تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۴۱۲۶۰۹

کهگیلویه و بویراحمد در ماتم حسین زهرا (سلام الله‌ علیها)

۰
کبنا ؛سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد امروز سه‌شنبه (19 شهریور ماه 98) در عاشورای حسینی به یاد اباعبدالله الحسین(ع) غرق در سوگ و ماتم است و آیین‌های عزاداری با جلوه و شکوهی وصف ناپذیر در جای جای استان برگزار شد.
عاشورا در لنده
عاشورا، صحن مطهری بود که اذن دخول آن، خون عباس است و توسل به باب الحوائج، کلید ارتباط با فلسفه عاشورا.
منش عباس، خلاصه مکتبی است که تعلیم دلدادگی و خلوص را در صحنه سرخ نینوا، از گفتار، به عمل رساند.
شبی که آبستن هر چه نیزه و شمشیر و خون است، شبی که آبستن تمام اشک‌ها و بغض‌های هستی است، در تمام رگ‌های تاریک زمین نشسته و به دور دست ها می‌نگرد؛ به فرو بستگی کار عشق که تنها، پروردگار صبر و شکیب، شفای زخم‌هایش را می‌داند.
زانوان عشق محکم است و بی تردید، دست‌های عاشقی، گشوده است به سمت شهادت.
صورت‌های معصوم، کودکانه مهیایند تا آبروی عصمت را پس از این برگونه‌های صبور، با سیلی سرخ نگه دارند.
لب‌ها به پیشواز تشنگی رفته اند.گهواره‌ها در باد، به سمت معراج خون تاب می‌خورند و این همهْ تاوان عشق، سهم ایل و تباری است که ادامه خدا بر روی زمین‌اند.
در شب تاسوعای حسینی، سادات رضا توفیق و هاشمی در منطقه عشایری خود که فاقد هرگونه امکانات اولیه است در سوگ جد غریبشان شور و حماسه‌ای وصف ناشدنی را به تصویر کشیده‌اند.
مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی در دلی مهرجان با حضور فرماندار شهرستان، مدیرکل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان خوزستان، دبیرکل و رئیس شورای مرکزی مجمع نخبگان ایران برگزار شد.





فلسفه عاشورای حسینی استکبار ستیزی است
فرماندار شهرستان لنده
گفت: انقلاب اسلامی برگرفته از فرهنگ عاشورایی بوده و این نظام و انقلاب با همین فرهنگ در مقابل ابرقدرت‌ها ایستاده است.
 سید خدادوست موسوی در جمع مردم دلی مهرجان از توابع شهرستان لنده، با اشاره به فلسفه قیام عاشورای حسینی اظهار داشت: پرداختن به فلسفه و حکمت عاشورای حسینی از مهمترین وظایف ملت‌های مسلمان و به خصوص شیعیان می‌باشد.
 وی افزود: همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند به برکت همین محرم و صفر و عزاداری‌های که انقلاب اسلامی امروز بر تارک جهان می‌درخشد و به عنوان الگو و سرمشق برای جهانیان می‌باشد.
فرماندار لنده در ادامه تصریح کرد: مهمترین فلسفه عاشورای حسینی استکبار ستیزی است که امروزه به عنوان مهمترین ماموریت جمهوری اسلامی بوده و ملل مسلمان از آن الگو گرفته‌اند.
موسوی ادامه داد: تا زمانی که علم برای حسینی در کشور ما برافراشته است، هیچ ابرقدرتی را یارای مقابله با این نظام و انقلاب نبوده و نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: روحیه مقاومت و ایستادگی امروز در حوزه اقتصادی با استفاده از منویات و رهنمودها مقام معظم رهبری باید بیش از پیش در کشور ما بکارگیری و فراگیر شود.
فرماندار لنده در ادامه گفت: از همین مجالس باید در جهت روشنگری جامعه استفاده کرد و خدمات نظام و انقلاب را چه در حوزه داخلی و چه سیاست‌های خارجی بیان کرد.
موسوی ادامه دارد: عشق و شور حسینی در جامعه ما نهادینه شده و امروز با شکوه‌ترین مجالس عزاداری در اقصی نقاط کشور در حال برگزاری است، مردم متدین و ولایت مدار دلی مهرجان سادات رضا توفیق و هاشمی حماسه حسینی را با این مجلس با شکوه به نمایش گذاشته‌اند.

سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در گچساران
 آنچه که از ایام قدیم تاکنون مرسوم است اجرای آیین تعزیه خوانی  در هیات مذهبی در دهه اول ماه محرم است.
  در واقع اطلاع درستی از قدمت برگزاری آیین تعزیه  وجود ندارد اما آنچه که بیان شده برگزاری مراسم آیین تعزیه از سده‌های نخستین اسلام برای شهدای مظلوم کربلا برگزار می‌کردند و هر روز از ایام این دهه  به نام یکی از شهدای دشت کربلا نامگذاری شده است.
 امروز، روز تاسوعای حسینی است، روزی که به نام علمدار دشت کربلا نامگذاری شده است در این روز  به یاد رشادت‌ها و دلیرمردی حضرت عباس (ع)  و علی اکبر (ع) گروه‌های تعزیه ‌خوانی  به اجرای نمایش می‌پردازند.
آنچه که در  برگزاری مراسم تعزیه  نمایان است هر گروه رنگ و لباس خاصی دارد و براساس این کلیت است که شخصیت‌های منتسب به هر گروه (اولیا واشقیا)از رنگ و لباس خاصی استفاده می‌کنند.
آئین‌های تعزیه که سال ها در  بسیاری از نقاط ایران و به خصوص در ماه محرم برگزار می‌شود، روایتگر حادثه عاشورای حسینی(ع) است.
در واقع تعزیه به معنای متعارف، نمایشی است که در آن واقعهٔ کربلا به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، نشان داده می‌شود.

مردم ساکن این شهرستان  هر ساله با شور و شعف خاصی به استقبال این ماه می‌روند و در غم سرور و سالارشهیدان با برپایی عزاداری، سوگواری و اجرای آیین تعزیه خوانی ارادت خالصانه خود را به خاندان پیامبر گرامی اسلام (ص) ابراز می‌دارند.
عزاداران سیاه پوش شهدای کربلا در روز  تاسوعای حسینی  در قالب هیات های مذهبی در خیابان های شهر همنوا با نوحه های حزن انگیز ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به سینه زنی و زنجیرزنی می پردازند.
 عزاداران در این روز به یاد علمدار کربلا، علم خونین حضرت العباس (ع) پیشاپیش هر هیات حرکت می‌کند و نوحه های مداحان نیز بر محور ذکر مصیبت و بیان رشادت های حضرت عباس و حضرت علی اکبر استوار است.
آداب و آیین های سوگواری در روز تاسوعا گچساران  مانند سایر نقاط کشوربا حرکت دسته روی هیات‌های مذهبی در خیابان‌ها، برگزاری مجالس روضه در خانه‌ها، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها، پخش نذری به ویژه شله زرد، آش رشته و شرب برپایی ایستگاه های صلواتی برای توزیع نذور بین هیات‌های مذهبی و عزاداران، استفاده از علم و آلات عزاداری از دیگر آداب تاسوعا در این شهرستان به شمار می‌رود.

 به گزارش فارس در تاسوعای حسینی هیچ یک از مردان لشکر اباعبدالله الحسین (ع) به شهادت نرسیدند اما سالهاست که عزاداران حسینی در این روز برای شهادت قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع) و نیز حضرت علی اکبر (ع) عزاداری می کنند.
واژه تاسوعا از 'تسع' به معنای نهم گرفته شده و نهم محرم سال 61 هجری قمری، سخت ترین روز برای اهل بیت پیامبر اسلام (ص) و اصحاب امام حسین (ع) بود و آنان در بوته امتحان بزرگ الهی قرار گرفتند.
نبی مکرم اسلام (ص) چنین روزی را پیش بینی کرده بودند و امام حسین (ع) کاملا بر وضعیتی که برای ایشان و اهل بیتشان به وجود می آمد، آگاه بودند، با این حال خود و مردان راستین و حقمدار کربلا در این امتحان الهی قدمی به عقب برنداشته و در برابر لشکر تا دندان مسلح یزید ایستادگی کردند.

تاسوعا روزی است که لشکر اباعبدالله الحسین (ع) به محاصره لشکر یزید درآمد، دشمنان آب را در صحرای کربلا بر امام حسین (ع) و یارانش بستند و خود را آماده کشتن همه لشکر امام حسین (ع) نمودند.
آنچه نام تاسوعا را تا امروز به عنوان روزی مقدس در نگاه شیعه زنده نگه داشته و شیعیان جهان را به عزاداری قبل از شهادت امام حسین (ع) و یارانش فراخوانده، از یک سو قساوت دشمن و رنجی و مصیبتی است که لشکر یزید بر امام حسین (ع) و اصحابش روا داشت و از سوی دیگر، تجلی رادمردی و شهادت طلبی مردان بزرگ اسلام برای ماندن در کنار فرزند نبی مکرم اسلام (ص) و ترک نکردن میدان بود.

