تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۵
کد مطلب : ۴۰۸۵۵۳
کبنا گزارش می دهد

«نگارخانه سپاس» گنجینه فرهنگ و هنر در دهدشت (+تصاویر)

۲
کبنا ؛بارها شنیده ایم که می گویند« کیفیت زندگی شما را دو چیز تعیین می کند: کتابهایی که می‌خوانید و انسانهایی که ملاقات می‌کنید.» ولی با این حال یکی از مشکلات و کاستی های جامعه ما،گریز از کتاب و پایین بودن سطح فرهنگ مطالعه است که می توان از آن به عنوان یک آسیب اجتماعی یاد کرد.
باید پذیرفت ترویج فرهنگ مطالعه نیاز به یک اقدام همگانی از سوی اصحاب رسانه، مسئولان و مردم دارد.
به گزارش کبنا از دهدشت،به سراغ یکی از جوانان دهدشتی آمده ایم که 12 سال است که با کتاب خواندن اُنس گرفته و از انجایی که دغدغه فرهنگی دارد،حال با راه انداری فضایی صمیمی و با نشاط در دهدشت،بیش از  700 جلد از کتاب های کتابخانه شخصی خود در زمینه های مختلف با بهترین ترجمه ها را همراه با مشاوره به صورت امانی  در اختیار شهروندان و علاقه مندان به کتاب قرار می دهد،این اقدام وی در ترویج فرهنگ مطالعه جای تقدیر دارد و جا دارد مسئولان چنین اقداماتی را ویژه حمایت کنند.
 صادق فقهی مقدم کارشناس ارشد پژوهش هنر از دانشگاه چمران اهواز،مسئول نگارخانه سپاس در گفت و گو با کبنا اظهار کرد:جامعه ما از لحاظ ذهنی و فکری جامعه تنبلی است و تعداد کتاب نخوان های ما بر کتاب خوان ها خیلی سیطره دارند و به عنوان کسی که 12 سال در حوزه کتاب فعال هستم وجود همچنین مکانی را خلا بزرگی در شهرستان می دیدم.
فقهی مقدم شخصیت دادن به کتاب در شهرستان البته در طول زمان را یکی از اهداف خود در ایجاد نگارخانه دانست و گفت:اگر تا دیروز کتابی در شهرستان نداشتیم و به هردلیلی نمی خواندیم،امروز دیگر زمانش رسیده که وقت بگذاریم و حداقل کمترین کاری که انجام دهیم این باشد،ماهی یک بار هم شده کودکان خود را به این فضا ها بیاوریم تا اشنا شود،با کتاب صمیمی شود و در بزرگسالی احساس ترس و وحشت از کتاب نداشته باشد،نباید کودک را از کتاب محروم کرد.
 وی ادامه داد معتقدم کتاب را نباید خیلی پیچیده کنیم و باید سهل در اختیار مردم قرار دهیم تا این کنجکاوی را برای عامه مردم ایجاد کنیم و حداقل یک بار هم شده به سمت یک کتابی بروند،لذا در این مکان بیش از 700 جلد از کتاب های کتابخانه شخصی خودم که عاشق همه آنها هستم و در زمینه های مختلف با بهترین مترجم ها به صورت امانی در اختیار مردم و علاقه مندان به کتاب قرار می دهم.
فقهی مقدم افزود:از آنجایی که با نویسنده ها،مترجم و صنعت نشر کاملا آشنایی دارم به مراجعه کنندگان در انتخاب کتاب مشاوره نیز می دهم و کاملا وقت در اختیارشان می گذارم،همچنین به روزترین کتاب ها و در واقع گلچینی از کتاب هایی را که خودم به تهران می روم و در زمینه بزرگسالان و کودکان خرید می کنم در این مکان عرضه می کنم،که اگر استقبال زیاد شود من نیز با انگیزه بیشتری می توانم قسمت کتاب های نگارخانه به ویژه کودک و نوجوان را توسعه دهم.
وی همچنین عنوان کرد:اوایل برخی،وقتی با کتاب مواجه می شدند حتی وارد نگارخانه نمی شدند که تصمیم گرفتم فضا را از حالت خشک و صرف کتاب خارج کنم و گل و گیاه و  برخی آثار هنری که بعضا کار هنرمندان شهرستان نیز هستند در قسمتی از نگارخانه عرضه کنم،تا از این طریق افرادی به نگارخانه بیایند،صمیمیت ایجاد شود و به مرور در خصوص کتاب ها کنجاو شوند و کتاب ها نیز معرفی شوند تا این وحشت و دوری از کتاب به نوعی از بین برود.
