تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۴۰۸۶۹۷
«عملیات ضربتی» برای جمع آوری بساط منفعت طلبان گیاهان کوهی و دارویی:

چهار راه (سینمای قدیم) یاسوج آزاد شد / کاظمی: با تخریب منابع طبیعی روح مردم در معرض خطر است / حکمتیان: آزادسازی 30 هکتار اراضی ملی از دست سودجویان (+ تصاویر)

۰
کبنا ؛موضوع فروش گیاهان دارویی (بیلهر، کنگر و...) سر چهار راه‌ها، معابر و میادین شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و افزایش ترافیک سبب شد تا مسوولان کهگیلویه و بویراحمد برای جلوگیری از غارت این منابع گیاهی استان و همچنین کنترل ترافیک دست به کار شوند و بساط فروشندگان و سودجویان را در میادین اصلی شهر یاسوج جمع کنند.
فروش این گیاهان کوهی که اغلب آنها خاصیت دارویی و خوراکی دارند، سال‌ها است که در استان کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های دامنه زاگرس رواج دارد. اما به نظر نمی‌رسد که در گذشته عزم جدی برای مقابله با منفعت طلبان این گیاهان دارویی وجود داشت. صبح روز (دوشنبه 26 فروردین ماه 98) حسین کاظمی مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد با هماهنگی‌هایی که از قبل صورت گرفته بود در یکی از میادین اصلی یاسوج (چهار راه سینمای) با همراهی مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، مأموران محیط زیست و نیروهای اجرائیات شهرداری یاسوج حاضر شدند تا در یک عملیات ضربتی بساط فروشندگان گیاهان دارویی را در مرکز این شهر جمع کنند.
روزهای گذشته در (چهار راه سینمای قدیم یاسوج) به دلیل هجوم فروشندگان گیاهان کوهی شاهد ترافیک سنگینی در این نقطه از شهر بودیم که با تدبیر مسئولان این معضل برچیده شد.
حسین کاظمی مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا نیوز با اشاره به اهمیت حفاظت از پوشش گیاهی استان، می‌گوید: «امسال در سطح استان بارندگی‌های خوبی داشتیم و بخاطر همین بارندگی‌ها پوشش‌های گیاهی بی نظیری را در طبیعت شاهد هستیم.
کاظمی بیان داشت: یکی از برنامه‌های دفتر امور شهری به مدیریت شهر بر می گردد. به لحاظ ترافیکی نقطه‌ای که دوستان مستقر هستند مدیرکل منابع طبیعی استان، رئیس اداره منابع طبیعی، رئیس محیط زیست شهرستان بویراحمد، مسئول اجرایی شهرداری یاسوج، همگی عزم خود را جزم کرده‌اند که امسال از تخریب منابع طبیعی جلوگیری کنند. متاسفانه به دلیل ناآگاهی یا به بهانه فروش، گیاهان ما در معرض انقراض و نابودی هستند.»
نقش دستگاه قضایی استان به ویژه دادستان مرکز استان در عبور از آسیب‌های اجتماعی، معضلات شهری، حفظ بیت‌المال، اموال دولتی و اراضی کاملاً پدیدار است، مخصوصاً در سال‌های اخیر زمین‌های ملی زیادی از دست سودجویان خارج گردید، و در حفاظت از گیاهان کوهی و دارویی نیز دادستان مرکز استان حضوری تاثیرگذاری دارند که حسین کاظمی مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این باره می‌گوید: «با دستور قاطعی که دادستان محترم دادند قبل از عید به تمام کلانتری‌ها و با قاطعیت اعلام شد که از تخریب‌ها جلوگیری و با متخلفان برخورد قاطع صورت گیرد. در حال حاضر نیز با کسانی که تخریب منابع طبیعی را انجام می‌دهند و هم با افرادی که به فروش این گیاهان دست می‌زنند با قاطعیت برخورد می‌شود.»
کاظمی به سنت و فرهنگ اشتباه فروش گیاهان اشاره کرد و گفت: باید فرهنگ سازی در زمینه نگهداری از گیاهان صورت بگیرد. اگر منابع طبیعی تخریب شود، در واقع این روح مردم است که در معرض خطر قرار می‌گیرد. همه باید کمک کنند، متاسفانه در شهر یاسوج این کار بصورت یک سنت شده است ولی تصمیم گرفته‌ایم که امسال با کمک مردم و مسئولان از اینگونه فعالیت‌ها جلوگیری کنیم.
غلامحسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز که در عملیات جمع آوری فروشندگان گیاهان کوهی و برخورد با متخلفان حضور داشت، نیز بیان می‌کند: باید دهیاران و بخشداران را مکلف کنیم تا در روستاها با ما همراهی داشته باشند.
حکمتیان در ادامه گفت: 30 هکتار اراضی ملی که مردم تصرف کرده‌ بودند و چیزی حدود 11 هزار اصله نهال در این زمین‌ها غرس کردند، که منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در ایام تعطیلات نوروز با توجه به اکیپ‌های نظارتی که در سطح استان راه اندازی کردیم در قالب تبصره ذیل ماده 55 که بر اساس آن مقام قضایی دستور داده‌اند، نهال‌ها را قلع و قمع کرده و زمین‌ها را رفع تصرف کردیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه تشریح کرد: اداره کل منابع طبیعی استان با راه اندازی ۱۶ اکیپ ثابت و سیار در ایام نوروز و فروردین ماه جهت جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی فعالیت خود را ادامه می‌دهد.
حکمتیان در گفت‌وگو با کبنا نیوز، افزود: با حمایت دستگاه‌های قضایی و نظامی در ایام نوروز، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان 30 هکتار از اراضی ملی تصرفی را در قالب ماده ۵۵ قانون حمایت در سطح استان رفع تصرف کرد.
غلامحسین حکمتیان در ادامه گفت: بالغ بر ۱۱ هزار اصل نهال در این 30 هکتار توسط جنگلبانان منابع طبیعی قلع و قمع شد.
وی در ادامه افزود: در یک گشت شبانه در منطقه گچساران ۲ دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ توقیف که در یکی از این خودروها مقدار ۸۵۰ کیلو بوته بیلهر کشف و به دستگاه‌های قضایی تحویل داده شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تاکید کرد: اداره کل منابع طبیعی استان با راه اندازی ۱۶ اکیپ ثابت و سیار در ایام نوروز و فروردین ماه جهت جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی فعالیت خود را ادامه می‌دهد.
غلامحسین حکمتیان در پایان از همکاری دستگاههای قضایی و نظامی در رفع تصرف اراضی ملی استان تقدیر کرد و گفت: حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی یک وظیفه همگانی است و تنها بر عهده یک یا دو اداره نیست، بلکه همه باید پای کار باشند و جدیت داشته باشند.
حسین کاظمی مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه از همکاری دادستان مرکز استان، منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرداری یاسوج و محیط زیست استان قدردانی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