نام ابوالفضل العباس (ع) درخشنده ترین نام این روز بزرگ تاریخی است، او که علم اش نماد پهلوانی و رادمردی لشکر امام حسین (ع) بود، مردی که پس از 1400 سال او را نماد ایثار و شهادت پهلوانانه می دانند و عباس را پاسدار نام آور حماسه کربلا می خوانند.
پاسدار کربلا، آنجا که امام حسین (ع) او را 'جان برادر' خطاب کرد و از او خواست به نزد لشکر یزید برود و امشب را برای مناجات و راز و نیاز با خدا مهلت بگیرد، رادمردی و وفای خود را به برادر ثابت کرد.
حضرت ابوالفضل العباس (ع) آنجا که شمر به حساب خویشاوندی خود با ام البنین، مادر علمدار کربلا، امان نامه ای به دست او داد، با جواب دندان شکنی که به شمر داد، نشان داد که امان خود را تنها در بودن در کنار امام حسین (ع) و اهل بیتش می بیند.
در روز تاسوعا خالص ترین و باوفاترین مردان اسلام در کنار امام حسین (ع) ماندند و رزمایش شهادت طلبی را در برابر دشمن به نمایش گذاشتند، همه این افراد کسانی بودند که به 'هل من ناصر ینصرنی' فرزند نبی مکرم اسلام (ص) لبیک گفتند و در میدان نبرد حاضر شدند.

تاسوعا متعلق به 72 تن رادمرد و جوانمردی است که بدون هیچ اصراری از سوی امام حسین (ع) مبنی بر ماندن در کربلا، جنگیدن در کنار او و شهادت در مسیر اسلام را افتخار خود دانسته و در این روز خود را برای شهادت آماده کردند.
شیعیان جهان اسلام در روز تاسوعا به یاد 72 تن یار مخلص و باوفای امام حسین (ع) که نهراسیدند، در کربلا ماندند و همه رنجها را به جان خریدند تا نام شیعه برای همیشه در تاریخ اسلام باقی بماند، به عزاداری می پردازند و ما شیعیان هر چه داریم از تاسوعا و عاشورای حسینی است.

عزاداری کهگیلویه و بویراحمدی ها در روز عاشورای حسینی
آیین عزاداری مردم این استان از جمله سینه‌زنی و زنجیرزنی و اجرای تعزیه به مناسبت عاشورای حسینی در مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه و هیئت‌های مذهبی و خیابانها و میادین مرکزی شهر یاسوج برگزار شده است.
سخنرانان و مداحان در این آیین‌های عزاداری و همچنین تعزیه خوانی به تبیین بخشی از زندگی، ابعاد شخصیتی، فضائل اخلاقی و ویژگی‌های سومین امام شیعیان و برادر باوفایش حضرت عباس(ع) و اهداف نهضت عاشورا ‌پرداختند.
هیئت های عزاداری در سراسر شهر یاسوج دسته دسته از نقاط مختلف شهر سینه زنی و عزاداری را آغاز و به سمت محل مصلای امام خمینی(ره) این شهر حرکت کردند تا در این میعادگاه ندای لبیک یا حسین(ع) سر دهند و بعد از ابراز ارادت به صاحت مقدس امام حسین(ع) و یارانش نماز ظهر عاشورا را برپا می کنند.

نماز ظهر عاشورا در یاسوج اقامه شد
با طنین‌انداز شدن نوای ملکوتی اذان ظهر، سوگواران و عزاداران حسینی در نقاط مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهر یاسوج عزاداری خود را قطع کرده و در صفوفی به هم فشرده به یاد آخرین نماز سید و سالار شهیدان نماز ظهر و عصر را با شکوه تمام اقامه کردند.
نماز ظهر عاشورا در شهر یاسوج به امامت حجت الاسلام مرتضوی در مصلی این شهر اقامه شد .
لازم به ذکر است که در سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله در شهر‌های دهدشت، گچساران، چرام، سی سخت، باشت، لنده، لیکک، سوق، قلعه رئیسی، سرفاریاب، دیشموک، چیتاب، بوستان، مادوان، سرآسیاب نیز هنگام اذان به یاد ظهر عاشورا نماز اقامه کردند.
عزاداری امام حسین (ع) در قلعه رئیسی
مراسم عزاداری عاشورای حسینی همزمان با سراسر کشور در شهر قلعه رئیسی با حضور مردم مؤمن و انقلابی برگزار شد.



دسته‌های عزاداری و سینه‌زنان حسینی امروز با سر دادن لبیک یا حسین(ع) و «حرم آواره شده واویلای» عشق و ارادت خود را به امام حسین(ع) و خاندان باوفایش نشان دادند.
دسته‌های عزاداری از کوچک و بزرگ، پیر و جوان با پوشیدن لباس‌های یک شکل و سربندهای یاحسین(ع) و یاابوالفضل(ع) در سوگ اباعبدالله‌الحسین(ع) عزاداری کردند.







