکنون برخی اعضای هیئت رئیسه مشخص شده اما برخی دیگر هنوز مشخص نشده است.
وی گفت: هم سخنگوی شورا و هم خزانه دار باید بین اعضا و طبق قانون که در این مورد صریح است، مشخص شود.
اکبری ادامه داد: در خصوص کمیسیون‌ها هم باید تعداد و شرح کمیسیون از طرف هیئت رئیسه در صحن شورا اعلام و پس از رأی گیری و تصویب این کمیسیون‌ها ایجاد شوند.
وی در پایان گفت: شورای اسلامی استان‌ها مرجع فرادست ما است که می‌توان در خصوص برخی موضوعات از این مرجع استعلام گرفت. و اتفاقاً صراحتاً بعضی از موضوعات را هم مطرح کرده است.
 در ادامه علی اکبری تبار رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج، گفت: در نشست‌های شورا باید وقت افراد مشخص باشد، نباید به گونه‌ای باشد که عده‌ای زیاد سخن بگویند و عده‌ای فرصت سخن گفتن و بیان مواضع خود را نداشته باشند.
وی افزود: به نظر می‌رسد باید تعامل بیشتر شود و از جلسات شب نشینی و گروه بندی‌ها دست برداریم و به امور مردم و شهر بپردازیم.
اکبری تبار خطاب به برخی دیگر از اعضای شورا (گروه اکثریت) گفت: اگر رئیس شورا آنگونه که می گویید، اهمیت دارد، پس چرا به ندای وی پاسخ مثبت نمی‌دهید؟ چرا در دو جلسه‌ای با استاندار و رئیس دادگستری داشته است، علیرغم دعوت از شما، وی را همراهی نکردید؟
وی اظهار داشت: در جدیدترین قانون شوراها، اعضای هیئت رئیسه شامل، رئیس، نائب رئیس، دبیر و سخنگو است که باید اعضا توجه داشته باشند.
اکبری تبار با اشاره به مشکلات شهر و ضعف شهردار گفت: قبلاً، پشت همین میز به آقای مقدم، شهردار گفتم «شهر سقوط کرده است» و اکنون هم بر همین عقیده‌ام.
وی افزود: باید بپذیریم که شهر رها شده است. پیشنهاد می‌شود در جایی به غیر از فضای تنش آلود و در جلسه‌ای غیر علنی مشکلات را مطرح کنیم.
اکبری تبار ادامه داد: در جلسه بعدی لازم است شهردار احضار شود و از وی پاسخ مشکلات را بخواهیم.
وی در پایان به موضوع کمیسیون‌ها هم اشاره کرد و گفت: در زمانی که شورا 11 عضو داشت، 11 کمیسیون داشتیم. در دوره گذشته هم که 7 عضو شورا بودیم 7 کمیسیون داشتیم چرا که من به عنوان عضو شورا باید بتوانم از تخصصم در کمیسیون مربوطه به نفع مردم و توسعه شهر، کار و تلاش کنم.
بنا بر این گزارش، این جلسه دو دستور کار داشت که دستور کار اول انتخاب سخنگوی شورا و دستور کار دوم تعداد و شرح کمیسیون‌ها بود.
در مباحث مطرح شده که به وضوح دو قطبی شدن شورا مشخص بود، رئیس و گروه هماهنگ با وی بر این عقیده بودند که در قانون مطرح شده است که سخنگوی شورا به رئیس شورا واگذار شده است اما اعضای گروه مخالف بر این عقیده بودند که تفسیر رئیس شورا و گروه وی که در اقلیت هم هستند، اشتباه است.
قانون در این مورد آنگونه که بیان شده است بدینگونه خوانده شد؛ «رئیس شورا سخنگوی شوراست (مگر آنکه شورا عضو دیگری را تعیین کند) ومواضع و اطلاعات رسمی شورا توسط او (سخنگو) اعلام می‌شود.»
