کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا از مراکز توانبخشی استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد

ولنتاین آدم‌های رفاه‌زده و گریه خانم مدیرکل / قصه تلخ آرمان و ماهان زیلایی و بازی کثیف بر سر نام طوایف و سید باقر و دیگران (+ تصاویر )

25 بهمن 1397 ساعت 22:14

آیت افشار مهر مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه استان ما به لحاظ معلولیت رتبه نخست کشور را دارد، اظهار کرد: ضعف خدمات بهداشتی به ویژه در روستاها، ازدواج‌های فامیلی و دانش ناکافی خانواده‌ها نسبت به مسائل روانشناختی کودکان را از عوامل مؤثر در افزایش بروز معلولیت در کهگیلویه و بویراحمد است.


صبح امروز (پنجشنبه 25 بهمن ماه 97) روز ولنتاین نامگذاری شده البته شاید آن را به نام روز لاکچری ها نامگذاری کنیم، بیراه هم نگفته باشیم، در این شرایط اقتصادی و مشکلات عدیده‌ای که دامن گیر برخی از خانواده‌ها شده است نمی‌توان آنچنان که دلت می‌خواهد، شاد باشی. ماجرا از این قرار است که معلم اسم دانش آموز را صدا کرد. دانش آموز پای تخته رفت.
معلم گفت: «شعر بنی آدم را بخوان» دانش آموز شروع کرد:
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
به اینجا که رسید متوقف شد.
معلم گفت: «بقیه‌اش را بخوان!»
دانش آموز گفت: «یادم نمی‌آید»
معلم گفت: «یعنی چی؟ این شعر ساده را هم نتوانستی حفظ کنی؟!»
دانش آموز گفت: «آخه مشکل داشتم. مادرم مریض است و گوشه خانه افتاده، پدرم سخت کار می‌کند اما مخارج درمان بالاست، من باید کارهای خانه را انجام بدهم و هوای خواهر برادرهایم را هم داشته باشم، ببخشید.»
معلم گفت: «ببخشید! همین؟! مشکل داری که داری، باید شعر رو حفظ می‌کردی. مشکلات تو به من مربوط نمیشه!»
در این لحظه دانش آموز گفت:
تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی
بله، در همین روز به قولا ولنتاین آدم های رفاهزده که واژه مقدس عشق را به بازی گرفته اند، با همراهی آیت افشار مهر مدیرکل بهزیستی استان و پروانه نیک مرام مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی از مرکز نوتوان محل نگهداری و آموزش کودکان عقب مانده ذهنی بازدید کردیم.
پروانه نیک مرام و آیت افشار مهر بخش های مختلف این مرکز را مورد بازدید قرار دادند، در ادامه به اتاق آموزش این کودکان رفتند که مدیر این مرکز به مشکلات و مصائب این بچه ها اشاره کرد و گفت: این کودکان عمدتاً از خانواده های کم درآمد و بی بضاعت هستند که والدین آنها توان مالی پرداخت هزینه های آنان را هم ندارند و آنها را از طریق یارانه ی که دولت برای آنها در نظر می گیرند، نگهداری می کنیم.
وی در ادامه بیان کرد: باید قانون‌های بیشتری برای کمک به این مراکز و پیشگیری از اینگونه معلولیت‌ها در مجلس و هیئت دولت گذرانده شود.
بعضی از کودکان با دیدن مدیران با حرکت های اشتیاق و علاقه خود را نشان دادند، پروانه نیک مرام مدیرکل کار ، تعاون و امور اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد به سمت یکی از این بچه ها خم شد، و صورت او را بوسید. اشک در چشمان پروانه نیک مرام حلقه زد، او خطاب به مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید موضوع این کودکان و خانواده های آنها در کارگروه اشتغال مطرح شود تا برای آنها هم تسهیلات در نظر گرفته شود و حداقل خانواده های آنان را سرپا نگه داریم.
نیک مرام از مربیان و مسوولان این مرکز قدردانی کرد و گفت: نگهداری از این کودکان کار بسیار دشوار، اما بدون شک ثواب شماها بر اساس روایات  و آیات نزد خداوند متعال محفوظ است.
آرمان و ماهان فرزندان یک مادر زیلایی بود، او فرسنگ ها راه را برای درمان بچه هایش طی کرده تا به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بیاید تا فرزندان دلبندش را مورد آموزش و  درمان قرار دهد. همسر مادر آرمان و ماهان کارگر است. کمی با این مادر سر صحبت را باز کردم، او از درد بچه هایش می گفت و گوشه چشمش قطره های اشک هم دیده می شود.
او می گوید: فرزندانم به این درد گرفتار هستند و چاره ای جز سوختن و ساختن نیست. شوهرم درآمدی ندارد، روزگار تلخ می گذرد، امیدوارم همه در سلامت و تندرستی باشند.
مادر آرمان و ماهان آهی کشید و چادرش را جلوی صورتش قرار داد و کمی با صدای بلند گریه کرد. مربی این کودکان با صبر و حوصله تمام به بچه های عقب مانده ذهنی و جسمی آموزش می داد.
آیت افشار مهر مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه استان ما به لحاظ معلولیت رتبه نخست کشور را دارد، اظهار کرد: ضعف خدمات بهداشتی به ویژه در روستاها، ازدواج‌های فامیلی و دانش ناکافی خانواده‌ها نسبت به مسائل روانشناختی کودکان را از عوامل مؤثر در افزایش بروز معلولیت در کهگیلویه و بویراحمد است.
افشار مهر با اشاره به وجود حدود بیش از 150خانواده چند معلولی در کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: ازدواج‌های فامیلی اصلی‌ترین دلیل معلولیت در این استان شناسایی شده است.
وی گفت: در تلاش هستیم که از طرفیت خیرین برای گسترش و بهبود هر چه بیشتر این مراکز استفاده کنیم.
در ادامه این بازدید که مدیرعامل بانک توسعه تعاون هم حضور داشت، پروانه نیک مرام مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مدیرکل بهزیستی پیرامون وضعیت اقتصادی مربیان این مرکز و سایر مراکز دیگر هم بحث و گفت وگو و قول دادند که تسهیلات کم بهره را در اختیار مربیان این مراکز قرار دهند.
 مرکزنوتوان یاسوج 46 کودک عقب مانده جسمی و حرکتی دارد و امید می‌رود مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور این مراکز را بیشتر از گذشته مورد توجه قرار دهند و با قرار دادن یک سری تسهیلات، وام‌های بلاعوض و کم بهره در راستای هر چه بهتر این مراکز قدم بردارند. گاهاً مربیان این مراکز خود از اقشار کم درآمد هستند که وضعیت اقتصادی انان نیز سبب می‌شود که انگیزه بالای برای ارائه خدمات بیشتر را نداشته باشند. هر چه که در این مراکز مربیانی هستند که با جان و دل به این قشر خدمت می‌کنند.

