تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۴۰۹۸۱۹
در شورای سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

نظری: درمان‌های شبکه‌های مجازی هیچ پایه و اساس علمی ندارند / یزدان‌پناه: فشار خون بالا عامل مرگ ۱۰۵ کهگیلویه و بویراحمدی در سال ۹۷ (+ تصاویر)

۰
کبنا ؛نخستین جلسه شورای سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست محمد کاظم نظری معاون سیاسی استاندار و با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و جمعی از مدیران عضو این شورا صبح امروز (چهارشنبه 1 خرداد ماه 98) در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.
در ابتدای این جلسه پرویز یزدان پناه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با تشریح سهم و جایگاه مرگ و میرها در بیماری‌های غیر واگیر گفت: یک هزار و ۸۷۷ نفر در این استان به دلیل این بیماری‌ها جان خود را از دست دادند.
یزدانپناه اظهار داشت: سالانه یک هزار و 100 نفر به دلیل بیماری قلبی و عروقی، 105 نفر پرفشارخونی، 312 مورد سرطان، 52 دنفر دیابت، 22 نفر آسم و 286 نفر نیز در استان به دلیل حوادث جان خود را از دست می‌دهند.
وی عنوان کرد: بیماری فشار خون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری­های قلبی، بیماری­های مزمن کلیه و سکته‌ مغزی در جهان و ایران است.
یزدانپناه با اشاره به اینکه 40 درصد بیماران فشارخونی از بیماری خود اطلاع ندارند، ابراز کرد: فقط نیمی از بیماران برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می‌کنند و فشار خون فقط 19درصد از این بیماران کنترل می‌شود.
وی با اشاره به آغاز طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» در استان همزمان با سراسر کشور ادامه داد: زمان اطلاع رسانی این طرح بزرگ ملی از 27 اردیبهشت ماه آغاز و تا 15 تیر ادامه دارد و شروع غربالگری از 17 خرداد تا 15 تیر است و البته از امروز در صورت مراجعه به مراکز ثابت کار غربالگری انجام می‌گیرد ولی فعالیت پایگاه‌های سیار از 17 خرداد است.
یزدانپناه جامعه هدف این طرح را افراد بالای 30 سال، بیماران کلیوی و زنان باردار عنوان کرد و افزود: افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به پرفشاری خون در کشور، شروع مراقبت فشارخون در افراد با فشارخون بالا و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا از اهداف کلی طرح بسیج ملی فشار خون بالا است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تشریح نحوه اجرای طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» بیان کرد: اجرا در خانه‌های بهداشت روستا، پایگاه سلامت شهر و مرکز خدمات جامع سلامت، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌های بخش دولتی و خصوصی، مطب پزشکان، پایگاه‌های انجمن‌ها، موسسات دولتی و غیر دولتی و خیریه و ...، ایستگاه‌های موقت ثابت یا سیار و خوداظهاری با استفاده از وب‌سایت معرفی شده توسط کمیته اجرائی پیش بینی شده است.
یزدانپناه با اشاره به اینکه فشارخون بالا از عوامل اصلی سکته مغزی، سکته قلبی و بیماری‌­های کلیوی است، خاطرنشان کرد: با مشارکت در بسیج ملی کنترل فشارخون، آگاهی از علائم فشار خون بالا را به 100 درصد برسانیم.
وی شایع ترین و بزرگترین عامل ایجاد فشارخون بالا را مصرف نمک دانست و گفت: با کاهش مصرف نمک از فشارخون بالا جلوگیری کنیم و مصرف کم حبوبات، غلات، میوه‌­ها و سبزیجات از عوامل خطرساز برای فشارخون بالا است.
یزدانپناه با بیان اینکه استرس و شرایط روحی نامناسب با فشارخون بالا ارتباط مستقیم دارد، ابراز کرد: پیشگیری و کنترل فشارخون بالا با مصرف نمک و روغن کمتر امکان پذیر است.
محمد کاظم نظری معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست خواستار پرهیز از بخشی نگری شد و افزود: انتظار می‌رود تمام دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری این طرح بزرگ ملی همکاری و تعامل داشته باشند.
نظری بیان کرد: این روزها در شبکه‌های مجازی درمان‌های غیر علمی بنام علم و طب سنتی ارائه می‌دهند که هیچ پایه و اساس علمی ندارند و نتایج معکوس نیز دارد.
