کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پرده‌برداری از مسائل دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در مراسم تودیع و معارفه‌ی پر هیجان؛

سیاسیون و دانشگاه علوم پزشکی / خط و نشانی که «یزدان‌پناه» کشید

21 خرداد 1398 ساعت 11:19

بکارگیری فله‌ای و غیر قانونی نیرو در دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان و مراکز درمانی استان کهگیلویه و بویراحمد دیگر نیاز به بررسی و دقت نظر ندارد چرا که بر همگان ثابت شده است که این وضعیت نامناسب و بی عدالتی در این مرکز دانشگاه وجود داشته و دارد واولتیماتوم های رئیس دانشگاه و حتی معاونت توسعه و پشتیبانی نیز نتوانست ره به جایی ببرد.


بالاخره مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد و پرویز یزدان‌پناه در مراسمی با حضور استاندار و مسئولان کشوری و استانی رسماً سکاندار این دانشگاه بزرگ و خطیر شد. اما در این مراسم مطالبی عنوان و مطرح شد که نگاهی به آنها شاید راه پر پیخ و خمی  برای یزدان‌پناه رقم زده شده باشد.

آمارهای عجیب و غریب
 مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی برگزار شد که رئیس سابق از دستاوردهای درخشان 33 ماهه دوران مدیریتی خود سخن گفت و مدیر جدید هم آماری از بدهکاری‌های وحشتناک این دانشگاه را در جواب ایلامی به عنوان پاشنه آشیل دانشگاه اعلام کرد.
پرویز یزدانپناه درست بعد از آن که اورنگ ایلامی دستاوردهای درخشان خود را در پاورپوینتی به حضار نشان داد؛ این گونه اعلام کرد که دانشگاه در سال 97 کسری تراز دارد.
وی گفت: کسری تراز بیمارستان بزرگ شهر یاسوج در سال 97 به 90 میلیارد تومان رسید و بدهکاری بیمارستان‌هایی که افتتاح شدند 42 میلیارد تومان است.
مدیر جدید دانشگاه علوم پزشکی استان ادامه داد: بدهی پرسنل ستادی 20 میلیارد تومان و کسری تراز پروژه‌های عمرانی 22 میلیارد تومان است و بیمارستان‌های جدید 21 میلیارد تومان بدهی تجهیزات دارند و برای راه‌اندازی کامل آن‌ها نیاز به 35 میلیارد تومان دیگر داریم و در کل نزدیک به 174 میلیارد تومان سرجمع کسری تراز در پایان سال 97 داریم.
**حضور معاون سیاسی استاندار و مدیرکل سیاسی و انتخابات و رئیس دفتر نماینده بویراحمد و بسیاری از سیاسیون جریان اصلاحات از جمله نکات جالب توجه بود و رضا عسکری با حضور در صف اول با معاون وزیر و همچنین یزدانپناه روبوسی و خوش و بش داشت.
**این مراسم هم مانند سایر مراسمات تودیع و معارفه شلوغ بود و همه اقشار از کارمند بانک گرفته تا فرهنگی و مکانیک و پزشک و قصاب در جلسه حضور داشتند به نحوی که قائم مقام وزیر تعجب کرد و گفت که در حداقل 30 مراسم تودیع و معارفه شرکت کردم اما جمعیتی این گونه ندیدم!!.
**باز هم غصه پر قصه نبود پرواز تهران به یاسوج و بالعکس دردسرساز شد به طوری که هر مسؤول کشوری که به استان می‌آید، نیامده قصد بازگشت می‌کند چرا که باید به پرواز شیراز- تهران برسد.
**استاندار هم به عنوان یکی از سخنرانان در جایگاه حضور یافت و بنا به گفته بسیاری از افرادی که حضور داشتند شاید این یکی از آخرین سخنرانی‌های استاندار در چنین برنامه‌هایی به شمار می‌رفت شنیده‌ها حاکی است کلانتری مدیرکل امنیتی وزارت کشور از اهالی دهلران و هم استانی استاندار فعلی جایگزین احمدی می‌شود.
**در این مراسم اورنگ ایلامی مدیر سابق از همه بخاطر کمک برای تحقق برنامه‌ها به جز نمایندگان استان نام برد اما یزدان‌پناه از خجالت ایلامی درآمد و مدیر شدنش را مدیون حمایت نمایندگان استان دانست و گفت امیدوارم بتوانم خواسته‌های آن را پاسخگو باشم.
**هنگام سخنرانی یزدانپناه برخی چهره‌های سیاسی به همراه حضار مرتب کف می‌زدند اما هنگامی که یزدانپناه اعلام کرد سیاسیون دست از سر دانشگاه بردارند و دخالت نکنند باز هم حاضرین برایش کف زدند الا همان سیاسیون که گیویا از این گفته مدیر جدید نگران شدند.
**شاید بدترین خبر برای سیاسیون و برخی‌ها که تبلیغات را از هم اکنون آغاز کرده‌اند گفتار مدیر جدید بود که اعلام کرد همه بکارگیری‌ها با آزمون و در نظر گرفتن نمره خواهد بود و در 6 ماه آینده هیچ گونه بکارگیری نیرو نداریم؟!.

