کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی؛

کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز دنا تعطیل است / رونمایی از برخی تخلفات به زودی در کبنا / معادله چند مجهولی آرد و نان در کهگیلویه و بویراحمد

3 مهر 1398 ساعت 20:26

بنا به گفته مسؤولان کارخانه تا چند روز آینده با کارهایی که در زمینه رعایت بهداشت انجام شده تولید خود را آغاز خواهد کرد. البته ماجرای کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز دنا به همین جا ختم نمی‌شود، در سال‌های گذشته این کارخانه هم به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی تعطیل شده بود. که هیچگاه مدیران آن به افکار عمومی در این باره پاسخگو نبودند و در واقع روشن سازی نکردند. اخیراً هم شنیده شد که دو تن از مدیران با سابقه این کارخانه به دلایل مبهم اخراج شده‌اند. این سایت به زودی از برخی تخلفات در این کارخانه رونمایی خواهد کرد.


مدیرکل و جمعی از مسئولان تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل شرکت غله استان از کارخانه‌های آرد هر یاسوج بازدید کردند.
به گزارش کبنا از یاسوج، صبح امروز (چهارشنبه 3 مهر ماه 98) جمعی از مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد به طور سرزده از کارخانه آردهای این استان بازدید کردند.
فارس در این باره نوشت؛ بازدید ابتدا از شرکت غله استان آغاز شد و در آن جا مسؤولان هر که به فراخور وظیفه‌ای که داشت وضعیت نان و کیفیت پایین آن را تحلیل می‌کرد.
چانه‌هایی که هر روز آب می‌روند
براتعلی صالحی مدیرکل تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد که بیش از هر مسوولی این روزها پی‌گیر وضعیت بد نان در استان است یکی از دلایل بی‌کیفیتی نان را وزن کم چانه‌ها می‌دانست که همین موجب شده نان درست و حسابی تحویل مشتری نشود.
وی می‌گوید تاکنون در چندین و چند بازدیدی که از سطح نانوایی‌ها داشته‌ام متاسفانه با وزن کردن چانه‌ها دریافتیم که نانوایی‌ها از وزن آن می‌زنند و همین موجب بی‌کیفیتی نان شده است.
شهر نانوایی‌های بی‌کیفیت
صداقت‌کیش مدیر جدید غله استان کهگیلویه و بویراحمد هم یکی از دلایل مشکلات کنونی را افزایش بسیار زیاد تعداد نانوایی‌ها می‌داند که مانند قارچ رشد کرده‌اند و اکنون تعداد نانوایی‌های شهر کوچک یاسوج برابر با تعداد نانوایی‌های شهر شیراز است.
در یاسوج به تنهایی اکنون تعداد 205 نانوایی دولتی‌پز و تعداد 85 نانوایی آزادپز یعنی چیزی حدود 300 نانوایی فعالیت دارند که نظارت بر آن‌ها واقعاً کار سختی است.
رحمانی رئیس صنف نانوایی استان کهگیلویه و بویراحمد هم مدعی شد که هر کسی دلش می‌خواست از شرکت غله گرفته تا صنعت و تجارت و دیگران مجوز صادر کرده است در شهر یاسوج تعداد 100 نانوایی بیشتر نداشتیم که یک مرتبه تعداد آن‌ها به 200 نانوایی رسید.
بنا بر این گزارش، مسؤولان سپس به کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز دنا وابسته به سازمان اقتصادی کوثر رفتند که چند وقتی هست به دلیل عدم رعایت مقررات بهداشتی تعطیل و از چرخه خارج شده است.
