تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۴۰۹۹۶۴
کبنا گزارش می‌دهد

ردپای یکی از نمایندگان مجلس کهگیلویه و بویراحمد در انتصاب مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی / عارف و تاجگردون مناسبتی ندارند / «ایروان مسعودی» مدیرعامل می‌شود

۵
۱
کبنا ؛
حکم ۶ ماهه سرپرست سازمان تامین اجتماعی به پایان رسید و طی همین روزها باید وزیر رفاه تکلیف مدیرعامل این سازمان بزرگ بیمه گر را مشخص کند. سیاسیون تلاش دارند که این سازمان را به تصرف خود دارند و حرف و حدیث های زیادی در باره این سازمان زده می‌شود و بعضی‌ها هم از ردپای یکی از نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره سخن می‌گویند.
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر بیش از ۴۲ میلیون بیمه شده را تحت پوشش خود دارد که نیمی از جمعیت کشور را شامل می‌شود و طی ۶ ماه گذشته این سازمان بزرگ بیمه‌ای با سرپرست اداره شد در حالی که به گفته کارشناسان، تأمین اجتماعی در وضعیت خوبی نیز به سر نمی‌برد و بهتر بود محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از دوره ۳ ماهه تکلیف مدیرعامل این سازمان را مشخص می‌کرد تا با ثبات بیشتری برنامه‌ها اجرایی می‌شد.
محمد حسن زدا در تاریخ سوم دی ماه سال گذشته با حکم وزیر رفاه به عنوان سرپرست سازمان تأمین اجتماعی منصوب شد و بر اساس ماده ۱۱۳ قانون خدمات کشوری وزیر رفاه در صورت ضرورت می‌تواند حداقل ۶ ماه سرپرست انتخاب کند و بعد از این مدت باید فردی به عنوان مدیر عامل مشخص شود.
به همین دلیل با توجه به نزدیک شدن پایان دوره سرپرستی شریعتمداری باید تکلیف مدیرعامل سازمان را مشخص کند که یافته‌های ما نشان می‌دهد گزینه‌های مختلفی مطرح است.
یکی از گزینه‌های مطرح برای مدیرعاملی سازمان تأمین اجتماعی طاهر موهبتی است که در حال حاضر مدیرعامل سازمان بیمه سلامت است.
از سوی دیگر حسن یونس سینکی معاون سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسعودی اصل قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به عنوان گزینه‌های دیگری برای مدیر عاملی سازمان تأمین اجتماعی عنوان شده است.
در میان گزینه‌ها علاوه بر محمد حسن زدا سرپرست فعلی سازمان تأمین اجتماعی اسامی سه استاندار نیز برای این پست مطرح شده است؛ سالاری استاندار گیلان، شریعتی استاندار خوزستان و آقازاده استاندار مرکزی.
همچنین گفته می‌شود اسامی سلیمانی و کرباسیان مدیران اسبق سازمان تأمین اجتماعی نیز مطرح بوده که گویا خود این افراد تمایلی نداشته و نپذیرفته اند.
البته متخصصان معتقدند انتخاب مدیرعامل اگر از داخل سازمان باشد به نفع بیمه شدگان است، اما برخی نیز معتقدند با توجه به نزدیک شدن انتخابات مجلس احتمال معرفی فردی سیاسی بیشتر از سایر گزینه‌ها باشد و همچنین برای همکاری نزدیک وزارت بهداشت و تأمین اجتماعی احتمال معرفی گزینه وزارت بهداشت نیز جدی است.
چرا تامین اجتماعی مدیرعامل ندارد؟
محمدحسین قربانی (نماینده آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی) با انتقاد از اینکه از سال گذشته تاکنون سازمان بزرگ تامین اجتماعی با سرپرست اداره می‌شود، گفت: گویا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نمی‌داند که این سازمان بیش از 40 میلیون جمعیت کشور را زیر پوشش دارد و اگر این سازمان با مشکل روبرو شود، بخش مهمی از جامعه با دشواری مواجه می‌شود.
 وی با ابراز تاسف از اینکه محمد شریعتمداری تاکنون نتوانسته خواسته‌های کارگران و بازنشستگان و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برآورده کند، گفت: هنگامی که شریعتمداری به عنوان وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس بود، یکی از مباحثی که با وی مطرح کردیم و ایشان قول داده بود به آن عمل کند، توجه به خواسته‌های کارگران و بازنشستگان به ویژه اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی و تقویت جایگاه کارگران و بازنشستگان بود در حالی که تا امروز هیچ اتفاقی نیفتاده که بیانگر وفای به عهد وزیر کار باشد.
