تاریخ انتشار
جمعه ۲۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۳۰
کد مطلب : ۴۱۱۱۵۹
ورزش|

ژیمناستیک برای کودکان؛ خوب یا بد؟

۱۲
کبنا ؛وقتی این سؤال پیش میاد که کودک شما چه زمانی می‌تواند انجام حرکات ژیمناستیک را شروع کند؟ همه چیز بستگی به چند فاکتور دارد. برای مثال، بنا به توصیه آکادمی طب تخصص کودکان در امریکا شروع جدی ژیمناستیک برای کودکان می‌تواند از بازه سنی 2 تا 5 سال شروع شود. درست به موازات پیشرفت کلاس‌های ژیمناستیک و دوره بلوغ کودک، رشد مهارت ورزشی کودک نیز مثل یک موتور عمل می‌کند. این آکادمی همچنین توصیه می‌کند؛ کودکانی که محدودیت‌های خاصی دارند می‌توانند از بازه سنی 6 الی 9 سال برای شروع ژیمناستیک اقدام کنند.
 
ژیمناستیک برای کودکان؛ خوب یا بد؟
اما توصیه کارشناسان این است که تمرکز کلاس‌های ورزش ژیمناستیک روی آمادگی بدنی باشد، بدین صورت که یک کودک می‌تواند کلاس‌های آموزشی ژیمناستیک را بر اساس قابلیت و توانایی بدنی برای انجام حرکات متفاوت ژیمناستیک شروع کند؛ این یعنی هنگامی‌که آمادگی جسمی او قابلیت انجام حرکات ژیمناستیک را پیدا کند.
 
آیا انجام حرکات ژیمناستیک کودکان ژیمناست را تهدید می‌کند؟
وقتی به این سؤال برمی‌خوریم والدین باید این را بدانند که کودکانی که در سنین پایین ژیمناستیک را به صورت جدی دنبال می‌کنند، در مقایسه با کودکانی که ژیمناستیک را دیرتر شروع می‌کنند، معمولاً، زودتر رشد کرده و خطرات و صدمات را زودتر رد می‌کنند؛ این بدین معناست که بچه‌های بزرگ‌تری که آموزش ژیمناستیک را دیرتر شروع می‌کنند، در مقایسه با کودکانی که زودتر این آموزش‌های پایه‌ای و مرحله رشد و تکوینی را گذرانده‌اند، ممکن است بیشتر آسیب ببینند. پس شروع ژیمناستیک در سنین پایین‌تر بهتر است.
خطر بی‌رمقی و خستگی بیشتر برای بچه‌های 11 و 12 ساله‌ای است که حرکات ژیمناستیک را دیرتر شروع کرده‌اند. (بچه‌هایی که آموزش ژیمناستیک را از 11 سالگی و یا بیشتر شروع کرده‌اند نسبت به آن‌هایی که از 9 سالگی و یا زودتر شروع کرده‌اند، بیشتر محتمل این هستند که زودتر بی‌رمق و دل‌زده شوند). آموزش‌های جدی ژیمناستیک بعضی از مشکلات و نارسایی‌های سلامتی را در سنین جوانی متوقف می‌کند، به همین دلیل است که کلاس آگاهی علمی پس رها قبل از انجام تمرینات سخت و جدی شروع می‌شود.
حتی جنسیت نیز می‌تواند یکی از عوامل آسیب‌پذیر در تمرینات جدی ژیمناستیک باشد. دخترانی که تمرینات سختی را در دوره کوتاه قبل از بلوغ انجام می‌دهند اغلب دچار مشکلات قاعدگی و عادت ماهانه می‌شوند، اگرچه دختران در سنین پایین‌تر که اشتیاق بیشتری برای ژیمناستیک دارند خطرات کمتری در رابطه با مشکلات قاعدگی دارند. در ادامه این مسئله را توضیح می‌دهیم.
 
ژیمناستیک برای بلوغ جنسی دختر خوب نیست
چه سنی مناسب شروع ژیمناستیک است؟
جواب: بستگی به اهداف کوتاه مدت یا بلندمدت ژیمناستیک دارد؛ یکی از فاکتورهایی که باید تعیین شود به سن کودک بستگی دارد. کودکی که در برنامه‌ها و کلاس‌های آموزش ژیمناستیک شرکت می‌کند آیا به حرکات ژیمناستیک به عنوان یک هدف کوتاه مدت یا یک فعالیت دائمی یا یک ورزش هدفمند طولانی مدت نگاه می‌کند؟! والدین اغلب توصیه می‌کنند که خطرات دائم العمر آسیب‌ها را بسنجیم مخصوصاً زمانی که کودک اشتیاق واقعی به ژیمناستیک دارد. بچه‌های کوچک‌تر از ده سال ممکن است که نتوانند تشخیص دهند که آیا ژیمناستیک را به عنوان یک هدف کوتاه مدت یا بلندمدت انتخاب کنند، آن‌ها باید بتوانند در سنین 11 تا 12 سالگی انتخاب کنند.
به عنوان والدین یک کودک شما باید بدانید ژیمناستیک برای کودکانی محافظه‌کار هستند و در انجام کارها همیشه مراقب هستند، یک ورزش ایدئال است. یک کودک باید هم از نظر جسمی هم از نظر روانی برای تمرینات ژیمناستیک آماده باشد به‌طورمعمول دختران نسبت به پسران هم سن خودشان از نظر جسمی و روانی آمادگی بیشتری برای ژیمناستیک دارند اما این بدین معنا نیست که فرزند پسر شما در سنین جوانی آماده ژیمناستیک نیست.
 
