تاریخ انتشار
پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۴۵
کد مطلب : ۴۰۸۹۷۵
از شعرسرایی «قوامی» تا طرح مشکل اعتبار جاده باشت-چرام در نشست شورای اداری و فعالین اقتصادی گچساران:

«شعری» که امام جمعه باشت آن را زیبنده نداست / حاضریم سالی 100 میلیارد تومان برای ظرفیت «تاجگردون» بدهیم (+ تصاویر )

۰
کبنا ؛نشست صمیمی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بخش خصوصی در سالن جلسات فرمانداری در شب چهارشنبه (4 اردیبهشت ماه 98) برگزار شد. در این جلسه فرمانداران، برخی فعالیت اقتصادی، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به سخنرانی پرداختند.
خوانپایه فرماندار گچساران در این جلسه بیان داشت: گچساران بالغ بر ۱۳۶ هزار نفرجمعیت با مساحتی بیش از 4 هزار و 600 کیلومتر است، این شهرستان ۳۶۰ شهید تقدیم انقلاب کرده که 7 شهید از دوران انقلاب دارد و این شهرستان ۱۰۰ نفر آزاده و بیش از ۲ هرار نفر جانباز هم تقدیم انقلاب کرده که از افتخارات این شهرستان است..
خوانپایه گفت: ظرفیت‌های خوب و غنی از لحاظ منابع آب، نفت و گاز در این شهرستان وجود دارد که نیازمند وضع قوانین مناسب و مقرراتی جهت رونق تولید و اشتغال پایدار در این شهرستان دارد.
فرماندار گچساران ابراز داشت: از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تقاضامندم که به حوزه زیر ساخت‌ها دراین شهرستان توجه ویژه داشته باشند، بسترهای لازم دراین شهرستان فراهم شده است و نیازمند سرمایه گذاری و رونق تولید است و عمده مشکل این شهرستان هم بحث اشتغال جوانان است که نیازمند اصلاح قوانین دست و پاگیر در حوزه سرمایه گذاری در این شهرستان است که می‌طلبد نمایندگان مجلس در این زمینه تمهیداتی  نیزداشته باشند.
حسینی فرماندار شهرستان باشت هم در این جلسه گفت: در خصوص وضعیت شهرستان باشت، با تلاش‌هایی که دولت تدبیرو امید داشتند مردم در حوزه‌های مختلف از اقدامات دولت تدبیرو امید استفاده کرده است.
حسینی در ادامه گفت: در حال حاضر برای چند پروژه مشکلات جدی داریم، به دلیل خشکسالی هایی که داشتیم، مشکلات آب شرب را داشتیم که مجوز را گرفته‌ایم و انتظار داریم به این دو پروژه بصورت ویژه اعتبار تخصیص پیدا کند، تا مشکلاتی که ما دو سال پیش داشتیم و با تانکر آبرسانی به مناطق داشتیم پیش نیاید.
فرماندار باشت گفت: جاده ارتباطی باشت چرام چندسالی هست که به دلیل اینکه اعتبارات کمی داشته، همینطور کارفرمای پروژه عوض شده است، شاهراهی است که مشکلات زیادی دارد. با توجه به اینکه پیمانکار پروژه جدید هست انتظار داریم اعتباراتی به پروژه تخصیص پیدا کند. در همین بحث بحران سیل که راه‌های ارتباطی بسته شد، از همین جاده که وضعیت نامناسبی دارد عبور و مرور انجام می‌گرفت.
حسینی در انتها گفت: در شهرستان ما کار صنعتی صورت نگرفته است، علی رغم اینکه پتاسیل خوبی را در شهرستان داریم. از عزیزانی که در بخش خصوصی هستند این درخواست را داریم که به شهرک صنعتی ما که زیرساخت‌های آماده دارد بازدید داشته باشند تا در این حوزه شاهد فعالیت بیشتری باشیم.
هادی قوامی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز به تشریح عوامل رونق اقتصادی پرداخت و با تاکید بر اینکه امسال را مقام معظم رهبری سال رونق تولید نامیدند، و با بازدیدی که امروز ما انجام دادیم، چند عامل در رونق مؤثر است که آنها را تشریح می‌کنم.
