کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نشست شورای معادن و گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

وعده «خداداد غریب‌پور» به کهگیلویه و بویراحمد / کلانتری: اکتشافات معدنی استان به ۱۰ هزار کیلومتر مربع می‌رسد / تصاویر

18 شهريور 1398 ساعت 0:56

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اکتشافات در حوزه ظرفیت‌های معدنی استان به پوشش ۱۰ هزار کیلومتر مربع خواهد رسید.


نشست شورای معادن و گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست حسین کلانتری استاندار و با حضور خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت و مسئولان ارشد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در ساختمان دولت برگزار شد.
به گزارش کبنا از یاسوج، عصر امروز (یکشنبه 17 شهریور ماه 98) با حضور خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان ایمیدرو و به ریاست حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ساختمان دولت شورای معادن و گفت و گوی دولت و بخش خصوصی برگزار شد.
در این نشست ابتدا تعدادی از سرمایه گذاران در حوزه معادن نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند، سرمایه‌گذاران حوزه معدن نیز در این نشست از سخت‌گیری و سنگ‌اندازی برخی بانک‌های عامل گلایه کردند و خواهان حمایت و هدایت مدیران دستگاه‌های اجرایی متولی شدند و اظهار امیدواری کردند دیگر بانک‌ها با ضمانت‌ها سخت آنان را اذیت نکند.
در ادامه خداداد غریب‌پور مدیرعامل سازمان ایمیدرو در نشست شورای معدن و گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از کم کاری‌ها مدیران کهگیلویه و بویراحمد در گذشته گلایه کرد و افزود: این استان با داشتن 16 هزار کیلومتر مساحت تاکنون تنها در 3 هزار کیلومتر اکتشافات داشته و تنها در دو هزار کیلومتر مواد معدنی شناسایی شده است.
غریب‌پور همچنین گفت: که فرزند این استان بوده و دغدغه توسعه آن را دارد اما بدون اکتشاف نمی‌توان به سراغ سرمایه‌گذاری در حوزه معدن رفت و به همین دلیل بنای اکتشاف جدید در این استان به میزان 9 هزار و 800 کیلومتر مربع پهنه جدید را داریم.
 معاون وزیر صنعت و رئیس هیات عامل ایمیدرو از هدفگذاری اکتشافی ۳۰۰ هزار کیلومتر مربعی در کشور خبر داد و افزود: تا سال ۹۷ اکتشاف ۲۷۰ کیلومتر مربعی در سطح کشور داشتیم که بعد از آن پوشش ۷۰ هکتاری اکتشاف از ابتدای سال ۹۷ تا تابستان سال جاری محقق شد.
غریب پور تصریح کرد: اولویت ما در ایمیدرو اکتشاف بوده و سرمایه گذاری در حوه معادن نیز معطوف به اکتشاف است.
غریب پور با بیان اینکه برنامه ملی و اکتشاف عظیم در سطح کشور عملیاتی خواهد شد، ابراز داشت: ایمیدرو زمینه سرمایه گذاری و ارتقای ظرفیت‌های معدنی را محور فعالیت در مناطق محروم قرار داده است.
وی با بیان اینکه نگاه ما توسعه در کنار توجه به مسائل زیست محیطی و توجه به منابع طبیعی است، اظهار کرد: در چهار استان زاگرس نشین نیز برای سال جاری اکتشافات گسترده‌ای شکل خواهد گرفت.
غریب پور با تاکید بر نقش ظرفیت‌های معدنی در توسعه کشور، اظهار داشت: رشد و توسعه این بخش، خروجی‌های مناسبی را شکل می‌دهد.
معاون وزیر صنعت با اشاره به حوزه معادن کوچک، احیای این ظرفیت‌ها را از دیگر هدفگذاری های انجام شده با احصای معادن دانست.
وی تصریح کرد: همچنین حمایت از معادن کوچک در قالب برنامه‌های تدوین شده اجرایی می‌شود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته در کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: سه هزار کیلومتر مربع اکتشاف در این استان انجام گرفته است.
