تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۴۱۱۵۰۴
گزارش|

هنرمندی که سنگ سخت را به نقش و نگار بدل می‌کند

۲
کبنا ؛محمدجواد اندیشه متولد سال 1374 در دیشموک شهرستان کهگیلویه و دارای مدرک کارشناسی موزه از دانشگاه هنر شیراز است.
وی در دوران مدرسه و دانشگاه جزو برترین‌ها بوده و مدت 16 سال است که در حوزه حجاری روی سنگ، مجسمه‌سازی، طراحی لوگو، پوستر و سیاه‌قلم فعالیت می‌کند و تا کنون نیز بیش از 100 اثر هنری تولید کرده است.
این جوان دیشموکی به‌عنوان یک هنرمند مطرح درزمینهٔ «حجاری روی سنگ » به جامعه معرفی‌شده و دارای کارت صنعتگری از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.
گفت‌وگویی را با این هنرمند انجام داده‌ایم که از منظر مخاطبان گرامی می‌گذرد.
 
چی شد که به کار حجاری روی سنگ مشغول شدید؟
علاقه شخصی به آثار هنری و تاریخی باعث شد تا به‌صورت خودآموز و بدون هیچ آموزشی در این عرصه ورود پیدا کنم.
 
ابراز کار حجاری روی سنگ چیست و چگونه کار می‌کنید؟
از معدود هنرمندان و تک هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد هستم که با پیچ‌گوشتی و چکش بر روی سنگ‌هایی که از کوهستان تهیه می‌کنم نقش و نگار و حجاری می‌کنم.
طرح‌هایی همچون شیر سنگی، آیات قرآن، بزکوهی، گوزن کوهی، اسب، اشعار شاعران، سربازان و پادشاهان هخامنشی و پارتی و اشکانی و ساخت مجسمه رونق تولید با استفاده از آهن ازجمله آثاری است که تاکنون خلق کرده‌ام.
 
چه عناوینی را از جشنواره‌های استانی، ملی و بین‌المللی کسب کرده‌اید؟
کسب مقام تقدیر ویژه از جشنواره بین‌المللی «نقش ادیان در اخلاق، صلح، عفو و دوستی «در شیراز (پوستر این اثر بر روی سایت اوبرلین آمریکا نیز منتشر شد)، نفر برگزیده سومین جشنواره فعالیت‌های برتر دانشجویی استان فارس، نفر اول چهارمین جشنواره فعالیت برتر دانشجویی استان فارس، نفر اول نقاشی در شلمچه و دریافت جوایز از کانون‌های هنری مساجد دیشموک.
 
آیا مبالغی که در جشنواره‌ها به‌عنوان نفر برتر به شما هدیه داده می‌شود می‌تواند بخشی از نیازهای مالی‌تان را پاسخگو باشد؟
خیر، مبالغی که در جشنواره‌های مختلف استانی، ملی و بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود حدود یک تا دو میلیون ریال است و برای دریافت جایزه باید دو برابر مبلغ آن هزینه کرد یعنی برای دریافت یک کارت هدیه یک‌میلیون ریالی باید به محل برگزاری جشنواره و همایش مراجعه کرد و این امر هزینه ایاب و ذهاب را بالا می‌برد.
 
تا کنون از کدام آثار شما رونمایی شده است؟
رونمایی از تندیس ضامن آهو در موزه شاه‌چراغ شیراز، رونمایی از المان بوستان گلستان جلوی شهرداری دیشموک، طراحی لوگوی انجمن علمی تاریخ دانشگاه فرهنگیان استان لرستان، طراحی لوگوی انجمن علمی موزه دانشگاه هنر شیراز نیز ازجمله فعالیت‌هایی است که انجام داده‌ام.
 
با چه مشکلاتی در حوزه کاری مواجه هستید؟
شرایط مالی، نداشتن محیط مناسب برای کار، حمایت نشدن از سوی دستگاه‌های مربوطه استان کهگیلویه و بویراحمد ازجمله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، دوری راه و وجود کوه‌های سخت گذر برای تأمین سنگ از کوهستان ازجمله مشکلاتی است که با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنم.
 
تاکنون از سوی نهاد خاصی حمایت‌شده‌اید؟
برای معرفی آثار هنری خود به مخاطبان نیاز به حمایت مالی و معنوی ازجمله برپایی نمایشگاه، انتقال آثار به مرکز استان و شناخته شدن به کشور و خارج کشور دارم و از سوی دیگر نیاز است که توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد محیط مناسبی برای ارائه آثار در اختیارم قرار داده شود.
 
درزمینهٔ ابزار کار چه امکاناتی نیاز دارید؟
برای ادامه فعالیت هنری خود به ابزار کاری مانند فرز، سنگ فرز، مته، دریل، قلم چکش و سایر ابزار سنگ‌تراشی و برای ساخت مجسمه نیز به ابزار جوشکاری نیاز دارم.
 
حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد شما را حمایت می‌کند؟
به‌تازگی به حوزه هنری استان مراجعه کرده‌ام و مسئولان حوزه نیز درزمینهٔ برگزاری نمایشگاه و معرفی به دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی مربوطه ازجمله شهرداری‌ها برای ساخت مجسمه، حجاری روی سنگ و المان‌های شهری قول مساعد دادند که این اقدام را باید به فال نیک گرفت.
 
با توجه به اینکه گزارش‌های خبری از شما تهیه و در رسانه ملی پخش‌شده است آیا از جایی دعوت‌شده‌اید؟
بله. از طرف برنامه عصر جدید که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود دعوت‌شده‌ام.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1