تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۴۰۹۳۷۹
مناظره دانشجویی با موضوع علل و راهکارهای برخورد با فساد در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد

کاظم‌نژاد: برای مبارزه با «فساد اقتصادی» باید اصلاح ساختار سیاسی داشته باشیم / آتش‌بار: اگر مردم سطح مطالباتشان را افزایش دهند و زیاد بخواهند فساد شکل نمی‌گیرد (+ تصاویر)

۱
کبنا ؛مناظره دانشجویی، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بین سعید آتش‌بار دبیر حزب عدالت‌خواه وامین کاظم نژاد رئیس ستاد جوانان و دانشجویان حسن روحانی در انتخابات مجلس برگزار شد.
به گزارش کبنا، در این مناظره که با حضور سید علی پرواز مدیرکل سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مسئولان دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، امین کاظم نژاد رئیس ستاد جوانان و دانشجویان حسن روحانی در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری، با اشاره به ابعاد مختلف فساد، فساد سیاسی را بدترین نوع فساد دانست و اظهار کرد: فساد سیاسی یعنی سوءاستفاده مقامات دولتی از قدرت سیاسی. فساد سیاسی یعنی مدیران سیاسی از موقعیت خود سوء استفاده کنند. فساد سیاسی یعنی قوانین ضعیف و ناکارآمد،  فساد سیاسی یعنی دستگاه غیرمستقل و خشن. تخصیص منایع بر اساس مواضع سیاسی و غیرعادلانه. فساد سیاسی یعنی در یک جامعه‌ای که از تنوع فکری و عقیده‌ای برخوردار است فرصت‌های برابر جهت اداره امور جامعه وجود نداشته باشد. مردم نتوانند از یک فرصت برابر برای رسیدن به موقعیت‌ها استفاده کنند.
در ادامه کاظم پور فساد سیاسی را ریشه فسادهای دیگر از جمله فساد اقتصادی و ریشه گرفته از برخی جریان‌های سیاسی در کشور دانست و او معتقد بود که: فساد اقتصادی که امروزه تمامی افکار و اذهان را در برگرفته و به خود مشغول کرده، معلول علتی است و در واقع فساد اقتصادی و سیاسی یک متغیر وابسته‌اند و مادامی که علت این معلول کشف نشود شک نکنید در آینده اختلاس‌هایی به مراتب با ارقام بالاتری مواجه هستیم. چون ما به معلول‌ها می‌پردازیم وقتی می گوییم که فساد اقتصادی برگرفته از فساد سیاسی است به این جهت است که همواره فسادهایی که در مملکت صورت می‌گیرد از جریان‌های سیاسی می‌گذرد. تمام فسادهایی در این مملکت صورت گرفته دارای دو مؤلفه بوده، اول اینکه بصورت شبکه‌ای بین قوا صورت گرفته و دوم اینکه با همیاری سکوت و یا اخلال در قوه مجریه و مقننه و سایر دستگاه‌ها و اخلال در نهادهای نظارتی بوده است. بنابراین برای مبارزه با فساد اقتصادی ابتدا باید به علت آن یعنی فساد سیاسی پرداخت و تا زمانی که ما اصلاح ساختار سیاسی را نداشته باشیم احیاء راهکارهای اقتصادی کاری عبث خواهد بود.