بنا به گفته مسؤولان کارخانه تا چند روز آینده با کارهایی که در زمینه رعایت بهداشت انجام شده تولید خود را آغاز خواهد کرد. البته ماجرای کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز دنا به همین جا ختم نمی‌شود، در سال‌های گذشته این کارخانه هم به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی تعطیل شده بود. که هیچگاه مدیران آن به افکار عمومی در این باره پاسخگو نبودند و در واقع روشن سازی نکردند. اخیراً هم شنیده شد که دو تن از مدیران با سابقه این کارخانه به دلایل مبهم اخراج شده‌اند. این سایت به زودی از برخی تخلفات در این کارخانه رونمایی خواهد کرد.
همچنین شنیده شد که آردهای غیر بهداشتی در انبارهای کارخانه وجود داشته که معاونت غذا و دارو به همین دلیل درب این کارخانه بسته است.
در همین بازدید امروز (چهارشنبه 3 مهر ماه 98) یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مدیرکل تعزیرات استان کهگیلویه و بویراحمد که روی آن سماجت به خرج می‌داد دیدن گندم درون انبار کارخانه بود.
صالحی که گویی خود تخصص این کار را دارد و با نوع گندم و کیفیت آن آشناست معتقد است با گندم استان به تنهایی نمی‌توان آرد باکیفیت برای خبازی‌ها تولید کرد و حتماً باید گندم سایر نقاط با این گندم مخلوط و آرد غنی‌تری تولید شود.
اما در مقابل مسوولان غله و همچنین متولیان کارخانه اعتقاد داشتند که گندم استان کهگیلویه و بویراحمد به تنهایی با کیفیت بوده و نیازی به مخلوط کردن آن با گندم سایر استان‌ها نیست.
 نجفی یکی از کارشناسان شاغل در کارخانه آرد و گلوکز یاسوج هم معتقد است که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر نان سفید را می‌پسندند تا نانی که رنگ تیره‌تری داشته و دارای سبوس است و به قولی مردم استان نان برگ کاغذی دوست دارند.
 مسوولان سپس از کارخانه آرد باقری بازدید کردند تا در جریان تولید آرد این کارخانه قرار گیرند که مدیرکل تعزیرات قبل از هر چیز گندم مورد استفاده کارخانه جهت تولید آرد را مورد بازدید قرار داد و در پاسخ به سؤال خبرنگاران که برای ساماندهی وضعیت نان استان چه اولویتی را مد نظر قرار خواهید داد اظهار کرد: نان طی یک پروسه و زنجیره از تولید گندم در مزرعه و سپس تولید آرد در کارخانه و سپس طبخ در نانوایی به دست مردم می‌رسد.
وی گفت: به دستور استاندار این چرخه کامل را مورد بررسی و تحقیق قرار می‌دهیم تا دریابیم که علت کیفیت پایین نان در استان چیست و برای رفع این مشکل برنامه داریم و در آینده خبرهای خوبی به گوش مردم می‌رسد.
بنا بر این گزارش، مشکل کیفیت نان در استان کهگیلویه و بویراحمد برای مردم آزار دهنده شده و بنا به گفته مردم و پزشکان یکی از دلایل افزایش روزافزون بیماری‌های گوارشی به همین کیفیت پایین نان برمی‌گردد.
در بازدیدی که چند روز پیش به همراه مدیرکل تعزیرات و رئیس سازمان صنعت و تجارت از نانوایی‌های سطح شهر یاسوج داشتیم مشکلات بهداشتی به وفور دیده شد و بیشتر نانوایی‌ها از وزن خمیر می‌زدند و وضعیت تهیه خمیر و چگونگی تولید آن نیز بسیار نگران کننده به نظر می‌رسید.
موضوع آرد در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار مهم است و آنطوری که مشخص است در سال‌های گذشته نظارت دقیق و کارشناسی شده بر روی کیفیت و نحوه تولید آنها وجود نداشته که امید می‌رود، روند نظارت‌ها بر تولید کنندگان آرد و سایر مواد غذایی‌ها در استان شکل دقیق‌تر و کارشناسی شده‌ای به خود بگیرد.


کد مطلب: 413145

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/413145/2/کارخانه-آرد-نشاسته-گلوکز-دنا-تعطیل-رونمایی-برخی-تخلفات-زودی-کبنا-معادله-چند-مجهولی-نان-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1