تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۴۱۲۲۲۳
کبنا از فاجعه زیست محیطی در دیلگون گزارش می دهد

بَند اصلاحی یا تخریب محیط زیست؛ سکوت قابل تأمل مسوولان «بویراحمد» در مقابل تخلف عجیب و غریب! (+تصاویر)

۲
کبنا ؛دیلگون، منطقه گردشگری تنگ کهکاب با داشتن جاذبه‌های طبیعی و باستانی فراوان، در امتداد رودخانه دیلگان، دو هفته است که توسط پیمانکار برای احداث بَندهای  اصلاحی آبخیزداری جهت جلوگیری از سیلاب به صورت بسیار عجیب تخریب شده است!
«متاسفانه پیمانکار جهت راحتی کار خود و کم کردن فاصله و هزینه حمل برای تهیه مصالح مورد نیاز خود در اجرای این طرح، کمر همت به تخریب این ارتفاعات از منطقه زیبای گردشگری دیلگون با داشتن چند آسیاب باستانی و انواع باغات گردو و ...بسته است آن هم جلوی چشم مسوولان ذی ربط!» این بخشی از صحبت‌های یکی از مخاطبان با کبنا نیوز است.
او می‌گوید: «اگر تنها صدمتر از محل تخریب فاصله بگیریم مکان‌های هستند که بدون کمترین آسیب جبران ناپذیر به محیط زیست، پیمانکار می‌تواند سنگ و مصالح مورد نیاز خود را تأمین کند، ولی به نظر می‌رسد کم کردم مسیر و هزینه حمل را بر حفظ محیط زیست ترجیح داده است، همه اینها در حالی است که افراد بسیاری این فاجعه را به گوش مسوولان رسانده‌اند ولی تا کنون هیچ اقدامی از سوی مسوولان بویراحمد صورت نگرفته است!»
«به گفته کارشناسان آشنا به محیط زیست، ضرر تخریب این ارتفاعات آن هم تنها برای تهیه سنگ و ... بیشتر از منافع احداث بند و اجرای طرح است چرا که موقع بارندگی همین ارتفاعات تخریب شده، شسته می‌شود!» او گفت.
این شخص افزود: مدت دو هفته است که دستگاههای راهسازی و بیل مکانیکی، در حال تخریب صخره‌های زیبا و سایر جاذبه‌های طبیعی هستند.
«در حالی که تمامی مسئولان ذیربط (فرماندار، مدیریت منابع طبیعی شهرستان بویراحمد، معاونت آبخیداری منابع طبیعی، مدیرکل منابع طبیعی، مدیرکل بحران استانداری و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد) از طریق ساکنین منطقه و دوستداران و فعالان محیط زیست در جریان این تخریب قرار گرفته‌اند، اما متاسفانه تخریب‌ها همچنان با شدتی بیشتر ادامه دارد»، این بخشی از صحبت‌های این مخاطب است.
او می‌گوید: «جای تعجب است که تخریب محیط زیست توسط سازمانی صورت می‌گیرد که  خود این سازمان باید از حامیان و حافظان محیط زیست باشد.»
به گزارش کبنا، «بَندهای اصلاحی» سازه‌های کوچکی هستند که به منظور کاهش شیب آبراهه‌ها، کاهش سرعت جریان و مهار فرسایش در آبراهه‌ها ساخته می‌شوند. مصالحی نظیر چوب، سنگ، سنگ و ملات، بتن و توریسنگ در ساخت بندهای اصلاحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یکی از راه‌های مبارزه مستقیم با فرسایش، احداث بندهای اصلاحی است. این سازه‌ها در بستر آبراهه‌ها و عمود بر جریان ساخته می‌شوند تا سرعت آب و قدرت فرسایش رواناب را در اثر کاهش شیب بستر کاهش دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد
Iran, Islamic Republic of
حضرت عباسی کبنا چه اینویسی آقای کمایی این چه خبریه والا خوب دارن مسیر رودخانه رو تثبیت میکنن برای جلوگری از فرسایش. مصالح هم نزدیکش هست و ضمنا طبق عکس خودتون تخریبی هم نداره خدااااا
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1