تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۴۰۸۳۰۶
کبنا از سفر معاون گردشکری کشور به کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد

تدوین طرح جامع گردشگری کهگیلویه و بویراحمد/گزارش کامل سفر معاون گردشگری کشور به استان+تصاویر

۰
کبنا ؛معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، در ادامه سفرهای استانی خود به منظور ارزیابی نحوه ارائه خدمات به گردشگران و مسافران نوروزی، وارد کهگیلویه و بویراحمد شد.
 ولی تیموری، (شامگاه جمعه 9 فروردین 98)، با حضور در استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن دیدار با مسئولان این استان و مدیران اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد، از نزدیک بر روند ارائه خدمات به مسافران نوروزی و گردشگران نظارت کرد.
در ابتدا با حضور معاون گردشگری کشور، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد و فرماندار شهرستان بویراحمد گلزار شهدای گمنام شهر یاسوج غبارروبی و عطرافشانی شد. و بعد از آن رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، با فرماندار و شهردار یاسوج و مسئولان میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد دیدار کرد.
معاون گردشگری کشور همچنین از پروژه توسعه گردشگری غار ده شیخ، تاسیسات گردشگری و پروژه توسعه گردشگری مجتمع بین المللی گردشگری دال دنا شهر سی‌سخت متعلق به بخش خصوصی بازدید کرد.
تیموری در حاشیه این بازدید ها گفت: «توسعه بوم گردی و گردشگری منطبق بر زیست‌بوم منطقه در الویت توسعه گردشگری شهرستان قرار گیرد.»
او از استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استانی بکر در حوزه گردشگری یاد کرد و افزود: «طبیعت زیبای این استان یک ظرفیت مهم برای توسعه و رونق گردشگری است.»
بازدید معاون گردشگری کشور از نمایشگاه صنایع دستی یاسوج
در ادامه معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از نمایشگاه صنایع دستی یاسوج ویژه ایام نوروز بازدید کرد.
ولی تیموری معاون گردشگری کشور در این بازدید از صنایع دستی ایرانی به عنوان بهترین سوغات سفر نام برد که می تواند به ایجاد اشتغال و درآمدزایی در کشور کمک کند.
2200 پروژه گردشگری در حال ساخت است
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد پیش از ظهر امروز شنبه( 10 فروردین 98 ) از پروژه در حال ساخت هتل چهار ستاره و پارک آبی یاسوج بازدید کرد.
او در این بازدید با بیان اینکه 2200 پروژه گردشگری در سطح کشور در حال ساخت است، گفت: «این پروژه‌ها در قالب بوم‌گردی‌ها، هتل‌ها و مجتمع‌های گردشگری است.»
تیموری افزود: «دولت در زمینه ایجاد زیرساخت‌های گردشگری حمایت‌های ویژه‌ای از سرمایه‌گذران انجام می‌دهد.»
اقامت بیش از 46 میلیون نفر گردشگر در ایام نوروز ثبت شد
 تیموری اظهار داشت: با وجود شرایط بد آب و هوایی چند روز اخیر این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 8.81 درصدی داشته است.
وی افزود: بر اساس آمارها بارش های چند روز گذشته در کشور که موجب بروز سیل در برخی استان ها شده بر آمار گردشگری استان ها تاثیر گذاشت.
تیموری بیان کرد: آمار روز افزون مسافران نوروزی بیانگر اهمیت سفر برای خانوارهای ایرانی است و با وجود برخی مشکلات اقتصادی باز هم خانواده ها به این امر توجه ویژه ای دارند.
وی عنوان کرد: هم اینک افزون بر 2 هزار و 200 طرح گردشگری در سراسر کشور در دست اجرا است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: این طرح ها در حوزه های مختلفی از جمله هتل‌های بزرگ، مجتمع‌های تفریحی، اقامت گاه‌های بوم گردی و زیرساخت‌های گردشگری در حال تکمیل هستند.
وی ابراز داشت: طرح های مختلف گردشگری با تسهیل گری در فرآیندهای سرمایه گذاری و کمک از طریق منابع موجود و ارائه تسهیلات با نرخ مناسب توسط میراث فرهنگی و دستگاه‌ها و بخش‌های متولی اجرایی می‌شوند.
تیموری عنوان کرد: کشور ایران از نظر تاریخی دارای پهنه گسترده ای است که باید با منابع محدود موجود از این میراث گران بها محافظت کرد.
