تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۵۱
کد مطلب : ۴۰۷۲۴۹
با حضور مسوولان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

تجلیل از نام‌آوران فرهنگ و هنر انقلاب بهمئی / دهبانی‌پور: نمی‌توان با تفکر ناسیونالیستی بر ایرانی‌های اصیل حکومت کرد (+ تصاویر)

۰
کبنا ؛مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم تکریم بزرگان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر تاکید کرد و گفت: انقلاب ما با فرهنگ و ایدئولوژی دینی مردم سالیان سال ریشه دواند.
 به گزارش کبنا نیوز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در همایش تجلیل از نام آوران فرهنگ و هنر انقلاب شهرستان بهمئی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پاسدار حادثه تروریستی اخیر در سیستان و بلوچستان، بر لزوم تکریم بزرگان و پیشکسوتان فرهنگ و هنر تاکید کرد.
دکتر رضا دهبانی پور ابتدا با گریزی به تاریخچه و نحوه شکل گیری انقلاب اسلامی، تصریح کرد: انقلابی که در سال 57 رخ داد یکی از ویژگی‌های آن جنبه فرهنگی و جنبه دیگر ایدئولوژیکی بودن آن است.
وی با بیان اینکه انقلاب ما ساخته شد و یک اتفاق نیست، افزود: انقلاب ما با فرهنگ و ایدئولوژی دینی مردم سالیان سال ریشه دواند که ظهر و بروز آن در سال 57. و دهبانی پور خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که انقلاب ما یک انقلاب آنی باشد؛ رخدادی است که در سیرتحولی و فرآیند تاریخی شکل گرفت و به روایتی دیگر انقلاب ما انقلابی است که ساخته شده است و به این تعبیر که عواملی دست به دست هم دادند تا این انقلاب شکل بگیرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حضور مستمر مردم، شجاعت امام راحل و ماهیت فرهنگی و ایدئولوژیکی انقلاب، منجر به پیروزی آن شد.
دهبانی پور تصریح کرد: این رخداد با تحقق غالب شدن یک ایدئولوژی و یک فرهنگ به نام فرهنگ دینی اسلامی به پیروزی رسید.
وی افزود: احزاب مارکسیستی و کسانی که مشی و مرام کمونیسم داشتند که تفکر غالب آنها حزب توده بود و حتی عده‌ای از مذهبی‌ها هم به حزب توده می‌رفتند که در اوایل بعضی از همین بچه انقلابی‌ها را توده‌ای می‌نامیدند هم در کنار تفکر امام دنبال انقلاب بودند اما به چند علت نتوانستند ایدئولوژی خود را در کشور ما جا بیندازند.
دهبانی پور ادامه داد: علت اصلی آن ماهیت ایدئولوژیکی اسلامی غالب مردم ایران و ناسازگاری باورهای مردم با تفکرات غیر اسلامی از یک طرف و عدم رضایت مردم از حزب کمونیسم به دلیل عملکرد و نداشتن نام خوش روسها در آن زمان نزد مردم ایران بود.
وی ادامه داد: تفکر دیگر تفکر ناسیونالیسم بود که تا ساله‌ای قبل هم رواج داشت که توسط جبهه ملی و آزادی ترویج داده می‌شد؛ البته این به معنای نفی شخصیت افراد حاضر در این جبهه‌ها و نفی مبارزات آنها در مسیر انقلاب نیست بلکه بیان ناسازگاری چنین ایدئولوژی‌هایی با باورهای مردم ایران بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: نمی‌توان با تفکر ناسیونالیستی بر ایرانی‌های اصیل حکومت کرد؛ لذا امام در همان ابتدای مبارزه در سال 42 صحبت از اسلام و سخن در راستای باورهای دینی بیان کرد که با تشکیل هسته‌های مختلف مردمی حکومتی اسلامی را تبیین و ترسیم می‌کند و سرانجام موفق به پیروزی انقلاب می‌شود.
دهبانی پور گفت: امام راحل در زمان رهبری انقلاب بعد از پیروزی بستری فرهنگی مبتنی بر دین اسلام در کشور فراهم نمود که در منطقه ما هم عده‌ای زحمت کشیدند و تلاش کردند و برای توسعه و تداوم انقلاب نقش آفرینی کردند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پیشقراولان تلاش در راستای پیشبرد اهداف انقلاب در روزهای آغازین در منطقه ما روحانیت بودند که همه ما به خوبی به نقش و جایگاه روحانیت در منطقه واقفیم.
