تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۴۰۷۴۵۵
در نشست مدیر کل امور فرهنگی استانداری با نمایندگان سمن ها در کهگیلویه مطرح شد

سر و کله سمن‌هایی که در کهگیلویه هنگام توزیع اعتبار پیدا می‌شوند

۰
کبنا ؛نشستی با حضور معاون فرماندار کهگیلویه،مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ،مشاور فرماندار کهگیلویه در امور جوانان،نماینده سمن های کهگیلویه و برخی از مسولان سمن ها در فرمانداری کهگیلویه برگزار شد.
مدیر کل امور  اجتماعی و فرهنگی استانداری اظهار کرد:اعتباری از مرکز به استانداری تخصیص داده می شود که طی یک فرآیند قانونی ،تفاهم نامه ای با سازمان های مردم نهاد منعقد می شود تا در زمینه های آسیب های اجتماعی در روستاها،بخش ها و شهرستان ها فعالیت کنند.
حجت الاسلام علی فتح میر محمدی با اشاره به اینکه در پایان مرحله اول تا کنون با 50 سازمان مردم نهاد تفاهم نامه داریم،عنوان کرد:فعالیت های سمن ها در مرحله اول در حوزه های پیشگیری از مفاسد اخلاقی درفضای مجازی ویژه متوسطه اول و دوم بخصوص مدارس دخترانه،نشاط اجتماعی در مناطق کم برخوردار،پیشگیری از ازدواج های تحمیلی از نوع اول (قدیمی)و دوم (اجباری)،تحکیم بنیان خانواده،آموزش و مشاوره زوجین قبل از ازدواج ،پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی و بازتوانی مصرف کنندگان و...است.
میر محمدی از جمله مواردی که سمن های تحت قرارداد باید رعایت کنند را سنخیت داشتن مدعوین و شرکت کنندگان در کارگاه ها،انتخاب استاد مناسب و مرتبط با موضوع ،تعداد شرکت کنندگان حداقل 35 تا 40،مکان مناسب برای برگزاری کارگاه ها،مستند سازی درست (سی دی،کتابچه،فیلم،عکس و...)،هماهنگی با فرمانداری،بخشداری ها دهیاری ها و شوراهای شهر و روستا،حضور ناظران در برنامه ها و کارگاه ها،انجام کارها با سرعت و کیفیت بالا،در صورت همکاری نداشتن ادارات به فرمانداری اطلاع داده شود و...برشمرد.
وی اعضای سمن ها را فعالین مدنی دانست و گفت:این سمن ها غیر دولتی و سیاسی هستند و سم مهلک برای سمن ها سیاست و اقتصادی شدن است.
مدیر کل امور فرهنگی استانداری افزود:معتقدم تشکلی که یه سال است فعال نیست باید مجوزش لغو شود چون فقط یک اسم را یدک می کشد.
وی با اشاره به اینکه ما تنها ناظر بر فعالیت سمن ها هستیم که اگر تخلفی داشتند برخورد شود گفت:هر دو سالی یکبار مجوز سمن ها باید تمدید شود و اگر سمنی در طی یک سال فعال نباشند مجوز وی لغو می شود.
 حجت الاسلام صدوقی مسئول یکی از سمن ها نیز در این نشست با اشاره به اینکه باید اعتباری که پیش بینی می شود نیتجه دهد، اظهار کرد:معتقدم سمن هایی که فعال هستند باید تقویت شوند تا دلگرم تر شوند و سمن های دیگری که فعال نیستند به حرکت وا داشته شوند.
صدوقی با بیان اینکه باید پذیرفت بعضی موسات مردم نهاد تنها نامی را یدک می کشند تصریح کرد:عدالت به معنای برابری نیست بلکه باید هر موسسه ای با توجه به کارایی و فعالیتی که دارد دیده شود،این عدالت نیست که مثلا موسسه ای مثل بلادشاپور کار کند و خوب هم کار کند اما بگوییم با موسسه ای که کار نمی کند هم سطح هستند ،این غلط است،باید کسی که کار می کنند تقویت شود و کسانی که فقط موقع اعتبار حضور دارند، دیده نشوند.
وی در ادامه،خود سمن ها را مسئول پیگیری کارهای خود از فرمانداری و امور اجتماعی فرمانداری دانست نه فرماندر را،و گفت:موسسات تا الان بدون این اعتبار هم فعالیت کردند و در بسیاری موارد هم متضرر شدند.
فضیلت منش مسئول موسسه کانون پیوند نیز با اشاره به همکاری نداشتن برخی ادارات با فعالیت های سمن ها اظهار کرد:در خصوص مشاوره با موضوعاتی خاص که آموزش و پرورش،کمیته امداد برای جامعه هدف خود انجام نمی دانند خواستیم ورود کنیم،با وجودی که جهت همکاری ادارات، نامه از فرمانداری داشتیم،خودم شخصا مراجعه کردم که رئیس کمیته امداد کهگیلویه به من گفت:کار بی خودی است که شما انجام می دهید،می خواهید همین حالا نامه را جواب دهم یا خودمان جواب دهیم که ما با شما همکاری نمی کنیم!
ولی در خصوص برگزاری کارگاه ها ،بهزیستی همکاری کامل را با ما داشتند.
خوشخو نژاد،مسئول سمن بلاد شاپور نیز با اشاره به اینکه سمن ها غیر دولتی و غیر سیاسی هستند اظهار کرد:در پنجمین سال فعالیت خود به سر می بریم، استاندار در دیدارش با سمن بلادشاپور،خوبی سمن را نداشتن دید پیمانکاری دانست که حالا آقای میرمحمدی،باید گفت با این شرایطی که می فرمایید همان پیمانکاری است.