دسته های عزاداری با حرکت از تکایا و مساجد مناطق مختلف شهر پس از عبور از خیابانهای شهر در خیابان شهدا تجمع کرده و در عزداری یکپارچه در غم شهادت مولای خود سوگواری کردند.

 











پس از برگزاری مراسم عزاداری مردم با حضور در مسجد جامع قلعه رئیسی نماز ظهر عاشورا به امامت امام جمعه قلعه رئیسی اقامه شد.



 
عاشورائیان دیشموکی در هیئت مرکزی شهر دیشموک بر سر و سینه زدند و  نماز ظهر عاشورا در مساجد شهر دیشموک با حضور آحاد مردم عزادار برگزار گردید.

این مراسم  از ساعت 9 صبح با حضور هیئات مذهبی شهر دیشموک آغاز و ابتدا در خیابان ها به صورت گردشی در عزای سرور و سالار شهیدان عزاداری کردند آنگاه با تجمع در هیئت مرکزی شهر دیشموک عشق و ارادت خودشان را به ساحت مقدس فرزند زهرا نشن دادند.

مادران دیشموکی به صورت سنتی و شیون محلی در عزای سرور جوانان بهشت گریستند و هم نوا با عاشورائیان سراسر جهان به عزاداری پرداختند.

نماز ظهر عاشورا همزمان با سراسر کشور در مساجد صاحب الزمان(عج)،امام حسین(ع)،امیرالمومنین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) برگزار و در پایان آن مردم عزادار سلام و صلوات بر امام حسین(ع) و یارانش فرستادند و صلوات خاصه آن حضرت قرائت شد.

حجت الاسلام علی اکبر راوند امام جمعه شهر دیشموک گفت: یکی از اهداف امام حسین(ع) برپایی و اقامه نماز بود و بر ما عزاداران واجب است که همچون امام مان به نماز اهمیت دهیم زیرا شرط قبولی اعمال در قیامت قبولی نماز است.



وی در خصوص مسائل زندگی و شرط شیعه بودن افزود: ما مسلمانان در خصوص گرانی بازار بایستی به هم ظلم نکنیم و افراد زیادی بودند که خود را شیعه می نامیدند ولی از نظر امامان معصوم(ع) شیعه واقعی نبودند زیرا شیعه کسی است که رفتار و اعمالش حسینی و علوی باشد.
گفتنی است این مراسم روز عاشورا با برنامه هایی همچون مداحی،سینه زنی،زنجیر زنی خیابانی،روضه و نماز ظهر عاشورا برگزار شده است.


اجرای تعزیه گروه سنتی سوق در دهدشت
گروه تعزیه‌خوانی سنتی سوق در میدان امام حسین(ع) دهدشت تعزیه شهادت حضرت ابوالفضل(ع) را اجرا کردند.

در این آیین معنوی که جمع زیادی از مردم حضور داشتند شهادت حضرت ابوالفضل(ع)، پشیمانی حربن ریاحی، شهادت حضرت علی اصغر طفل شیرخوار کربلا، لحظه وداع با اهل حرم، قتلگاه و آتش زدن خیمه‌ها در قالب هنر تعزیه به نمایش گذاشته شد.

 شاهی‌سوق در حاشیه اجرای این مراسم به خبرنگار فارس گفت: تعزیه سنتی سوق بیش از یک قرن قدمت دارد.

 
کارگردان تعزیه سنتی سوق تصریح کرد: این آیین سال 90 توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار معنوی ثبت ملی شد.

وی با بیان اینکه 10 سال افتخار کارگردانی گروه را بر عهده دارم، اضافه کرد: هر ساله همزمان با تاسوعا در دهدشت و سوق به اجرای تعزیه می‌پردازیم.
شاهی‌سوق گفت: علاوه بر شهرهای استان در دیگر مناطق کشور نیز حضور یافته و تعزیه اجرا کردیم.

 

وی اجرای تعزیه را در راستای گسترش و نشر فرهنگ عاشورایی دانست و افزود: 40 نفر در گروه تعزیه سنتی سوق فعالیت دارند.
شاهی‌سوق تصریح کرد: این تعزیه تنها تعزیه سنتی رد منطقه جنوب کشور است.

 

کاوس دانایی یکی از شبیه‌خوانان تعزیه گفت:  40 سال در این گروه تعزیه خوانی می کنم .
وی که نقش حضرت عباس بن علی(ع) را ایفا می‌کند، اضافه کرد:وقتی وارد تعزیه می شوم خود را در سرزمین کربلا می‌بینم و چیزی جز حادثه کربلا از دیدگانم نمی‌گذرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1