وی با ابراز تاسف از اینکه شریعتمداری هنوز برای سازمان تامین اجتماعی مدیرعامل تعیین نکرده و این سازمان همچنان با سرپرست به کار خود ادامه می‌دهد، گفت: اینکه هنوز تامین اجتماعی مدیرعامل ندارد، می‌تواند چالشی بزرگ باشد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهاراتی که رییس‌جمهور در خصوص سازمان تامین اجتماعی مطرح کرده است، گفت: آقای روحانی در بحث مسایل اقتصادی تامین اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) به صراحت اعلام موضع کرد و خواستار تصمیم‌گیری در مورد آن شد.
وی با تاکید بر اینکه امروزه بخش اقتصادی سازمان تامین اجتماعی یکی از جدی‌ترین چالش‌های سازمان است، گفت: امروزه هلدینگ‌های بزرگی در اختیار سازمان تامین اجتماعی است که نبود دقت در مدیریت آن می‌تواند چالش‌های بزرگی برای سازمان و حتی کشور ایجاد کند.
قربانی؛ سازمان تامین اجتماعی را یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های بیمه‌ای برای کشور توصیف کرد و گفت: متاسفانه هنوز آقای شریعتمداری برای این سازمان بزرگ کشور تصمیم نگرفته و برای حل مشکلات آن دنبال چاره‌اندیشی نیست.
وی بدهی دولت و تعهداتی که مجلس شورای اسلامی بر دوش سازمان تامین اجتماعی گذاشته را دو چالش بزرگ امروز این سازمان با دولت دانست و گفت: متاسفانه تامین اجتماعی به دلیل بیمه‌های تکلیفی از جمله بیمه قالیبافان، رانندگان تاکسی، نانوایان و حدود 26 تعهدی که مجلس بر دوش سازمان گذاشته، با مشکلات مالی روبرو است؛ بدتر اینکه دولت سهم خود را که بابت بیمه این مشاغل پذیرفته، عملیاتی نمی‌کند.
نماینده آستانه اشرفیه در مجلس، تعیین مدیرعامل تامین اجتماعی را گامی مثبت در زمینه دریافت طلب سازمان از دولت دانست و گفت: اکنون در بودجه سال 98 مبالغ قابل توجهی برای دریافت مطالبات تامین اجتماعی از دولت تصویب شده که مسئولان تامین اجتماعی باید به دنبال نقد کردن آن باشند.
وی با تاکید بر اینکه قانونگذار برای دریافت طلب تامین اجتماعی از دولت مصوبه دارد، گفت: اگر مدیرعامل برای تامین اجتماعی تعیین شود، می‌تواند با روش‌های مختلف از جمله تعامل، مطالبات تامین اجتماعی را دریافت کند.
قربانی با تاکید بر اینکه یکبار برای همیشه باید ساختار سازمان تامین اجتماعی در راستای تقویت سه‌جانبه‌گرایی اصلاح شود، گفت: روندی که امروزه برای مدیریت تامین اجتماعی پیش می‌رود، روندی است که در سالهای گذشته طی شده و نتیجه آن مشکلاتی است که برای تامین اجتماعی به وجود آورده و اگر این روند اصلاح نشود، آینده خوبی در انتظار تامین اجتماعی نیست.
وی سه‌جانبه‌گرایی را تاکید قانون‌گذار در ساختار تامین اجتماعی دانست و گفت: قانون‌گذار برای تقویت جایگاه نمایندگان کارگر و کارفرما همه چیز را مشخص کرده اما با کمال تاسف لابی‌ها، اعمال نقطه نظرات بالادستی‌ها و دولت باعث شده تا سه‌جانبه‌گرایی تحقق پیدا نکند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی سه‌جانبه‌گرایی و استفاده از توان و ظرفیت‌های کارشناسی نظرات نمایندگان کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان را بهترین ابزار برای مدیریت سازمان تامین اجتماعی دانست و گفت: کارگران، بازنشستگان و کارفرمایان کوله‌باری از تجربه هستند و همانطور که کنار گذاشتن این نیروهای متخصص می‌تواند به کیان سازمان تامین اجتماعی ضربه بزند، استفاده از تجربه و دانش بازنشستگان و کارگران و کارفرمایان می‌تواند در مسیر کاهش مشکلات موثر باشد.
وی خواستار حضور بیشتر کارگران، بازنشستگان و کارفرمایان در عرصه‌های تصمیم گیری شد و گفت: اینکه توان این اقشار نادیده گرفته می‌شود، دلیل نمی‌شود که آنان نیز در عرصه‌ها حضور نداشته باشند. بنابراین انتظار داریم جامعه کارگری و کارفرمایی و بازنشستگان کارگری ارتباط بیشتری با دستگاه‌های تصمیم‌گیر از جمله مجلس شورای اسلامی داشته باشند.