 غریب پور از تعریف ۹۸۰۰ کیومتر مربع پهنه جدید برای اکتشاف در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و بیان کرد: برنامه اکتشافی در این استان به ۱۲۰۰۰ کیلومتر مربع خواهد رسید.
 وی تصریح کرد: معدن و صنایع معدنی می‌تواند نقش کلیدی در توسعه داشته باشد و هم‌اکنون 20 درصد صادرات غیر نفتی معادل 57 هزار وزنی و ارزش ارزی 10 میلیارد دلار مربوط به معدن است.
غریب‌پور با تاکید بر اینکه به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست اعتقاد داریم، خاطرنشان کرد: در زمینه معادن کوچک مقیاس محدودیتی برای همکاری نداریم و برای فعال شدن آن‌ها به جد در صورت اعلام روی آن کار می‌کنیم.
وی افزود: ایمیدرو دو پهنه را در کهگیلویه و بویراحمد هدفگذاری کرد که در یکی به نتیجه نرسید و در دیگری نتایج خوب رسیدیم که 5 محدوده فسفات و بوکسیت پیدا کردیم.
  نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی از برنامه ریزی برای آغاز اکتشافات گسترده معدنی در استان خبر داد و افزود: ظرفیت‌های معدنی مناسبی در استان وجود دارد که پوشش همه مناطق استان توسط ایمیدرو می‌تواند به اکتشافات و خروجی مناسبی منجر شود.
زارعی با بیان اینکه یکی از راه‌های پیشرفت استان به فعلیت رساندن ظرفیت‌های بالقوه است، اظهار کرد: تحقق این ظرفیت‌ها می‌تواند عامل مناسبی در ایجاد اشتغال و رونق تولید باشد.
زارعی با اشاره به اینکه با رعایت چارچوب‌های زیست محیطی می‌توان کارهای عمرانی و توسعه‌ای را رقم زد، ابراز داشت: هرجای استان که پیشرفت کند، به مثابه پیشرفت کل استان است و تاکید ها بر نگاه همه جانبه است.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس با اشاره به فعالیت ایمیدرو در استان، گفت: هم فکری، هم اندیشی، مطالعه و بررسی کارشناسی می‌تواند به خروجی محوری ظرفیت‌ها و توسعه مناطق مختلف استان کمک شایانی کند.
وی به عزم دولت و مجلس برای سرمایه گذاری سازمان‌های توسعه‌ای در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری سازمان‌های توسعه‌ای نقش موثری در رفع محرومیت از مناطق محروم دارد.
زارعی گفت: با نگاه فرابخشی، همه جانبه و تعامل و همکاری می‌توان از ظرفیت سازمان‌های توسعه‌ای برای رشد استان استفاده مناسبی کرد. 
اکتشافات معدنی کهگیلویه وبویراحمد به ۱۰ هزار کیلومترمربع خواهد رسید
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اکتشافات در حوزه ظرفیت‌های معدنی استان به پوشش ۱۰ هزار کیلومتر مربع خواهد رسید.
حسین کلانتری افزود: در حال حاضر تنها ۳۰۰۰ کیلومتر مربع از ۱۶۰۰۰ کیلومتر مربع ظرفیت اکتشافی استان مورد کاوش قرار گرفته است.
کلانتری با تاکید بر پوشش بیش از ۱۰۰۰۰ کیلومتر مربعی در این حوزه، خواستار تحقق اهداف بر اساس برنامه شد.
وی ابراز داشت: بر همین اساس باید با در نظر گرفتن برنامه زمان بندی، اکتشافات در استان عملیاتی شود.
کلانتری با اشاره به همکاری دستگاه‌ها با محوریت فعالیت بخش خصوصی، گفت: تعیین تکلیف صدور مجوزها باید در کمترین زمان ممکن و با نگاه کمک به توسعه استان و توجه به قوانین شکل بگیرد.
استاندار گفت: بانک‌ها نیز باید در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی در حوزه ضمانت‌ها نگاه تسهیل گری و کمکی داشته تا رفع مشکلات واحدهای تولیدی به شکل بهتری عملیاتی شود.
کلانتری گفت: کمک به بخش خصوصی اولویت ماست و باید به نحوی عمل شود که راه اندازی واحدهای تولیدی و کمک به بخش خصوصی را داشته باشیم.


کد مطلب: 412584

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/412584/2/وعده-خداداد-غریب-پور-کهگیلویه-بویراحمد-کلانتری-اکتشافات-معدنی-استان-۱۰-هزار-کیلومتر-مربع-می-رسد-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1