تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب : ۴۰۷۸۴۳
در نشست انجمن کتابخانه های شهرستان گچساران مطرح شد

انگشت اتهام انجمن کتابخانه‌های گچساران به سمت شهرداری (+ تصاویر)

۰
کبنا ؛
روز (یکشنبه 19اسفندماه 97) نشست انجمن کتابخانه های شهرستان گچساران با حضور علی خوانپایه فرماندار، کوروش حسنی رئیس کتابخانه های شهرستان، امیرحسین نوروزی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد، امیدحسنعلی زاده کارشناس امور انجمن های استان و دیگر اعضای انجمن در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.
کوروش حسنی رئیس کتابخانه های شهرستان گچساران بیان داشت: راه های برگزیده برای زندگی بهتر از لابلای مکتوبات است، هر پیشرفتی برمبنای قلم است و خرد حاصل شد، خرد فرد و اجتماع از کتاب حاصل می شود و جامعه خردمند شاد است  متمول.
تامین صندوق اهدای کتاب
تعداد کتابخانه های عمومی 12باب است، 3باب هم کتابخانه مشارکتی داریم که جمعا 15باب کتابخانه  داریم، 80هزار جلدکتاب در کتابخانه ها موجود است، 3هزار و چهارصد عضو کتابخانه داریم.
در مورد هزینه های کتابخانه و بحث تامین منابع، ماده 17 در اجرای ماده 6 قانون شهرداری ها مکلف ند هر ماه نیم درصد از کل درآمد خود را بصورت علی الحساب به حساب انجمن کتابخوانی کتابخانه های عمومی شهر واریز نمایند.
حنی افزود: شهردار قبلی همکاری خوبی با انجمن کتابخانه ها داشتند، ولی در حال حاضر شهرداری هیچ همکاری با ما نداشته است، الان هم در جلسه حضور نیافتند، در حال حاضر ما برای تامین منابع کتابخانه ها با مشکل مواجه هستیم.
حسنی گفت: بحث این هست که چطور شهرداری چرام و باشت این نیم درصد حق کتابخانه ها را پرداخت می کنند ولی در گچساران این حق پرداخت نمی شود و الان ما حدود 700میلیون تومان بدهکار هستیم.
نوروزی دبیر انجمن کتابخانه های شهرستان و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: در موضوع تامین هزینه ها، بیش از آنکه بحث مالی آزاردهنده باشد، عدم حضور مجموعه شهرداری در جلسه آزاردهنده است و بار چهارم یا پنجم است که جلسه انجمن تشکیل می شود و مجموعه شهرداری حضور نمی یابد.
امید حسنعلی زاده کارشناس امور انجمن های اداره کل استان در این نشست به معرفی طرح پایلوت «نصب صندوق اهداء کتاب در سطح شهر» پرداخت و نسبت به اجرای این طرح در شهرستان گچساران به عنوان اولین شهرستانی که طرح در آن اجرا می شود ابراز امیدواری کرد.
حسنعلی زاده بیان داشت: اهداف طرح ترویج فرهنگ اهدای کتاب، تامین منابع کتابخانه های عمومی، استفاده از کتابهای عمومی، جمع آوری کتابهای بازیافتی، کمک به حفظ محیط زیست از طریق ترویج فرهنگ اهدای کتاب هست.
کارشناس امور انجمن های استان ابراز داشت: این طرح در کشورهای توسعه یافته اجرا شده و در داخل کشور در استان البرز اجرا شده و حرکت مثبتی برآورد شده است.
حسنعلی زاده تصریح کرد: این صندوق ها در معابر پر رفت و آمد نصب می شوند، افرادی که زمان کافی یا شرایط برای مراجعه به کتابخانه ها ندارند می توانند کتابهای خود را از طریق این صندق ها به کتابخانه اهداء کنند.
وی در ادامه گفت: کتابهایی که شرایط لازم را دارند در قفسه های کتابخانه ها جاگذاری می شوند و آنهایی که قابلیت ندارند برای حفظ محیط زیست به عنوان خمیر برای بازیافت استفاده می شوند.
حسنعلی زاده بیان داشت: این صندوق ها می توانند اسپانسرهای مالی را جذب کنند تا در ساخت صندوق مشارکت داشته باشند و از فضای صندوق نیز برای نصب تبلیغات خود استفاده کنند.
کارشناس امور انجمن های استان در انتها گفت: انجمن کتابخوانی گچساران در سطح استانی انجمن برتر است و امیدواریم حمایت بیشتری شود. از شهردارانی که با انجمن ها همکاری می کنند تشکر می کنیم، بهتر این است که جلسه ای با شهرداری برگزار شود و شهرداری در جلسات هم شرکت کند، در غیراینصورت راه های قانونی برای اخذ ارزش افزوده وجود دارد که امیدواریم کار به آنجا کشیده نشود.
قبادی رئیس سازمان گردشگری درباره تامین منابع انجمن گفت: شهرداری 5/99 درصد را برای زیرساخت ها و مسائل توسعه ای و مشکلات شهری استفاده می کند، اما سهم انجمن کتابخوانی نیم درصد است، امیدواریم برای این نیم درصد شهرداری همکاری کند چون این نیم درصد برای ایجاد فرهنگ استفاده از 5/99 درصد زیرساخت ها و اموال شهری شهرداری است.
علی خوانپایه رئیس انجمن کتابخانه ها و فرماندار شهرستان گچساران در این نشست بیان داشت: مسائلی که درباره بحث کتابخوانی می شود بسیار جدی است و اینکه بیش از نصف کتابهای یک کتابخانه دست نخورده می ماند آسیبی است که باید به آن پرداخته شود.
خوانپایه با اشاره به اینکه فضای مجازی و شبکه های مجازی جدید جایگزین کتابخوانی شده اند گفت: مسئولان امر باید به این موارد و آسیب ها توجه جدی تری داشته باشند و باید در خانواده و برای کودکان و نوجوانان فرهنگ سازی صورت گیرد.
خوانپایه با انتقاد از عدم حضور مسئولان شهرداری در جلسه گفت: کسی که در جلسات شرکت نمی کنند حتما برایش بحث کتابخوانی و فرهنگ کتابخوانی مهم نیست، وقتی ایشان را برای جلسه دعوت رسمی می کنیم و حضور نمی یابند شاید نگاهسان به موضوع نگاه کوچه بازاری باشد و از آنها انتظاری نیست که در مسائل فرهنگی کمکی داشته باشند.
خوانپایه در انتها گفت: باید نوع نگاهمان به گونه ای باشد که به مسائل فرهنگی اعتقاد داشته باشیم و اگر جامعه ای درگیر بزهکاری و مسائل اینچنینی است، باید ریشه اینگونه مسائل را در مسائل فرهنگی جستجو کنیم.

.............................................
خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1