موضوع دوم هم بحث کمیسیون‌ها بود که بیشترین چالش را داشت! گروه اقلیت بر این عقیده بودند که هیئت رئیسه باید کمیسیون‌ها را معرفی و هر کدام از اعضا با توجه به تخصص خود، ریاست همان کمیسیون تخصصی را بر عهده بگیرد اما گروه اکثریت بر این عقیده بودند که اولاً تعداد و شرح کمیسیون‌ها باید در صحن علنی مطرح شود و در صورت تصویب برای ریاست کمیسیون‌ها هم رأی گیری شود!
در این بین یک نکته مشخص بود که اعضای اقلیت مطمئن هستند که با توجه به فضای تنش آلود هیچ کدام از آن‌ها ریاست هیچ کمیسیونی را نخواهند داشت و در واقع می‌توان گفت، مهم‌ترین مشکل در شورا که باعث چالش در نشست امروز شده بود، عدم اعتماد و نبود تعامل بین اعضا بوده است.
اما در این بین به نظر می‌رسد کسی که توانایی پایان دادن به چنین وضعیتی را در شورا دارد، دهراب پور مسن‌ترین عضو شورا است که گاها در خلال این بحث و جدل‌های اعضا اعلام می‌کرد که باید ضمن رعایت قانون اما تعامل سازنده‌ای هم بین اعضا باشد.
پس از رسیدن صحبت‌ها به موارد آخر، محمد رحیم دهراب پور از خوبانی رئیس شورا خواست تا طبق قانون تکلیف مشکلات و موضوعات مختلف شورا را مشخص نماید و ذکر صلواتی هم فرستاد. 
در حالی که چهار عضو شورای اسلامی شهر یاسوج بعد از قرائت صلوات صحن علنی شورا را ترک می کردند، علی اکبری تبار عضو شورا گفت: پایان جلسه را آقای خوبانی به عنوان رئیس شورا اعلام می‌کند، نه فردی دیگری. و تا آقای خوبانی این موضوع را اعلام نکند. جلسه ادامه دارد. خوبانی حرف‌های اکبری تبار را تأیید کرد و از نگین تاجی خواست تا در برگه مصوبات شورا برای آنها ترک جلسه قلمداد کند.
خوبانی رئیس شورای شهر یاسوج پس از ترک جلسه توسط اعضای اکثریت که به باور تیم اکثریت پایان جلسه بود و به گفته رئیس شورا این کار ترک جلسه بوده است، گفت: با حضور دیگر اعضای شورا جلسه ادامه پیدا کرد و 7 کمیسون تخصصی به تصویب رسید که برای انجام مراحل قانونی به کمیته تطبیق ارسال خواهد شد.
خوبانی در خصوص نبودن دیگر اعضا هم گفت: طبق قانون و با توجه به ترک جلسه، رأی این اعضا در قبال کمیسیون‌ها، رأی ممتنع محسوب می‌شود. در حالی که گروه اکثریت معتقد بودند که ما از ساعت 11 الی ساعت 13 و 15 دقیقه در جلسه بودیم و جلسه را تمام شده می‌دانستیم و اصلاً جلسه را ترک نکردیم و بعد از ختم صلوات از محل جلسه خارج شدیم.
بنا بر این گزارش، این جلسه شورای اسلامی شهر یاسوج با جدل و بحث بین اعضا به اتمام رسید. اما آیا کمیته تطبیق مصوبات این جلسه را تأیید می‌کند یا غیر، باید تا نتیجه کمیته تطبیق صبر کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

بابک
Iran, Islamic Republic of
جالب ترین نکته این است که اشنا گفته ما قسم خوردیم که از حقوق مردم دفاع کنیم!!!!!!!!
ظاهرا اشنا قسم خورده!!!
مثل قسم شاهچراغ!!!
