کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صدای گلایه و اعتراض کشاورزان دیشموکی بلند شد؛

نابودی بیخ گوش اراضی کشاورزی دیشموک / سازمانی که درگیر حواشی و بازی‌های سیاسی است ( + تصاویر)

1 تير 1398 ساعت 8:29

باغدار روستایی دیشموک با اشاره به اینکه اکثر باغات روستای باغکلک دیشموک از بی آبی درحال خشک‌شدن است، گفت: از مسئولان خواهش می‌کنیم که به داد ما برسند و در جهت احداث و ترمیم این منبع آب اقدام کنند تا بخشی از مشکلات باغداران و کشاورزان، رفع شود.


سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد که دچار روزمرگی شده است و حتی در تأمین کالاهای اساسی مردم از جمله مرغ، گوشت قرمز و ... تاحدودی از خود ضعف نشان داده است و در زمان‌های مختلف مورد انتقاد رسانه‌ها و افکار عمومی هم قرار گرفته‌اند، اکنون در بخش‌های مختلف استان صدای اعتراض کشاورزان بالا گرفته است.
سرمست ارم یکی از باغداران  دیشموک در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: جهاد چندسال پیش یک منبع آب برای تأمین آب باغات روستای باغکلک احداث کرد ولی همین منبع به دلیل عدم برنامه ریزی کارشناسی در محل نامناسب و عدم استاندارد، یک بچه 5 ساله در این منبع غرق و از بین می‌رود.
وی افزود: شکایت کردیم و ناظر محکوم شد ولی ما رضایت دادیم و جهاد دوباره یک منبع آب اینجا بالاتر از قبلی زدند ولی یک قطره آب در این منبع ذخیره نمی‌شود.
 ارم تصریح کرد: چندسال پیش برای این منبع 18 میلیون تومان هزینه شد ولی ترک خورده و از همان ابتدا اصلاً آبی در این منبع ذخیره نمی‌شد که برای باغات استفاده شود.
این باغدار از روستای باغکلک دیشموک گفت: آیا نباید مسوولان پاسخگوی هزینه شدن پول بیت المال برای این منبع باشند که هیچ استفاده‌ای نمی‌شود.
ارم به وجود باغات و کاشت گیاهان دارویی در این روستا اشاره کرد و گفت: قریب 60 نوع گیاه دارویی در این چندهکتاراز روستای باغکلک کاشت داریم ولی جهاد کشاورزی هیچ گونه حمایتی در بحث پرداخت تسهیلات و تأمین امکانات لازم را ندارند.
وی انتقاد کرد: در این منطقه دارای پتانسیل به دلیل عدم استفاده از ظرفیت‌ها، درخت و باغات منطقه در حال خشک شدن است.
سرمت ارم از مسوولان متولی خواست تا از کشاورزان و باغداران منطقه حمایت و با اعطای تسهیلات لازم و همچنین تأمین امکانات  کافی، زمینه پیشرفت و توسعه باغات و اراضی کشاورزی روستایی دیشموک، را فراهم کنند.
ارم متذکر شد: اگر مشکلات ما برطرف نشود و امکانات برایمان مهیا نشود؛ چه بسا باغات و اراضی کشاوری ما به نابودی کشیده می‌شود ولی ما هم تا بالاترین مقام مسئول گزارشاتمان را ارائه می‌دهیم.
وی گفت: فرماندار تلاش کند و نگاه ویژ ای به بخش کشاورزی و باغات روستای باغکلک دیشموک کند.
یکی دیگر از اهالی این روستا در گفت‌وگو با کبنا اظهار کرد: تاکنون مسئولان هیچ گونه حمایتی از باغداران منطقه نداشته و حداقل شرایط را با هزینه مردمی، فراهم کردیم.
خسرو تصریح کرد: روستای باغکلک مشکلاتی از جمله مسیر ارتباطی و نبود آب و حتی بدون برق، رنج می‌برد.
وی اضافه کرد: قریب 60 خانوار روستایی در این منطقه که در فصل بهار و تابستان هم مستقر می‌شوند، از حداقل امکانات لازم برای توسعه باغات و اراضی کشاورزی محروم هستند.
باغدار روستایی دیشموک با اشاره به اینکه اکثر باغات روستای باغکلک دیشموک از بی آبی درحال خشک‌شدن است، گفت: از مسئولان خواهش می‌کنیم که به داد ما برسند و در جهت احداث و ترمیم این منبع آب اقدام کنند تا بخشی از مشکلات باغداران و کشاورزان، رفع شود.
بنا بر این گزارش، کشاورزان از استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خواست دارند که تیمی را برای بررسی وضعیت انها به دیشموک بفرستند تا بیش از گذشته به ضعف سازمان جهاد کشاورزی استان پی‌ ببرد، چرا که این سازمان قبل از اینکه بخواهد وظایف اصلی خود را مدنظر داشته باشد، دچار بازی‌های سیاسی و بکارگیری نیروهای قوم و خویشی شده و میراثی هست که از گذشته مانده است.
 --------------------------------------
گزارش و عکس از وحید آهنگ
--------------------------------------


کد مطلب: 410509

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/410509/2/نابودی-بیخ-گوش-اراضی-کشاورزی-دیشموک-سازمانی-درگیر-حواشی-بازی-های-سیاسی-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1