کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش|

روایت کارآفرینی زنان روستاهای لنده

16 شهريور 1398 ساعت 18:12

این کارها مردانه است! این کار مناسب خانم‌ها نیست! کار دیگری را شروع کنید. این سخنان را بعضاً خانم‌هایی که برای شروع یک کسب‌وکار جدید اقدام کرده‌اند، شنیده‌اند اما گاهی همتی زنانه باعث ورود یک بانوی به این حوزه‌ها می‌شود.


تلاش و پشتکار یک زن در دورترین روستای شهرستان لنده
روستای قیام از توابع شهرستان لنده که این روزها مردمانش مدلی جدید از زندگی را شروع کردند تا روی پاهای خودشان بایستند. مردمان قیام این روزها با وام‌های خوداشتغالی بنیاد علوی کسب‌وکارهای مختلفی راه انداختند. کسب‌وکارهای که قیام را به قطب مشاغل خرد در آینده نزدیک تبدیل خواهد کرد.
به سراغ یکی از کارآفرینان روستای قیام رفتیم تا پای صحبت‌های زنی بنشینیم که باهمت و پشتکار توانست با یک چرخ‌خیاطی به کمک خانواده‌اش بیاید. در توضیح کسب‌وکارش باید کارگاه کوچک خیاطی‌اش را توصیف کنیم، محلی که هم کارگاه دوخت اوست و هم‌محل فروش. یک چرخ‌خیاطی دارد و با هنرمندی خاصی انواع مدل لباس مردانه، زنانه و بچگانه از زیر چرخش بیرون می‌آید.
بانوی کارآفرین قیامی با راه‌اندازی کسب کار خیاطی زمینه اشتغال خود را فراهم کرد. مغازه‌ای که با تلفیقی از لباس‌های مختلف مردانه، زنانه و بچگانه با تلاش و خلاقیت یک زن در قیام دورترین روستای شهرستان لنده دایر شد.
این بانوی کارآفرین بابیان اینکه چند سالی است خیاطی می‌کند اظهار کرد: چندین سال است خیاطی می‌کنم اما باهدف اینکه کارم را توسعه دهم و درآمد بیشتری داشته باشم با شروع بکار صندوق توان‌افزایی روستا، عضو این صندوق شدم و بعد از چند ماه سپرده‌گذاری موفق شدم مقداری وام از این صندوق بگیرم. وامی که اگرچه همه مشکلاتم را حل نکرد اما باعث شد به کمک آن بتوانم کمی پارچه بیشتر بگیرم و کارم رونق بیشتری بگیرد.
او با اشاره به اینکه در حال حاضر زمینه اشتغال خود را فراهم کرده است، تصریح کرد: از اینکه توانسته‌ام برای خودم کارآفرینی کنم خوشحالم اما کار من هنوز تمام نشده است و تا رسیدن به نتیجه دلخواهم که همان راه‌اندازی یک کارگاه بزرگ‌تر تولید و فروش پوشاک در روستایمان است باید تلاش کنم. امیدوارم روزی بتوانم کاری کنم که پوشاک اهالی قیام در کارگاه من دوخت شوند.
بانوی کارآفرین قیامی به مشکلات بر سر راه خود نیز اشاره و گفت: در راستای خرید مواد اولیه و گسترش محیط خیاطی نیازمند همکاری هستم. امروز یکی از اتاق‌های خانه را تبدیل به محل دوخت و فروش کردم و این محل بسیار کوچک است.
در خانه خیاطی می‌کند. فضای که هم‌محل دوخت است و هم فروش و مشتری‌های زیادی به خانه‌اش می‌روند. این بانوی کارآفرین با وامی که از صندوق روستا گرفت توانست کمی پارچه بیشتر و دوخت‌های متنوع‌تری داشته باشد اما برای آنکه به هدف اصلی خود برسد باید کاری اساسی صورت بگیرد و آن را جز در کمک کردن بنیاد علوی نمی‌بیند. ازجمله حمایت‌های بنیاد علوی توسعه کسب‌وکارهای است که کارآفرین آن درصدد توسعه آنان باشد و خوشبختانه کسب‌وکار این بانوی کارآفرین در این دسته قرار می‌گیرد و او برای اینکه بتواند کارش را توسعه دهد از سوی بنیاد علوی موردحمایت قرار می‌گیرد.
او می‌گوید به مسئولین بنیاد علوی در لنده مراجعه و درخواست تسهیلات جهت توسعه کارم را کردم. مسئولین بنیاد علوی با معرفی من به بانک سینا برای گرفتن تسهیلات بیشتر موافقت کردند و خوشحالم در روزهای آینده مشکلاتم برطرف می‌شود. با گرفتن این تسهیلات قصد دارم کارم را بیشتر و بزرگ‌ترین مرکز دوخت و فروش لباس در روستای پرجمعیت قیام را راه‌اندازی کنم.
نعمتی این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه چندین سال است دنبال تسهیلاتی بانکی برای گسترش کارم بوده‌ام، خاطرنشان کرد: در این سال‌ها به هر جا مراجعه می‌کردم جایی پیدا نشد که به من کمک کنند. بعد از سال‌ها به کمک بنیاد علوی قرار است مشکلاتم برطرف شود.
 