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
احمدی‌کیش،اشنا‌واکبری،مردم‌رانابود‌کردتد‌با‌تصویب
ده‌برابری‌‌عوارض‌شهراری‌،برای‌پرکردن‌جیب‌خود
اقای‌خوبانی‌جلسه‌قبل‌گفتن‌به‌مردم‌داره‌ظلم‌میشه
این‌مصوبات‌باید‌تجدیدنظر‌بشه‌روی‌انها‌ولی‌کو؛؛؛؛::
مردم‌یگه‌به‌این‌افراد‌رای‌نمی‌دهند
پشیمان
Iran, Islamic Republic of
همه اعضای شورای شهر . که ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر یاسوج صفر
ترافیک در شهر بیداد می کند
عسکری
Iran, Islamic Republic of
درود بر همیشه پهلوان حاج محمدرحیم دهراب پور
Iran, Islamic Republic of
همین رو میدنم دهراب پور اهل معامله گری و حق خوری نیست
همشهری
Iran, Islamic Republic of
بابا مگر این شورا چند نفر هستند که با هم نمیسازند وای به حال مردمآخ تا قیومت
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
خدایی جمع کنید برید آبرو نداشتیم شما بیشتر آبروی استان را بردید کی به اینا رای داده؟
تقی
Iran, Islamic Republic of
.این شورا
مهندس
Iran, Islamic Republic of
روزی به این حقیقت رسیدم که وقتی برای رفتن به شورامداحی که کاندیدشده بودرامسخره کردم..ولی یک جمله ای ایشان گفت که امروزبه اون حقیقت رسیدم که توسخنرانیش گفت اگردرکارشوراخدانباشدنتیجه نخواهدداد.ایکاش بهش رای داده بودم
حاج مسعود
Iran, Islamic Republic of
دهرابپورخودت قیاس نکن باخوبانی..حیفت
احساس خواه
Iran, Islamic Republic of
اقای حاج دهرابپور فردی متدین وانقلابی هست و هدفش خدمت بی منت به مردم این شهر هست واین را هم درعمل نشان داده اهل معامله وزد وبند نیست چون اگر بود حالا مثل اعضاهای قبلی شورای شهر یاسوج دراین شهر دارای خونه ویلایی وبرج های بلند مرتبه بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اکبری‌تبار غیرمستقیم عقده گشایی کرد.
احمدی کیش حرف منطقی زد. قانون باید فصل الخطاب باشه نه فرمانداری.‌
کارمند شهرداری
Iran, Islamic Republic of
یکی نیسی و اکبری تبار بگوی بانی جلسات شبانه و قسم پیر کردن حتی در بارگاه مرقدهای مطهری مثل شاه چراغ شما و فامیلاتون بودید حالا هم زبون درازی ایکنین.
علی
Iran, Islamic Republic of
اشنا در دوران ریاستش بدبخت کرد مردم رو کمر اون فقیری میخواد پروانه بگیره رو شکوند با عوارض 500برابری بعد حرف از قسم بین خودش ومردم رو میزنه
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
بعضی آدم ها اولش نقش حامی را بازی می کنند بعدش نقش ناجی و منتقد ،آقای اکبری تبار فکر میکنه که تا همیشه باید تو شورا باشه ایشون بره از مردم بپرسه یا اصلا نیاز نیست از مردم بپرسه به وجدانش رجوع کنه که شهردار کار کرده یا نه !در تاریخ شهر یاسوج دو شهردار عالی بودند بهرامی و مقدم بقیه خیابونا را کج و کوله می کردند با پولدارها ساخت و پاخت می کردند مقدم فقط یه مشکل داره و داشت که دزد نیست سالمه پا که
بنگرو
Iran, Islamic Republic of
شوری شهر؟؟؟؟جمع کنید بابا
شهرداری در رقابت ناصواب شما به کجاها کشیده شده؟ما مردم با انتخابات شما منفعت طلبان شهر رو به تاراج دادیم....کمی انصاف، ی جو مروت اندکی واقع بینی و خدایی عمل کردن رو تو کارتون مد نظر قرار بدید
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1