وی با اشاره به ظرفیت های کهگیلویه و بویراحمد در زمینه گردشگری، تاکید کرد: این مهم محور توسعه استان است که باید در راستای حفظ اصولی و توسعه آنها در جهت تولید و اشتغال جوانان این دیار گام برداشت.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابراز داشت: توسعه و گسترش مشاغل کوچک و متوسط در حوزه صنایع دستی و گردشگری گام مؤثری در تولید و اشتغال این استان خواهد داشت زیرا که این مشاغل در توزیع عادلانه ثروت نقش مهمی ایفا می کنند و فقر را کاهش می دهند.
تیموری ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت و قابلیت های بسیاری برای تقویت بخش گردشگری و حمایت از سرمایه گذاران دارد که باید مورد اهتمام قرار گیرد.
وی گفت: باید زیرساخت های لازم برای توسعه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری فراهم و تسهیل در فرایند اداری ایجاد شود.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: یکی از برنامه های اصلی این سازمان توانمند سازی جوامع محلی در حوزه گردشگری است و هدفگذاری های بسیاری انجام شده است.
تیموری افزود: داشته ها و ظرفیت های کهگیلویه و بویراحمد در حوزه گردشگری بهتر است بیش از پیش به همگان معرفی شود.
معاون گردشگری کشور در سفر خود به شهر یاسوج بازدیدی از ستاد اسکان و طرح پارک آبی یاسوج، دیدار با استاندار کهگیلویه و بویراحمد و بازدید بازارچه صنایع دستی این شهر را داشت.
گردشگری یکی از مزیت های اصلی کهگیلویه و بویراحمد است
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: گردشگری یکی از اساسی ترین مزیت ها و مهمترین فرصت توسعه این استان است که باید برای آن به طور حساب شده برنامه ریزی کرد.
علی محمد احمدی در دیدار با معاون گردشگری کشور در یاسوج، افزود: با تفاهم نامه با دانشگاه علامه و همکاری استان، طرح جامع گردشگری استان تدوین خواهد شد.
احمدی اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ توپوگرافی، ساختار، پوشش گیاهی و جانوری و دیگر موارد دارای موقعیت استثایی است.
وی افزود: ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و هنری بسیاری همچون شهر تاریخی بلادشاپور، سی سخت، کریک، غارده شیخ، آبشار یاسوج از جمله موهبت های خدادادی این استان هستند که لازم است این میراث ملی با نگاهی ژرف تر از گذشته و برنامه ریزی دقیق تر معرفی و به درستی محافظت شوند.
احمدی با اشاره به تخریب بخشی از بافت قدیمی بلادشاپور واقع در شهر دهدشت، بیان کرد: بلادشاپور از نظر بافت و ارزش تاریخی دارای پیشینه و قدمت زیادی است که باید این میراث ملی حفظ و به مردم شناسانده شود.
بافت قدیم شهر دهدشت یکی از بزرگترین آثار دوره صفوی به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند سال های متمادی است که از سوی مسئولان خبرهای زیادی از احیای این بافت منتشر شده است.
بافت قدیمی دهدشت (بلاد شاپور) با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک 37 هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.
وی عنوان کرد: با پیگیری های رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی 150 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و بازسازی بافت تاریخی دهدشت (بلاد شاپور) اختصاص یافت.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: گردشگری مردم محور با توجه به ظرفیت‌های موجود طبیعی از برنامه‌های دولت دوازدهم برای ایجاد فرصت‌های شغلی در این استان است.
وی تصریح کرد: این استان از میراث فرهنگی و تاریخ کهنی برخوردار بوده که اشاعه، حفظ و معرفی آن‌ها بر توسعه استان تأثیر بسزایی دارد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به طرح جامع گردشگری در این استان، افزود: پیگیری این طرح از مهمترین اولویت هاست و به طور جد در حال پیگیری است این درحالی است که سال های گذشته کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن ظرفیت های گسترده فاقد طرح جامع گردشگری بوده است.
وی افزود: طرح جامع توسعه گردشگری محور و بنای فعالیت های گردشگری استان به شمار می رود که هم اینک در دستور کار بوده و مطالعات آن انجام می شود.
در این نشست مقرر شد که تسهیلات و زیرساخت های لازم گردشگری کهگیلویه و بویراحمد توسط سازمان گردشگری تا حد مطلوب تامین شود.
همچنین برای معرفی بهتر ظرفیت های گردشگری، کهگیلویه و بویراحمد در نمایشگاه های بین المللی بیش از پیش حضور فعال داشته باشد.
