کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش|

معرفی 10 رمان برتر جهان برای نوجوانان

8 خرداد 1398 ساعت 23:44

معرفی 10 رمان برتر جهان که از بهترین شاهکارهای ادبی جهان هستند و هر نوجوانی باید آنرا بخواند.


معرفی ده رمان برتر جهان که هر نوجوانی باید آنرا بخواند. دوستان عزیزم در تابستان فرصت کافی برای خواندن این ده کتاب را داریم.
1. ماهی سیاه کوچولو، صمد بهرنگی، 1968 م ـ 1346 ش ماهی سیاه کوچولو داستان بلندی نیست؛ اما با تمام کوتاهی و سادگی‌اش جایش را در معبد آثار داستانی کلاسیک ایران بازکرده است و الآن دیگر یک کمتر ایرانی را می‌توان پیدا کرد که اسم «ماهی سیاه کوچولو» را نشنیده باشد. ماهی سیاه کوچولو تبدیل به نمادی از تلاش برای خروج از روزمرگی و شکستن چارچوب‌ها شده است. ماهی سیاه کوچولو از تالاب 
کوچکی که در آن به همراه ماهی‌های دیگر زندگی می‌کند راه می‌افتد و بعد از ماجراهای زیاد به آرزویش که دریاست می‌رسد؛ اما دریا هم آن چیزی نیست که اون انتظار داشته…. برای هر نوجوانی خوب است که در سنین پایین ماهی سیاه را بخواند.
  2. مزرعه‌ی حیوانات، جورج اورول، 1945 م ـ حیوانات تصمیم می‌گیرند مزرعه را خودشان اداره کنند و از زیر بار ظلم و ستم آدم‌ها بیرون بیایند. خب همین کار را هم می‌کنند اما تازه بعد از بیرون کردن آدم‌هاست که دردسرها خودشان را نشان می‌دهند. یکی از مشهورترین جملات کتاب «همه‌ی حیوانات برابرند، اما بعضی‌ها برابرترند» درگذر زمان تبدیل‌شده به یکی از بهترین جملات برای بیان ظلم و تبعیض اجتماعی. جورج اورول، روشنفکری است که به عنوان نویسنده‌ی آثار بزرگ‌سال شناخته می‌شود. مزرعه‌ی حیوانات را هم ویژه‌ی نوجوانان
ننوشته است اما خب، فانتزی موجود در رمان، آن را برای نوجوانان هم بسیار جذاب می‌کند.
 
3. کتاب شازده کوچولو
کتاب شازده کوچولو اثر آنتوان دو سنت اگزوپری با روایتی طولانی و پرمایه، کودکان را تشویق به جذب مفاهیم فلسفی داستان می‌کند. آنتوان از تجربه‌های شخصی خودش که زمانی در بیابانی گم‌شده بود، در این داستان استفاده کرده است که ساختار اثر را باورپذیر و بی‌همتا می‌کند.
از این کتاب که عنوان «کتاب قرن» را به خود اختصاص داده، به‌طور متوسط سالی یک‌میلیون نسخه در جهان به فروش می‌رسد. کتاب شازده کوچولو (به فرانسوی: Le Petit Prince) در قرن بیستم، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها بوده است و تاکنون 7 میلیون نسخه از این کتاب به چاپ رسیده است. به تعبیری، هر سال 100 نسخه از این کتاب منتشر می‌شود. این کتاب به 160 زبان ترجمه و بیش از 500 بار تجدید چاپ‌شده است. این کتاب پس از کتاب مقدس، پرفروش‌ترین کتاب بوده است.

4. کتاب بابا لنگ‌دراز
نوشته جین وبستر  بابا لنگ‌دراز اثر ماندگار و مشهور جین وبستر نویسنده‌ی آمریکایی است. بابا لنگ‌دراز را اکثراً به خاطر انیمیشن‌ها، فیلم‌ها یا تئاترهایی که با اقتباس از این کتاب ساخته‌شده‌اند به خاطر می‌آورند. خصوصاً در ایران انیمه ژاپنیبابا لنگ‌دراز سال‌هاست که از تلویزیون پخش می‌شود و شخصیت جذاب و بامزه‌ی جودی ابوت برای همه آشنا و خاطره‌انگیز است. هرچند کتاب بابا لنگ‌دراز درواقع برای دختران جوان نوشته‌شده است، امروزه اغلب در زمره ادبیات کودک طبقه‌بندی می‌شود.
5. آرزوهای بزرگ از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان
آرزوهای بزرگ، به عقیده‌ی منتقدان، خوش‌ساخت‌ترین رمان چارلز دیکنز هست. نویسنده‌ پرکاری که ده فرزند داشت و گاه برای تأمین مخارج زندگی ناچار بود سه رمان رو هم‌زمان بنویسد. پیپ، کودکی یتیم، در قبرستان با مجرمی فراری و مرموز برخورد می‌کند. سپس پیرزنی ثروتمند و دختری زیبا و مغر…

