کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد

در نشست تدوین نقشه راه اشتغال و توسعه و کسب و کار گچساران چه گذشت؟/احداث مزرعه خورشیدی در گچساران با مشارکت شرکت فونسیک آلمان / غیبت مدیران کل/ حضور سرزده یوسف باقری در جلسه/ خودداری مدیران نفت از دادن اطلاعات و آمار/ فرماندار گچساران؛ ما بدنبال فیش حقوقی کارکنان نفت نیستیم(+تصاویر)

30 ارديبهشت 1398 ساعت 7:14

زیرساخت‌های خوبی در بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری شهرستان رخ داده است، اظهار کرد: برای ایجاد اشتغال و کسب و کار در شهرستان نیاز به یک برنامه‌ریزی مدون دارد


نشست تدوین نقشه راه اشتغال و توسعه و کسب و کار در گچساران با حضورعلی خوانپایه فرماندار گچساران، پروانه نیک مرام مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد، ارسلان حسن پور مدیرکل صندوق کارآفرینی امید ، داود راهزادی مدیرعامل برق استان ، فرج الله راد میرکل فنی حرفه ای، غلامحسین  حکمتیان مدیر کل منابع طبیعی، آرش مصلح معاونت آب منطقه ای استان و  جمعی از روسای ادارات، مدیران شرکت بهره برداری نفت گاز و کارشناسان بخش خصوصی در سالن کنفرانس فرمانداری گچساران برگزار شد.
به گزارش کبنانیوز: در این نشست مدیر دفتر مطالعات اقتصادی گچساران و باشت با بیان اینکه زیرساخت‌های خوبی در بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری شهرستان رخ داده است، اظهار کرد: برای ایجاد اشتغال و کسب و کار در شهرستان نیاز به یک برنامه‌ریزی مدون دارد.
وحید احترامی با بیان اینکه نگاه به ایجاد اشتغال نباید نگاه حوزه‌ای باشد، عنوان کرد: با توجه به وجود پتانسیل‌های خوب به خصوص در حوزه انرژی هیئتی در ماه آینده به گچساران سفر خواهد کرد و از زیرساخت‌های موجود در حوزه منابع آب و زیرساخت و توسعه حمل و نقل و در بخش صنعت از جمله نفت و گاز و پتروشیمی در این شهرستان بازدید به عمل خواهند آورد.
وی افزود: پروژه بسیار عظیم در زمینه ایجاد اشتغال در حوزه انرژی در این شهرستان صورت خواهد گرفت.
 احترامی به وجود 2 سد بزرگ در شهرستان گچساران و بیش از 10 هزار و 500 هکتار اراضی دیم که به سیستم آبیاری نوین مجهز شده اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون بیش از 12 هزار هکتار از اراضی دیم این شهرستان برای تبدیل به آبی در دست اجرا و مطالعه است که این میزان اراضی نیاز به طرح پروژه جدید دارد.
مدیر دفتر مطالعات اقتصادی گچسران و باشت اضافه کرد: شهرستان گچساران به عنوان دومین تولید کننده نفت کشور به شمار می‌رود و نیاز است با توجه به وجود پتانسیل های موجود  در این شهرستان این نگرش تغییر کند.
وی ابراز کرد: در شهرستان گچساران به دلیل داشتن آب و هوای خوب و خاک حاصلخیز، کشت ارگانیک و کشت گیاهان داروئی بصورت پایلوت کشوری صورت خواهد گرفت .
 احترامی افزود: ایجاد کارخانه تولید کود ارگانیک در گچساران ضروری است و برای تولید کود ارگانیک نیاز به راه‌اندازی معدن فسفات و گوگرد در شهرستان است.
وی به ایجاد مزرعه خورشیدی در این شهرستان اشاره  کرد و گفت: این طرح با مشارکت شرکت فونسیک آلمان  برای تولید برق احداث می‌شود.
احترامی گفت: مزرعه خورشیدی در 100 هکتار از اراضی این شهرستان با اعتباری به مبلغ 7 هزار میلیارد ریال اجرایی می‌شود.
مدیر دفتر مطالعات اقتصادی گچساران و باشت اضافه داد: با اجرایی شدن این طرح 3هزار 500 نفر به صورت مستقیم  و پنج هزار نفر غیرمستقیم در فاز اول مشغول به کار خواهند شد.
 وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح در مراحل اولیه نیاز به 70 مگا وات انرژی برق است، خاطرنشان کرد: 90 درصد اعتبارات این طرح از صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: از بهمن ماه سال 96 تا کنون تعداد 308 طرح  اشتغال روستایی به مبلغ 430 میلیارد ریال  برای شهرستان گچساران پیش‌بینی شده بود.
