تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۴۱۰۲۵۶
در جلسه بررسی و کاهش آسیب‌های اجتماعی گچساران مطرح شد؛

برای لمس آسیب اجتماعی ساعت 9 شب به منطقه پروبالی گچساران بروید

۲
۲
کبنا ؛روز سه شنبه نشستی با موضوع بررسی و کاهش آسیب‌های اجتماعی به ریاست مرتضی سجادپور معاون فرماندار و با حضور برخی مسئولان دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات فرمانداری شهرستان گچساران برگزار شد.
حجت الاسلام باقری کارشناس دادگاه خانواده و قاضی بخش موادمخدر در این جلسه گفت: در رأس آسیب‌های اجتماعی در شهرستان گچساران مواد مخدر و مسئله طلاق قرار دارد.
وی بیان داشت: در مسئله طلاق با یک مصوبه و گزارش دولت میلیون‌ها نفر با مشکل مواجه می‌شدند. اولین مسئله‌ای که قانون پرداخت مهریه‌ها ایجاد کرد، همین مشکلات مالی بود، و پس از آن دادگاه‌ها از پرونده‌های طلاق پر شد.
حجت الاسلام باقری نسبت به کم بودن تبلیغات شهری و عدم توجه به امر آموزش ابراز داشت: از طرفی در مسئله آسیب‌های اجتماعی چرا از قضات، حقوق دانان استفاده‌ای نمی‌شود و چرا هیچ اطلاعیه و تبلیغات اموزشی در این زمینه وجود ندارد.
پیرایش از شبکه بهداشت و درمان در زمینه آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: مهم‌ترین آسیب اجتماعی در حال حاضر خودکشی است. در سطح کشوری استان کهگیلویه و بویراحمد از رتبه چهارم در خودکشی به رتبه دوم تنزل پیدا کرده است. مشخص است جلساتی که برگزار می‌شود هیچ تاثیری نداشته است.
پیرایش ابراز داشت: در جلسه‌ای با شهرداری عنوان کردم اگر می‌خواهید آسیب‌های اجتماعی را بشناسید بعد از ساعت 9 شب به منطقه پروبالی بروید، از همان منطقه بیایید پایین ببینید چند بار زمین می‌خورید؟ به دلیل تاریکی مطلق! تاریکی افسردگی می‌آورد. اداره برق باید موظف باشد این منطقه‌ها را لامپ بزند.
پیرایش بیان داشت: در همین منطقه خانه‌هایی بخاطر بافت فرسوده خالی شده و تخریب شده‌اند، چنین محل‌هایی پاتوق معتادان و افرادی شده که مواد مخدر مصرف می‌کنند، همچنین محلی شده برای دختر و پسرهایی که بتوانند به راحتی خلوت کنند.
پیرایش به آماری در رابطه با خودکشی اشاره کرد و گفت: سال گذشته در گچساران 280 نفر «اقدام به خودکشی» ثبت شده است که برخی از آنها منجر به فوت شده است. در صحبتی که با این افراد شده است، متوجه دو مسئله شده‌ایم، اول آنکه اکثر کسانی که اقدام به خودکشی کرده‌اند زیر 24 سال سن داشته‌اند، و اکثراً مسئله بیکاری را عامل اصلی خودکشی خود مطرح کرده‌اند.
وی گفت: اخیراً در کنار دو روانپزشکی که در بیمارستان شهید رجایی با بیماران سروکار دارند، یک روانشناس بالینی نیز مشغول به کار کرده‌ایم که با افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند بعد از ترخیص با خانواده‌اش صحبت کنند، تا عوامل منجر به خودکشی را بیشتر بشناسیم و در صدد کنترل آن برآییم.
پیرایش اظهار داشت: برنامه پیشنهادی من این است که باید فعال‌تر شویم. سالهای گذشته امور بانوان فرمانداری بسیار فعال بود، الان حدود 2 یا 3 سال است که در رکود است. 2 هفته بعد، اول تیرماه هفته مبارزه با مواد مخدر است، در بحث آموزش می‌توانیم فعال‌تر عمل کنیم.
