تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۸
کد مطلب : ۴۰۷۲۴۸
در بازدید مسوولان از ساختگاه سد آبریز کهگیلویه مطرح شد

ایجاد 10 هزار شغل با راه‌اندازی سد آبریز کهگیلویه / 20 هزار هکتار کهگیلویه و چرام آبیاری می‌شود (+ تصاویر)

۱
کبنا ؛ مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه بهروز مرادی مدیر عامل شرکت توسعه آب و نیرو ایران در بازدید از ساختگاه سد آبریز گفت: آبیاری 20 هزار هکتار از اراضی کهگیلویه و چرام از اهداف اولیه سد آبریز می‌باشد.
به گزارش کبنا، علی داودی مهر با بیان اینکه طرح مطالعاتی سد آبریز در حال اتمام است اظهار داشت: با پیشرفتی که تاکنون حاصل شده پیش بینی می‌شود تا پایان سال 98 مطالعات این پروژه توسط شرکت مشاور به اتمام برسد و در سال 99 کار ساخت سد توسط شرکت توسعه منابع آب و نیرو انجام شود.
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان، تامین آب شرب مراکز جمعیتی پایین دست حدود 10 میلیون متر مکعب، تامین آب صنعت به میزان 15 میلیون متر مکعب، تولید برق به میزان 62 مگاوات ساعت، تنظیم آب زیست محیطی و ... را از دیگر اهداف این طرح عظیم عنوان کرد.
داودی مهر در قسمت دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: با توجه به وضعیت اشتغال در کشور و معضل بیکاری که به عنوان سیاه‌ترین پدیده اقتصادی از آن یاد می‌شود، در صورت ساخت سد آبریز، اشتغال زایی برای حدود 10 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به وجود می‌آید که امیدوارم با تلاش و تخصصی که شرکت منابع آب و نیرو در ساخت سدهای عظیم دارد در کمترین زمان ممکن این معضل نیز حل گردد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای طرحی شامل یک مخزن ذخیره و همچنین سیستم انتقال آب برای تامین نیاز منطقه دهدشت و چرام، امری ضروری است که انتقال آب از مخزن سد به نیروگاه بایستی به گونه‌ای باشد که هم بتواند بخشی از آب را به نیروگاه منتقل نموده و هم بخشی را برای سامانه دهدشت هدایت نماید.
وی گفت: حجم مخرن 135 میلیون متر مکعب با ارتفاع 150 متر و طول سامانه انتقال 20 کیلومتر می‌باشد و تا 200 میلیون متر مکعب را نیز می‌تواند در طول سال ذخیره نماید که سامانه انتقال آن به صورت ثقلی و تلفیقی از تونل و سیفون و خط لوله است که مجموع تونل‌های انتقال آب حدود 11 کیلومترمی باشد.
داودی مهر ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و لزوم جذب جاذبه‌های گردشگری و توریستی، طرح مطالعاتی جامعی در دستور کار قرار گرفت و به نظر می‌رسد با توجه به قرار گرفتن در مسیر ارتباطی اصفهان به خوزستان از مسیر پاتاوه به دهدشت، رونق گردشگردی را در این مناطق شاهد باشیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: در واقع هدف از این بازدید مشترک که با حضور مهندس بهروز مرادی مدیر عامل شرکت توسعه آب و نیرو ایران انجام گرفت، تهیه اسناد مناقصه مربوط به زیر ساخت‌های سد از جمله جاده دسترسی، تعیین سایت مناسب و تجهیز اولیه کارگاه سد آبریز بود که این مهم حاصل جمع بندی و حضور استاندار، مدیران آب کشور و نماینده مردم شریف کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی بود و ضمناً مقدمه‌ای برای سفر و حضور سایر مقامات عالی بخش آب کشور و استاندار به عنوان نماینده دولت در آینده‌ای نزدیک در طرح‌ها و پروژه‌های آبی استان خواهد بود.
گفتنی است: در ابتدا شرکت آب منطقه‌ای استان به عنوان کارفرما مشغول مطالعات این سد بود که به دلایل خاصی کارفرما تغییر کرد و هم اکنون همکاران شرکت توسعه منابع آب و نیرو در حال انجام این مطالعات می‌باشند.
 مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی کشور نیز با مطلوب خواندن وضعیت آب پشت سدها گفت: حجم آب سدهای دز، کارون و کرخه امسال از حد نرمال بالاتر رفت.
بهروز مرادی در حاشیه بازدید از ساختگاه سد آبریز از در دست اقدام بودن ساخت 100 سد در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر 672 سد کوچ و بزرگ در کشور وجود دارد که با توجه به بارندگی‌های اخیر وضعیت خوبی دارند.
مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی کشور تصریح کرد: امسال وضعیت آبگیری سدها نسبت به دوره‌های بلند مدت مطلوب بود.
وی ادامه داد: در خوزستان وضعیت آب بسیار خوب بود، کرخه، کارون و دز بیشترین آب را داشته و حجم آب از حد نرمال هم بالاتر بود.
مرادی با بیان اینکه سدهای مناطق تقریباً از آب پر شده است، گفت: سد کرخه تقریباً 4700 میلیون متر مکعب و دز 4 میلیون متر مکعب آب دارد.
وی با اشاره به توان کارشناسان داخلی در احداث سد، تصریح کرد: در همه سدهای کشور که در دست احداث است هیچ کارشناس خارجی به‌کارگیری نشده و همه پروژه‌ها توسط نیروهای داخلی کشور ساخته می‌شود چون نیازی احساس نمی‌شود که از کارشناسان خارجی استفاده کنیم.
مرادی حجم آب سد مارون را بسیار بالا دانست و با بیان اینکه نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، گفت: حجم آب این سد 931 میلیون متر مکعب بوده و فقط 217 میلیون متر مکعب حجم خالی دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

آرین
United States
خیانت به مناطق فرودست و مخصوصا دشمن زیاری است.
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
همیشه تا پروژه های عمرانی دهدشت در حال مطالعه مشاور هستند و ظرف دوسال آینده قرار است عملیات اجرایی شروع شود
جمع کنید بابا ملت رو مسخره کردین
پ داوودی مهر وقتی میره گچساران میگه حداکثر تا پایان سالجاری ب بهره برداری می رسد ولی کهگیلویه دست مشاور داره
از شهدای کهگیلویه
جتالب
Iran, Islamic Republic of
سد چمشیر که یک پروژه بین المللی است تعطیل و ورشکسته شده اونوقت شما میخواید سد ابریر رو احداث کنید.
این هم سد آبریز من امده ام.
مث پتروشیمی و معدن و سیمان و لوله سازی و ...
تبلیغات دیگر ثمرندارد این یک شوی تبلیغاتی است
Iran, Islamic Republic of
تبلیغات دیگر ثمرندارد این یک شوی تبلیغاتی است
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1