تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۴۱۱۱۸۹
جلسه‌ای در تهران برای مسائل سد چم شیر گچساران برگزار شد؛

اشتغال‌ ۱۴ هزار نفری سد چم‌شیر گچساران / آب پایدار 8 هزار هکتار اراضی گچساران و باشت تأمین می‌شود

۰
کبنا ؛علی داوودی‌مهر مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در جلسه‌ای که با موضوع بررسی شرایط همکاری آب نیرو در پروژه‌های سد چم شیر و تعیین تکلیف محل آبگیر در بدنه سد برای تأمین آب اراضی هدف در شهرستان گچساران وهمچنین سد آبریز درکهگیلویه بزرگ با حضور مهندس مرادی مدیرعامل شرکت آب نیرو، معاونین ستادی، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم شهرستانهای گچساران وباشت در مجلس شورای اسلامی، درسالن جلسات آب نیرو تشکیل شد، گفت: اشتغال‌هایی سد چمشیر در بخش کشاورزی بیش از ۴ هزار نفر و در بخش صنعت به فراخور صنایع احداثی بیش از ۱۰ هزار در سال‌های آتی پیش بینی می‌گردد.
 وی در ادامه بصورت مشروح شرایط دو پروژه را تبیین و برای تکمیل فرایند پروژه‌ها و رفع نگرانی‌ها از جمله موضوع اشتغال موارد جامعی را عنوان کرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان تصریح کرد: مطالعات سد آبریز با حجم تنظیمی بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال با هدف تأمین آب حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی پایین دست علی الخصوص دشت دهدشت و اشتغال زایی مستقیم و تأمین کسری آب شرب و صنعت مناطق پایین به اتمام رسیده و در سال جاری مناقصه بخش‌های از جاده و تونل دسترس به محور و محل تجهیز کارگاه برگزار و عملیات اجرای این بخش آغاز می‌گردد.
وی در ادامه گفت: عملیات سد چم شیر رو به پایان است و بناست که هرچه سریعتر نسبت به اتمام ساخت بدنه و آغاز فرایند آبگیری و ذخیره سازی سیلاب‌های آتی اقدامات موثری انجام دهیم.
علی داودی مهر افزود: میزان سهم تخصیص استان (شهرستان‌های گچساران و باشت) از حجم مخزن در بخش صنعت و کشاورزی ۱۲۵ میلیون متر مکعب می‌باشد که نحوه و محل نصب آبگیرهای برداشت این سهم در این جلسه مورد بحث و بررسی واقع شد.
 وی گفت: با برداشت این میزان از آب مخزن، آب کشاورزی حدود ۸ هزار هکتار از اراضی دیم و مستعد کشاورزی شهرستانهای یاد شده و همچنین آب صنعت خاصه صنایع بزرگی مثل نفت و ... بصورت پایدار تأمین می‌گردد که سه تراز از بدنه جهت نصب آبگیرها مورد توافق واقع شد.
 سپس غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت در سخنانی به وضعیت بارندگی و عدم ذخیره سیلاب‌های سال گذشته علی الخصوص فروردین سال جاری در استان اشاره کرد و از مسولان آب نیرو بعنوان یک مطالبه به حق در دو شهرستان خواست که نیاز استان در تکمیل طرحهای فوق را به عنوان یک امرضروری و اجتناب ناپذیر برای بهبود شرایط اقتصادی و اشتغال مد نظر قرار دهند و ذخیره سیلاب‌ها برای جلوگیری از خسارات احتمالی و جلوگیری از موارد مشابه در بعضی از نقاط یک اولویت برای مدیران آب نیرو می‌باشد.
در پایان مرادی مدیر عامل آب نیرو ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور همه مسئولین به گزارشی از وضعیت پروژهای در دست مطالعه و اجرای آب و نیرو در استان شامل آبریز، صیدون و چم شیر پرداخت.
 گفتی است: سد مخزنی چم شیر از جمله پتانسیل‌های ذخیره سازی، تنظیم و کنترل آب شناسائی شده در حوزه آبریز رودخانه زهره است. آب ذخیره شده در این مخزن می‌تواند در دشتهای پایاب (لیراوی و حیات داود) و همچنین تأمین حقابه ها و دشتهای زیدون، هندیجان و سردشت در خوزستان مورد بهره برداری کشاورزی قرار گیرد. همچنین تولید انرژی برقابی در نیروگاه پای بدنه سد پتانسیل دیگری است که در منطقه وجود دارد و مهمترین ویژگی سد چم شیر که آن را نسبت به سایر سدهای کشور متمایز می‌سازد این است که این سد بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلطکی (RCC) ایران می‌باشد.
مهم‌ترین آثاری که اجرای طرح سد مخزنی چم شیر دارد در ذخیره سازی و تنظیم آب رودخانه زهره، بهسازی کیفیت آن و ارزش فعالیت‌های کشاورزی و دامداری و تولید محصولات اساسی کشاورزی و محصولات علوفه‌ای در منطقه افزایش می‌یابد که در نتیجه آن سطح درآمد مطمئن و مکفی برای کشاورزان و دامداران ایجاد می‌شود که باعث جلوگیری از مهاجرت آن‌ها می‌شود. همچنین با احداث نیروگاه در محل سد بخشی از نیازمندی‌های منطقه از نظر انرژی تأمین خواهد شد و زمینه مناسبی برای شکل گیری امکانات تفریحی رفاهی در منطقه ایجاد خواهد کرد و در نهایت باعث تأثیر چشمگیری بر زیبایی طبیعی خواهد گذاشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

987
Iran, Islamic Republic of
جناب شکر علی شیرین
کدوم سد کدوم چمشیر
حقیر ۱۵ ماه یه ریال حقوق نگرفته ام. کارگاه تعطیل شده
. حدود شش ماه همه کارگران و کارشناسان ول کردن رفتن.
سد در تعطیلی کامل بسر میبره.
فریاد
Iran, Islamic Republic of
با درود
در این برهه که کشور داره از سو مدیریت رنج می بره واقعا جای بسی خوشحالی است که نماینده محترم شهرستان های گچساران و باشت،مدیر عامل محترم شرکت آب منطقه ای و... این چنین (و با وجود شدید ترین تحریم های بین المللی ) دلسوزانه ،مدبرانه و فارغ از تمام حاشیه ها بفکر مردم و آینده فرزندان این منطقه و استان های هم جوار هستن...
انشاالله خدا توفیق بده،الله یار و یاورتان
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1