در ادامه سعید آتش بار دبیر جبهه عدالت خواه استان کهگیلویه و بویراحمد به ایراد سخن پرداخت و اشرافیت و نبود روح پرسشگری در جامعه را دلیل فساد دانست و گفت: فساد از اندیشه شکل می‌گیرد. آن طبقه مرفه مدرن که خود را صاحب انقلاب می‌داند کم کم تجملات و ماشین‌های لوکس و کاخ‌ها یک سبک زندگی خاصی را ایجاد می‌کند. یعنی طریقتی از زندگی شکل می‌گیرد، تبدیل به معرفت و در نهایت به «اشرافیت» بدل می‌شود. آتش باز راه ریشه کن کردن فساد را پرسشگری در میان مردم دانست و بیان داشت: جمهوریت راه و اساس نظام است، جمهوریت جوهره مردم است. هرچقدر مردم از حاضر بودن به سمت ناظر بودن حرکت کنند و هرچقدر پرسشگری در جامعه ترویج پیدا کند، ادغام و ظهور فساد در جامعه کمتر می‌شود. عده‌ای می‌خواهند مردم فقط حاضر  باشند و تا چهار سال بعد همه چیز تعطیل شود. مردم باید نماینده و شورای شهر را بخواهند. اگر مردم سطح مطالباتشان را افزایش دهند و زیاد بخواهند فساد شکل نمی‌گیرد. مسئول نباید زیاده خواه باشد. مردم باید زیاد بخواهند. اگر ما نتوانیم ظرفیت‌های مردم را در مهد جریان‌ها ارتقا بدهیم این داستان ادامه خواهد داشت.
به تعبیر دکتر شریعتی «گستاخ اجتماعی» باشید
آتش بار به تأثیر ناآگاهی مردم بر نتیجه انتخابات اشاره کرد و ابراز داشت: اگر مردم آگاه نباشند با توزیع پول، با توزیع شام و با چند وعده توخالی افرادی سر کار می‌آیند که اصلاً شایسته نیستند. امروز یکی از بحث‌های مهم فساد همین مسئله است. ریشه‌های فساد این است که در فقدان آگاهی اجتماعی، در فقدان روشنگری فراجناحی مستقل دلسوز، عناصری در هر دو نظام وارد شوند، با چند حمایت کننده سیاسی، با بحث‌های قومیتی و خاله خرزویی، من و شما را می‌خرند. این فرد می‌خواهد در مجلس قانون تصویب کند. این فرد می‌خواهد گلوگاه‌های فساد را در گمرک شناسایی کند. مسلماً اینکار را نمی‌کند. چون این فرد قدرت سیاسی را از طبقه‌ای کسب کرد و از حمایت کننده‌های سرمایه داری کسب کرد. یکی از منشاهای فساد در کشور همین است که ما مردم کنکاشگر و مطالبه گری نیستیم. به تعبیر دکتر شریعتی «شما باید گستاخ اجتماعی باشید»، باید گستاخی مقدس کنید، زیر بار فشار سؤالات و آگاهی اجتماعی و زیر بار تحلیل دقیق مسول بترسد.
تجمل گرایی و اشرافیت مشکل جامعه امروز
آتشبار گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند؛ «امروز سرخط مسائل و مشکلات مسئله عدالت است. امروز مسابقه رفاه و مسابقه تجمل گرایی بیداد می‌کند. امروز دریافت‌های آنچنانی برخی از کارمندان باعث شکاف اقتصادی می‌شود». وقتی مطالبات رهبری بوسیله خواص تأمین نمی‌شود و مردم در گفتمان سازی های عده‌ای مشغول به بازی‌های نازل می‌شوند مشخص است که کم کم طبقه مرفه ایجاد می‌شود. رهبری نمی‌تواند بر اساس تشخیص خودش ثروت توزیع کند، چون اگر رهبری به تشخیص خودش اکتفا کند، و بخش اجتماعی آماده نباشد آن آگاهی بخشی زائل می‌شود. خواص مشغول چه کاری هستند، بیست سال پیش یک تار موی خواهری بیرون بود «وا اسلاما» سر می‌دادند ولی وقتی همان موقع بعد از برد بازی ایران از استرالیا دختر حزب الهی با ماشین آنچنانی شادی می‌کند، نمی‌گویند این دختر این ماشین زیرپاش را از کجا آورده.