کسب کار خانگی در لنده با کمترین سرمایه
«مریم جوکار» بانوی لنده‌ای با پخت کیک و شیرینی‌های خانگی یک کسب‌وکار کوچک راه انداخته است و امروز با حمایت بنیاد علوی و استفاده از ظرفیت تبلیغاتی فضای مجازی شیرینی‌های این بانوی خوش‌سلیقه از شهرک سرآسیاب لنده به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ارسال می‌شود.
با شروع بکار طرح آبادانی و پیشرفت لنده طی یک سال گذشته مشاغل خانگی در میان مردم مناطق این شهرستان به‌خصوص دختران و زنان رونق گرفته است به‌طوری‌که در بسیاری از روستاهای لنده، حتی از روستاهای دور دست محصولات مختلفی در بازار عرضه می‌شوند و حالا مشتریان و طرفداران مخصوص به خودشان را پیداکرده‌اند. مشاغلی چون تولیدات صنایع چرمی، کارگاه‌های پرورش قارچ و جوجه و مرغ محلی، قالی و فرش دستباف، کشت گیاهان دارویی، پرورش مرغ تخم‌گذار و خیاطی که باعث شد بانوان این منطقه وارد عرصه کار و تلاش شوند.
کیک و شیرینی خانگی هم ازجمله محصولات دست‌ساز و خوشمزه‌ای است که در این سال‌ها خیلی از خانواده‌های ترجیح می‌دهند به‌جای رفتن به قنادی فروشی‌ها با پرداخت حتی کمی هزینه بیشتر محصول خانگی و باکیفیت‌تری برای لحظات شاد و شیرینشان خریداری کنند.
مریم جوکار یکی از همان خانم‌های خوش‌سلیقه‌ای است که از ظرفیت صندوق‌های توان‌افزایی بنیاد علوی در منطقه خود استفاده و با عضویت در این صندوق‌ها این روزها شاهد هستیم انواع شیرینی پخت می‌کند و برای خود کسب کاری راه‌اندازی کرده است.
این بانوی کارآفرین با اندک هزینه و با استفاده از ظرفیت عالی تبلیغات در فضای مجازی کیک و شیرینی‌های خانگی‌اش را برای فروش تبلیغ می‌کند.
شیرینی‌های «جوکار» با اندک هزینه تبلیغاتی امروز از شهرک سرآسیاب لنده در یاسوج مرکز استان و سایر شهرستان‌ها بفروش می‌رسند تا این پیام را به سایر جوانان خصوصاً بانوان لنده‌ای برساند که می‌شود با یک کسب‌وکار خانگی در یک منطقه محروم درآمد داشت و حتی بارونق آن برای چندین نفر شغل ایجاد کرد.
خلاقیت و پیشرفت کاری که باعث می‌شود این روزها «جوکار» درصدد توسعه کسب کار خود برآید و در این راستا پیگیر شود تا تسهیلات بیشتری از بنیاد علوی بگیرد و ضمن پخت شیرینی‌های متنوع‌تر زمینه اشتغال چند بانوی دیگر در کنار خود را فراهم کند.
 