آیا تمرینات ژیمناستیک قد را کوتاه می‌کند؟ برای دختران خوب است؟
جواب منفی است. طبق تحقیقات ژورنال غدد ترشحی و متابولیسم واشنگتن آمریکا (JCEM)، حرکات و تمرینات ژیمناستیک تأثیری بر کاهش قد ندارند. این تحقیقات در بازه سنی 11 تا 23 سال انجام‌شده است. طبق تحقیقات این ژورنال، انجام حرکات ژیمناستیک تنها در رشد استخوانی و بلوغ جنسی دختران تأخیر ایجاد می‌کند. البته شدت تمرینات نیز تأثیرگذار است؛ تراکم استخوان‌ها و بلوغ جنسی، افرادی که تمرینات دشوارتر و بلندمدت‌تری داشته‌اند، در مقایسه با افرادی که تمرینات کوتاه مدت و ساده‌تر داشته‌اند، بیشتر تحت تأثیر قرارگرفته است؛ بنابراین اگر ورزش ژیمناستیک را به عنوان یک ورزش بلندمدت و حرفه ای برای کودک خود در نظر نگرفته اید، می توانید در سنین 6 تا 9 و قبل از بلوغ جنسی، او را در کلاس‌های ژیمناستیک ثبت نام کنید.
 
آیا ژیمناستیک قد را کوتاه می‌کند؟ برای دختران خوب است؟
نتیجه‌گیری
اگر شما همچنان به جواب این سؤال که یک کودک چه زمانی باید ژیمناستیک را شروع کند فکر می‌کنید، باید اشتیاق و علاقه‌ی کودکتان را نسبت به ورزش تشخیص دهید. اگر شما متوجه شدید که کودک نوپایتان تلاش می‌کند تا در حیاط پشتی یا اتاق نشیمن بالا و پایین بپرد و شیطنت کند، ممکن است بعداً و تا قبل از 4 سالگی آمادگی رفتن به کلاس ژیمناستیک را داشته باشد، کودکی که اشتیاقی به چرخش از پهلو نشان نمی‌دهد حتی ممکن است تا سال‌ها بعدتر هم آمادگی رفتن به کلاس ژیمناستیک را نداشته باشد. به عنوان یک پدر یا مادر شما شاید بخواهید که چند مورد از کلاس‌های آزمایشی آزاد را بررسی کرده تا اطمینان حاصل کنید که فرزندتان به‌اندازه کافی بزرگ‌شده و برای کلاس‌های ژیمناستیک آماده است.
علاقه ابتدایی و اولیه کودک به ژیمناستیک از نشانه‌هایی است که باید به آن توجه کنید، این مهم‌ترین چیزی است که آمادگی کودک را برای رفتن به کلاس‌های ژیمناستیک تعیین می‌کند. کلاس‌های آزمایشی می‌توانند اعتمادبه‌نفس کودک شما را نسبت به آنچه تا کنون انجام می‌داده افزایش دهد و اگر کودک در این کلاس‌ها موفق شد احتمال بسیار زیادی وجود دارد که کودک در آینده با تمرینات بیشتر در ژیمناستیک موفق شود همچنین این کلاس‌ها می‌توانند قابلیت و توانایی کودک را زمانی که جراحت دارد و یا دچار بی‌رمقی شده است مشخص کند.
هیچ زمان سنی دقیقی برای شروع ژیمناستیک کودکان وجود ندارد، فقط بستگی به میزان علاقه کودکتان دارد. اگرچه شروع ژیمناستیک در سنین پایین ضمانت کننده علاقه طولانی مدت نیست. کودکان زیادی هستند که ژیمناستیک را از سنین 11 تا 12 سالگی شروع کرده‌اند و همچنان این ورزش را ادامه می‌دهند تا در کلاس‌های بین الملی ژیمناستیک موفق شوند.
 

منبع: muscleexperts.net
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1