قانون حاکمیت ندارد
امین کاظم نژاد از چهره‌های اصلاح طلب استان کهگیلویه و بویراحمد آسیب شناسی و ریشه‌های فساد را در جستجوی ایرادات ساختاری نظام دانست و بیان داشت: ما در بخش اول صحبت‌ها عرض کردیم فساد اقتصادی یکی از تشعشعات نشأت گرفته از فساد سیاسی است و در یک معنای عام فساد سیاسی یعنی اینکه قانون حاکمیت ندارد. جناب آتش بار مواردی فرمودند که کاملاً درست هست. اما به هرحال ما در یک نظام سیاسی داریم زندگی می‌کنیم و این نظام سیاسی قوایی دارد و وظایف قوا مشخص است. اینکه مردم باید چنین کنند و چنان کنند درست است ولی چرا در ساختار کشور ما که ادعا داریم، ما به بازتولید گذشته رسیدیم و به بازتولید اغنیا و فقرا روی آوردیم. بحث این است که در این چهل سال چه فرایندهایی حاکم بوده که ما به اینجا رسیدیم. ما قرار بود در اینجا علل فساد در مملکت را بررسی کنیم. من می گویم علل فاسد اقتصادی این هست که فساد سیاسی داریم.
وقتی بیاییم تیغ تیز گیوتین را قرار بدهیم، انتظار داریم که تدابیر درستی ایجاد بشود/ برخی دستگاه‌ها متهم اصلی فساد در کشور
کاظم پور در ادامه به عدم وجود برابری‌های جناحی در بکارگیری نخبگان اشاره کرد و گفت: از ابتدا به ساکن قانون اساسی داریم که همه تابع آن هستیم. سه قوه داریم، وظایفشان این است که حاکمیت قانون را تضمین کنند. آیا قانون درست در این مملکت اجرا می‌شود آیا فرایند به درستی اجرا می‌شود تا تمامی نخبگان بتوانند در منصب مقننه ظاهر بشوند. مادامی که ما قوه مقننه را که باید تمامی نخبگان سیاسی آزادانه در تصمیم گیری و تصمیم سازی نظام دخالت کنند، وقتی بیاییم تیغ تیز را قرار بدهیم، انتظار داریم که تدابیر درستی ایجاد بشود. ما می‌بینیم افرادی که با پارتی بازی در این مملکت رشد کرده‌اند گاهاً مورد تأیید قرار می‌گیرند و قانون وضع می‌کنند و از طرف دیگر افراد شایسته و تحصیل کرده به دلایلی تأیید نمی‌شوند. طبیعی است که از دل این مملکت قانون درستی بیرون نمی‌آید. از طرف دیگر تفکیک قوا. فلان دستگاه‌ها به یک جریان خاص مرتبط است، خروجی عملکرد بعضی دستگاه‌های نظارتی چه بوده، اگر در جامعه ما رانت، دزدی، اختلاف هست! اولین کسی که باید یقه‌اش را گرفت، همین دستگاه‌ها است.
فقط با قرار دادن یک فرد نمازشب خوان ساختار درست نمی‌شود
کاظم پور ابراز داشت: موضوع دیگر این هست که از اول انقلاب دو موضوع را به اشتباه رفتیم، یکی اینکه وقتی می‌خواهیم مسئول انتخاب کنیم، می‌گردیم ببینیم یه آدم نماز شب خوان پیدا می‌کنیم می‌گذاریم در یک پست، طبیعی است که یک فرد متعهد، سالم، متقین جزو شروط لازم در یک نظام دینی هست ولی حد کافی نیست، حد کافی برای سلامت یک ساختار سیاسی این هست که اصلاح ساختار انجام بدهیم. در کشورهای غربی فسادش کمتر از کشور ماست این را نمی‌توانیم منکر شویم، آیا همه آنها نمازشب خوان هستند؟ دلیلش این است که ساختارهای درستی ایجاد کرده‌اند. ساختارها به گونه‌ای ایجاد شده‌اند که فرد فاسد هم نمی‌تواند دزدی و اختلاس کند. آن‌ها از چه مدل‌ها و ساختارهایی استفاده می‌کنند. پس قطعاً فقط با قرار دادن یک فرد نمازشب خوان ساختار درست نمی‌شود.
