تاریخ انتشار
جمعه ۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۴۰۶۶۹۷
کبنا با نگاهی به برگزاری هیجدهمین نمایشگاه کتاب و اولین نمایشگاه رسانه‌ها گزارش می‌دهد

طوفان فرهنگ

۰
کبنا ؛در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، هجدهمین نمایشگاه کتاب استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان بزرگ ترین رویداد فرهنگی استان، دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال و نخستین نمایشگاه مطبوعات استان در محل مصلی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) یاسوج گشایش یافت. اقدامی که مورد استقبال مردم هم قرار گرفت. بعضی از کارشناسان فرهنگی در گفت‌وگو با کبنا تلاش اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را در برگزاری این نمایشگاه‌ها ستودنی دانست و گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و همچنین بیان اهمیت اطلاع رسانی و رسانه ضرورت دارد که هر ساله اداره کل ارشاد استان  در این زمینه تلاش‌های زیادی می‌کند که قابل قدردانی است.
فریبرز دانایی‌فر یکی از مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه بزرگ کتاب استان، در گفت‌وگو با کبنا بیان کرد: نسیم کتاب، کتابخوانی و همچنین نمایشگاه رسانه‌ها شهر را فرا گرفته است و من هم اخبار را از طریق رسانه‌ها که پیگیری می‌کردم به اینجا آمدم.
احمدی استاد دانشگاه نیز می‌گوید: باید طوفان فرهنگ شهر را بگیرد تا گرد و خاک ناپاکی‌هایی که برچهره شهرمان نشسته را با خود ببرد. 
وی با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری همچنین نمایشگاه‌هایی گفت: خوشحالم که نمایشگاه رسانه‌ها هم وجود دارد و دیدم که در یکی از غرفه‌ها تریبون آزاد گذاشته بودند و کارگران هم مسائل خود را مطرح می‌کردند و این یعنی همان آزادی بیان، همان دموکراسی دینی و مردم سالاری دینی.
این استاد دانشگاه افزود: اینگونه اقدامات در سطح وسیع‌تر و با تبلیغات و برنامه‌های جانبی‌ مثمر ثمرتر لازم جامعه است و باید جوانان و کودکان را با فرهنگ کتاب و همچنین فرهنگ گفت‌وگو و رسانه آشنا کنیم. چرا که گفت‌وگو نیاز اصلی جامعه ما است.
دکتر قادر آشنا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران در این آئین گفت: ضمن تبریک پیشاپیش دهه مبارک فجر به کتابی که دغدغه ها و نگرانی های حضرت امام در آن بیان شده اشاره و اظهار داشت: موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام این کتاب را چاپ کرده است.
مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با اینکه حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) سه نگرانی داشت که در کل آثار ایشان به آنها پرداخته شده، اظهار داشت: خدا توفیق داد که همه آثار امام (رضوان الله تعالی علیه) را خوانده ام.
آشنا نخستین و مهم ترین نگرانی حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) را در این کتاب اسلام دانست و ادامه داد: امام از اینکه به واسطه ما جمهوری اسلامی ایران، علما، فضلا، مدیران و اندیشمندان، نخبگان سیاسی و فرهنگی به اسلام آسیب برسد، به شدت نگران است.
مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران دومین نگرانی و دغدغه امام (رضوان الله تعالی علیه) را در این کتاب حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان و اضافه کرد: سومین نگرانی امام مردم بوده و بعد از اسلام در فرمایشات ایشان بیشترین واژه، واژه مردم است.
وی عنوان کرد: طبق فرمایشان حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)، بزرگ ترین دغدغه ایشان اسلام، حفظ و حرمت آن است و در این زمینه می فرمایند: «پاسدار اصلی این حرمت، عظمت، شوکت و بزرگی علما و روحانیون هستند».