بانوی لنده‌ای و تحقق اقتصاد مقاومتی با پرورش زنبورعسل
این کارها مردانه است! این کار مناسب خانم‌ها نیست! کار دیگری را شروع کنید. این سخنان را بعضاً خانم‌هایی که برای شروع یک کسب‌وکار جدید اقدام کرده‌اند، شنیده‌اند اما گاهی همتی زنانه باعث ورود یک بانوی به این حوزه‌ها می‌شود.
یاسمن طاهری؛ عضو صندوق بنیاد علوی از آن دست بانوان است که باانگیزه و اشتیاق و دریافت وام از بنیاد علوی وارد کار پرورش زنبورعسل می‌شود.
او می‌گوید؛ زنبورداری شغلی با درآمد مناسب اما مشقت فراوان دارد که ورود به آن در کنار علاقه، نیازمند همتی قوی است.
منطقه لنده به دلیل زمستان معتدل و نزدیکی به مناطق سردسیری بستر مناسبی است برای کسانی که بخواهند وارد شغل زنبورداری شوند.
به گفته ایشان در ابتدای کار به او می‌گفتند: این‌ یک کار مردانه است و بهتر است که کار دیگری را دنبال کند.
اما از یک‌سو علاقه و پشتکار و از سویی دیگر آسان بودن شرایط راه‌اندازی کسب‌وکار و حمایت بنیاد علوی وی را تشویق به ورود این حرفه می‌کند و تا کنون نیز باعلاقه و جدیت در حال فعالیت است.
«طاهری» معتقد است به‌رغم سختی این کار می‌تواند با مشکلات آن کنار بیاید و تداوم امر پرورش زنبور نشان از اهتمام ایشان در این کار است.
این بانوی فعال لنده‌ای کار خود را ابتدا با تعداد کمی کلنی زنبور آغاز و با دریافت تسهیلات از صندوق‌های توان‌افزایی بنیاد علوی تعداد کلنی‌ها را افزایش می‌دهد و سختی کار پرورش زنبور برایش کمتر می‌شود.
این بانوی کارآفرین از وقتی‌که شنیده بنیاد علوی با خرید یکجای عسل تولیدشده توسط زنبورداران شهرستان لنده از آنان حمایت می‌کند در کار خود بیشتر مصمم شده است.
 