آیا در نظامی که نخبگان سیاسی حق ورود به قانونگذاری را ندارند آیا بر آن نقد وارد نیست؟
کاظم پور نهادهای نظارتی را در ریشه کنی فساد بی فایده دانست و گفت: سوم آنکه ما فکر می‌کنیم با تشکیل نهادهای عریض و طویل می‌توانیم جلوی فساد را بگیریم. در این مملکت 14 نهاد مبارزه با فساد هست. خروجی‌اش چیست؟ در قوه مجریه وزارت اطلاعات، سازمان برنامه و بودجه، امور دارایی، در قوه مقننه دیوان محاسبات کشور، در دستگاه قضا سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، دیوان عالی کشور، قضات وظیفه نظارتی دارند. حفاظت اطلاعات، ستاد مبارزه با مفاسد وظیفه بازرسی دارد. اینهمه دستگاه عریض و طویل خروجی‌اش چه بود. با این دستگاه‌ها نمی‌توان جلوی فساد را گرفت. شرط لازم هستند، ولی کافی نیستند. راه‌های مبارزه با فساد چیست؟ بیایید ببینید در دنیا سازمان شفافیت بین الملل وجود دارد که بین صفر تا صد و بر اساس 12 مؤلفه نمره گذاری می‌کند. هر چقدر نمره به سمت صفر میل کند یعنی ان کشور فاسد است، اگر به سمت صد میل کند یعنی کشور پاکی است. اگر مشاهده کنیم کشورهایی مثل فنلاند و سوئد در بالای جدول و کشورهای سومالی و افغانستان و ایران در رتبه‌های پایین قرار دارند. باید بررسی کنیم ببینیم چه اتفاقی در این کشورها رخ می‌دهد؟ چه شد که در ساختارهای نظام جمهوری اسلامی بازتولید فساد صورت گرفت! آیا در نظامی که نخبگان سیاسی حق ورود به قانونگذاری را ندارند آیا بر آن نقد وارد نیست؟ جریان شما و جمعیت عدالت خواه برای برون رفت از این وضعیت چکاری انجام داده است؟ موضوع دیگر این است که مدل امروزی شما چیست؟ اختیارات را قانون اساسی مشخص کرده است و باید هر کسی در حیطه اختیاراتش ورود کند. قوه قضائیه وظایفش روشن است.
شورای نگهبان باید استانداردهایش را ارتقا بدهد
آتشبار به دنبال ایراد سخن کاظم پور درباره مسئولیت قوه قضاییه، قوه مجریه را مسئول اصلی در جلوگیری از فساد دانست و بیان داشت: سه قوه داریم. اینهمه نهادهای نظارتی در قوه مجریه وجود دارد. قوه قضاییه رأی نهایی می‌دهد، و قوه مجریه باید کارمند مفسد خود را بشناسد و برخورد کند، اینکه همه چیز را به گردن قوه قضاییه بندازیم درست نیست، همه قوا مسئول هستند و قوه قضاییه مسئول نهایی است و اینطور فکر نکنیم که قوه مجریه از این داستان منتفی است. قوه مجریه در رأس است. بنده معتقدم شورای نگهبان کم کاری می‌کند، چرا باید افرادی را تأیید کند که الان بر سر کار بیایند که بخاطر ناتوانی اینهمه فشار بر مردم و جامعه متحمل بشود. اتفاقاً باید شورای نگهبان استانداردهایش را ارتقا بدهد. فرایندهای انتخابات باید به نحوی اجرا شود که افرادی که مورد حمایت سرمایه داران اقتصادی هستند، تأیید نشوند، منتها اینکه تمام بار مشکلات را بر روی دوش شورای نگهبان بگذارید درست نیست. اصلاح طلبان این همه مدت مسئول بوده‌اند باید پاسخگو باشند. من معتقدم همه قوا مسئول هستند ولی در نظام اسلامی این مردم هستند که باید اصلاح را درست کنند. اگر مردم در صحنه نباشند مفسدان قدرت خواهند گرفت. هم اصولگراها و هم اصلاح طلبان مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.