آشنا تاکید کرد: امام (رضوان الله تعالی علیه) به شدت بر روی این موضوع تاکید دارد که اسلام منهای روحانیت، معنی ندارد و در صفحه ١٥ همین کتاب فرمایند:« اسلام با استثناء روحانیت محال است که به حرکت خودش ادامه دهد».
این مسئول فرهنگی کشور اظهار داشت: معنی سخن امام این است اسلام و زنده نگه داشتن آن جز با علما و روحانیون امکان پذیر نیست، اما نکته دیگری که حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) در این کتاب می فرمایند این است که: «امروز آبروی اسلام در ایران بسته به اعمال همه ما بالاخص اعمال علما و روحانیون دارد».
وی با اشاره به اینکه امام (رضوان الله تعالی علیه) نهادهای انقلابی را فراوان در این کتاب یاد می کنند، ابراز داشت: امام می فرماید:«روحانیت اسلام را نگه داشته که اگر شکسته شود اسلام شکسته می شود».
آشنا با اشاره به اینکه وقتی دغدغه و نگرانی امام (رضوان الله تعالی علیه) اسلام است باید دید نگرانی اصلی ایشان از چیست، گفت: نخستین نگرانی امام از این است که حوزه های علمیه، علما و روحانیون به تشریفات روی بیاورند و از طلبگی فاصله بگیرند.
مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران ضمن توصیه به حاضرین برای مطالعه کتاب «دغدغه ها و نگرانی های امام»، عنوان کرد: در این کتاب هرآنچه که نگرانی و دغدغه امام از انقلابی بود که تاسیس و به وجود آورده، آمده است.   
وی دومین نگرانی را خطر تحجر و انحراف از دیدگاه امام دانست و اضافه کرد: تحجرگرایی یک از خطراتی است که اکنون به نام دین اسلام وجود دارد و به نام دین سر می برند و ... این از دغدغه های جدی حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) بود.
آشنا سومین دغدغه ای که حضرت امام نسبت به آن در این کتاب تاکید دارد را ارتباط با مردم و سبک زندگی که علما و روحانیون باید داشته باشند دانست و خاطرنشان کرد: نخستین دغدغه امام متوجه علما و روحانیون می شود، برای اینکه اسلام آسیب نبیند، چون امام (رضوان الله تعالی علیه) می فرماید: «هرآنچه که داریم از اسلام است».
این مسئول فرهنگی کشور ضمن تاکید بر اینکه امام (رضوان الله تعالی علیه) در زمینه جمهوری اسلامی ایران هفت نگرانی را بیان می کند که ما بدون تعارف مبتلابه آن هستیم، ادامه داد: اگر می خواهیم به ریل نخست برگردیم و عشق و علاقه به نظام و انقلاب داشته باشیم، باید به موارد مطرح شده در این کتاب امام عمل کنیم.
وی ضمن تاکید بر اینکه باید فرمایشات امام را سرلوحه کار خود قرار دهیم، خاطرنشان کرد: نخستین موضوعی که امام به شدت از آن نگران بود، اختلاف بین مدیران با یکدیگر، اختلاف بین مردم با مدیران، اختلاف بین علما و روحانیون و اختلاف به معنی عام آن است.
آشنا اظهار داشت: امام (رضوان الله تعالی علیه) می فرماید: «محال است آمریکا و دشمنان خارجی بر علیه ما کاری انجام دهند و ما را شکست دهند، اما این شدنی است که به واسطه اختلافات داخلی ما دچار مشکل شویم».
مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران ادامه داد: نکته دیگری که امام به آن اشاره دارند، نفوذ عوامل بیگانه و عوامل نفوذی در ارکان نظام است که امام (رضوان الله تعالی علیه) به شدت از این موضوع نگران است.
وی تاکید کرد: نگرانی دیگری که حضرت امام داشت این است که ما اتکا و توسل به خداوند را فراموش و توسل به بندگان خدا را جایگزین آن کنیم، ایشان فرمودند: «جنگ را ما با توکل به خدا به پایان بردیم»، ما باید اتکا به خدا را فراموش نکنیم.