طعم خوش نان محلی با چاشنی اشتغال در روستای بنه بلوط
به همت تعدادی از بانوان کارآفرین و توانمند روستای بنه بلوط، پخت و عرضه نان محلی سبوس‌دار در این روستا آغاز شد تا بار دیگر نان باکیفیت و مغذی سر سفره خانوارها بیاید.
درگذشته‌های نه‌چندان دور وجود تنور و ابزار پخت نان به‌صورت گروهی در خانه‌ها ازجمله مناطق روستایی از ضروریات بود به‌گونه‌ای که نوعروسان این وسایل جزئی از جهیزیه آنان بشمار می‌رفت و کمتر عروسی به خانه بخت می‌رفت که ابزار پخت نان همراه او نباشد. در آن روزگاران عطر خوش نان تازه «تیری» در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر و روستاهای این دیار به مشام رهگذاران می‌رسید.
با توسعه نانوایی‌های ماشینی سبک زندگی در اکثریت شهرها و روستاها دستخوش تغییر شد و زنان دیگر تمایلی به تهیه نان محلی از خود نشان نمی‌دهند و نان ماشینی جایگزین نان محلی در سفره‌ها شد و بساط پخت‌وپز نان در تنورهای خانگی و عطر نان تازه در کوچه و محله برچیده شد.
در چند سال اخیر مردم به اهمیت نان محلی و حاصل سال‌ها تجربه زنان این دیار پی بردند و بار دیگر سفره‌های خود را با رنگ و بوی نان محلی مزین کردند.
این روزها زنان در شهر و روستاهای لنده برای برون‌رفت از زندگی یکنواخت و کم‌تحرک امروزی نان محلی درست می‌کنند و از سوی دیگر زنان کارآفرین نیز باهمت و تلاش جمعی، اقدام به تشکیل گروه‌های برای پخت و عرضه نان محلی کرده و روزانه نان تولیدشده را از طریق سوپرمارکت‌ها توزیع می‌کنند.
با حمایت صندوق‌های توان‌افزایی بنیاد علوی به‌واسطه تسهیلاتی که به زنان روستایی داده می‌شود راه‌اندازی کارگاه‌های پخت نان رونق گرفته است. در اکثریت روستاهای این شهرستان زنان به‌صورت گروهی دورهم جمع می‌شوند و در ایام هفته چندین هزار قرص نان سبوس‌دار را وارد بازار می‌کنند.
«پیاب» یکی از این کارآفرینان روستای بنه بلوط می‌گوید: کیفیت نانی که من امروز پخت می‌کنم قابل قیاس با نان نانوایی‌های شهر نیست. نان من چندین ماه ماندگاری دارد و بعد از ماها رنگ و بو و مزه آن هیچ تغییری نمی‌کند.به کمک بنیاد علوی و با تسهیلاتی که به من داده شد وسایل موردنیاز خصوصاً آرد که به‌سختی گیر می‌آید را تهیه می‌کنم و اگر توان کار داشته باشم همه‌روزه سفارش دارم.
این بانوی علاقه‌مند به تولید نان با گلایه به عدم‌حمایت در بحث آرد اضافه کرد: متأسفانه به حرفه من به چشم یک کارگاه نگاه نمی‌شود. من آرد آزاد برای تهیه نان می‌خرم و سهمیه آرد دولتی و یارانه‌ای ندارم بنا بر این باقیمتی کنونی که نان ما بفروش می‌رسد سود آن‌چنانی به ما نمی‌رسد. اگر مسئولین شهرستان به چشم کارآفرین و کارگاه به این حرفه نگاه کنند و آرد سهمیه‌ای به‌مانند نانوایی‌ها به ما بدهند مطمئن باشید بیشتر زنان روستایی و حتی شهر لنده به این حرفه روی خواهند آورد.
لازم به ذکر است این کارگاه و کارگاه‌های مشابه که از طریق تسهیلات صندوق‌های توان‌افزایی حمایت و راه‌اندازی شدند، کارآفرینان مجوزهای لازم از ادارات مربوطه را گرفته‌اند و به‌صورت کاملاً قانونی فعالیت می‌کنند.
  زنان روستایی لنده نان محلی لنده
اولین کارگاه خیاطی در روستای ایدنک
رییس هیئت‌مدیره بنیاد علوی در سفر یک‌روزه به شهرستان لنده از کارگاه‌های آموزشی که پیرو تفاهم‌نامه با سازمان فنی و حرفه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در راستای آموزش علاقه‌مندان به کارآفرینی در دو ماه گذشته فعالیت خود را آغاز کردند بازدید داشت.
جلالی در سفر خود به شهرستان لنده به روستای ایدنک رفت و از کارگاه خیاطی که به همت ۶ بانوی این روستا اداره می‌شود بازدید کرد.
کارگاهی که به‌واسطه مشکلات اقتصادی این روزها و بالا رفتن قیمت وسایل موردنیاز سخت‌افزاری ازجمله چرخ و مواد اولیه گردانندگان آن مجبور شدند به‌صورت مشارکتی و دریافت وام از صندوق توان‌افزایی روستای خود اقدام به بازگشایی آن کنند.
اتاقک کوچک و یک چرخ‌خیاطی در دل خود دنیای حرف نهفته دارد و ۵ زنی که تمام امیدشان به یک چرخ‌خیاطی است تا شاید روزانه ساعتی نوبت به هر خیاط برسد و آن‌ها بتوانند سفارش‌های خود را برای مشتری آماده کنند.
در بازدید رئیس هیئت‌مدیره بنیاد علوی و مدیر ملی طرح آبادانی و پیشرفت لنده از این کارگاه خیاطی این بانوان از مشکلات خود ازجمله کمبود چرخ‌خیاطی و عدم توان مالی در خریداری چرخ و مواد اولیه گفتند.
خلاقیت و همدلی در این کارگاه روستایی باعث شد مسئولین بنیاد علوی ویژه یاری گر زنان کارآفرین این روستا باشند.
مسئولین بنیاد علوی با درخواست همه زنان این کارگاه مبنی بر توسعه طرح خود موافقت و قرار شد همه این افراد به بانک سینا معرفی و هرکدام تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت کنند. تصمیم‌گیری دیگر مسئولین بنیاد علوی در راستای کمک به بانوان کارآفرین این روستا واگذاری البسه دانش آموزان مناطق روستایی از سایر مناطق کشور و دوخت آنان توسط این کارگاه خیاطی است. تصمیمی که باعث خواهد شد زنان کارآفرین این روستا دیگر نگران نبود بازار کار نباشند و ضمن آن بازپرداخت وام دریافتی آن‌ها راحت‌تر انجام شود.
گفتنی است در طرح آبادانی و پیشرفت لنده کسب‌وکارهای کوچکی که قابلیت توسعه داشته باشند از سوی بنیاد علوی موردحمایت قرار می‌گیرند تا این کسب کارها در یک فضای مناسب‌تر رونق بگیرند و باعث اشتغال‌زایی بیشتری شوند.
 

 


کد مطلب: 412532

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/412532/2/روایت-کارآفرینی-زنان-روستاهای-لنده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1