معاون گردشگری کشور روز شنبه به همراه جمعی از مسئولان ملی و استانی دیداری با استاندار کهگیلویه و بویراحمد، بازدید ستاد های اسکان و چندین طرح گردشگری این استان داشتند.
محور توسعه کهگیلویه و بویراحمد گردشگری است/توانمندسازی جوامع محلی
 معاون گردشگری کشور گفت: محور توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد گردشگری است.
ولی تیموری در دیدار با استاندار کهگیلویه و بویراحمد، افزود: پوشش طرح گردشگری آسان نیز از هدفگذاری های مورد نظر برای این استان است.
تیموری مطرح سازی استان‌های کمتر برخوردار و برند سازی با توجه به ظرفیت‌های این حوزه را از دیگر محور برنامه‌های مورد نظر دانست و ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت بسیار بالایی در بخش گردشگری دارد.
معاون گردشگری کشور ظرفیت سازی و توانمند سازی جوامع محلی از دیگر برنامه‌های مورد نظر است.
تیموری با تاکید بر نگاه مناسب و تنوع بالای بخش صنایع دستی استان، ابراز داشت: به روز رسانی این محور نیز اشتغال زایی مناسبی را در این بخش ایجاد می‌کند.
وی افزود: پوشش مشاغل کوچک با محوریت صنایع دستی و گردشگری گام مؤثری در تولید و اشتغال این استان خواهد داشت.
شمار گردشگران کهگیلویه و بویراحمد از 700 هزار نفر گذشت
 مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از اول تعطیلات نوروزی تا نهمین روز از فروردین 98 حدود 734 هزار و 48 نفر از جاذبه‌ها و مناطق گردشگری استان دیدن کردند.
محمود باقری اظهار داشت: در روز نهم فروردین ماه 72 هزار و 878 نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد اقامت و اسکان داشته‌اند.
وی ادامه داد: همچنین تعداد بازدید کننده از آثار و جاذبه‌های کهگیلویه و بویراحمد 137 هزار و 380 نفر بوده است.
باقری گزارشی از اسکان گردشگران از استان از روز نخست تعطیلات تا پایان نهم فروردین ارائه داده که بر اساس آن تعداد اسکان یافتگان در استان 586 هزار و 438 نفر بوده است.
به گفته باقری از 28 اسفند تا 13 فروردین سال 97 یک میلیون و 80 هزار و 553 نفر اقامت‌ کننده، یک میلیون و 843 هزار و 134 نفر بازدید کننده در استان ثبت شد.
مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بارش های سامانه اخیر بر کاهش تعداد گردشگران از این استان تاثیر زیادی داشت که هم اینک با پایدار شدن شرایط آب و هوایی شمار گردشگران رشد قابل توجهی یافته است.
وی افزود: بیشترین آمار اسکان در گچساران 197 هزار و 992نفر و کمترین در دنا با تعداد چهار هزار و 131 نفر بوده است.
وی ابراز داشت: پربازدید ترین جاذبه های گردشگری استان در نهمین روز فروردین بی بی حکیمه چهار هزار و 600 نفر و شلال دان و چشمه بلقیس نیز هر کدام به تفکیک چهار هزار نفر بوده اند.
اقامت ۴۶ میلیون گردشگر در کشور
معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از ثبت اقامت ۴۶ میلیون نفر تا روز جمعه ۹ فروردین در نقاط مختلف کشور خبر داد.
تیموری افزود: اقامت ۴۶ میلیون گردشگر از ابتدای تعطیلات نوروزی تا جمعه نهم فروردین ماه در کشور به ثبت رسیده است.
تیموری با اشاره به شرایط نامساعد جوی در چند روز گذشته، عنوان داشت: علیرغم این شرایط آمار اقامت شب گردشگران در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۸۱ افزایش داشته است.
تیموری با بیان اینکه سفر به عنوان یک نیاز و عنصر با اهمیت در سبد خانوار ایرانی قرار گرفته است، اظهار کرد: شرایط اقتصادی نیز باعث حذف این مورد نشده است.
معاون گردشگری کشور از اجرای بیش از ۲۲۰۰ پروژه گردشگری در کشور خبر داد و ابراز کرد: این پروژه‌ها در محورهای مختلفی مانند هتل‌های بزرگ، مجتمع‌های تفریحی، اقامت گاه‌های بوم گردی و زیرساخت‌های گردشگری در حال اجرا است.
وی افزود: این پروژه‌ها با محوریت بخش خصوصی و تسهیل گری در فرآیندهای سرمایه گذاری و کمک از طریق منابع موجود و ارائه تسهیلات با نرخ مناسب توسط میراث فرهنگی و دستگاه‌ها و بخش‌های متولی اجرایی می‌شوند.
تیموری با بیان اینکه گردشگری محور توسعه کهگیلویه و بویراحمد است، ابراز داشت: ظرفیت‌های بسیار بالایی در این استان وجود دارد و تبدیل این پتانسیل‌ها به ظرفیت بالفعل و توسعه این بخش مورد تاکید است.
-------------------------------
گزارش: علی اکبر پاک

 
نام شما

آدرس ايميل شما

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
1