آشنا از دست دادن روحیه انقلابی را از دیگر نگرانی های حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) دانست و یادآور شد: امام تاکید می کند: «مسئولین نظام جمهوری اسلامی با روحیه انقلابی می توانند کار را به جلو ببرند».
این مسئول فرهنگی کشور در توضیح روحیه انقلابی، گفت: روحیه انقلابی را مقام معظم رهبری تعبیر کردند، یعنی خود را ندیدن و مردم را دیدن، یعنی برای مردم جان دادن و عدم تجمل گرایی، اسراف گرایی، باندبازی، گروه بازی که این روحیه انقلابی است.
وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که امام (رضوان الله تعالی علیه) به آن اشاره می کند، غفلت از مردم و معیشت آنها، غفلت از جوانان، اشتغال، تربیت و تحصیل جوانان است.
آشنا آخرین نکته و نگرانی حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) را قانون گریزی عنوان و ابراز داشت: امام به صورت فراوان تاکید می کند که در این کشور با قانون می توان به جلو رفت و به توسعه رسید.
مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با اشاره به اینکه امام (رضوان الله تعالی علیه) از قانون گریزی به شدت بیزار و نگران بود، اضافه کرد: خود امام می فرمایند: «برای رهایی از این مشکلات و نگرانی ها یک پیشنهاد دارم و آن هم آگاهی، بیداری و بصیرت است».
وی تاکید کرد: امام (رضوان الله تعالی علیه) می فرماید:« با آگاهی، بصیرت و دانایی می توان این نگرانی ها را پشت سر گذاشت و به جلو حرکت کرد»، از همین منظر است که نمایشگاه کتاب و مطالعه ارزش پیدا می کند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت و نظام بر امر کتاب و کتابخوانی تاکید دارد و از منظر است که مقام معظم رهبری هرساله در نمایشگاه کتاب حضور پیدا می کنند.
این مسئول فرهنگی کشور به برپایی نمایشگاه کتاب در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره و ابراز داشت: با توجه به محدودیت، ناشرین سه برابر ظرفیت برای حضور در نمایشگاه کتاب استان ثبت نام کرده اند که همه ناشرین مطرح کشوری نیز از ثبت نام شوندگان هستند، ولی ما ناگزیر به گزینش هستیم.
وی ادامه داد: وقتی ناشرین ثبت نام می کنند تلاش می کنیم که ناشرین مطرح را بین همه استان ها تقسیم کنیم که در همه نمایشگاه ها حضور پیدا کنند.
آشنا گفت: با توجه به اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب قرار داریم، امیدوارم با تاسی از حضرت امام و فرمایشات ایشان، مقام معظم رهبری و بزرگان کشور و استان بتوان در راه توسعه و سربلندی کشورمان گام برداریم.
مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، همکاران، ناشرین، خبرنگاران و مسئولان استان به جهت برپایی این نمایشگاه تقدیر و تشکر کرد.
حضور بیش از ۱۱۰ ناشر مستقل و ۱۲۰ نمایندگی ناشران در نمایشگاه کتاب
 رضا دهبانی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در این آئین، گفت: یکی از متولیان برنامه های فرهنگی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی در ادامه با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد استان در زمینه حوزه کتاب اقداماتی انجام می دهد، اظهار داشت: خرید کتاب از مولفین، اهدای کتاب به صورت سالانه، رونمایی از کتاب ها، تجلیل از نویسندگان، برگزاری دوسالانه کتاب و تلاش برای دریافت مجوز پایتخت کتاب ایران از جمله این اقدامات است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: دو روستای محروم استان به عنوان «روستاهای دوستدار کتاب» از بین ١٠ استان برتر انتخاب و معرفی شدند.