نویدی مهر
Iran, Islamic Republic of
طرح بی خود و بی بازدهی هست..اگر اقایون مدیریت دارند باید از جدا شدن گیاهان در طبیعت خودداری کنند.دور کردن گیاهان کَنده شده از از جلوی دید مردم.دقیقا مثل کبگ و سر زیر برف هست..اولا که جمع اوری و امحا گیاه کنده شده اصراف و کفران نعمت هست..دوما انها فقط از خیابون سینما گیاهان را جمع اوری کرده اند.در هر صورت خریدار و فروشنده همدیگر را میبینند
Iran, Islamic Republic of
میگم آقای. مگه نخدهرآش که همه جا خودش نشان میده
همشهری
Iran, Islamic Republic of
سلام باید جلوگیری از چیدن این گیاهان شود نه از فروش اگر گیاهان چیده شوند دیگه فرقی ندارد که چکارشون کنند
سلامت
Iran, Islamic Republic of
حکمتیان تیر خلاص رو هم شما بزن منابع طبیعی نابود شد
خسته نباسید
Iran, Islamic Republic of
اگر شما حقیقتا" و واقعا دنبال این کار هستید و حافظ منافع محیط زیست هستید نگذارید چیده بشوند نه اینکه چیده شوند بعد نگذارید بفروش برسند شما این منابع گیاهی را بردید چکارشان می کنید ..... از چیدن آنها جلوگیری کنید که نمی کنید
m.p
Netherlands
آقای کاظمی مشکلات ریشه کنی گیاهان ارزشمند داروئی استان‌ توسط برخی از مردم باید ریشه ای حل شود. با یک حرکت نمایشی و یورش بردن و جمع کردن چند بسته گیاه در سر چهار راهها مشکلی را حل نمی کند بلکه نشان دهنده شکست این قبیل برخوردها طی سال های اخیر است. داد و بیداد و جار و جنجال مشکلی را حل نمی کند.
United States
افرين دست مريزاد واقعا اگر همين يك كار را بتوانيد انجام بدهيد نمره قابل قبولي ميگيريد
بویراحمد دومِن
Iran, Islamic Republic of
ولا کاظمی خوبه، هر دولتی بیا کاظمی مدیرکله. البته نه بر اساس شایستگی و توانایی و تخصصشِ بلکه مردش من قلعه نشهسه و پشتیبانشِ. چرا که افراد بسیار باسواد و متخصص و توانمند و مدیر و مدبر و خوش اخلاق در ای استان کم نیاریم ولی پشتیبان نیارن
محمد
Iran, Islamic Republic of
درود برشما جناب مهندس کاظمی ، این مسایل باید فرهنگ سازی بشه مگه منابع طبیعی و سازمانهای حفاظتی چند تا نیرو دارند که در متر به متر استان نیرو بگمارند که کسی گیاهان را نکند . اگه جلو بگیرند که بازار نباشد و بازاری رونق نگیرد خود به خود جمع می شود و مردم فقط به اندازه نیازشان از طبیعت برداشت میکنند نه اینکه بخاطر فروش کل طبیعت نابود کنند .
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1