دهبانی پور افزود: مرحوم حجت الاسلام میر یحیی یزدانی که با تمام تلاش با تبیین دین اسلام و اصلاح ذات البین در منطقه ما نقش بزرگی ایفا می‌کرد.
وی ادامه داد: همچنین مرحوم حجت الاسلام میر عبدالعزیز تقوی که بنده یاد دارم یک شب را برای اصلاح بین دو خانواده تا صبح بیدار بود؛ گاهی تشر می‌زد، گاهی نصیحت می‌کرد و می‌خواست به هر طریق ممکن سازش برقرار کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد افزود: حجت الاسلام مرحوم سید علی تقی زاده، حجت الاسلام میر عبدالحسین میری و میرمحمد لطیف تقوی و میرمحمدحسین بایگانی همه در توسعه فرهنگ منطقه نقش آفرینی کردند.
دهبانی پور ادامه داد: مگر می‌شد برنامه‌ای تحت عنوان تجلیل از نام آوران فرهنگ و هنر داشته باشیم اما نامی از این پیشکسوتان فرهنگ منطقه نبریم؟
وی گفت: هر چند آوردن نام این بزرگان و گرامیداشت یاد و خاطره آنها به معنای نفی تلاشهای دیگر علما در منطقه نیست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود: شهدای ما همه شهدای قرآنی و هنرمند بودند، اگر اینگونه نبود حتماً این راه را انتخاب نمی‌کردند.
دهبانی پور خاطرنشان کرد: چون به معارف دینی ارج می‌نهادند، راه سرخ شهادت را انتخاب کردند اما با توجه به محدودیت موجود ما مجبور بودیم عده‌ای را از بین این عزیزان انتخاب کنیم.
وی گفت: اگر از بزرگان منطقه نام این شهدا سوال شود، گواهی می‌دهند که این شهدا کسانی بود که درس آموزش قرآن داشتند و یا مانند مرحوم شهید جهان نژادیان شهید خانی شهید در مراسمات و جایگاه‌ها قرآن تلاوت می‌کردند.
دهبانی پور ادامه داد: برخی طلبه‌ها هم که شهید بودند مانند شهید جشان زاده و شهید جانکیان انتخاب شدند.
وی گفت: شهید جهان نژادیان از همان دوران عضو انجمن خوشنویسان ما بود و شهید نیک بیان هم مداح بودند و همچنین آقای ثالهی ازاده سرافراز هم که همچنان مداحی و نوحه سرایی می‌کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دهه شصتی‌ها خوب یادشان هست که زمانی که بنده در جهاد سازندگی کار می‌کردم فیلم "خان در روستا" همه جا نمایش داده می‌شد.
وی افزود: هر چند این فیلم در اصل یک تئاتر بود اما استقبال خوبی از آن شد؛ خیلی حرفه‌ای هم نبود اما در نوع خود بی سابقه بود.
دهبانی پور گفت: کاری که آن زمان فرهنگیان ما زحمت کشیدند، به خصوص یادی کنیم از مرحوم سید نصیر تقوی که از فرهنگیان آن دوران ما بود و در این فیلم بازی می‌کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: عزیزان دیگری هستند، کسانی که در حوزه‌های هنری و فرهنگی پیشکسوت و خاص بودند مانند ابولحسن ظفر پور و فریدون مختاری که در مناسبت‌ها مردم را سرگرم می‌کردند و کار فرهنگی می‌کردند که نباید نامشان در جامعه به عنوان اولین‌ها از یاد رود.
دهبانی پور در پایان بار دیگر بر لزوم تکریم پیشکسوتان و پیشقراولان عرصه فرهنگ و هنر تاکید کرد و گفت: بر خود لازم دانستم که این همایش را برای پاسداشت و تکریم این عزیزانی در زمانی که انقلاب ما در آستانه ورود به دهه پنجم افتخار می‌باشد، برگزار کنم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بهمئی سرافراز
Iran, Islamic Republic of
این جلسه خداحافظی از ارشاد بود و تقریبا نیم نگاهی به انتخابات آینده مجلس هم داشت که فکر نکنم بهمئی ها و بخصوص موعوین به آن ترتیب اثری بدهند!!! راستی مدیرکل بعدی کیست؟
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1