تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۸
کد مطلب : ۴۰۷۱۳۶
در جلسه طرح توسعه منظومه روستایی و «توسعه پایدار گچساران مطرح شد

تاجگردون: انتظار این حرف را از مدیران نداشتم (+ تصاویر)

۰
کبنا ؛در جلسه روز سه شنبه با حضور معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نماینده شهرستان گچساران، فرماندار و مدیران استانی و شهرستانی پیرامون طرح «توسعه منظومه روستایی» و «توسعه پایدار» در روستاهای شهرستان گچساران بحث و مقرر شد مدیران استانی و شهرستانی مرتبط به مطالعه جوانب طرح پرداخته و ضعف و کاستی‌های طرح برطرف شود.
یوسفی کارشناس سندامایش سرزمین گفت: سند آمایش سرزمین در کهگیلویه و بویراحمد تصویب گردید، در سند آمایش سرزمین 5 هزار روستا به عنوان روستای هدف هستند که باید مورد مطالعه قرار بگیرند، سالانه هزار روستا باید مطالعه شود، استان کهگیلویه و بویراحمد 102 روستا را مورد مطالعه انجام داده، بویراحمد 46 روستا، چرام 33 روستا، باشت 23 روستا مطالعه انجام شده است. 224 روستا در دست مطالعه است که پس از تصویب آن در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به شهرستانهای مورد نظر ابلاغ خواهد شد. همچنین طرح منظومه توسعه روستایی با طرح توسعه روستایی در شهرستان گچساران مقداری هم پوشانی دارد.
مریم بحرینی مشاور طرح منظومه توسعه روستایی به شرح طرح پرداخت  گفت: این طرح در استان‌های دیگر همچون سمنان، گلستان در حال انجام گیری است، در استان مازندران اولین پایلوت کشوری بود که این طرح در حال اجرا است، و با مشاوره و ایده‌هایی که دادیم، با همکاری و مشارکت مردم و تسهیل گرهای محلی طرح‌های گردشگری، کشاورزی و طرح‌های خاص مناطق اجرا شد.
بحرینی ادامه داد: چون در سطح بخش سند فرادستی نداشتیم همیشه اسناد فرادست در سطح ناحیه و استان دیده می‌شد، بنابراین به روستاها به صورت یکپارچه توجه نمی‌شده است. در اسناد بالادست هیچ گاه به به‌صورت جزئی به روستاها پرداخته نشده، بلکه روستاها به‌صورت کلی درنظر گرفته می‌شده و برنامه ریزی در سطح شهرستان انجام می‌شده است. ولی این سند به به‌صورت جزئی به روستاها توجه می‌کند، مطالعاتی که انجام گرفته از صحبت با مردم، نخبگان محلی، مسئولین محلی شروع شده و در نهایت از دستگاه‌های مربوطه تاییدیه گرفته است.
بحرینی انتظار خود از مسئولان را اینطور عنوان کرد: انتظار این است که دستگاه‌های مختلفی که در توسعه روستایی نقش دارند یک تیم شوند، کمیته ویژه‌ای تشکیل بدهیم که بتوانیم مسائل روستاها را حل کنیم و در راستای رسیدن به توسعه پایدار قدم برداریم.
مریم بحرینی در شرح اهداف طرح گفت:4 هدف اصلی را در طرح دنبال می‌کنیم، یکی حکم روایی محلی، برقراری عدالت فضایی، تقویت و ارتقاء جایگاه اقتصادی منظومه و در واقع پایداری زیست محیطی بر توسعه پایدار محیط هست. این اهداف به این موضوع می‌پردازد که صرفاً نباید نگاه اقتصادی به موضوع داشته باشیم، تقویت اقتصاد و تاکید بر اقتصاد وجود دارد، ولی تا زمانی که نگاه اجتماعی و فرهنگی، محیطی و زیرساختی را درنظر نگیریم نمی‌توانیم به اهداف طرح دست پیدا کنیم. همچنین مدیران کهگیلویه و بویراحمد از همان ابتدا همکاری‌های خوبی انجام دادند و حضور مسئولان پرشور و با استقبال بوده است.
محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره این طرح گفت: عمده فعالیت بنیاد مسکن در کارهای عمرانی و اجرایی است، در عین حال در بحث طرح‌های هادی، مسکن روستایی و دیگر طرح‌ها، بنیاد به فعالیت مشارکت محور توجه دارد و وظیفه‌اش نظارت و توانمندسازی است.
بنیاد مسکن غریب سه سال کار کارشناسی انجام داده، از صاحبنظران و افرادی که در توسعه روستایی کار کرده‌اند، اساتید طراز اول چه در قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب مشاوره و نظر خواسته است. طرح‌های جهانی را مورد بررسی قرار داده است و پس از این بحث منظومه‌های توسعه روستایی را مطرح کرده است.
شاملو در ادامه گفت: همه کارهای مقدماتی انجام گرفت و پس از آن به طرح موضوع با استانداری‌ها وارد شدیم، به درستی در این جلسه اشاره شد که ضمانت اجرایی این طرح مدیران استانی و شهرستانی هستند. جایی پایلوت و طرح را اجرا می‌کنیم که شخص استاندار آن را امضا کند. برای اجرایی شدن این طرح توانمندسازی و مشارکت مردم و پایش مستمر طرح اهمیت دارد.
محمدرضا شاملو ادامه داد: در سطح منطقه به غیر از ایران کشوری نداریم که متکی به نفت باشد و سخاوتمندانه در روستاها کار کرده باشد، ولی متاسفانه خروجی این سرمایه گذاری‌ها متناسب با پول و اعتباری که هزینه شد نبود. راه ساختیم، بهداشت آوردیم، حمام ساختیم، ولی دیدیم روستا تخلیه شد. در واقع مطالعه‌ای صورت نگرفته بود و باید درنظر بگیریم که در کدام روستا می‌توانیم برنامه توسعه‌ای را اجرا کنیم. کلیات این طرح تصویب شده ولی می‌توانیم هر جایی که کم و کاستی وجود دارد جزئیات طرح را تغییر دهیم.
تاجگردون نماینده شهرستان گچساران و باشت درباره طرح منظومه توسعه روستایی بیان داشت: انتظار داشتم مدیران کل استان که طرح زیرنظر آن‌ها تصویب شده، نگویند ما مطلع نیستیم، یا لااقل با مطالعه بیشتری در جلسه شرکت می‌کردند تا بنیاد مسکن انگیزه بیشتری برای ادامه کار داشته باشد. 
تاجگردون ابراز داشت: مناطقی به عنوان پایلوت در کشور مشخص شده است، تا کم و کاستی و قوت و ضعف طرح مشخص شود. در این طرح قرار نیست بودجه‌ای بدون فکر و برنامه توزیع شود، قرار هست طوری هزینه شود که منجر به توسعه پایدار شود.
تمام روستاهای گچساران جاده آسفالت دارند، گاز دارند، تقریباً آب شرب کافی وجود دارد، طرح هادی در تمام روستاها به‌صورت 80 تا 100 درصد اجرا شده، سرمایه سنگینی از طرف دولت صورت گرفته، چرا اینها منجر به توسعه پایدار نشده است. موضوع قابل توجه در این طرح این است که برای رسیدن به توسعه پایدار منابع نیروی انسانی اهمیت دارد.
در این جلسه طرح منظومه روستایی تشریح شد و در انتها مقرر شد مدیران مربوطه طرح را مورد بررسی‌های بیشتر قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1