دهبانی پور برگزاری جام باشگاه های کتاب در حوزه کودک و نوجوان، برپایی نمایشگاه کتاب در شهرستان های استان و تخفیف برای کتاب ها در سطح شهرها را از دیگر اقدامات برشمرد.
این مسئول فرهنگی و هنری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: نمایشگاه کتاب یک تصمیم و اقدام فرادستگاهی است و انتظار داریم که دستگاه ها به کمک این اداره بیایند.
وی خاطرنشان کرد: نمایشگاهی که امروز افتتاح شد، حاصل یک ماه تلاش همکاران در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز نمایشگاه های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
دهبانی پور با اشاره به اینکه فرایندی برای حضور ناشرین وجود دارد و این کار با فراخوان مرکز نمایشگاه ها صورت می گیرد، اضافه کرد: ناشرین با اختیار خود در این نمایشگاه شرکت می کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بعد از ثبت نام ناشرین، از بین تعداد ثبت نامی ها گلچین شده و ناشران منتخب در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.
وی خاطرنشان کرد: بیش از ١١٠ ناشر مستقل، بیش از ١٢٠ نمایندگی ناشران، ٤٧ هزار عنوان و ٨٥٠ هزار کتاب در این نمایشگاه عرضه می شود.
دهبانی پور با بیان اینکه در کنار نمایشگاه کتاب امسال برای دومین بار نمایشگاه رسانه های دیجیتال حضور دارند، ابراز داشت: در کنار این نمایشگاه ها، نمایشگاه مطبوعات نیز برپا شده تا هم بتوانند خود را معرفی و فرصتی برای مدیران است که دستاوردها و خدمات ٤٠ ساله انقلاب اسلامی در حوزه کاری خود را اطلاع رسانی کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این نمایشگاه به همت و حمایت موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، استاندار، ستاد نماز جمعه به ویژه امام جمعه مرکز استان، معاونت فرهنگی سپاه فتح، اداره کل مالیاتی استان، خانه مطبوعات و ناشرین و همکاران در این اداره کل برپا شده است.
جشنواره فیلم فجر 12 بهمن‌ماه برگزار می‌شود
رضا دهبانی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این نمایشگاه ها و در حضور نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی، برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری را به همت و اراداه هنرمندان، همکاران و مردم خوب استان دانست و گفت: در کنار برنامه هایی که در طول سال وجود دارد، در این ایام برنامه هایی را در دستور کار داریم.
وی یکی از این برنامه ها را جشنواره فیلم فجر دانست که ١٢ بهمن ماه برگزار می شود و اظهار داشت: فیلم فجر یکی از برنامه های خوبی است که در استان ما همزمان با سراسر کشور برگزار خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در این جشنواره حدود ١١ تا ١٤ فیلم در مرکز استان همزمان با سراسر کشور اکران می شود.
دهبانی پور یادآور شد: در آئین افتتاحیه ویژه برنامه ای برگزار و در آن از هنرمندان و اصحاب فرهنگ که در حوزه انقلاب، جنگ و دفاع مقدس صاحب آثار و تولیدات هستند تجلیل خواهد شد.

این مسئول فرهنگی و هنری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: کسانی که فیلم سینمایی با موضوع انقلاب، دفاع مقدس ساخته، افرادی که به اجرای نمایش در این زمینه پرداخته، شاعران و همچنین سرداران جبهه و جنگ به این دلیل که آنها پیشقراولان ما در جنگ بودند، در این برنامه دعوت خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: خانواده های معظم شهدای هنرمند، فرزندان شهید هنرمند، خانواده های هنرمندان متوفا و همچنین خانواده شهدای مدافع حرم در این همایش دعوت و تجلیل می شوند.
دهبانی پور جشنواره موسیقی فجر را از دیگر برنامه ها دانست و گفت: با توجه به ایام فاطمیه بعد از این ایام، موسیقی فجر به مناسبت گرامی داشت چهل سالگی انقلاب برگزار خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نمایشگاه کتاب از دیگر برنامه هایی در دستور کار بود که هم اکنون این کار اجرایی شد.
وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب هرساله در این استان مرسوم بود، تاکید کرد: با توجه به اعتبارات و هماهنگی های صورت گرفته با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال نیز مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران که از فرزندان و افتخارات این استان هستند در زمینه برپایی نمایشگاه همکاری کرد.
دهبانی پور گفت: در کنار این دو نمایشگاه، امسال به صورت ابتکاری با رایزنی هایی که با خانه مطبوعات صورت گرفت و ضرورت عرصه خبر و مطبوعات، نخستین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها نیز کار خود را آغاز کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: این کار باعث می شود که رسانه های نوشتاری و دیجیتال با هر عنوانی رسانه خود را معرفی و تبادل فرهنگی داشته باشند.
وی ادامه داد: همچنین نمایشگاه مطبوعات فرصتی برای مدیران، نمایندگان مجلس و مسئولان، چهره های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فراهم می کند تا دستاوردها و خدمات نظام در طول ٤٠ سال حوزه کاری خود را اطلاع رسانی کنند.
دهبانی پور استقبال مدیران از نمایشگاه را خوب دانست و گفت: مدیران فعالیت های دستگاه خود را تشریح می کنند و گاهی هم به چالش کشیده می شوند.
این مسئول فرهنگی و هنری اذعان کرد: به هرحال گاهی اوقات ممکن است سوال رسانه کسی را برنجاند، ولی حتما سوالات در راستای ارتقاء سطح کیفی و آگاهی جامعه است و این تبادل اطلاعات باید صورت گیرد تا گردش آزاد اطلاعات اتفاق بیافتد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این دنیای جهانی شده نمی توان پرده کشید و این موضوع اجتناب ناپذیر است.
غلام محمد زارعی، نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از این نمایشگاه ها، فرهنگ را زیربنای توسعه در همه بخش های مختلف جامعه دانست و گفت: اگر ما در حوزه فرهنگ به یک بستر مستحکم با وجود داشته های فراوان، آموزه های دینی، منابع غنی که داریم برسیم، این بستر مناسب می تواند پیشرفت و تعالی فرهنگ را فراهم کند.
وی بخش عمده مشکلات موجود را ناشی از حوزه فرهنگ دانست و اظهار داشت: به دلیل اینکه نخواسته یا نتوانسته ایم از این ظرفیت ها استفاده کنیم، بخش عمده ای آنها به حوزه فرهنگ برمی گردد.
زارعی یادآور شد: اگر در هر امری از امور جامعه (فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی) یک پیوست فرهنگی متناسب با این ماموریت و مسئولیت تعریف و آن را در عمل قرار دهیم، به طور قطع آن موضوع به موفقیت خواهد رسید.
این نماینده مجلس بسیاری از ناکامی های ما را ناشی از این دانست که از پشتوانه فرهنگی که ناخواسته و یا نتوانسته ایم بهره مند باشیم دانست و اضافه کرد: کتاب می تواند در این زمینه به ما کمک کند و باید جزئی از زندگی و رفتار ما باشد.
وی با بیان اینکه کتاب حرکت در مسیر درست زندگی را به ما می آموزد، ادامه داد: در پرتو اندیشه نویسندگان و ناشرین کتاب می توان به این مسیر مهم دست یافت.
زارعی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حوزه کتاب، نویسندگی و علاقه به نوشتن کتاب به دلیل هوش و استعداد خوبی که در استان وجود دارد، انسان های مستعدی داریم که باید قدردان آنها باشیم.نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این افراد به عنوان فرزانگان استان هستند و باید قدردان آنها بوده و مورد تکریم قرار گیرند.
وی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و همکاران به جهت برپایی نمایشگاه تشکر کرد و گفت: رسانه های استان یکی از افتخارات استان هستند.