دکتر پروانه نیک مرام: با ایجاد این طرح‌ها زمینه اشتغال  933 نفر در روستاهای گچساران پیش‌بینی شده بود.
نیک مرام تصریح کرد:  از ابتدای آغاز پرداخت تسهیلات طرح اشتغال روستایی تاکنون 180 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی روستایی  در این شهرستان پرداخت شده است.
وی افزود: با این میزان اعتبار 195 طرح و زمینه اشتغال 648 نفر در روستاهای این شهرستان ایجاد شد.
نیک مرام ابراز کرد: تسهیلات روستایی در جهت کشت گیاهان دارویی، احداث پروار بندی گاو، دامپروری، زنبورداری، ایجاد طرح‌های صنایع دستی از جمله قالی بافی و گلیم بافی و همچنین توسعه کارگاه‌ها پرداخت می‌شود.
وی عنوان کرد: فراهم کردن زیرساخت های توسعه روستایی و عشایری و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این مناطق سبب کاهش بخش عمده ای از آسیب های اجتماعی می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمداذعان کرد: پرداخت تسهیلات روستایی یکی از برنامه‌های تداوم حیات روستاهای کشور و رونق اشتغال روستایی  است.
نیک‌مرام خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از 168 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال برای ایجاد 221 طرح اشتغال فراگیر و روستایی در گچساران پرداخت شد.
نیک مرام افزود: این میزان اعتبار زمینه اشتغال 702نفر در شهرستان گچساران را ایجاد کرد.
وی  ادامه داد:  از این میزان تعداد 31 طرح با اعتباری 18 میلیارد و 585 میلیون ریال  و با اشتغالزایی 98 نفر در زمینه اشتغال فراگیر تسهیلات دریافت کردند.
 مدیرکل  تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد:همچنین  سال گذشته در زمینه اشتغال روستایی پایدار تعداد 190 طرح با پرداختی 150 میلیارد و 215 میلیون ریال و اشتغالزایی 604 نفر تسهیلات اشتغال روستایی پایدار را  دریافت کردند.
در ادامه مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد در این نششت با بیان اینکه همزمان با تدوین برنامه چهارساله نماینده در ایجاد اشتغالزایی در شهرستان گچساران اظهار کرد: از سال 95 تاکنون 1020فقره تسهیلات اشتغالزایی به مبلغ 212 میلیارد ریال در سرفصل‌های مختلف از جمله اشتغال روستایی، عشایر و فراگیر در این شهرستان پرداخت شد.
ارسلان حسن پور با بیان اینکه این تسهیلات با کارمزد 4 الی 6 درصد به متقاضیان پرداخت شده است، گفت: از این میزان 110 فقره به مبلغ 72 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی در گچساران پرداخت شد.
مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از این میزان در سال گذشته تعداد 181 فقره به مبلغ   66میلیارد ریال   تسهیلات به متقاضیان پرداخت شد، عنوان کرد: در سالجاری تعداد 10 فقره به مبلغ 19 میلیارد ریال  از سوی صندوق کارآفرینی این شهرستان تسهیلات پرداخت شد.
 حسن پور تصریح کرد: این تسهیلات  در  زمینه کشاورزی، مشاغل خانگی، صنایع دستی و تولید صنعتی از جمله کاشت گیاه آلوار، کشت گیاهان دارویی، ایجاد تولیدی لبنیات و ایجاد تولیدی ماشین صنعتی و قالی‌شویی پرداخت می‌شود.
 وی ابراز کرد: عمده طرح‌های شاخص شهرستان حمایت از کارخانه تولید فرآورده‌های لبنی امامزاده جعفر با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال، حمایت از بازیافت خط تولیدی خودروهای فرسوده به مبلغ 19 میلیارد ریال که این طرح تصویب  و در حال پرداخت تسهیلات هستیم.
حسن پور با اشاره به دیگر طرح‌ها گفت: ایجاد کارگاه تولید ماشین‌های قالی‌شویی در ناحیه صنعتی امامزاده جعفر با اعتباری به میزان چهار میلیارد و 800 میلیارد ریال با اشتغالزایی 6 نفر در دست اقدام است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ایجاد  10مزرعه گیاهان دارویی به مبلغ 8 میلیارد و 440 میلیون ریال در جهت پرورش گیاه آلوار پرداخت شد.
وی افزود: سال گذشته تعداد 81 فقره تسهیلات به بخش صنایع دستی این شهرستان به هنرجویان  پرداخت شد.
 