قوامی بیان داشت: تأمین منابع مالی و سرمایه در گردش واحدها یک عامل است. بدین معنا که واحدهایی که در رکود هستند و الان با 20 یا 30 درصد کار می‌کنند باید تأمین مالی بشوند. البته تأمین مالی بیشتر واحدهای ما از طریق بانک‌ها صورت می‌گیرد که این یک نقص است. منتها باید اجازه دهیم قد کارآفرینان بلند شود، عاملی که جانشین ندارد کارآفرین است، عامل بی بدیل کارآفرین است که فعالیت جدید انجام می‌دهد، و همیشه در حال جدید کردن و ایجاد تحول است.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه گفت: آماری که از سال 84 تا 95 طبق امار رسمی مرکز آمار ایران داریم، آمار کارآفرینان در کشور که بیش از 8 میلیون دستمزدبگیرانش هستند از یک میلیون و 230 هزار نفر به 816 هزار نفر کاهش پیدا کرده است. یعنی ما محیط اجتماعی را برای تخریب کارآفرینی فراهم کرده‌ایم. لذا فراهم کردن شرایط اجتماعی برای کارآفرینان الزامی است که همه نهادها باید برای آن قیام کنند.
قوامی ابراز داشت: سوم نظام مالیاتی است که همه همکاران امروز در واحدهای تولیدی ملاحضه کردند، تولیدکننده هم مالیات ارزش افزوده پرداخت می‌کند و هم اگر پایان سال سودی داشته باشد 25 درصد مالیات عملکرد می‌دهد، این مالیات مضاعف است و حتماً باید قانون مالیات ارزش افزوده که در مجلس هست را هر چه زدتر تصویب کنیم. 30 اشکال را خود دولت به قانون مالیات حال حاضر وارد کرده است..
وی در ادامه گفت: نظام بیمه‌ای در کشور امروز داد کارافرینان را درآورده، همه انگیزه سازمان‌های بیمه‌ای و مالیاتی کسب درآمد شده، وقتی شرایط بدین شکل است بیعنی اینکه داریم کارآفرینان را نابود می‌کنیم، این کارآفرینانی هم که مانده‌اند راهی ندارند.. لذا این فرصت را غنیمت بدانیم که مقام معظم رهبری در سال رونق تولید تاکید کردند.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مورد دیگر را محیط کسب و کار عنوان کرد. رتبه ملی کسب و کار ما در این چندساله بدتر شده است. مورد دیگر سیاست‌های پولی و ارزی در سطح کلان است. همینطور بحث فناوری اطلاعات است. این هفت عامل عوامل مهمی است که در رونق تولید می‌تواند نقش داشته باشند.
قوامی همچنین گفت: بند ز تبصره 8 بخشی از مالیات ارزش افزوده پیمانکاری را در بودجه حذف کردیم، لذا پیمانکارانی که در سال 98 کار می‌کنند و کارفرمایشان دولت است، صورت وضعیت بیاورند، کارفرما موظف است مالیات بر ارزش افزوده را بدهد، اگر مالیات را نداد تا وقتی که سهم پرداخت نشده، سازمان امور مالیاتی حق ندارد این مالیات ارزش افزوده را از پیمانکار مطالبه کند..
وی بیان داشت: حدود 66 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی برای خسارت‌های سیل بوده است، به دلیل اینکه دچار خطای تشخیص در بسیاری از سیاستگذاری ها شدیم انشالله درسی برای ما شود که بهتر عمل کنیم. حدود 50 هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های کشور خسارت وارد آورده. آنجایی که پیمانکار، کارشناس ناظر طرح مقصر بوده، سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی باید برخورد قاطع بکنند..
هادی قوامی تصریح کرد: در تبصره 16 تلاش کردیم «ربع مرکب» حل شود، یک بند آن مربوط به وام‌های زیر 100 میلیون تومان است که 2 هزار و 300 میلیارد تومان به منابع ان اضافه کردیم، که تا سقف 7 هزار و 300 میلیارد تومان قابل تصفیه است. تبصره 32 متاسفانه تا آخر سال 97 اجرایی نشد. بانک مرکزی به بهانه اینکه منابع ندارد در این موضوع اهمال کرد. 750 هزار پرونده در کشور با همین تبصره 35 مختومه شد. وام‌هایی که زیر 5 میلیون تومان اخذ شده بود که عموماً مربوط به عشایر و روستاها بود سود و جریمه‌شان از اصل وام بیشتر شد. لذا تلاش کردیم سود از تسهیل نرخ ارز تأمین شود و جریمه بخشش خورد. رتبه اعتباری بانک‌ها هم بهتر شد و به نفع نظام بانکی شد.
پس از این قوامی از مسائل اقتصادی گذر کرد و گفت: آقای دکتر تاجگردون در این منطقه اجر زیاد دارند، از السابقون در مجلس هستند.
