کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در همایش نکوداشت روز قلم «تنوع قومی؛ فرصت یا تهدید؟» گچساران مطرح شد

شجاع پوریان در جمع گچسارانی‌ها: قشقایی‌ها سابقه خیانت ندارند / افتخار به قومیت؛ زیر پرچم ملیت

14 تير 1398 ساعت 22:53

ما گاهی برای برداشت های سیاسی شعارها و وعده هایی بدهیم، و اگر این وعده ها تحقق پیدا نکند به اعتماد این مردم که سرمایه اصلی کشور هستند آسیب وارد شود. مردم قشقایی از مردم اصیل و نجیبی هستند و سابقه خیانت ندارند، یاد دارم در مجلس ششم نمایندگان ایل قشقایی با بهترین همراهی جریان اصلاحات را همراهی می کردند و هنوز خاطره شیرین آن ایام در خاطرم مانده است.


همایش نکوداشت روز قلم با محوریت «تنوع قومی؛ فرصت یا تهدید؟» در سالن دبیرستان پسرانه شاهد گچساران برگزار شد.
به گزارش کبنا از دوگنبدان، عصر امروز (جمعه 14 تیرماه 98) این همایش با حضور ولی الله شجاع‌پوریان نماینده اصلاح طلب مجلس در ادوار ششم و هفتم و گروه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برگزار شد.
در این همایش که چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب شهرستان‌های گچساران، بویراحمد و کهگیلویه نیز حضور داشتند، ولی الله شجاع پوریان در این همایش به سخنرانی پرداخته و گفت: قلم منبع همه خیرها و افتخارات در جامعه است. همه پیشرفت‌ها از قلم ریشه می‌گیرد.
شجاع پوریان بیان داشت: اگر فرهیختگان و افراد فاضل مقدر باشند آن جامعه پیشرفته باشند ولی اگر در جامعه‌ای اهل قلم در تنگنا باشند و از نوشتن و گفتن اندیشه‌های خویش واهمه داشته باشند این جامعه جامعه بیمار است.
وی گفت: امروز متاسفانه اهل قلم در جامعه ما حال و روز خوبی ندارند و می بنییم که اهالی قلم به خاطر نوشتن یک مقاله مواخذه می‌شود. جامعه اسلامی باید تسامح بیشتری برخوردار باشد تا کسی ترس بیان دیدگاه‌های خویش که به ارتقای فرهنگی و اجتماعی جامعه می‌انجامد را نداشته باشد.
شجاع پوریان تصریح کرد: گچساران از جهات مختلف مایه افتخار است. گچساران شهر روشنفکری است و به دلیل اینکه بام نفتی ایران بوده است محل رفت و آمد متخصصان و فرهیختگان بوده است.
وی ابراز کرد: گچساران با تقدیم شهدای کثیر، از قشقایی و لر، پیشتازی خود را در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دین خویش را به جامعه اسلامی اعطا کرده است. گچساران حق پیشرفت و آبادانی دارد، زیرا بخش زیادی از انرژی ایران اسلامی از این منطقه نفتی آمده است.
وی اظهار کرد: گچساران در جنوب ایران منحصر به فرد است و از تنوع قومی و فرهنگی برخوردار است و اقوام سالهای زیادی در ارتباط مسالمت آمیز با هم زندگی می‌کنند.
شجاع پوریان گفت: ما گاهی برای برداشت‌های سیاسی شعارها و وعده‌هایی بدهیم، و اگر این وعده‌ها تحقق پیدا نکند به اعتماد این مردم که سرمایه اصلی کشور هستند آسیب وارد شود.
وی بیان کرد: مردم قشقایی از مردم اصیل و نجیبی هستند و سابقه خیانت ندارند، یاد دارم در مجلس ششم نمایندگان ایل قشقایی با بهترین همراهی جریان اصلاحات را همراهی می‌کردند و هنوز خاطره شیرین آن ایام در خاطرم مانده است.
این مسئول و شخصیت سیاسی ابراز کرد: در معاونت فرهنگی در شهرداری تهران برای پدر قشقایی استاد فرود بزرگداشت برگزار کردیم. به همه اقوام باید افتخار کرد اما این قوم در تاریخ ایران اسلامی تابناک می‌درخشد.
شجاع پوریان کتاب مدیریت منازعات قومی نوشته سیدرضا صالحی امیری با مقدمه‌ای از سیدمحمد خاتمی را معرفی کرد و گفت: دستمایه همه رهیافت‌های علمی و قوم شناسی این است که برخلاف تنگ نظری‌ها، قومیت بهترین فرصت برای خیزش و جهش اجتماعی است.
نماینده مردم بهبهان در مجلس ششم و هفتم گفت: امروز برخی کشورهای پیشرفته اروپایی با دعوت از مفاخر قوم‌های مختلف تلاش دارند تنوع قومی مصنوعی ایجاد کنند، در حالی که خداوند بزرگ به این ملت تنوع قومی دیرینه‌ای داده است. اگر تاریخ اقوام ایرانی را ببینید همیشه ایرانی به ایرانیت و ملیت خود افتخار کرده است.
وی گفت: اگر اقوام ایرانی در مقابل دولت مرکزی شورش کرده‌اند به دلیل بی لیاقتی دولت مرکزی بوده است و وقتی دولتی با اقتدار به حکومت برمی گشت دوباره همان چسپندگی و همبستگی برقرار می‌شد.
شجاع پوریان تصریح کرد: تاریخ ایران تاریخ عبرت آموزی هست که حتی مردم مختلف و مرزنشین که داعیه خودمختاری داشتند خود را از زیر نام ایرانی جدا نمی‌دانستند. اگر کردها و لرها یا ترک‌ها در جایی حکومتی تشکیل می‌دادند آن را به نام ایران مزین می‌کردند.
شجاع پوریان نماینده مجلس ششم و هفتم گفت: تنوع قومی به ایران کمک می‌کند که معادلات اقتصادی خود را با اقوام گسترش دهیم، کمک می‌کند که مردم مرزنشین ما به ایران اسلامی علاقه مند باشد.
صحنه زیبایی که زمانی که صدام به ایران حمله کرد با شعار امت عربی حمله کرد اما اولین کسانی که در مقابل نیروهای صدام مقابله کردند عرب‌های خوزستانی بودند، به دلیل اینکه به این سرزمین علاقه داشتند.
وی اظهار کرد: اگر نتوانیم مفاخر قومی، آیین‌ها و رسوم‌ها و خرده فرهنگ‌ها را محترم نشماریم، اگر احساس کنند فرصت برای ابراز خلاقیت‌هایشان فراهم نیست و احساس تبعیض و نابرابری کنند تهدید قومی به عنوان مشکل جدی کشور را به سمت متلاشی شدن می‌برد.
وی بیان کرد: اولین تهدید قومی منازعات قومی است. اگر قومیت‌ها از لحاظ حقوق و منافعشان تأمین نشوند اینها نگاهشان به سمت خارج از کشور می‌رود.
وی گفت: تنوع قومی امروز با مطالعات متعددی که شده یک فرصت بی‌بدیل برای ایران اسلامی است مشروط به اینکه از این ظرفیت بزرگ برای خیزش‌های اساسی استفاده کنیم.
در حال تکمیل تصاویر...
 


کد مطلب: 410810

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/410810/2/شجاع-پوریان-جمع-گچسارانی-ها-قشقایی-ها-سابقه-خیانت-ندارند-افتخار-قومیت-زیر-پرچم-ملیت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1