فقهی مقدم با بیان اینکه در واقع این یک کار ذوقی و دلی است و به عنوان شغل به آن نگاه نمی کنم و با بضاعت شخصی خودم تدارک دیدم و هنوزم جای کار دارد،تصریح کرد:یکی دیگر از اهداف ایجاد نگارخانه نیز ایجاد فضایی صمیمی برای جمع شدن جوانان و اینکه گذر آنها به جای خوبی ختم شود بوده است که تا کنون ارتباطات خوبی از طریق کتاب توانستم داشته باشم.
وی همچنین گفت:شهرستان ما جوانان مستعدی دارد،خیلی کوچکتر از آن هستم که حرفی بگویم،خیلی از خانم ها و آقایان هستند که چندین برابر من در کتاب خانه های شخصی خود کتاب دارند.
فقهی وجود فضاهایی همچون نگارخانه را فضاهای آبرومندی برای شهرستان دانست که ارزش تکثیر دارند تا شهر زنده شود،و برای خرید کتاب به مراجعه کننده مشاوره دهند چرا که متاسفانه ما در ایران مشاور کتاب نداریم تنها کتابدار داریم و کتاب چیزی نیست که جنبه سوپر مارکتی داشته باشد و هر چه خواستیم برداریم باید مشاوره برای خرید ارائه شود.
چگونه کتاب خوان شدید 
 وی همچنین گفت:زمانی که پیش دانشگاهی بودم به صورت کاملا اتفاقی کتابی به دستم رسید و از آنجایی که هیچ جایی در شهرستان برای گرفتن کتاب نبود همان کتاب را در طول یک سال بیش از 30 بار خواندم و زمانی که وارد دانشگاه شدم
با کسانی آشنا شدم که از لحاظ مطالعاتی جلوتر از من بودند و این خلا را احساس کردم ،دوست نداشتم این خلا باقی بماند و در دوران کاردانی بیش از 150 کتاب خواندم با موضوعات بیشتر روانشناسی بود و این کتاب ها را از دوران کاردانی به خانه نیز آوردم.
 فقهی مقدم در پایان بیان کرد:بجز دکتر کاظمی،مدیر ارشاد شهرستان که خود اهل کتاب است و هر هفته به نگارخانه می آید و احساس می کنم کار من را دوست دارد و سنگی جلوی پای من نگذاشته است،متاسفانه هیچ استقبالی از سوی دیگر مسئولان از کار من صورت نگرفته است.
وی معتقد است: این بی‌تفاوتی مسئولان به مقوله‌های فرهنگی، در درازمدت آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره فرهنگی شهرستان وارد می‌کند.
این قفسه های کتاب شاهکار هستند
 آریا معصومی که خود نیز تا کنون چندیدن جایزه ادبی کشوری را در بخش داستان نویسی کسب کرده و یکی از مراجعه کنندگان همیشگی به نگارخانه سپاس است در گفت وگو با کبنا اظهار کرد:قفسه کتاب های آقای فقهی را که می بینیم همه شاهکار هستند بهترین مترجم ها و نشر ها را می بینیم.
معصومی گفت:باید گفت تا کنون چنین فضایی در شهرستان و استان نداشتیم و کمتر کسی بوده که برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی چنین سرمایه گذاری کند،هفته ای دوبار به نگارخانه می آیم.
 مسئولان حمایت کنند
طاهری یکی دیگر از مراجعه کنندگان همیشگی به نگارخانه سپاس نیز می گوید:فضایی به این شکل نگارخانه ایجاد شده ولی کسی اطلاع ندارد معتقدم که مسولان باید حمایت کنند،و ادارات ،محل تردد مردم و...باید کتابخانه شود تا به این شهر،شهری زنده گویند،ارتباطات مردم به واسطه کتاب شکل بگیرید تا فرهنگ گفت و گو ایجاد شود.
از طریق آثار هنری متوجه کتاب ها شدم
طیبه درخشان یکی دیگر از مراجعه کنندگان به نگارخانه سپاس نیز گفت:برای دیدن کارهای هنری به نگارخانه آمده بودم و متوجه کتاب ها شدم سوال پرسیدم و فهمیدم علاوه بر فروش کتاب ،قفسه ای نیز هست که به صوت امانی کتاب می توان انتخاب کرد و من نیز با علاقه کتابی انتخاب کردم و معتقد م اینگونه  فضاها در شهرستان کم است و بسیاری وقت ها واقعا نمی دانیم چگونه باید در این شهر وقت بگذرانیم و معتقدم همچنین فضاهایی واقعا ارزش تکثیر دارند که نیاز به حمایت مسئولان و مردم دارد.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1