 قوامی رزومه کاری، فعالیت‌ها و موفقیت‌های اعضای کمیسیون برنامه که در جلسه حاضر بودند را معرفی و تشریح کرد و گفت: ما حاضریم سالی 100 میلیارد تومان برای شهرستان‌های گچساران و باشت کنار بگذاریم، اما اجازه بدهیم دکتر تاجگردون در سمت‌های بالاتری از ظرفیتشان استفاده کنند.
قوامی بیان داشت: در هر  صورت افتخار شاگردی را در حضور آقای تاجگردون داریم. وقتی می‌توانیم بگوییم توسعه اتفاق افتاده که از شمال تا جنوب توسعه اتفاق بیفتد. منتها اینکه امام جمعه محترم فرمودند این جلسات مفید هست یا نیست من یک شعر از شهریار می‌خوانم درباره این مفید بودن یا نبودن‌ها. میگن اصطلاحاً درخت گردو سال‌های سال گردو می‌دهد و بسیار با کیفیت، میوه و سایه می‌دهد، درخت چنار ثمری ندارد، سایه ندارد، معمولاً از درخت چنار چوب «دار» می‌سازند.
وی این شعر را خواند و صحبت‌هایش را پایان داد.
گفت با طعنه منبری به چنار:
سرفرازی چه میکنی؟ بی بار!
نه مگر ننگ هر درختی تو؟
کز شما ساختند چوبه دار!
پس بر آشفت آن درخت دلیر،
رو به منبر چنین نمود اخطار؛
گفت: گر منبر تو فایده داشت،
کـار مردم نمی کشید به دار !
به گزارش کبنا، در این نشست هنگامی که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همگی به تعریف و تمجیدهایی از تاجگردون پرداختند، حجت الاسلام عبودی امام جمعه باشت به تعریف نمایندگان مجلس از نماینده گچساران واکنش نشان داد و گفت: انگار کسی هم به سخنان ما در این جلسه گوش نمی‌دهد، چرا که نمایندگان هم در مجلس گوش نمی‌گیرند و مدام با هم صحبت می‌کنند!.
وی افزود: بنده هنوز متوجه نشده‌ام که موضوع این جلسه چیست؟!، و خواهش دارم که در این جلسه حتماً برنامه ریزی مطلوبی صورت گیرد و مصوبات و خروجی خوبی داشته باشد؛ از وقتی که باشت شهرستان شد به جهتی هم خیلی ضرر کردیم و خواهش داریم اینکه شهرستان باشت هم دیده شود و به باشت هم توجه شود و برخی از جلسات هم در باشت گرفته شود تا مسئولین را هم در آنجا بتوانیم زیارت کنیم.
عبودی تصریح کرد: خواهش ما توجه بیشتر به شهرستان‌های کوچک و نیز شهرداری‌های شهرهای کوچک است و لازم است که آنها را نیز دریابد، چرا که شهرداری‌های شهرهای کوچک خیلی مشکلات دارند و شهرداری باشت بدهکاری زیاد دارد که اگر همین مشکل در این جلسه رفع شود خیلی هم برد کرده‌ایم.
 وی در انتهای جلسه نیز در خصوص سوء برداشت «جعفرزاده ایمن آبادی (نماینده رشت) از سخنانش نیز اظهارکرد: عرض بنده این نبود که جناب ایمن آبادی مطرح کردند و بنده در ابتدای عرایضم عرض کردم که وقتی کسی به جلسه‌ای دعوت می‌شوند موضوع جلسه باید مطرح شود تا حداقل با یک آمادگی در این جلسات شرکت کند و فکر می‌کنم این موضوع از سوی دوستان بد برداشت شد.
 امام جمعه باشت در ادامه تصریح کرد: نکته دوم اینکه بنده در آخر جلسه موضوع این نشست را متوجه شدم و فهمیدم که این جلسه برای چه موضوعی تشکیل شد! و تعریف و تمجیدهایی که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه از جناب نماینده ما داشتید؛ اتفاقاً ما نماینده خودمان را بهتر از شماها می‌شناسیم.
حجت‌الاسلام عبودی گفت: آقای تاجگردون فرزند منطقه ما هست و ما بهتر از شماها او را می‌شناسیم و نمی‌خواهد که اینقدر تعریف او دهید. فکر نکنم اینقدر نیاز به این همه تعریف و تمجید باشد. [فردی با تشویق، حرف‌های امام جمعه را تأیید کرد که امام جمعه باشت با لحنی شوخی گفت: آن‌هایی که دست زدند، یعنی حرف ما را قبول ندارند، البته بعضی‌ها هم می‌ترسند که دست بزنند.]