 تخت‌های خالی بیمارستان‌های بخش خصوصی
ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر بهداشت با اشاره به اهداف اصلی نظام سلامت اظهار کرد: افزایش سلامت اولین اولویت است که خود معیارهایی مانند افزایش طول عمر و کاهش مرگ و میر دارد و دومین نکته نیز محافظت مالی از مردم و بیماران در مقابل مخاطرات و بیماری‌هاست.
وی با تاکید بر این که در هیچ جای دنیا درمان مفتی نیست افزود: اما این موضوع سه شاخص اصلی دارد که اولین آن کاهش پرداخت‌ها از جیب مردم است و بدترین نوع تأمین مالی در نظام سلامت پرداخت از جیب مردم است.
این مسوول در وزارت بهداشت با بیان این که یکی از بدترین کشورها از نظر پرداخت هزینه درمان از جیب مردم بودیم گفت: از 52 درصد به 35 درصد رسیده‌ایم و باید به زیر 25 درصد رسیده شود و در این شاخص شاهد کاهش هزینه‌های کمرشکن هستیم.
وی با تاکید بر این که افزایش رضایت‌مندی از نظام سلامت نباید مورد غفلت قرار گیرد افزود: مردم هم انتظار رفع بیماری و هم انتظار برخورد همراه با کرامت در هنگام معرفی به مراکز درمانی را دارند.
این مسؤول با اشاره به این که باید از حداقل منابع حداکثر سلامت را برای مردم تأمین کرد افزود: دنیا نمی‌گوید سلامت بیشتر با پول بیشتر بلکه می‌گوید سلامت کامل باید با پول موجود محقق شود.
وی خیلی از ظرفیت‌های نظام درمانی را راکد دانست و با بیان اینکه برای مثال نیمی از ظرفیت‌های تخت‌های مراکز درمانی وابسته به بخش خصوصی راکد هستند گفت: برخی کادر مراکز درمانی هم روزانه یک تا دو ساعت کار مفید انجام می‌دهند.
حریرچی در بخش دیگری از اظهارت خود در جمع کارکنان بهداشت و درمان استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اگر خوب خدمت نکنیم خیانت کرده‌ایم اظهار کرد: هیچ کاری در نظام سلامت نباید انجام شود مگر این که فقرا و محرومین از آن بهره مند شوند.
وی تجربه کنونی کمی اعتبارات و سختی کار را مانند سال 91 دانست و گفت: مردم ممکن است که بسیاری از هزینه‌ها را به سوی هزینه‌های ضروری دیگر مثل حمل و نقل و مسکن سوق دهند و اکنون دولت و مردم شرایط سختی دارند که باید برای مقابله با مشکلات کمربندها را محکم ببندیم.

درخواست قائم‌مقام وزیر بهداشت از دکتر ملک‌حسینی و نیک‌اقبال
مجری برنامه از دکتر سید علی ملک‌حسینی و دکتر نیک‌اقبال به عنوان نخبگانی نام برد که در سپهر پزشکی ایران می‌درخشند.
در مقابل وقتی نوبت به ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت رسید با بیان این که چنین نخبگانی جایشان روی سر ماست اظهار کرد: چه بهتر که این افراد به استان خود هم بیایند و بیماران را درمان کنند.
دکتر سید علی ملک‌حسینی و دکتر نیک‌اقبال از نخبگان پزشکی ایران و از فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد در شهر شیراز مشغول به خدمت هستند.
استان کهگیلویه و بویراحمد نیز استانی محروم است که برای توسعه و پیشرفت نیاز به همت همه نخبگان دارد و باید هر از گاهی نیز در استان خود حضور یافته و مشکلات استان را پی‌گیری کنند که متاسفانه تاکنون چنین نبوده است.