علیرضا خوشخونژاد عنوان کرد:ما منکر برگزاری همایش نیستیم ،ولی سمن باید بین مردم باشد تا کاری صورت گیرد،این است وضعیتی که شما درست کردید که جلسه بگیرید،بیاید یاسوج مسولان کشوری و استانی بیایند صحبت کنند بعد هم هیچ کاری نشود.
خوشخو نژاد گفت:دیگر در هیچ جلسه ای دوست ندارم حضور داشته باشم، نگاه مردم از سمن های مردم نهاد این است که برای مردم کار می کنند و هر کمکی از مردم خواستیم همکاری کردند و بهتر است برخی نگاه‌ها در مورد سمن ها تغییر کند.
خوشخو نژاد در گفت و گو با کبنا اظهار کرد که زمانی که برخی سمن ها در سامانه ثبت نام کردند تا بتوانند از این اعتباراتی که اقای میر محمدی می فرماید استفاده کنند،امور اجتماعی فرمانداری فعال ترین سمن کهگیلویه که همان بلاد شاپور است را اطلاع نداد و ما تفاهم نامه ای نداریم.
به گزارش کبنا ،وی در دیدار با سرپرست جدید فرمانداری کهگیلویه (کلیک کنید)از بی توجهی امور اجتماعی فرمانداری در سال های فعالیت خود نیز اشاره کرده بود.
عدالتمند،نماینده سمن های کهگیلویه نیز با اشاره به اینکه سمن ها خصوصی و بازوی توانمند دولت هستند،اظهار کرد:انتظار می رود دولت نگاه مثبتی به سمن ها داشته باشند و درتمام مناسبت ها و کارهایی که روی دوش دولت مانده از توان سمن ها بهره ببرد.
رضا عدالتمند عنوان کرد:انتظار داریم بیمه و مالیات از سمن ها گرفته نشود چرا که خصوصی هستند و از جیب شخصی،این هزینه ها را پرداخت می کنند.
وی با اشاره به مدت سرپرستی جعفر نیکبخت عنوان کرد:در این مدت درخواست تلفنی از کارشناس امور اجتماعی فرمانداری و مسئول دفتر ایشان برای برگزاری نشست فرماندار با سمن ها را داشتم که پاسخی دریافت نکردم،که انتظار می رود نگاه فرماندار به سمن ها نگاه مثبتی باشد و به سمن ها و امور اجتماعی توجه بیشتری کند.
مشاور فرماندار کهگیلویه در امور جوانان ،نیز با اشاره به اینکه هدف فرماندار کهگیلویه برگرداندن پویایی به سازمان های مردم نهاد کهگیلویه است اظهار کرد: در این خصوص جلساتی با سمن های مردم نهاد خواهیم داشت که در جلسه امور جوانا ن نیز به آن پرداخته شد.
دادی نژاد،مسئول امور اجتماعی فرمانداری کهگیلویه نیز گفت:در زمان فرمانداری آقای پوزش که 2 سال بود نیز فقط یک جلسه با سمن ها برگزار شد.
معاون فرماندار کهگیلویه نیربا اشاره به اینکه نگاه فرماندار و مجموعه فرمانداری به سمن ها مثبت است،اظهار کرد: نامه ای که از دبیرخانه می آید هم متعلق به من است هم اقای فرماندار،که در این خصوص که اقای عدالتمند می فرماید هیچ گونه درخواست کتبی در این خصوص ندیدم که پاسخ نداده باشم.
ابراهیم خنجری با بیان اینکه در واقع سمن ها،بال و پری برای سیستم های دولتی هستند و باید بپذیریم که کمک می کنند و قدردان زحماتشان باشیم،عنوان کرد:البته باید گفت سمن های مردم نهاد که نباید همیشه درگیر برگزاری جلسات، نشستن و برخواستن باشد ولی نگاه ما به سمن ها مثبت است.
وی گفت:وظیفه فرماندار تنها توجه به مسائل اجتماعی نیست البته که باید در برنامه ها گنجاده شود،ولی این گونه نیست که به مسائل اجتماعی ورود نکرده باشد،حوزه کاری فرماندار در حوزه سیاسی،بهداشتی،اجتماعی ،اقتصادی و...گسترده است.
میرمحمدی در گفت و گو با کبنا در خصوص برخورد با سمن های غیر فعال گفت:هیئت نظارت بر سمن ها در شهرستان ها باید ورود کنند. من از تعداد سمن های فعال در دهدشت اطلاع ندارم.
به گزارش کبنا از دهدشت،با توجه به اینکه امور اجتماعی فرمانداری کهگیلویه وجود 32 سازمان مردم نهاد در کهگیلویه را تایید می‌کند و در حالی که بارها از زبان خود مسولان شنیده‌ایم فقط تعداد معدودی از این سمن‌ها علی رغم داشتن مجوز فعال هستند، این خود جای بسی تامل است که چرا هیئت نظارت بر سمن ها در کهگیلویه هیچ گاه در طی این سال ها،مجوز این سمن های خاموش، که تنها نامی را یدک می‌کشند و بدون تدبیر،شاهد غرق شدن کهگیلویه در آسیب‌های اجتماعی و کاستی‌های فرهنگی هستند را،لغو نکرد.
جعفر نیکبخت فرماندار کهگیلویه نیز در دیدار با سمن بلادشاپوردر تاریخ(24 دی ماه 97) اظهار کرده بود،هر جا لازم به شفاف سازی باشد حتما انجام می دهیم وقول می دهم اگر سازمانی به صورت صوری ثبت شده و هیچ فعالیتی ندارد تا جایی که قانون اجازه دهد حذف می کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1