6. دور دنیا در ۸۰ روز اثر ژول‌ورن از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان
  کتاب دور دنیا در ۸۰ روز داستان یک مرد انگلیسی به نام فیلیس فاگ هست که انسان کاملاً عجیبی هست که در یک شرط‌بندی حاضر می‌شه کل دنیا رو به همراه نوکر خود پاسپارتو در ۸۰ روز طی کنه. در این سفر اتفاق‌هایی میافته که داستان رمان رو می‌سازد.
7. کتاب سرود کریسمس
نوشته چارلز دیکنز فعال اجتماعی و رمان‌نویس برجسته‌ی انگلیسی هست. سرود کریسمس در کریسمس ۱۸۴۳ منتشر شد و بلافاصله شش هزار نسخه از آن به فروش رسید. چارلز دیکنز در این اثر با تخیلی بی‌مرز، چارچوب‌های زمان رو در هم می‌شکند و رمانی حس برانگیز می‌آفریند. سرود کریسمس داستان اسکروچ، پیرمردی ثروتمند و سخت دل هست که در آستانه سال نو که شهر غرق در شادی هست، خودش رو در تنهایی خود زندانی کرده؛ اما ناگهان شب‌ها اشباحی به سراغش می‌آید و اسکروچ تودار و منزوی نمی‌داند که چه آینده‌ای در انتظار اوست.
8. کتاب تام سایر
اثر مارک تواین کتاب تام سایر یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان هست. تام پسرک یتیمی هست که از مدرسه و کار نفرت داره و در حسرت زندگی پسر ولگرد و هم سن و سالش هاکلبری فین هست؛ اما او و دوست جدیدش هاک، تصمیم دارند دزد دریایی شوند، آن‌ها تصادفی به رازهای وحشتناکی پی می‌برند و درگیر اتفاقات تازه‌ای می‌شوند
9. کتاب خاطرات یک الاغ
کتاب خاطرات یک الاغ اثر سوفی سگور از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان هست.  کادیشون خاطراتش رو می‌نویسد تا ارباب کوچولویش ژاک دنیای او رو بهتر بشناسد و مثل خیلی دیگر از آدم‌ها خیال نکند که الاغ‌ها هوش و استعدادی ندارند. کادیشون خاطراتش رو می‌نویسد که دیگر کسی به او نگوید الاغ نادان. می‌خواهد همه او را بشناسند و الاغ باهوش صدایش کنند.
10. کتاب سپید دندان اثر جک لندن
گزیده‌ای از کتاب: جنگل انبوه درختان کاج هر دو سوی آبراه منجمد را پوشانده بود. کمی پیش از این بادی وزیده و برف و یخ درختان را تکانده بود. به نظر می‌رسید درخت‌ها در تاریکی هراس‌انگیز جنگل سر بر شانه‌ی هم گذاشته‌اند. سکوت مطلق بر منطقه حکمرانی می‌کرد. این زمین ویران و بی‌جان که هیچ جنبنده‌ای در آن نمی‌جنبید، چنان سرد و متروک بود که حتی اندوه هم نمی‌توانست آن را تحمل کند.
11. کتاب کشتن مرغ مقلد
یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان کتاب مرغ مقلد اثر هارپر لی هست. کشتن مرغ مقلد، رمانی فراموش‌نشدنی درباره دوران کودکی هست. دوران کودکی، در محله‌ای خواب‌زده در جنوب آمریکا که معصومیت هرلحظه در برابر بی‌عدالتی و تعصب نژادی، قربانی می‌شه. رمان کشتن مرغ مقلد، با به تصویر کشیدن بحران و عذاب وجدانی تکان‌دهنده، بلافاصله پس از انتشار در سال ۱۹۶۰، تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب شد و نظر منتقدین رو به خود جلب کرد.
12. کتاب دزد از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان
کتاب دزد اثر مارکوس زوساک از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوانان هست. این کتاب درباره جنگ هست. جنگی که بنیان خانواده رو از جا می‌کند و جز ویرانی و مرگ و آوارگی خبری به جا نمی‌گذارد؛ اما در همه تیرگی‌ها باز هم بارقه امید هست. داستان دختری که برخلاف همه تلخ‌کامی‌ها، با راه جستن به دل کتاب‌ها، دنیایی زیبا و دور از هیاهوی مرگ و ویرانی برای خود خلق می‌کند.


==================
گزارش: آرمیتا محمدعلی‌پور


کد مطلب: 409976

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/409976/2/معرفی-10-رمان-برتر-جهان-نوجوانان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1