تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۸
کد مطلب : ۴۱۰۱۷۷
وقتی کمبود امکانات، تجهیزات و عدم مدیریت برنامه‌ریز مردم را معطل می‌کند

کهگیلویه و بویراحمد در بحران؛ آتش جنگل‌ها را می‌سوزاند و جاده‌ها خانواده‌ها را

۱
۱
کبنا ؛کهگیلویه و بویراحمد در چند روز اخیر با بحران‌های پی در پی از سرنوشت جسد جوان ۲۸ ساله غرق شده در رود بشار، تا مرگ خانواده‌ها در جاده‌ها و آتش سوزی در جنگل‌ها و مزارع روبه رو شده است.
مرگ دو دانشجوی پزشک در جاده شیراز-یاسوج، مرگ 7 نفر از یک خانواده در محور باغچه سادات، مرگ یک مسافر اصفهانی در آبشار یاسوج و زخمی شدن چند نفر دیگر در جاده‌های استان،در طول چند روز اخیر اتفاق افتاد.
مزارع یک کشاورز در چرام در آتش می‌سوزد و مدیریت بحران شهرستان به وی کمکی نمی‌کند که امام جمعه چرام نیز در خطبه‌های عید فطر به آن اشاره کرد.
همچنین بعد از نماز عید فطر عده‌ای از جوانان روستای بادنگان از توابع بخش پاتاوه شهرستان دنا برای تفریح به کنار رودخانه بشار می‌روند که دچار حادثه غرق شدگی شدند. با تلاش اهالی، یک نفر نجات یافته و جوان دیگری به دلیل حضور در یک منطقه شن زار دچار غرق شدگی شد و بعد از گذشت 3 روز هنوز از پیدا شدن جسد وی خبری نشده است!
دیروز نیز به صورت همزمان به دلیل رعد و برق 9 منطقه در کهگیلویه و بویراحمد از جمله منطقه حفاظت شده خائیز حدفاصل مرز این استان با خوزستان طعمه حریق شد که بعد از ساعت‌ها مهار شدند و هم اکنون نیز جنگل‌های کوه خامی دچار آتش سوزی شده و شعله‌های آتش لحظه به لحظه در حال فوران است،5 نقطه از جنگل‌های گچساران نیز در آتش سوختند.
غلام‌حسین حکمتیان‌اصل مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از آتش سوزی کوه پیتک بهمئی خبر داد و گفت: آتش از ساعت ۶ عصر روز گذشته به جان کوه پیتک از توابع شهرستان بهمئی افتاد که به محض اطلاع از وقوع آتش سوزی اکیپ اداره کل منابع طبیعی همراه بامدیر کل منابع طبیعی به منطقه اعزام شد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: نیروهای منابع طبیعی شب گذشته تا ظهر امروز در کوه پیتک و در گرمای بسیار شدید حضور داشتند و با توجه به صعب العبور بودن کوه با تلاش فراوان اکیپ‌های منابع طبیعی و نیروهای مردمی منطقه به محل آتش‌سوزی رسیدند.
وی علت آتش‌سوزی را صاعقه عنوان کرد و گفت:خوشبختانه و با کمک نیروهای مردمی ظهر امروز آتش سوزی مهار شد، ۱۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های بهمئی در این حادثه خسارت دیدند. بررسی‌های نشان می‌دهد به دلیل برخورد صاعقه در روستای خلیفه‌ای بخش سرفاریاب یک نفر زخمی و 30 رأس دام سبک نیز تلف شده است.
در منطقه شترخون در کنار رودخانه خروشان بشار هم اکنون جمعیت زیادی در حاشیه رود بشار منتظر پیدا شدن جسد جوان 28 ساله هستند، مردم از مسئولان خواستند که در پیدا کردن جسد آن جوان تلاش بیشتری بکنند.
وحید محمدی تبار مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد به منطقه شترخون پاتاوه رفت، و بعد از تلاش نیروهای امدادی هلال احمر از استان فارس برای اعزام تیم‌های تخصصی و امدادی خود، در خواست کمک کرد.
محمدی تبار از نشست اضطراری با حضور مدیرعامل هلال احمر، سرپرست فرمانداری دنا، آتش نشانی و بخشدار پاتاوه در بخشداری خبر داد و گفت: امیدوارم با کمک مردم و مسئولان به نتیجه برسیم.
