تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب : ۴۱۰۵۴۲
در نشست خبری مجموعه قضایی چرام؛

نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و پیشگیری از وقوع جرم/ دعوت از رسانه‌ها در جلسات علنی و پرونده‌های مهم شهرستان چرام

۰
کبنا ؛به گزارش کبنا از چرام نشست خبری مجموعه قضایی شهرستان چرام به مناسبت هفته قوه قضائیه امروز با اصحاب رسانه برگزار شد.
احمدی رئیس دادگستری چرام با تبریک هفته قوه قضائیه و. تشکر از مجموعه همکاران در دادگستری شهرستان چرام بیان کرد: در همین راستا یکی از برنامه‌های دستگاه قضایی تبیین جایگاه و عملکرد دستگاه قضایی است.
 رئیس دادگستری چرام افزود: با توجه به جایگاه دستگاه قضا وظایف سنگینی که در قانون اساسی به عهده قوه قضائیه گذاشته‌شده همان وظایف جایگاه دستگاه قضایی را به ما نشان می‌دهد.
وی اظهار کرد: دستگاه قضایی هرچند در ظاهر یکی از قوای سه‌گانه هست ولی نقش بسیار مهمی دارد در دوام و سلامتی روند اجرایی کشور تأثیرگذار است تا جایی که همه اطلاع دارند اقتدار نظام به اقتدار دستگاه قضایی است.
وی گفت: وظایف مهمی که در قانون اساسی بر عهده دستگاه قضایی هست یکی نظارت بر اجرای قوانین، پیشگیری از وقوع جرم، احیای عدالت و دفاع از حقوق عامه که این وظایف باعث شده دستگاه قضایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد.
 رئیس دادگستری چرام تصریح کرد: در دستگاه قضایی حجم سنگینی از کارها انجام می‌شود و ضرورت دارد هم دستگاه قضا و هم اصحاب رسانه این حجم از کار را آن طور که هست منعکس نمایند.
 احمدی افزود: اطلاع‌رسانی‌ها باعث کاهش فاصله دستگاه قضا و مردم و موجب اعتماد مردم می‌شود و در ارزیابی کلی مردم تأثیرگذار است و اگر مردم سختی کار دستگاه قضایی را ببینند توقعات مردم کمتر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه جامعه ما هنوز به فرایند دادرسی اطلاعات ناقصی دارد اظهار کرد: در جامعه ما مشاهده می‌شود هنوز فرق بین دادسرا و دادگاه شناخته نیست و انتظار از اصحاب رسانه این است که بخشی از وقت خود را صرف این موضوع کنند که مردم حداقل یک آشنایی کلی از دستگاه قضایی داشته باشند.
 احمدی در ادامه بابیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند با فرهنگ‌سازی میان جامعه یکی از عوامل کاهش جرم باشند افزود: این ظرفیت وجود دارد رسانه‌ها به کمک دستگاه قضایی بیایند و بحث فرهنگ در جرم نقش مستقیمی دارد و رسانه‌ها درزمینهٔ فرهنگ، سبک زندگی مردم و پیشگیری از وقوع جرم با دادگستری آن طور که باید کمک کنند.
 احمدی تصریح کرد: تراکم پرونده‌ها در شهری مثل چرام زیاد بوده و در سال 97 بیش از هشت هزار ثبت پرونده داشتیم و پرونده‌هایی وجود دارد که امکان مصالحه و سازش از طریق ریش‌سفیدان و … وجود دارد که این پرونده‌ها علاوه بر اینکه وقت‌گیر است باعث می‌شود پرونده‌های مهم‌تر مدت زمان بیشتری رسیدگی شود.
رئیس دادگستری چرام گفت: مبحث دیگر فرهنگ ترافیک است که تصادفات در شهر چرام زیاد شده علاوه بر آثار بر خانواده‌ها بر حاکمیت و دولت تأثیرگذار است و مطالبه گری در. زمینه اصلاح راه‌ها، نظارت پلیس بر رانندگی قطعاً اصحاب رسانه می‌توانند در این مورد نیز کمک کنند.
وی افزود: در بحث مواد مخدر موضوعی که جا دارد رسانه‌ها تلاش جهت آگاهی سازی مردم خصوصاً جوانان و دانش آموزان جهت پیشگیری از این جرم نمایند و در بحث نزاع‌های دسته‌جمعی نیز باید ساختاری به وجود آورند که نزاع‌ها کاهش پیدا کند. این مسئول گفت: در بحث طلاق بررسی‌ها نشان از ازدواج‌های نادرست است چنانچه درزمینهٔ ازدواج سخت‌گیری بیشتری باشد خیلی از این ازدواج‌ها که منجر به شکست می‌شود تشکیل نمی‌شود و ازدواج‌ها باید هدفمند باشند. وی گفت: در آمار شهرستان چرام در سال گذشته هشت هزار پرونده ثبت شد که دویست پرونده درزمینهٔ طلاق بوده و در بحث منابع طبیعی بیش از 360 فقره پرونده داشتیم و در بحث تصادفات حدود صد و هشتاد فقره پرونده تشکیل شد که به نسبت آمار زیادی است و با فرهنگ‌سازی قابل کاهش و. پیشگیری است.
رئیس دادگستری شهرستان چرام در پاسخ به سؤالی در خصوص علنی بودن جلسات دادگاه و دعوت از خبرنگاران گفت: بحث علنی بودن جلسات در قانون پیش‌بینی‌شده و در بحث پرونده‌های مهم و. جلسات علنی از خبرنگاران دعوت می‌کنیم.
احمدی در خصوص نقش رسانه‌ها و حمایت دستگاه قضایی از خبرنگاران گفت: قانون و. الزامات آن در خصوص خبرنگاران باید رعایت شود و رسیدگی به جرائم مطبوعاتی و رسانه‌های مجوز دار در صلاحیت هیئت‌منصفه است و در قانون هم پیش‌بینی‌شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1