 
در ادامه مدیر خدمات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران اظهار داشت: با توجه به موقعیت جفرافیایی گچساران و چینش قومیتی و پیشینه این شهرستان این حق گچساران نیست که 6هزار جوان بیکار داشته باشد.
علی کردلو افزود: تصمیمات غلط باعث شده  بجای اینکه نفت به عنوان یک فرصت باشد باعث بدبیاری و بالابردن انتظارات مردم جوانانش شده است.
چرا  در گچساران با وجود هزاران هکتار زمین کشاورزی مستعد و حاصل خیزدانشکده کشاورزی احداث نمی شود که نیروی های مهندس و تکنسین در این دانشکده آموزش ببینند اما متاسفانه می بینیم خیلی ها به سمت دانشکده نفت و گاز و مهندسی نفت، شیمی و پالایش رفته و بدنبال شغل پشت میزی و کارمندی و... هستند.
وی عنوان کرد: در آموزش و پرورش به جای مهارت پروری فقط به دنبال آموزش تئوری و رقابت کنکور و با هدف قبولی کنکور اموزش داده می شود.
در ادامه پیشنهادات زیررا ارائه داد:
با تلاشی که شده زیر ساخت ها کشاورزی در منطقه آماده شده است.
با کنترل قیمت زمینهای کشاورزی از جوانان حمایت صورت گیرد تا بتوانند در بخش کشاورزی مشغول بکار شوند.
از تولیدات داخلی حمایت و در معرفی بازار مصرف آن ها کمک شود.
 موانع سد راه سرمایه گذاری ها( که اکثر موانع دولتی می باشد) حذف کنیم.
در بحث نفت و گاز با احداث کارخانجات کوچک و نوسازی تاسیسات موجود در امر اشتغال منطقه کمک کنیم.
اصلاح کلی ساختار آموزش و پرورش از ضروریات کشور است.
 
اما حواشی جلسه و پاسخ فرماندار
 
حضور سرزده مهندس یوسف باقری مدیر اسبق شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و یکی از مدیران محبوب نفت گچساران، قبل از شروع جلسه و خوش وبش و دیدار دوستانه با حاضرین جلسه یکی از حاشیه های جالب این نشست بود.
غیبت تعدادی از مدیران کل در جلسه کاملا مشهود بود.
مدیران شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دراین  نشست عنوان کردند: شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از دادند اطلاعات وآمار معذور است.
 که در این هنگام فرماندار گچساران گفت: باید باهم افزایی و تعامل بتوانیم بحث اشتغال را به سرانجام برسانیم  البته ما بدنبال آمار محرمانه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نیستیم.
خوانپایه به شوخی گفت: ما بدنبال فیش حقوقی کارکنان نفت نیستیم.
در ادامه علی کردلو مدیر خدمات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در جواب فرماندار گچساران گفت: منظور ما این نبود که اطلاعات و آمار نمی دهیم بلکه می گوییم موضوع و ماحصل این برنامه ها را بطور جامع تدوین و به صورت مکتوب برای ما ارسال شود تا ما هم به استناد آن آمار واطلاعات را ارائه دهیم.
در حاشیه جلسه از فرماندار گچساران در خصوص غیبت تعدادی از مدیران کل سوال کردیم که آیا این دال بر بی تفاوتی مدیران کل نیست؟ علی خوانپایه گفت: ما با توجه به ظرفیت ها و پتاسیل های بسیار بالای شهرستان و ازآنجایی که یکی از بحث های جدی کلان کشور و شهرستان بحث اشتغال است برآن شدیم با هماهنگی بخش خصوصی ( که تیمی از اساتید مجرب و برجسته و ممتازیکشوری) در تهران جلساتی برگزار کردیم.
خوانپایه گفت:  برآن شدیم  از مدیران استانی که اختیارات بیشتری دارند جهت اینکه ذهنیت انان نسبت به موضوع روشن تر شود دعوت بعمل آوردیم.
وی افزود: تعدادی بر ما منت گذاشتند و آمدند و عده ای هم نیامدند که ما نمی توانیم بگویم چرا نیامدند انشاء الله در جلسات بعدی که از مدیران استانی  دعوت کردیم حضور پیدا کنند البته علت عدم حضور برخی از مدیران استانی همزمان بودن جلسات استانی و ماموریت و....می باشد.
 


کد مطلب: 409760

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/409760/2/نشست-تدوین-نقشه-راه-اشتغال-توسعه-کسب-کار-گچساران-گذشت-احداث-مزرعه-خورشیدی-مشارکت-شرکت-فونسیک-آلمان-غیبت-مدیران-کل-حضور-سرزده-یوسف-باقری-جلسه-خودداری-نفت-دادن-اطلاعات-آمار-فرماندار-بدنبال-فیش-حقوقی-کارکنان-نیستیم-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1