زارعی عنوان کرد: اگر افتخارات استان را در عرصه های مختلف بخواهیم نام ببریم بسیار هستند، ولی رسانه های استان در مسیر توسعه و پیشرفت موجب سربلندی هستند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عناصر دلسوز، پیگیر و زحمت کش رسانه با حداقل امکانات و ظرفیت هایی که در اختیار آنهاست این بار را به دوش می کشند.
وی تلاش رسانه های استان را قابل تقدیر دانست و گفت: حضور حوزه رسانه ها و پایگاه های خبری در شرایط سرسام آور امروز در این نمایشگاه مغتنم است.
زارعی ادامه داد: جوانان فرهیخته، باهوش، اهل ذوق و مبتکر استان با حداقل امکانات که گاهی هم با بی اخلاقی هایی مواجه می شوند، در عرصه های مختلف از جمله عرصه رسانه ای فعالیت خوبی دارند.
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه که در دوران مسئولیت خود از هیچ رسانه ای در هیچ مرجعی شکایت نکرده و قصد انجام آن را ندارد، اضافه کرد: اگر همه داشته های ما هم به وسیله رسانه ای مورد هدف قرار گیرد، باز هم شکایت نمی کنم.
وی با بیان اینکه معتقد است افکار عمومی خود بهترین داور و قاضی هستند و تحلیل درستی را خواهند داشت، گفت: جامعه به جایی رسیده که نمی تواند بی اخلاقی را تحمل کند، هر اندازه بی اخلاقی بیشتر باشد، مقاومت جامعه در برابر آن بیشتر خواهد شد و این نتیجه کارکرد فعالیت های فرهنگی و رسانه ای است.
زارعی در ادامه، بحث رسانه های دیجیتال را موضوع روز جامعه دانست و خاطرنشان کرد: مسئله اطلاع رسانی دیجیتال در عصر امروز موضوعی است که دیگر نمی توان آن را از چشم دور داشت و این حقیقتی است که وجود دارد.
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: پیشرفت فن موجب شده که دنیا امروز به یک دهکده واحد جهانی از نظر اطلاع رسانی تبدیل شود و بدون فوت زمان و وقت، ما می توانیم در تبادل و گردش اطلاعات مطلع باشیم.
وی تصریح کرد: با وجود رسانه های دیجیتال این امکان و مسیر فراهم خواهد بود و ما باید از این ظرفیت با رعایت موازینی که همه به آن اعتقاد و اعتماد داریم، استفاده کنیم و آن موازین پایه فرهنگی و فرهنگ است.
زارعی یادآور شد: هرکجا ما بدون پایه فرهنگی از یک موضوع استفاده کردیم به طور یقین دچار مشکل و چالش خواهیم شد، ولی هرکجا این فرهنگ غنی و کارآمد را به عنوان پایه و مبنای کار قرار دادیم، موفق خواهیم شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه فرهنگ منابع در کل کشور محدود و کشور با شرایطی مواجه است که از نظر درآمد نفت و مالیات شرایط بسیار متفاوتی را نسبت به سال های نه چندان دور سپری می کند.
وی اظهار داشت: دشمن در طول ٤٠ سال گذشته همواره از هر دسیسه و نیرنگی برای به زانو درآوردن ملت ایران (ترور، جنگ، محاصره اقتصادی، جنگ فرهنگی و امروز جنگ تمام عیار اقتصادی) استفاده کرده است.
زارعی خاطرنشان کرد: علیرغم همه مشکلات و محدودیت ها باید عرصه فرهنگ بتواند به رسالت خود با بهره گیری از منابع کافی و تا حدودی مورد نیاز به کار خود ادامه دهد.
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی ضمن اذعان به اینکه اگر فرهنگ را رها کردیم همه دستاوردهای دیگر به باد خواهد رفت، اضافه کرد: اگر فرهنگ را رها کردیم طبیعی است که در دیگر حوزه ها نمی توانیم موفق باشیم.