 وی با اشاره به ضرورت آگاهی دانش آموزان و اولیاء با بیماری فشارخون خاطرنشان کرد: مدیران آموزش و پرورش با هدف همیاری در اجرای این طرح، آموزش و اطلاع رسانی به والدین از طریق رسانه‌های آموزشی در دستور کار قرار دهند تا سطح سلامت و آگاهی مردم بالا رود.
عبدالله بهمنش مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این جلسه به نکات مهی اشاره کرد و گفت: باید قبل از اینکه به فکر درمان موقتی فشار خون باشیم، باید ریشه ای عوامل ایجاد بیماری فشار خون را برطرف کنیم.
وی از عملکرد صدا و سیما در بحث تبلیغات خوراکی های که با سلامت انسان ها سازگاری ندارد، گفت: در اوج پخش یک مسابقه فوتبال «پفک» تبلیغ می شود.
بهمنش از وضعیت فسودهای که در سطح شهرهای استان نیز تلویحاً انتقاد کرد و او که نمی خواست مشکل فسودها را به گردن علوم پزشکی و شبکه بهداشت بیندازد، گفت:قطعاً نطارت بر این‌ها انجام می گیرد، آنها کارشان مشکل دارد. وقتی جوانی از این فسودها استفاده می کند و عصر هم قلیانی می کشد و شب هنگام ورزش پفک و چیپس می خورند. و روغن هایی که داریم لذا با این وضعیت نمی توان از فشار خون پیشگیری کرد.
او تاکید کرد: باید ریشه ای عواملی که باعث افزایش فشار خون در سطح جامعه می شود را با آنها مقابله کرد.
محمدکاظم نظری معاون سیاسی استاندار به صحبت های بهمنش واکنش نشان داد و گفت: ما حق انتخاب داریم و هر روغنی که بخواهیم می توانیم خرید کنیم.[ البته مردم فقیر و قشر متوسط حق انتخاب ندارند و هر روغنی که قیمتش پایین تر هست، آن را خرید می کنند.]
حسن زاده رئیس سازمان انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این جلسه از همکاری خوب اورنگ ایلامی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی استان با انتقال خون قدردانی کرد و گفت: انتصاب شایسته و استاد فرزانه ما جناب آقای یزدان پناه را تبریک می گویم و یقین دارم با وجود ایشان آینده ی درخشان تری را در علوم پزشکی خواهیم دید.
او در ادامه گفت: 22 هزار مراجعه کننده به سازمان انتقال خون داریم که با بیماری فشار خون روبرو هستند و ما می توانیم این اسامی را در اختیار شماها قرار دهیم.
رشیدی عضو سازمان مردم نهاد مشارکت اجتماعی مردم در سلامت نیز در این جلسه از مسئولان خواست تا در بحث توسعه سلامت از سازمان های مردم نهاد استفاده کند و گفت: عدم سواد سلامت سبب شده تا استان کهگیلویه و بویراحمد در بحث سلامت بلند و صدا و سیما و دستگاه های فرهنگی می توانند در این زمینه کمک های زیادی کنند و باید مشارکت مردم را در حوزه سلامت اجتماعی بیشتر کنیم.
وی گفت: احیا و تداوم معاونت اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی کمک شایانی در بحث توسعه سلامت می تواند، داشته باشد.
یزدان پناه هم گفت: ما هم قبول داریم که باید آگاهی مردم را در تأمین و حفظ سلامت مردم بالا ببریم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
استاد همین چیپس و پفک و نمکی که میفرمایید مهر تایید وزرات بهداشت داره
طب سنتی از قدیم بوده
درمان فشار خون هم با نمک دریا و سنگ به راحتی انجام میشه
طب سنتی
Iran, Islamic Republic of
درمان فشار خون با نمک دریا به راحتی صورت میگرد
استاد طب سنتی یاسوج
Iran, Islamic Republic of
چند درصدبیماران شما خوب میشوند پیشنهاد ی مباحثه داریم
محمود
Iran, Islamic Republic of
تیتر خبر اشتباه است. کاظمی کیه؟ محکاظم نظری درسته. برادر دقت کن تو که رسانه اول استانی نباید این سوتی ها را بدی و مدتها رو سایت هم باشه و درستش نکنی
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1