سیدمرتضی سجادپور ابراز داشت: بر اساس قانون ششم توسعه و تاکید شورای عالی اجتماعی کشور، دولت مکلف شد طبق قوانین مربوطه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به نحوی در مورد آسیب برنامه ریزی صورت دهد که در پایان برنامه ششم توسعه با کاهش 25 درصدی آسیب‌های اجتماعی برسیم.
سجادپور بیان داشت: من به جلسات سال 96، 97 برمی گردم. در سال 95 جلسه‌ای 133 برنامه مورد بررسی قرار گرفت و در حضور رهبر معظم انقلاب، 22 برنامه انتخاب شد و در قالب طرح «تقسیم کار ملی کاهش آسیب‌های اجتماعی» به وزارتخانه‌های سراسر کشور ابلاغ شد.
در این رابطه 3 جلسه در طول سال 96-97 تشکیل دادیم، دو جلسه در قالب کارگروه فرهنگی اجتماعی، و یک جلسه تحت عنوان جلسه شورای اداری. در این جلسات طرح مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت و برای هر آسیبی یک دستگاه موظف به کار شد.
سجادپور در ادامه گفت: به عنوان معاون فرماندار، هیچ گزارشی پیرامون آسیب‌های اجتماعی به من داده نشد. یکبار دیگر در این جلسه «گزارش کار» دادن توسط دستگاه‌ها را جزو مصوبات مهم جلسه قرار می‌دهیم.
سجادپور ابراز داشت: در بحث اوقات فراغت باید برنامه ریزی در ادارات اوقاف، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش صورت گیرد، سال گذشته برنامه‌هایی داشتیم ولی اگر برنامه میان دستگاه‌ها مشترک باشد خروجی بهتری دارد.
سجادپور در رابطه با معضل خودکشی گفت: در سال 95 که آمار خودکشی گچساران در اوج بود و 19 مورد خودکشی در این شهر داشتیم، پس از آن در سال 96، هفت مورد و در سال 97 نیز 5 مورد خودکشی داشته‌ایم. بنابراین آمار خودکشی در این شهرستان یک روند رو به کاهش داشته است.
معاون فرماندار شهرستان گچساران اظهار داشت: در سال 96 یک پروژه تحقیقاتی در زمینه طلاق در سطح کشوری انجام گرفت و روی 450 پرونده طلاق این تحقیق انجام گرفت. در این تحقیق مشخص شد 47 درصد طلاق به علت همسان نبودن زوجین از جهت تحصیلات، مالی، فرهنگی و خانواده بوده است.15 درصد دخالت خانواده‌ها، 11 درصد اعتیاد، 8 درصد ناباروری، 2/8 درصد بیکاری و خیانت یکی از زوجین و عوامل دیگر بوده است.
معاون فرماندار ابراز داشت: در نهایت این نتیجه گرفته شد که توجه به آموزش‌های لازم پیش از ازدواج بسیار ضروری است و همواره باید مورد تاکید قرار بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
Romania
حضرت عباسی نگاه کنید ببینید در این مورد صحبت کنند.
خوابند و بقیه هم به سر میبرند.
مدیران ماهستند.
آسیب شناس
Iran, Islamic Republic of
بهترین راه کاهش آسیبهای اجتماعی درگچساران این است که متولیان اداری این کارهاازکاربرکنارشوندوکسانی که کارشناس هستندو دوای این دردها رابه صورت علمی وعملی می دانند افسارکاررابه دست گیرند.دیگرراهکاراشتغالزایی و ساخت مسکن وبیمارستان وآموزشگاه ودرکل بالابردن کیفیت زندگی ومقابله جدی باواردات موادمخدر و آموزش اساسی وفراگیر معضلات اعتیاد و آزادیهای درچهارچوب قانون وزیباسازی بافت شهری و....است که این کارها ازتوان این مدیران خارج است
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1