وی با اشاره به اینکه ریل فرهنگ فعالیت ها، موفقیت و کارها را در جامعه اثرگذار و اثربخش می کند، تاکید کرد: باید برای هر کار و حرکتی یک پیوست فرهنگی و موازنه ای بین آن کار و پایه های فرهنگی برقرار کنیم.
زارعی گفت: باید قدردان اصحاب فرهنگ باشیم و به نیازهای آنها در زمینه مسائل مختلف توجه کنیم.
در روز دوم برگزاری نمایشگاه کتاب، نشست نقد و بررسی سلوک ٤٠ ساله هنرهای تجسمی در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

صادق خاک نژاد، رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان کهگیلویه و بویراحمد در این برنامه به حوزه آموزش هنرهای تجسمی در هنرستان هنرهای زیبا اشاره و اظهار داشت: یک بخش از این حوزه قبل از سال ٧٨ که در استان کهگیلویه و بویراحمد چیزی به نام هنرستان نداشتیم، به این معنا که جایی برای آموزش هنر به معنای تخصصی وجود نداشت .
وی گفت: بعد از سال ٧٨ هنرستان های فنی و حرفه ای در سراسر کشور و دانشگاه هایی را داریم که در سال های اخیر رشته های هنری را دارند.
خاک نژاد با بیان اینکه در استان هنرمندانی در همه حوزه ها داریم که خود رو هستند، اضافه کرد: این هنرمندان با تلاش و ذوق هنری خود توانستند به مدارج بالای علمی، تخصصی و کاری برسند.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: حضور فرزندان این استان در رشته های گرافیک، نقاشی، عکاسی، مجسمه سازی، تهذیب، نگارگری، خوشنویسی و سایر رشته ها نشان می دهد که تقریبا در هر خانواده ای به صورت میانگین هنرجوی رشته هنر و فارغ التحصیل یا علاقه مند به رشته هنر در هر زمینه ای وجود دارد.
وی به حوزه گرافیک در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره و با بیان اینکه پس از راه اندازی هنرستان های مختلف هنری به صورت تخصصی رشته گرافیک دارند، ابراز داشت: بالطبع هنرجویانی را در این رشته داریم که اکنون فارغ التحصیل رشته های آکادمیک هنری به ویژه رشته گرافیک هستند.
خاک نژاد با اشاره به اینکه در کل استان بیش از ٣٠٠ نفر در حوزه گرافیک از فوق دیپلم تا فوق لیسانس و در حوزه نقاشی نیز وضعیت به همین منوال است، یادآور شد: در حوزه عکاسی هنرمندان تحصیل کرده و حرفه ای داریم که نمونه آن حسن غفاری، اسحاق آقایی، ایزدپناه و ... که جزو نخستین های مردم نگاری و صاحب سبک در حوزه عکاسی هستند.
رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تاکید بر اینکه زمینه برای ظهور و بلوغ حوزه هنر روز به روز در استان در حال بهتر شدن است، گفت: یکی از دلایل آن وجود حوزه رسانه است که روز به روز اطلاعات و آگاهی ما نسبت به محیط و دنیای اطراف هرچند که دور باشد، بهتر می شود.

وی خاطرنشان کرد: امروزه در حوزه فضای مجازی ما راحت تر می توانیم با هنرمندان عکاس، نقاش، خطاط، طراح، نگارگر، مجسمه ساز، گرافیست و .. آشنایی پیدا کنیم.
خاک نژاد اظهار داشت: در حوزه نقاشی می توان با نگاه و بیان و آگاهی درونی هنرمند را در شبکه های اجتماعی ببینیم بدون اینکه با آن هنرمند ارتباط داشته باشیم و از طریق رسانه های مجازی کارهای او را دنبال کنیم.
رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما مجموعه ای از انسان های متخصص را در همه رشته های مختلف داریم ولی آن چیزی که نداریم، همدلی و همبستگی است.
وی تاکید کرد: بخشی از همبستگی شاید بین هنرمندان و دستگاه ها  وجود ندارد و بخشی مربوط به این است که هنرمندان میلی به حضور جمعی ندارند و رشته ای مثل عکاسی نیازمند کار جمعی نیست.

خاک نژاد بیان داشت: هرچند شاید حضور جمعی هنرمندان در حوزه نمایش و سینما بیشتر باشد، به همین دلیل در حوزه اقتصاد و هنر کاری انجام ندادیم که یک بخش به جامعه و یک بخش به هنرمندان و نداشتن گالری های به اصطلاح خصوصی، یک بخش به حامیان و عدم حضور دلالان برمی گردد.
رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ما در حوزه اقتصاد و هنر هنرمندانی داریم که شاید اگر در شهرهایی که شناخت و آگاهی بهتری نسبت به هنر دارند حضور داشتند، خود به خود توان، درآمد و اقتصاد آنها نیز بهتر خواهد بود.
وی اگر این اتحاد و همدلی در معنای تخصصی آن ایجاد و بستر برای حضور بیشتر هنرمندان فراهم شود به معیشت، رشد و ترقی آگاهانه هنرمند کمک و اینکه هنرمند بتواند در بستر فرهنگی و اجتماعی استان نمود بهتری داشته باشد کمک می کند.
مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۵ فعالیت جنبی در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان پیس بینی شده است.
 امین درخشان به برنامه های اجرایی در بخش فعالیت های جنبی نمایشگاه کتاب استان اشاره و اظهار داشت: برگزاری محفل انس با قرآن، آئین رونمایی از کتاب روشندل نوجوان عرفان شیروانی لک، نقد و بررسی ادبیات کودک و نوجوان استان، نمایشگاه هنرهای تجسمی، نقد و بررسی سلوک ٤٠ سالگی انقلاب اسلامی، گزارش عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شاهنامه خوانی از جمله این برنامه هاست.
درخشان برگ هایی از متون کهن (سعدی، حافظ، تاریخ بیهقی و مولوی)، شعرخوانی (فارسی، لری و طنز)، ایستگاه نقاشی، قصه گویی و قصه خوانی برای کودکان، میزگرد سبک زندگی ایرانی و اسلامی، عروسک گردانی، ویژه برنامه «قرآن بخوانید و جایزه بگیرید»، نقد و بررسی وضعیت مطالعه در استان را از دیگر برنامه های جنبی این نمایشگاه دانست.
مدیر کمیته اطلاع رسانی هجدهمین نمایشگاه کتاب استان کهگیلویه و بویراحمد بررسی عناصر فرهنگ عامه استان کهگیلویه و بویراحمد، اجرای ویژه باشگاه های کتاب، امنیت در شبکه های اجتماعی، بررسی آسیب بازی های رایانه ای، سواد رسانه ای و چالش های پیش روی رسانه های استان، پیشگیری از جرائم در فضای سایبری و .. از دیگر فعالیت های جنبی هجدهمین نمایشگاه کتاب استان است.
شایان ذکر است هجدهمین نمایشگاه کتاب استان کهگیلویه و بویراحمد، دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال و نخستین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از سوم تا هشتم بهمن ماه جاری در دو نوبت صبح (ساعت ٩ تا ١٢  ظهر) و عصرها (ساعت ١٥ و ٣٠ تا ٢٠ شب) در محل مصلی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) یاسوج پذیرای علاقه مندان است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
چرا ناشران خوب حضور ندارن . و کتاب ها عمدتا تکراری و .......هستن.
Iran, Islamic Republic of
بن کتاب مثل سال قبل به اشخاص خاص داده میشه یا به همه
گچ
Iran, Islamic Republic of
کتابای تاریخ استان رو بیارین
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1