مطبوعات آزاد ایران
کاظم پور بیان داشت: راهکار ما برای مبارزه با فساد انتخابات آزاد است. چون ما نمی‌توانیم با فساد مبارزه کنیم وقتی قوانین درست نداشته باشیم. برای قوانین درست نیازمند افراد متعهدی هستیم که از دل مردم باشند. مجلس مطابق با اصل 76 حق تحقیق و تفحص دارند ولی در مجلس پنجم آمدند به این شکل تغییر دادند که «مجلس حق تفحص بر فلان دستگاه‌ها و نهاد ها را ندارند به این معنا که مردم نمی‌توانند بر این نهادها نظارت کنند.» مسئله بر سر شفافیت هست. شفافیت مالی باید باشد و هچنین رسانه‌ها مستقل باشند. چطور می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم ولی در چندسال اخیر به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز رتبه 160 را در مطبوعات آزاد دارد و با فضای مجازی و رسانه‌های غیر از صدا و سیما مشکل داریم!
در انتها دانشجویان پرسش‌های خود را مطرح کردند
یکی از دانشجویان از آقای آتشبار سوالی پرسید: برای برخورد با فساد باید به دنبال ریشه‌ها بگردیم، برای اولین بار در دولت تدبیر و امید مردم با شفافیت از میزان بودجه ریزی در دستگاه‌ها اگاه شدند، موضع شما در زمان احمدی نژاد در مورد 13 روز خانه نشینی رئیس جمهور و ایستادن در مقابل رهبری چه چیزی است؟
شرایط نظام اداری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چیزی که ما شاهد هستیم این است که اراده کافی برای مقابله با فساد وجود ندارد. علل ناکارآمدی نهادهای مبارزه با فساد چیست؟
منظور شما از آزادی انتخابات چیست؟
آتشبار با اشاره به اینکه آزادی چارچوب و اسلوب دارد گفت: باید از نگاه تعصبی و جناحی عبور کنید.
آتشبار تعریفی از آزادی ارائه داد و گفت آزادی به معنای عبور از تعصبات، خانواده، طایفه و جناح است. آقایان اصلاح طلب من شما را دعوت به عدالت طلبی می‌کنم و آقایان اصولگرا من شما را دعوت به آزادی خواهی می‌کنم.
در انتها گفت: اصولگرایان و اصلاح طلبان با سانسور آزادی خواهی و عدالت طلبی با امام و رهبری برخورد کردند.
کاظم پور گفت: من به راه‌های مبارزه با فساد اشاره کردم، شفافیت مالی، انتخابات آزاد، مطبوعات آزاد، احزاب قوی و ... از عوامل مهم در اصلاح ساختار فاسد است. رفتارهای دستگاه‌های مربوطه در برخورد با فساد گزینشی است و با مفسدان اقتصادی گزینشی رفتار می‌کند. با بابک زنجانی یکجور رفتار می‌کنند و با اسماعیل بخشی جور دیگری.
کاظم پور در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان داشت: اصل 156 قانون اساسی می‌گوید کشف جرم و مجازات مجرمین برعهده دستگاه قضا است، اگر رانتی یا اختلاسی رخ می‌دهد باید از دستگاه قضا پرسشگری شود و پاسخگو باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تا اونجا میدونیم رییس ستاد جوانان روحانی فرد دیگری بود ایا سایت کبنا در مورد این عناوین تحقیقی هم میکند
محمد
Iran, Islamic Republic of
این کامرانی و رحمان وفا نژاد کلا دوس دارن همه جا دیده بشن..
کاظم
Iran, Islamic Republic of
. مدیر کل آموزش وپرورش ایتان که برای بازنشستگان 97 حتی یک جلسه خالی هم نگذاشت افسوس برای سی سال خدمت
عباس
Iran, Islamic Republic of
فساد چیه ..ی سرکار حالا کیفت تخته باکلمات بازی مکنی فکرکنی کسی نمیداند
عباس
Iran, Islamic Republic of
چه فایده شما نظر یا ت نی نویسی
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1