بنا بر این گزارش، یزدان پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از همین ابتدا تکلیف سیاسیون را مشخص کرد و گفت: «به دوستان سیاسی و افراد دانشگاهی اعلام می‌کنم که دانشگاه علوم پزشکی تا ۶ ماه آینده نیاز به جذب نیرو ندارد و اگر قرار بر این باشد که نیرویی جذب شود از طریق آزمون استخدامی صورت می‌گیرد، در استخدامی‌ها باید شفافیت باشد». «سیاسیون در اقدامات دانشگاه علوم پزشکی دخالت نکنند و اجازه دهید دانشگاه علوم پزشکی وظایف خود را انجام دهد تا مشکلات مردم برطرف شود.»
پرویز یزدانپناه به خوبی می‌داند که دانشگاه علوم پزشکی استان از چند موضوع مهم از جمله عدم شفافیت، بکارگیری نیرو به صورت فله‌ای و خارج از روال قانونی و دخالت سیاسیون رنج می‌برد و همین عوامل باعث شده است تا این دانشگاه از وظایف ذاتی خود که همان رسیدگی به وضعیت سلامت مردم است دور بماند و نتواند به نحو احسنت وظایف محوله خود را به سرانجام برساند.
هر چند که نمی‌توان منکر خدمات و تلاش‌های مدیران قبل این دانشگاه در خدمت رسانی به مردم در حوزه سلامت باشیم اما نیروهای بکارگرفته شده بصورت فله‌ای و غیر قانونی، عدم شفافیت در بکارگیری نیرو، دخالت سیاسیون، وضعیت نامناسب بیمارستانها و اماکن درمانی، معضلات مراکز درمانی تازه افتتاح شده از جمله بیمارستان شهید جلیل یاسوج، تأمین نیرو و کادر درمانی برای بیمارستان باشت، عدم پرداخت مطالبات و معوقات کارکنان و پرسنل دانشگاه و مراکز درمانی و در نهایت بدهی ۱۷۴ میلیارد تومانی دانشگاه و تراز منفی بیمارستان‌های مرکز استان از جمله مسایلی است که می‌تواند پاشنه‌ی آشیل پرویز یزدانپناه باشد.
پرویز یزدانپناه که سابقه مدیریت در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی را نیز در کارنامه خود دارد به خوبی می‌داند که همین عوامل یاد شده در بالا از مهمترین مواردی بود که باعث شد از سوی افکار عمومی و مردم مهر مردودی بر کارنامه مدیران قبل خود زده شود و باعث گردید تا هجمه‌های فراوانی از سوی افکار عمومی، مدیریت در دانشگاه را نشانه برود.
بکارگیری فله‌ای و غیر قانونی نیرو در دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان و مراکز درمانی استان کهگیلویه و بویراحمد دیگر نیاز به بررسی و دقت نظر ندارد چرا که بر همگان ثابت شده است که این وضعیت نامناسب و بی عدالتی در این مرکز دانشگاه وجود داشته و دارد واولتیماتوم های رئیس دانشگاه و حتی معاونت توسعه و پشتیبانی نیز نتوانست ره به جایی ببرد.

یزدانپناه به خوبی می‌داند که یکی از مهمترین موارد شفافیت برخورد با بکارگیری های فله‌ای و غیر قانونی بوده که نه از سوی مردم عادی که از سوی افراد ذی نفوذی صورت گرفته است که امروز نیز قطعاً دست از سر دانشگاه بر نخواهند داشت و به بهانه‌های مختلف و برای به ثمر نشاندن اهداف شوم خود که مصداق عینی بی عدالتی و ظلم می‌باشد از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد، لذا چنانچه پرویز یزدانپناه قصد دارد تا شفافیت را به عنوان شعار کاری خود انتخاب نماید در همین آغاز تکلیف این بکارگیری های غیر فانونی و فله‌ای را مشخص نماید و با اخراج نمودن کسانی که بدون از طی کردن مراحل قانونی از یک سو حق عده‌ای را ضایع کرده‌اند و فرصت را از کسانی که شایستگی و توانایی بیشتر داشتند سلب نموده‌اند به عدالت و شفافیت رفتار نماید و از سوی دیگر به حامیان و دست‌های پشت پرده آنها بفهمانند که عرصه مدیریتی دانشگاه دیگر جولانگاه منفعت طلبی آنها نخواهدبود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد باید بیش از گذشته چشمهایش را باز کند و گوشهایش را تیز تا در دام سیاست بازی شبه سیاسیون نیفتد و شرافت و آبروی کاری و منطقه‌ای خود را به پای خواسته‌های غیر قانونی و عدالت گریز دیگران قربانی نکند و از همین آغاز دست رد بر سینه خواسته‌های غیر قانونی افراد بزند.


کد مطلب: 410254

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/410254/2/سیاسیون-دانشگاه-علوم-پزشکی-خط-نشانی-یزدان-پناه-کشید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1