حجت الاسلام عبودی همچنین به سخنان بعضی از سخنرانان مبنی بر اینکه مصوب نشدن قوانین ربا، وام‌ها را به گردن شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام انداختند، اشاره و بیان کرد: باز حداقل در این جلسه فهمیدم که مافیای بعضی قوانین که در کشور درست نمی‌شود، شورای نگهبان و تشخیص مصلحت نظام است و گویا مشکلات کشور هم بر دوش همین دو نهاد است.
 وی تصریح کرد: بنابراین توقع نداشتم که دوستان اینگونه پاسخ بدهند اما متوجه هم شدم که ظاهر جلسه هم خیلی موضوع آنچنانی ندارد و خدا را شاکرم که موضوعی را بیان کردم که حداقل جلسه هم در انتها به چنین سخنانی بگذرد و خلاصه هم سبب خیر هم شد و متوجه هم شدم امشب در سخنان عزیزان بخشی از قوانین که ظاهراً درست نمی‌شود مافیای شورای نگهبان و مجمع تشخیص است؟! و انگار اینکه همه مشکلات کشور این دو نهاد بودند که متوجه شدیم!
وی در ادامه به صحبت‌های قوامی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه که بی حاصل بودن بر سر منبر رفتن را با شعری از شهریار با این عنوان؛
گفت با طعنه منبری به چنار:
سرفرازی چه می‌کنی؟ بی بار!
نه مگر ننگ هر درختی تو؟
کز شما ساختند چوبه دار!
*پس بر آشفت آن درخت دلیر،
رو به منبر چنین نمود اخطار؛
گفت: گر منبر تو فایده داشت،
کـار مردم نمی‌کشید به دار!
ذکر کرد واکنش نشان داد و گفت: در هر حال امشب ببخشید! انگار امشب اسباب زحمت شدیم اما باز هم خیرمقدم به بزرگواران عرض می‌کنم و شعر آخری که جناب قوامی هم مطرح کردند یک پاسخ آخوندی هم دارد و لازم نمی‌دانم در این جلسه مطرح شود، چون واقعاً سنگین می‌شود، والا پیامبر (ص) هم خیلی منبر می‌رفتند ولی خیلی‌ها هم تو گوششان نمی‌رفت و مشکل از پیغمبر (ص) نیست، اما این تعبیر شما هم خیلی زیبنده جلسه نبود و خیرمقدم عرض می‌کنم خدمت همه حضار در جلسه.
در ادامه فردی از گوشه جلسه از حضار خواست تا برای سلامتی امام جمعه باشت صلوات بفرستند. [صلوات حضار]
خبر در حال تکمیل است.
نام شما

آدرس ايميل شما

pana
United States
۰۱ از کجا نتیجه گرفتید که جلسه صمیمی بود؟
۰۲اینطور که فرمودند(آقای قوامی)بیشتر مشکلات از قوانین و مقررات است! اگر چنین است مشکل از خودشان و مرکز نشینان است. چند ده سال است که نماینده محترم مورد تمجید دارای مسئولیت های مهم و تعیین کننده بود و نیز خیلی های دیگر، چه پیشرفت مهمی ایجاد شده است؟ آقای قوامی در گزارش خود پسرفت در سرمایه گذاری و کارآفرینی و وضعیت نابسامان کارآفرینان را در کشور بیان کردند، راستی چه کسی مسئول این نابسامانی هاست جز همین مسئولینی که سال ها پست های مهم را اشغال کرده اند؟ اگر نمی توانند وظایف قانونی خود را خوب یا در حد قابل قبول انجام دهند بروند کنار و با سرمایه های هنگفتی که طی سالیان‌دراز انباشته اند استراحت کنند و سفر خارج و اقامت خارج و... و بگذارند افراد توانمند بیایند تا گام مثبتی بردارند. از یک طرف گزارش از نابسامانی اقتصادی، سرمایه گذاری، قوانین مالیاتی کمر شکن و از طرف دیگر تمجید و تعریف❗عجب وضعی شده، وضعیت شاگرد و استاد، قوانین دست و پاگیر و.... بانک ها، هرکس مشکل را بیندازد گردن دیگری. واقعیت این است که هر کاستی هست(که بسیار هم هست)از همان مدیران و مسئولین تهران نشینان بی درد و کاخ نشین است نه از خراب آبادهای روستائی.آنها که بر همه ارکان امور چنگ انداخته اند و در سایه شان میلیارد میلیارد اختلاس و دزدی و ....می شود و آب از آب تکان نمی خورد.
صادق
Iran, Islamic Republic of
بر ای همه کسانی که در این جلسه حضور داشتند و سکوت کردند و نان جمهوری اسلامی میخورند .
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1