به گزارش کبنا، با وجود همچنین مشکلات پر درد و رتبه یک معلولیت کهگیلویه و بویراحمد در سطح کشور، متأسفانه فضای مجازی استان به جای اینکه این مصائب را بر سر مسوولان فریاد بزنند، پر می‌شود از دعواهای سیاسی و گره زدن اصلا‌ح‌طلبان و انتخابات آینده به نام سید باقر موسوی‌جهان آباد که همه از این بازی‌های تکراری و دروغین هم اطلاع دارند و فقط می‌خواهند نان بخورند و هویت‌ دروغ‌شان را برملا کنند.  و یا بردن نام طوایف و مردان و زنان پرافتخار این استان در کنار آدم‌های سیاسی که فقط به دنبال همان نان و دوغ خود و هم‌قطارانشان هستند.
افرادی که می‌خواهند با هر بازی کثیفی طوایف قشقایی‌ پرافتخار و ...را فقط برای اهداف سیاسی‌شان مصادر نمایند، الا غیر.


کد مطلب: 407191

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/407191/2/ولنتاین-آدم-های-رفاه-زده-گریه-خانم-مدیرکل-قصه-تلخ-آرمان-ماهان-زیلایی-بازی-کثیف-سر-نام-طوایف-سید-باقر-دیگران-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1