قربانی در پاسخ به اینکه کارگران معتقد هستند که نمایندگان مجلس نسبت به آنان کم لطفی می‌کنند و بسیاری از مصوبات مجلس علیه کارگران است، گفت: اول اینکه جلسات متعددی با کارگران به ویژه هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی شهر تهران داشته‌ام و چندین بار به جلسه کانون بازنشستگان تهران آمده‌ام و آنان نیز به مجلس آمده‌اند. در این جلسات اطلاعات خوبی از سوی این اشخاص ارایه شد. اما نکته مهم این است که باید ارتباط داشته باشیم و مجلس باید از مشکلات کارگران باخبر باشد.
وی آگاهی نمایندگان مجلس از مشکلات کارگران و بازنشستگان را مهم توصیف کرد و گفت: اینکه بخواهیم جامعه کارگری یا بازنشستگان را به نداشتن ارتباط متهم کنیم یا آنان بخواهند علیه نمایندگان مجلس اظهارنظر کنند، مشکلی را حل نمی‌کند.
نماینده آستانه اشرفیه با تاکید بر اینکه باید به فکر حل مشکلات باشیم، گفت: اگر تاکنون ارتباط بین نمایندگان مجلس با کارگران و بازنشستگان کم بوده، اکنون فرصت خوبی است تا این ارتباط برقرار شود. اینکه بخواهیم دنبال حاشیه باشیم، مشکلی حل نمی‌شود.
قربانی افزود: در اتاق نمایندگان مجلس به روی کارگران باز است و اگر نماینده کارگران و بازنشستگان تاکنون به نماینده‌ای مراجعه کرده و نتوانسته با وی ملاقات کند یا رفتار نامناسبی از سوی نماینده‌ای صورت گرفته، نباید آن را به حساب همه نمایندگان مجلس گذاشت.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از گذشت ۶ ماه از مهلت سرپرستی سازمان تأمین اجتماعی گزینه‌های نهایی خود را برای مدیرعاملی این سازمان که بیش از ۴۲ میلیون نفر بیمه شده دارد، اعلام کرده است.
در آخرین خبرها آمده است که محسن سرخو عضو هیأت مدیره تأمین اجتماعی و «دکتر ایروان مسعودی‌اصل» قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس و معاون سابق پارلمانی تأمین اجتماعی دو گزینه نهایی مدیرعاملی این سازمان هستند. مسعودی‌اصل از فرزندان توانمند و دانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد و سال‌ها در مسئولیت‌های مهم کشوری ایفای نقش کرده است.
«صبا آذرپیک» یکی از فعالان اجتماعی از تلاش تاجگردون و عارف برای انتصاب مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خبر می‌دهد که  محمود صادقی یکی از نمایندگان مجلس به آن واکنش نشان داد و نوشت: بین عارف و تاج گردون همچنین مناسبیتی وجود ندارند. غلامرضا تاجگردون در باره تأمین اجتماعی هم هیچگاه علنی حرفی نزده است و این شائبه را به وجود می‌آورد که تاجگردون برای انتصاب «موهبتی» بی میل نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
از نمايندگان استان انتظار اين است كه فرزندان و نخبگان جوان هم استاني را حمايت كنند و اين براي آنها قطعا به صواب نزديك تر است
Iran, Islamic Republic of
برادر اینقدر مدیران توانمند وبا کفایت در این‌مملکت وجود دارد که .....
با تشکر از سایت کبنا در انتقال درد های مردم قابل ذکر است کارمندان مراکز جامع سلامت شهری تحت پوشش شبکه بهداشت ودرمان شهرستان گچساران از خرداد ماه 97 تا کنون هیچگونه طرح کارانه و اضافه کاری دریافت نکرده اند در صورتیکه پرسنل شبکه بهداشت ودرمان ومسئولین خودشان بصورت مرتب اضافه کار دریافت می کنند ودر قبال اعتراض پرسنل در جواب می گویند شما حاشیه شهر هستین از مدیران سایت کبنا خواهشمنداست از مسئولین شبکه خواسته اگر مدرکی دال بر بودن این مرکز جز حاشیه شهر ارائه دهند متاسفانه از مدیران دانشگاه علوم پزشکی کسی پاسخگو نیستن وباعث رکود کاری وبی انگیزگی شده است
ارمین
Iran, Islamic Republic of
چرا جناب .بجای حمایت از یک استانی که سابقه درخشانی در مسؤولیت های مهمی که به ایشان واگذار شده است، باید دنبال باشه و خاموش خاموش دنبال به صندلی ریاست نشستن گزینه دیگر باشد، با توجه به سوابق دکتر ایروان مسعودی، ایا برای جناب . جز دشمنی با مردم استان علی الخصوص شهرستان بویراحمد و یا .مخصوص خودشان، میتوان دلیل دیگری برای خنحر زدن از پشت . برای مردم استان پیدا کرد!!!!
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
حقیقتا شان،جایگاه،رزومه و دید دکتر مسعودی فراتر از سازمان تامین است
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1