محمد رستمی مدیرعامل آتش نشانی شهرداری یاسوج نیز می‌گوید: غواصان این سازمان با هلال احمر در این روزها با وجود تلاش گسترده هنوز به جایی نرسیده‌اند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا این احتمال را نمی‌دهید آب جسد این جوان را با خود برده باشد، افزود: واقعیت امر این امکانم نیز وجود دارد و با توجه به اینکه ما با منطقه آشنایی نداریم انتظار می‌رود اهالی منطقه در پایین دست تور راه بند نصب کنند. رستمی ابراز کرد: محلی که این جوان دچار غرق شدگی شده تا متر نیز عمق دارد و تنه‌های درختی نیز در محل وجود دارد که این امکان را می‌دهیم لباس وی به تنه‌های درخت گیر کرده باشد.
امان الله جهانبین مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌گوید: در پی غرق شدن فردی در رودخانه بشار در روستای شترخون تیم‌های نجات غریق و واکنش سریع جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد از همان ساعات اولیه کار جستجو را آغاز کردند که تا کنون ادامه دارد و هماهنگی با جمعیت هلال احمر استان چهار محال و بختیاری صورت گرفته انشاالله یک تیم نجات غریق و غواصی فردا صبح به جمع تیم‌های تخصصی جمعیت استان اضافه می‌شود و کار جستجو را ادامه خواهند داد.
مرگ کهگیلویه و بویراحمدی‌ها در جاده‌ها
رئیس اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل واژگونی یک دستگاه پژو پارس در جاده باغچه سادات ۸ عضو یک خانواده جان‌باختند و یک نفر نیز مصدوم شد. جلال پوران فرد اظهار داشت: 7 نفر از سرنشینان خودرو پژو پارس در تصادفی شدید در دم جان‌باختند و یک نفر نیز در بیمارستان فوت کرد که در مجموع جان‌باختگان به 8 نفر افزایش یافت.
وی عنوان کرد: به احتمال زیاد دلیل واژگونی این خودرو سرعت غیرمجاز و عدم توانایی در کنترل خودرو بوده است. رئیس اورژانس 115 کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی دیگر از حادثه‌دیدگان این تصادف مرگ‌بار به شدت مصدوم شده است و در بیمارستان دهدشت بستری است و متاسفانه حال وی مساعد نیست.
سرهنگ بهنام ویسی‌پور فرمانده پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سئوالی که پیش‌بینی شما از دلیل اصلی این تصادف چیست اظهار کرد: تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه مهم‌ترین عامل برای این حادثه خونین می‌تواند باشد.
بسیج ادارات هنگام آتش سوزی
شورای هماهنگی مدیریت بحران طی اطلاعیه‌ای خطاب به فرمانداران، شهرداران، بخشداران، دهیاران محترم و اعضای محترم شورای هماهنگی مدیریت بحران تمامی شهرستانهای هشت گانه خواستار همکاری آن در مواقع آتش‌سوزی شد.
در این اطلاعیه آمده بنا به دستور استاندار استان و به منظور کنترل آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها و همچنین مناطق حفاظت شده استان (به عنوان سرمایه‌های ملی) موظف‌اند تمامی امکانات، منابع و نیروی انسانی خود را در اختیار فرمانداران درگیر با حوادث آتش سوزی، قرار دهند.
در ادامه این اطلاعیه آمده لازم به یاد آوری است بنا به وضعیت اضطراری موجود، کلیه مسئولین، کارکنان و ... باید پای کار باشند. همچنین به اطلاع مردم شریف استان، مسافران و گردشگران می‌رساند به هیچ وجه در حاشیه رودخانه‌ها اطراق ننموده و بطور جدی از شنا در رودخانه‌های استان پرهیز کنند.
در حالی کهگیلویه و بویراحمد در تعطیلات عید فطر روزهای بحرانی را تجربه می‌کند که علی محمد احمدی استاندار و عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و جانشین رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران در استان حضور ندارند،و شایعه رفتن احمدی از استانداری هم گویا انگیزه را از بدنه مدیریت استان گرفته است!
نام شما

آدرس ايميل شما

Germany
استاندار استعفا داد و رفت
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1